Yolo Posted May 14, 2023 Posted May 14, 2023 Hoi allemaal! Wat tof dat er een Nederlands forum is! OVER MIJ Ik ben Yolo (34F) en ik scheer nu bijna een jaar met safety razors. Het begon vorig jaar toen mijn Gillette/Olaz cartridge-mesjes op waren en ik erachter kwam dat de prijzen alweer verhoogd waren naar bijna 20 euro voor een pakje van 3 cartridges. Dat was ongeveer rond de periode dat ons energiecontract afliep en de vaste lasten sowieso al omhoog schoten door inflatie. Na anderhalve week waren die cartridges standaard bot, maar als ik ze dan al zou vervangen dan zou je het hebben over een bedrag van rond de 250 euro per jaar buiten de aanbieding- alleen aan scheermesjes! Ik voelde me eigenlijk bedonderd, maarja, ik had nog nooit iets anders gebruikt, dus ik ging de mesjes telkens maar wat langer gebruiken. Op een dag zat ik met mijn man buiten en pakte hij ineens fronsend mijn been. "Schat, je moet je scheermes eens vervangen, dit kan toch niet zo?" Euh, wist ik veel dat de rode bultjes daardoor kwamen? Rond die tijd zag ik op Instagram toevallig een reclame voor een metalen safety razor, ik denk die van Bamboo (je weet wel, zo'n metalen Alibaba.com wholesale scheermes dat onder duizend verschillende 'groene' merknamen te koop is) met allerlei voordelen erbij: het zou beter zijn voor je huid, je kreeg geen ingegroeide haartjes meer en de DE-mesjes waren spotgoedkoop. Dat klonk te aantrekkelijk om niet een keertje te proberen. De eerste keer dat ik een safety razor op mijn been zette kaasschaafde ik daar min of meer een plakje huid vanaf want ik zette precies evenveel druk als met de Gillette. Lekker slim. Achteraf bleek dat ding ook best wel agressief. Ook met een verstelbare safety razor van AliExpress (een Merkur Futur clone) presteerde ik het om de ene na de andere diepe snee te zetten en ik begreep niet goed waarom. De wanhoop nabij heb ik aangeklopt op een internationaal forum (sorry, ik wist nog niet dat de Nederlandse Shaving Society bestond) en daar ben ik ontzettend geholpen door de leden. Klassiek scherende mensen zijn gewoon onwijs aardig allemaal. Dankzij hen, en met behulp van andere scheermessen, kan ik het nu gelukkig wel en ik wil nooit meer iets anders. Mijn huid is inderdaad gezonder dan ik voor mogelijk had gehouden en er is geen haar op m'n hoofd die eraan denkt om Gillette's uitknijperij nog eens te sponsoren. Maar meer dan dat: ik vind het onverwacht leuk. Het is een best ontspannende vorm van inspanning, op de één of andere manier, en ik kijk er intussen naar uit. Het is een soort hobby geworden. Ik heb inmiddels ook 2 kwasten en 'echte' scheercrèmes van o.a. Arko en TOBS. Kortom; ik vermaak me uitstekend. NEDERLANDSE HENSON DUPE? Google weet dat natuurlijk, vandaar waarschijnlijk dat ik online in een advertentie-vakje een safety razor zag langskomen die wel erg lijkt op de Henson V1, maar dan voor een derde van de prijs op Bol.com. De Henson in mild of medium staat toevallig nog op mijn verlanglijstje, maar nu is er dus een ogenschijnlijke kloon. Zo te lezen is dit ding ook aangeprezen op de Huishoudbeurs. Het is mij niet helemaal duidelijk waar dit ding verder vandaan komt. Het is geen exacte kloon zoals de Yagi Tile, maar beslist een broertje. De omschrijving rept zelfs over ruimtevaart-aluminium. Het merk is 'Second Nature', maar ik heb daar nooit van gehoord. Ik dacht in eerste instantie dat het weer zo'n dertien-in-een-dozijn wholesale-geval zou zijn, maar ik kan deze safety razor niet vinden bij een ander merk. Herkent iemand hier 'm? https://second-nature.nl/the-razor/ Ik heb me suf gezocht maar ik kan geen uitgebreide review vinden online en dit ding is alleen te koop in Nederland/België, vandaar dat ik bij deze een poging waag om er hier naar te vragen. Heeft iemand deze safety razor toevallig getest? En zo ja, hoe presteert de Second Nature vergeleken met de Henson? Ik ben enorm benieuwd. Bedankt alvast! 2
Yolo Posted May 14, 2023 Author Posted May 14, 2023 13 minuten geleden, gyedema zei: Welkom namens de staf van Shaving Society! Hartelijk dank! 1
sandoshave Posted May 14, 2023 Posted May 14, 2023 (edited) Welkom! Helaas geen ervaring met de kloon. Edited May 14, 2023 by sandoshave 2
mifi Posted May 15, 2023 Posted May 15, 2023 14 hours ago, Yolo said: Maar meer dan dat: ik vind het onverwacht leuk. Het is een best ontspannende vorm van inspanning, op de één of andere manier, en ik kijk er intussen naar uit. Het is een soort hobby geworden. Ik heb inmiddels ook 2 kwasten en 'echte' scheercrèmes van o.a. Arko en TOBS. Kortom; ik vermaak me uitstekend. Welkom hier. Toen ik bovenstaande citaat las, dacht ik "ow jee, dat klinkt bekend" 😄 Zo'n ervaring hebben veel mensen hier, vandaar dat ze er zo lekker over zitten te kleppen op dit forum. De Henson kloon, die je noemt, ken ik niet, maar ik ga er naar kijken. Ik heb me laten vertellen dat het effect van de Razorock Game changer ook enigszins lijkt op de Henson's. Dat heb ik niet uit eigen ervaring. 1
mifi Posted May 15, 2023 Posted May 15, 2023 15 hours ago, Yolo said: NEDERLANDSE HENSON DUPE? [...] Het merk is 'Second Nature', maar ik heb daar nooit van gehoord. Ik dacht in eerste instantie dat het weer zo'n dertien-in-een-dozijn wholesale-geval zou zijn, maar ik kan deze safety razor niet vinden bij een ander merk. Herkent iemand hier 'm? https://second-nature.nl/the-razor/ Ik ken het niet, maar het lijkt inderdaad een Henson clone. Ik zou een beetje oppassen met die site. Ik zat bij de mesjes te kijken maar kan er niet precies achter komen hoeveel mesjes ze leveren voor dat geld. Als ik op 4x druk, zeggen ze dat ik 4 mesjes krijg, maar dat is voor 12 euro ongelofelijk duur! Dat zou 3 euro per mesje zijn, en dat is een volstrekt idiote prijs. Bedoelen ze misschien 4 doosjes mesjes? Ofwel de tekst op de site is gemaakt door iemand die geen idee heeft en bedoelen ze 4 doosjes van 10 mesjes, ofwel ze draaien je een poot uit. Ik hou het er maar even op dat de site is gemaakt door iemand die nieuw is, want anders zijn het oplichters. Een mesje kost tussen de 10ct en 50ct, afhankelijk van kwaliteit en hoeveelheid die je koopt. Ze worden vaak aangeboden in dozen van 100 mesjes voor 12 euro, of 16 euro, of 20 euro, ergens in die buurt. Er zijn ook pakketten met meerdere soorten mesjes, sample packs. zo ben ik zelf begonnen. Met een sample pack kun je kijken welke mesjes je het best bevallen, voordat je grotere hoeveelheden van een merk koopt. Zonder een aanbeveling te willen doen van een webwinkel, want er zijn meerdere prima webwinkels op dit gebied in NL, dus puur als voorbeeld. Kijk eens hier naar de sample packs: https://barbieredifigaro.nl/index.php?route=product/category&path=1_7 2
Tjebbe Posted May 15, 2023 Posted May 15, 2023 Welkom! Fan van de Henson, deze kopie kende ik nog niet... 1 1
Yolo Posted May 16, 2023 Author Posted May 16, 2023 Dank allemaal! 😃 Op 15-5-2023 om 09:52, mifi zei: Toen ik bovenstaande citaat las, dacht ik "ow jee, dat klinkt bekend" 😄 Zo'n ervaring hebben veel mensen hier, vandaar dat ze er zo lekker over zitten te kleppen op dit forum. De Henson kloon, die je noemt, ken ik niet, maar ik ga er naar kijken. Ik heb me laten vertellen dat het effect van de Razorock Game changer ook enigszins lijkt op de Henson's. Dat heb ik niet uit eigen ervaring. Haha, ja, waarom zijn mensen ooit eigenlijk gestopt met DE-scheermesjes? Achteraf was scheren met cartridges een klusje op mijn to-do lijst dat ik ongeduldig afwerkte, terwijl scheren met een safety razor luxe aanvoelt. Heel gek, maar ik word er echt vrolijk van. Op 15-5-2023 om 10:08, mifi zei: Ik ken het niet, maar het lijkt inderdaad een Henson clone. Ik zou een beetje oppassen met die site. Ik zat bij de mesjes te kijken maar kan er niet precies achter komen hoeveel mesjes ze leveren voor dat geld. Als ik op 4x druk, zeggen ze dat ik 4 mesjes krijg, maar dat is voor 12 euro ongelofelijk duur! Dat zou 3 euro per mesje zijn, en dat is een volstrekt idiote prijs. Bedoelen ze misschien 4 doosjes mesjes? Ofwel de tekst op de site is gemaakt door iemand die geen idee heeft en bedoelen ze 4 doosjes van 10 mesjes, ofwel ze draaien je een poot uit. Ik hou het er maar even op dat de site is gemaakt door iemand die nieuw is, want anders zijn het oplichters. Ze bieden inderdaad ook een abonnement aan voor de mesjes, waar op Trustpilot wat klachten over zijn. Het gaat dan met name om mensen die op de Huishoudbeurs niet doorhadden dat ze een abonnement hadden afgesloten. Jeetje zeg, ik zit er nu inderdaad naar te kijken, maar zouden ze oprecht 10 euro vragen voor 3 mesjes per maand met hun 'subscribe & relax' abonnement? Dat is schandalig. Ik kocht een paar maanden geleden nog een pakje met 5 Gillette Platinum mesjes voor 77 cent bij drogist.nl. (Ik heb sowieso 50+ verschillende mesjes in huis, o.a. van Amazon.com US en The Shaving Boutique hier in NL.) Uit reviews zou wel blijken dat het inderdaad gaat om een abonnement voor écht 2, 3 of 4 mesjes per maand (voor 8, 10 of 12 euro per maand!!) en dus niet pakjes. Als je 1x eenmalig 10 mesjes wil betaal je 30 euro. Waaaaaauw. Dat is je reinste oplichterij inderdaad. De producten zijn te bestellen op BOL, dus dan is er sowieso geen sprake van een abonnement lijkt mij. Maar dit geeft wel te denken. Op de pagina van Second Nature staan de 3 mensen achter het bedrijf met naam en foto, dus ze vinden zelf wellicht niet dat ze woekerwinsten draaien. Maar oprecht, hoeveel winst moet je nou maken? Als ik als consument al mesjes kan kopen voor minder dan 10 cent per stuk en deze club verkoopt ze voor 4 euro per stuk (bij het abonnement van 2 mesjes per maand), dan mag je toch hopelijk wel even achter je oren krabben? 19 uren geleden, Lampuhkap zei: Reactie van Henson zelf Heb je het gevraagd? Dank, interessante reactie! Ik vraag me nu wel af of het inderdaad om hetzelfde materiaal gaat of dat dat er gewoon bij staat. Hmm. 2
mifi Posted May 16, 2023 Posted May 16, 2023 1 hour ago, Yolo said: Jeetje zeg, ik zit er nu inderdaad naar te kijken, maar zouden ze oprecht 10 euro vragen voor 3 mesjes per maand met hun 'subscribe & relax' abonnement? Dat is schandalig. Ik kocht een paar maanden geleden nog een pakje met 5 Gillette Platinum mesjes voor 77 cent bij drogist.nl. Dus als ik het goed begrijp, zijn het mensen die een krabber van een ander (laten) namaken en die goedkoop verkopen om hun mesjes te slijten voor veel? Dat klinkt als een printerfabrikanten die de printer goedkoop maken en de inkt duur. Misschien is het dan toch handiger om een echte Henson te kopen, die een leven lang mee gaat, en met normaal geprijsde mesjes aan de slag te gaan. Je hebt het er uit binnen een jaar. 1
Yolo Posted May 16, 2023 Author Posted May 16, 2023 (edited) 2 uren geleden, mifi zei: Dus als ik het goed begrijp, zijn het mensen die een krabber van een ander (laten) namaken en die goedkoop verkopen om hun mesjes te slijten voor veel? Je slaat de spijker op z'n kop. Uit nieuwsgierigheid had ik 'm al besteld. Hij werd net bezorgd. Toen ik 'm open draaide dacht ik: goh, wat een raar design. Wat denk je? Een gewone DE-blade past er niet in, tenzij je bereid bent om grotere gaatjes te knippen in het midden. Ik schrok ervan, eigenlijk. Je kunt de razor niet gebruiken met een Feather, Gillette, Astra of Wilkinson. En dat staat dus NIET duidelijk erbij in de omschrijving. Dus het is eigenlijk nog erger. Ze hebben andermans safety razor gekopieerd, de wolfraamcarbide schroefdraadring wegbezuinigd en in plaats daarvan een eigen inlegsysteem bedacht waardoor alleen hun eigen double edge blades erin passen, die ze voor het gemak verkopen voor 3000-4000% van wat ik normaalgesproken betaal voor mijn DE-blades. Ik heb logischerwijs meteen de retour aangemeld op Bol.com want ik wil natuurlijk gewoon m'n eigen mesje kunnen kiezen. Ik viel van de ene verbazing in de andere: voor het eerst in mijn leven is er op Bol.com geen retourlabel beschikbaar. Dit is mij echt nog nooit overkomen. Hoe ik nu precies moet retourneren is onduidelijk. Ik zou misschien een mail moeten krijgen, maar ik heb niets ontvangen. Ik heb vervolgens het bedrijf gebeld, maar de juiste persoon was toevallig buiten de deur. Ik zou nu worden teruggebeld. Is vooralsnog niet gebeurd. Wordt vervolgd. Edited May 16, 2023 by Yolo 2
mifi Posted May 16, 2023 Posted May 16, 2023 1 hour ago, Yolo said: Je slaat de spijker op z'n kop. Uit nieuwsgierigheid had ik 'm al besteld. Hij werd net bezorgd. Toen ik 'm open draaide dacht ik: goh, wat een raar design. Wat denk je? Een gewone DE-blade past er niet in, tenzij je bereid bent om grotere gaatjes te knippen in het midden. Ik schrok ervan, eigenlijk. Je kunt de razor niet gebruiken met een Feather, Gillette, Astra of Wilkinson. En dat staat dus NIET duidelijk erbij in de omschrijving. Dus het is eigenlijk nog erger. Ze hebben andermans safety razor gekopieerd, de wolfraamcarbide schroefdraadring wegbezuinigd en in plaats daarvan een eigen inlegsysteem bedacht waardoor alleen hun eigen double edge blades erin passen, die ze voor het gemak verkopen voor 3000-4000% van wat ik normaalgesproken betaal voor mijn DE-blades. Ik heb logischerwijs meteen de retour aangemeld op Bol.com want ik wil natuurlijk gewoon m'n eigen mesje kunnen kiezen. Ik viel van de ene verbazing in de andere: voor het eerst in mijn leven is er op Bol.com geen retourlabel beschikbaar. Dit is mij echt nog nooit overkomen. Hoe ik nu precies moet retourneren is onduidelijk. Ik zou misschien een mail moeten krijgen, maar ik heb niets ontvangen. Ik heb vervolgens het bedrijf gebeld, maar de juiste persoon was toevallig buiten de deur. Ik zou nu worden teruggebeld. Is vooralsnog niet gebeurd. Wordt vervolgd. Dat klinkt vrij erg ja. Die zijn niet zuiver bezig, met hun halve informatie. 1 1
mifi Posted May 16, 2023 Posted May 16, 2023 1 hour ago, Yolo said: Je slaat de spijker op z'n kop. Uit nieuwsgierigheid had ik 'm al besteld. Hij werd net bezorgd. Toen ik 'm open draaide dacht ik: goh, wat een raar design. Wat denk je? Een gewone DE-blade past er niet in, tenzij je bereid bent om grotere gaatjes te knippen in het midden. Ik schrok ervan, eigenlijk. Je kunt de razor niet gebruiken met een Feather, Gillette, Astra of Wilkinson. En dat staat dus NIET duidelijk erbij in de omschrijving. Dus het is eigenlijk nog erger. Ze hebben andermans safety razor gekopieerd, de wolfraamcarbide schroefdraadring wegbezuinigd en in plaats daarvan een eigen inlegsysteem bedacht waardoor alleen hun eigen double edge blades erin passen, die ze voor het gemak verkopen voor 3000-4000% van wat ik normaalgesproken betaal voor mijn DE-blades. Ik heb logischerwijs meteen de retour aangemeld op Bol.com want ik wil natuurlijk gewoon m'n eigen mesje kunnen kiezen. Ik viel van de ene verbazing in de andere: voor het eerst in mijn leven is er op Bol.com geen retourlabel beschikbaar. Dit is mij echt nog nooit overkomen. Hoe ik nu precies moet retourneren is onduidelijk. Ik zou misschien een mail moeten krijgen, maar ik heb niets ontvangen. Ik heb vervolgens het bedrijf gebeld, maar de juiste persoon was toevallig buiten de deur. Ik zou nu worden teruggebeld. Is vooralsnog niet gebeurd. Wordt vervolgd. Ik vind het ontzettend vervelend voor je. Gelukkig scheer je je al een jaar prettig, want als zo iets je in het begin overkomt, is de pret er meteen vanaf. 1
Yolo Posted May 16, 2023 Author Posted May 16, 2023 32 minuten geleden, mifi zei: Dat klinkt vrij erg ja. Die zijn niet zuiver bezig, met hun halve informatie. Precies. Ik voel me best wel voor de gek gehouden. Als ik dit had geweten had ik natuurlijk nooit besteld. Maar zoiets verwacht je toch ook niet? Hoe kunnen ze nou proprietary scheermesjes aanbieden op een systeem dat al bestaat sinds 1762 en op z'n minst al 120 jaar geleden gepatenteerd werd? Hun Research & Development is letterlijk 0 omdat zowel de DE blades als de scheerkop gejat zijn van andere partijen. Echt bizar. (Is dit uberhaupt legaal?) Gisteren zat ik me al helemaal te verheugen. Zou ik 'm de eerste keer testen met een Nacet erin? Of een Astra? Of toch een 7 O'Clock? Nou, dat was een anticlimax. Ik ben blij dat ik het zo snel zag, en niet pas nadat ik 'm al gebruikt had met hun eigen mesje. Ik snap ook niet wat er duurzaam aan is om slechts 1 type mesjes aan te bieden voor een safety razor. Iedereen heeft een andere huid en behoefte. Dan is die safety razor juist niet veelzijdig inzetbaar en als die tent opdoekt kun je de razor ook wel weggooien. Hoezo groen? Dat staat juist haaks op alle groene ideeen van nu. 26 minuten geleden, mifi zei: Ik vind het ontzettend vervelend voor je. Gelukkig scheer je je al een jaar prettig, want als zo iets je in het begin overkomt, is de pret er meteen vanaf. Dankjewel, maar, dit soort klantenservicegeneuzel is niet het einde van de wereld. Ik kom er wel uit, hier in NL zit het consumentenrecht prima in elkaar gelukkig. Maar inderdaad, ik heb wel een beetje te doen met de goedbedoelende vergroenende jongeren die nu dus opgescheept zitten met een safety razor die helemaal niet de beloofde 'lifetime' kan meegaan. Juist jonge mensen gun je een prettige nieuwe scheerervaring tegen een schappelijke prijs, en niet dat ze woekerbedragen moeten betalen via een abonnement voor C-klasse scheermesjes. Echt, hoe durf je zoiets te bedenken en dan te verkopen onder het mom van 'positivity' en 'voor de planeet'. Bahbah. Zouden die mensen achter dit bedrijf zich eigenlijk schamen, denk je? Ongelooflijk. 1 2
Recommended Posts