Jump to content

Wie herkent deze oude krabber en dit oude scheermes?

Recommended Posts

Posted

Mijn vader is de zolder opgegaan en heeft gezocht naar het scheermes van één van mijn opa's en vond daarbij ook zijn oude krabber terug.

Het mes

Het doosje en het mes vertellen eigenlijk weinig van de herkomst en hier ben ik toch benieuwd naar. Ik heb niet de illusie dat het iets bijzonders of zeldzaams is, maar voor mij heeft het uiteraard wel waarde.

Heb al wat zitten grasduinen op Google, maar "Theo Kuster coiffeur" levert niet zoveel op. Een merk staat verder ook niet op het mes. Iemand enig idee wel merk/type mes dit is en de ouderdom?

Daarnaast verdiend het mes een schoonmaakbeurt, dat wil ik eventueel zelf gaan doen. Hoe?

Echter moet het mes ook absoluut een keer mooi geslepen worden. Zijn er hier op het forum mensen die deze dienst aanbieden?

14.jpg

15.jpg

De krabber

Dit is een Gillette en er staat "V4" op. Dit intikken in Google levert vooral heel veel reclame voor Gillette scheermesjes op. Ook hier ben ik benieuwd naar de historie van deze krabber, iemand een idee?

11.jpg

12.jpg

Posted
3 uren geleden, koenfucius zei:

Gillettes zijn niet direct mijn ding, maar kijk eens op de website van Mr Razor (https://mr-razor.com/Rasierer/One-Piece solid guard bar/solid guard bar.htm)

Ah, dat is een handige site!

Ik vind niets met "V4" op die site, maar afgaande op de afbeeldingen komt de 1967 M1, 1968 Super Slim Twist of de 1969 O4 het meest overeen Dus uit die periode zal die van mij ook komen dan 🙂

Posted

Over het open scheermes.

Het doosje is mogelijk niet het origineel doosje wat bij het mes zat bij aankoop.

De Engelse text op het mes en Germany dateert het mes voor 1914 toen deze messen voor de Engelse markt gemaakt werden waar men een voorkeur had voor Duitse scheermessen 

na WW1 was de liefde over.

De kwaliteit van het staal laat mogelijk te wensen over om goed te kunnen restaureren en te slijpen.

op de foto is te zien dat een deel van de snede wegloopt, is waarschijnlijk daar beschadigd geweest

ik heb redelijk wat ervaring met restauratie en slijpen van scheermessen, 

Mijn eerste indruk is dat er veel werk verzet moet worden en het resultaat mogelijk tegenvalt.

IMG_0042.jpeg

• I like it 3
  • Thanks! 1
Posted
18 uren geleden, Tony zei:

Over het open scheermes.

Het doosje is mogelijk niet het origineel doosje wat bij het mes zat bij aankoop.

De Engelse text op het mes en Germany dateert het mes voor 1914 toen deze messen voor de Engelse markt gemaakt werden waar men een voorkeur had voor Duitse scheermessen 

na WW1 was de liefde over.

De kwaliteit van het staal laat mogelijk te wensen over om goed te kunnen restaureren en te slijpen.

op de foto is te zien dat een deel van de snede wegloopt, is waarschijnlijk daar beschadigd geweest

ik heb redelijk wat ervaring met restauratie en slijpen van scheermessen, 

Mijn eerste indruk is dat er veel werk verzet moet worden en het resultaat mogelijk tegenvalt.

IMG_0042.jpeg

Dank voor je reactie!

Misschien dan uit nostalgisch oogpunt lekker ongebruikt laten en hooguit grondig schoonmaken :)

Als het mes uit 1914 komt dan is het mes wellicht van mijn overgroot opa, aangezien mijn opa in 1911 geboren is. Die had op zijn 3e vast nog geen baardgroei :P 

Ik ga mijn vader eens vragen of hij daar nog iets van weet.