Widowmaker Posted August 7, 2023 Share Posted August 7, 2023 Design94 Titanium scheermes. Ik mocht meedoen aan de scheermes pass-around, opgezet door Mauriche Kroos. Deze keer een scheermes gemaakt van 99,2% pure Titanium. Voor een retail prijs van rond de 240 euro, mag het wel heel bijzonder zijn. Aangezien ik al rond de dertig jaar scheer, op de ouderwetse manier met kwast en DE scheermes, heb ik al vele merken krabbers in mijn rechterhand gehad. Van de milde Edwin Jagger en Merkur 34C tot de niets ontziende open kam van Boker. Mij persoonlijke voorkeur is na het gebruik van diverse Engelse Gillette en Amerikaanse Gillette, blijven hangen op de Amerikaanse Gillette reeks. Bij toerbeurten zijn de FatBoy (uit mijn geboorte kwartaal) de Black Beauty en de Slim toch wel de messen die ik het meest gebruik. Maar nu mocht ik een aantal weken de Design94 Titanium proberen. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van DE mesjes in de volgende reeks: Personna, Feather en Iridium. Wat mij als eerste opviel is het gewicht van het mes. De balans is anders dan ik gewend ben. Verder ziet het mes er fantastisch uit. Het handvat is in de lengte geribbeld en ligt stabiel en glij vast in de hand. Ook de kop van het mes heeft deze ribbels. De combinatie ziet er prima uit, hoewel ik me afvraag wat het nut van de ribbels op de kop van het mes hebben. De eerste paar scheer beurten met de Personna mesjes bevielen niet zo. Te mild, niet glad, dus niet waar ik op gehoopt had. Dit kan natuurlijk ook aan de scherpte van de mesjes liggen, dus de volgende beurten de Feather mesjes gebruikt. Scherper kun je ze niet vinden en dit gaf al een beter resultaat, maar hele maal tevreden was ik nog niet. Tot dat ik het mes meer aan de onderkant van het handvat ging vast pakken. Hierdoor kwam het gewicht van het mes meer op de kop te liggen en kon ik me prima scheren met een tevreden resultaat. Waarschijnlijk is door een andere grip op het mes daardoor ook de hoek beter geworden, waardoor het scheren beter ging. Ook met de Iridium mesjes die ik standaard gebruik, had ik een aantal perfecte scheer beurten. Mijn conclusie: Geen krabber voor beginnende scheerder Door ervaring juiste mes hantering zoeken. Hoe hoger de greep, des te milder de scheerbeurt. Heeft goede scheerzeep nodig om glad over de huid te gaan, dus geen spuitbus zeep. Prijs staat niet in verhouding tot scheerplezier. Wel kun je je leven lang hier mee scheren. Blijft mooi schoon, ik heb geen resten scheerzeep gevonden op of in de kop. Groet… Marcel 10 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lampuhkap Posted September 19, 2023 Share Posted September 19, 2023 Ik zal hier met mijn ervaring ook maar even inhaken. Aangezien dat ik ook met de Pass-around heb meegedaan en ook even mijn ei er over kwijt wilde Design94, ik had er werkelijk nog nooit van gehoord, dus ik was erg benieuwd naar wat voor razor er zou komen! Voor mij was het de eerste keer met een titanium razor, dus ik was erg benieuwd hoe dat zou voelen qua gewicht. En ik moet zeggen, het heeft me allemaal goed verrast. De fit en finish was meer dan prima, ook de coating die erop zat vond ik er mooi op staan en niet vervelend aanvoelen (ja, ik en autist, gevoelig voor textuurdingetjes) De prijs, is wat aan de hoge kant. Ik zou liever een totaal stainless variant onder de 200 zien. Maar dat is mijn mening Eerst dat apparaat maar eens op de weegschaal gezet: Naar mijn schatting lag het niet veel van mijn andere favorieten af, dus ook die er snel even bij gepakt: En dan natuurlijk ook even de Carbon erbij: Zat allemaal wel mooi in de buurt. Het handvat van de 94 was me wat lang en dik, vrij lomp. En dat merk je met het scheren. Het handvat leent niet echt tot lekker vastpakken en scheren met een lichte hand/precisie. Het kopje daarentegen deed me heel erg denken aan de Henson, in de manier van hoe het scheert. Heeft een vrij aparte eigen hoek waar het het lekkerst in scheert. Wel super efficient overigens zonder al te veel blade feel. Deed me een beetje denken aan de Henson Alu Agressive: Alleen dan iets zwaarder. Ik heb met zowel een Feather erin geschoren als met een Astra. En dan moet ik zeggen dat voor all round comfort het toch echt fijner is om met de wat mildere mesjes te scheren. Daarnaast heb ik met het originele handvat, de stainless Torpedeo van Charcoal Goods, een kort Razorock handvat en met een heel zwaar (151 gram) handvat geschoren om eens te kijken wat dat voor invloed heeft op de manier hoe de lengte van het handvat en het gewicht de druk en lichtvingerigheid met scheren beinvloeden. (ik weet het, het is geen woord, maar je snapt wel wat ik er mee bedoel ) Razock was lekker kort, heel fijn voor heel lichtvoetig scheren, maar mag best wat zwaarder zodat je wat minder bezig bent met daadwerkelijk het mes door de baardharen heen trekken en wat meer het mes de moeite kan laten doen. Charcoal Goods was perfectie, druk, lichtvoetigheid, plaatsing van het mes. Was gewoon hands down de beste combinatie. Het dikkertje van 152 gram was ook wel fijn. Kost 0 effort om de zut eraf te krijgen, alleen door de druk die het oplevert wel wat meer kans op ingegroeide haartjes (1 in mijn nek, irritant ding) Al met al, als de prijs iets omlaag zou gaan, zou ik het kopje zeker hier in de collectie willen hebben. Het was een waar genoegen om met het dingetje te mogen scheren DANKJEWEL Mauriche! (en Design94) 7 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Levi Posted September 19, 2023 Share Posted September 19, 2023 Een heel uitgebreide review! 👍 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts