mifi Posted August 24, 2023 Posted August 24, 2023 Wat grappig is dat toch, vinden jullie ook niet? De waarneming van geuren kan behoorlijk verschillen tussen mensen. De een ruikt dit en de ander dat. Het is vastgelegd in ons DNA, heb ik me laten vertellen, dus het is niet een kwestie van trainen of zo. Ik heb twee mensen een aftershave balsem van Stirling Soap Company laten ruiken, de Campania, en zij vonden hem heerlijk. 'Citrusachtig', riep ze meteen uit. Dat ruik ik er zelf niet in, eerlijk gezegd. Geeft niks, ik ruik andere dingen, en ik heb ze blij kunnen maken met een gratis flesje. 5
JJ. Posted August 31, 2023 Posted August 31, 2023 Inderdaad grappig en fascinerend: Snuffelen aan z’n T-shirt Van een andere orde zijn de signaalferomonen, stofjes die ons ‘waarschuwen’ voor eigenschappen van anderen. Het opmerkelijkste is het vermogen van vrouwen om te ‘ruiken’ of een man potentieel een geschikte partner is. En met een geschikte partner wordt in dit geval iemand bedoeld met een immuunsysteem dat een mooie aanvulling is op het eigen immuunsysteem. In een onderzoek werd een trits mannen gevraagd om een paar dagen in een en hetzelfde T-shirt te slapen. De mannen werd verboden aftershave of andere geurende stoffen te gebruiken, maar ze mochten zich wel wassen met reukloze zeep. De zweetlucht die aan de T-shirts hing, was dus niet al te sterk. Vervolgens werden de shirts door vrouwen besnuffeld en beoordeeld op aantrekkelijkheid. Wat bleek: de vrouwen hadden een voorkeur voor de shirts van mannen met een ander major histocompatibility complex (mhc) dan zijzelf. Het mhc is een setje van ongeveer honderd genen die samen het immuunsysteem vormen. Dat vrouwen een zwak hebben voor mannen met een ander genenpakket dan zijzelf is best logisch: kinderen van ouders met verschillende typen afweersystemen zijn beter uitgerust tegen ziekten dan kinderen van ouders wier afweersystemen op elkaar lijken. Hele artikel in psychologie magazine 2 1 1
Niek Posted April 8 Posted April 8 Op 24-8-2023 om 12:02, mifi zei: Wat grappig is dat toch, vinden jullie ook niet? De waarneming van geuren kan behoorlijk verschillen tussen mensen. De een ruikt dit en de ander dat. Het is vastgelegd in ons DNA, heb ik me laten vertellen, dus het is niet een kwestie van trainen of zo. Ik heb twee mensen een aftershave balsem van Stirling Soap Company laten ruiken, de Campania, en zij vonden hem heerlijk. 'Citrusachtig', riep ze meteen uit. Dat ruik ik er zelf niet in, eerlijk gezegd. Geeft niks, ik ruik andere dingen, en ik heb ze blij kunnen maken met een gratis flesje. Met kleurbeleving is dat ook zo 1 1
Recommended Posts