Jump to content

Recommended Posts

Posted

Omdat het me interessant leek heb ik vandaag de Blackland Vector en de Yaqi Romulus tegen elkaar uitgeprobeerd.

Ieder kreeg een eigen kant van mijn gezicht toebedeeld, hebben beide hetzelfde mesje gebruikt en scheer me al vanaf het begin ambidexter om de variabelen zo min mogelijk te houden.

Objectief: de Vector is ca. 10 gram zwaarder (76.7 gram vs 66.8 voor de Romulus), de uitvoering zelf is moeilijk te vergelijken aangezien de Vector de machinale bewerking heeft en de Romulus gepolijst is. Vector gebruikt 303 en de Romulus 316L RVS. De scheerhoek van de Vector is iets rechter (haakser), de Romulus dus iets scherper maar dit is minimaal.

Scheer eigenschappen (subjectief): qua grip heeft de Vector een voordeel, in hoeverre dit door de uitvoering komt (geen nabewerking t.o.v. gepolijst) laat zich moeilijk raden maar wil uiteraard ook best met een gepolijste Vector scheren hoor ;) de Vector heeft iets meer "blade feel" en voelt daarmee iets directer en efficiënter. De Romulus voet daarintegen juist weer wat milder. Voor de scheerbeurt zelf had de Vector iets minder moeite met mijn stoppels, dit resulteerde in marginaal minder "buffs". Het eindresultaat bij beide is snel glad en comfortabel, de Vector is voor mij marginaal beter door de iets hogere efficiëntie en betere grip.

Dan rest natuurlijk nog het stukje ethiek... De Yaqi Romulus is geen clone, daarmee bedoel ik dat het geen letterlijke één op één kopie is. De grote doorbraak die Blackland had bedacht door de schroefdraad dóór een artist club mesje te laten gaan is een briljante zet, dit concept hebben de Chinezen gebruikt om een eigen scheermes te ontwikkelen en mijns inziens is er niet zo gek veel wat je rondom dat ontwerp principe kan doen. Voor de prijs is de Yaqi absoluut makkelijk aan te bevelen!

In de loop van tijd zal ik ze eens vaker tegen elkaar gooien met andere mesjes.

IMG20230824124634.thumb.jpg.59c730e06109a9acaf29a898de71cfb2.jpgIMG202308250851322.thumb.jpg.7f557179ebb02a23ab8007cf77843054.jpg

• I like it 6
  • Agreed 1
  • Thanks! 4