mifi Posted March 28, 2023 Share Posted March 28, 2023 Ik dacht dat ik onze eigen Europese industrie nog maar eens moest ondersteunen. Ik heb DE-mesjes gekocht die al sinds 1920 gemaakt worden in Solingen. Giesen & Forsthoff zegt daarover: "Timor® Premium-Rasierklingen, hergestellt in Deutschland aus rostfreiem Stahl. Entwickelt für eine besonders scharfe, und gleichzeitig hautfreundliche Rasur. Einzeln in Wachspapier verpackt, im praktischen Dispenser in Aufhängeschachtel. [...] Geprüfte Fertigungsqualität, Langlebig und besonders schnitthaltig., rostfreier Premiumstahl, scharf und sicher. [...] Die Unterschiede zu preiswerten Import-Klingen liegen in der langen Haltbarkeit und der konstanten Schneidkraft. Jede einzelne Klinge steht für eine beste Perfomance. " Scherp, gaan lang mee en ze zijn in Duitsland gemaakt en ingepakt. Dat zou topkwaliteit moeten zijn uit de hoofdstad van scherpte, Solingen. Ken ik deze mesjes? Nee nog niet. Ik ben benieuwd. Ze kosten 40-50ct per mesje, maar als ze inderdaad erg lang mee gaan, dan wordt dat weer een beetje gecompenseerd. Waarom koop ik ze dan? Omdat ik dit weekeinde in de buurt van Solingen geweest ben. Ik wilde in Solingen het Industriemuseum bezoeken, maar het is er niet van gekomen. Als Giesen & Forsthoff deze mesjes nog zelf maakt, zijn er nog twee fabrieken in Solingen die DE-mesjes maken, namelijk G&F en Medyna, die de Souplex mesjes maken. Ik dacht dat Timor ook door Medyna gemaakt werd, eerlijk gezegd, en dat ik dus een produkt heb uit de laatste scheermessenfabriek van Solingen. De Souplex mesjes ken ik uit ervaring en daar ben ik behoorlijk enthousiast over. Met een Souplex mesje haal ik 12 scheerbeurten, dus dat is voor Timor mijn referentie. Jullie begrijpen dat ik, door die ronkende Duitse teksten hierboven, hoge verwachtingen heb. 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartje-p Posted March 28, 2023 Share Posted March 28, 2023 Pfff….. sterkte ermee, komen er bij mij nooit meer in! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
JvdK Posted March 29, 2023 Share Posted March 29, 2023 Ik wil de pret niet drukken, maar net als Derby zijn Timor DE mesjes (naar mijn mening) alleen geschikt voor in de verfkrabber. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mifi Posted March 29, 2023 Author Share Posted March 29, 2023 2 hours ago, JvdK said: Ik wil de pret niet drukken, maar net als Derby zijn Timor DE mesjes (naar mijn mening) alleen geschikt voor in de verfkrabber. Ehhh, wat jammer nou. Voor die prijs verwachtte ik goede mesjes. Weet je zeker dat je geen counterfeit hebt gehad? Ze worden nagemaakt, las ik. 17 hours ago, bartje-p said: Pfff….. sterkte ermee, komen er bij mij nooit meer in! 😒 Dat zou jammer zijn. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
shaving architect Posted March 30, 2023 Share Posted March 30, 2023 19 uren geleden, mifi zei: Ehhh, wat jammer nou. Voor die prijs verwachtte ik goede mesjes. Weet je zeker dat je geen counterfeit hebt gehad? Ze worden nagemaakt, las ik. 😒 Dat zou jammer zijn. Wat voor winst kan er te pakken zijn met scheermesjes na te maken?! Het productieproces is eigenlijk niet zo eenvoudig want voor het staal, de vorm en het slijpen heb je gigantische machinerie nodig, voor de coatings een labo… Met al die investeringen kan je dan toch gewoon beter zelf een fabriek bouwen en je eigen merk starten? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
JvdK Posted March 30, 2023 Share Posted March 30, 2023 @ shaving architect ik denk dat je een denkfout maakt. Je gaat er vanuit dat namaak dezelfde kwaliteit, coating en scherpte heeft als de originele mesjes. Dat is natuurlijk niet zo. Vaak worden ze gemaakt in zeer lage lonen landen onder slechte arbeidsomstandigheden (moderne slavernij is een beter woord) en gebruiken ze oude (afgeschreven) machines. In plaats van kwalitatief goed staal gebruiken ze zgn pisbakkenstaal, geen coating en is de scherpte belabberd. Denk in grote volumes en dan valt er best veel winst te maken. De kosten om een nieuw merk in de markt te zetten zijn gigantisch. Je moet eerst je plek in die markt veroveren door bv een lagere verkoopprijs te hanteren. Pas als je merk goed gaat lopen kan je voorzichtig de verkoopprijs verhogen en winst maken. Tot die tijd ben je meestal blij als je niet al te veel verlies maakt. Door een goed verkopend merk na te maken lift je dus mee op diens naamsbekendheid en bespaar je al die investeringen. Deze criminelen willen meestal alleen maar snel en vooral veel geld verdienen. 1 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mifi Posted March 30, 2023 Author Share Posted March 30, 2023 2 hours ago, shaving architect said: Wat voor winst kan er te pakken zijn met scheermesjes na te maken?! Het productieproces is eigenlijk niet zo eenvoudig want voor het staal, de vorm en het slijpen heb je gigantische machinerie nodig, voor de coatings een labo… Met al die investeringen kan je dan toch gewoon beter zelf een fabriek bouwen en je eigen merk starten? Dezelfde vraag kun je stellen over nagemaakte elektronische onderdelen, met name chips. Toch is het een enorm probleem. Zelfs professionele inkopers trappen er in en kopen, onbedoeld, namaakchips voor een scherpe prijs. Die chips worden gemaakt in bestaande fabrieken die geen moeite hebben om voor klanten chips te produceren met een, laten we zeggen, misleidende opdruk. Ik veronderstel dat zo iets ook met mesjes kan gebeuren als een bestaande fabriek produceert voor de OEM markt. De klant bepaalt de opdruk, als de order maar voldoende groot is. Met de outsourcing van fabricage naar andere landen, ligt het voor de hand dat er mee gerommeld wordt. Voor Timor heb ik ergens (weet niet meer waar) een expliciete waarschuwing gezien voor namaakmesjes. Klinkt logisch als het origineel 40-60ct per mesje kost. Het is heel aantrekkelijk om mesjes van een dubbeltje te verkopen voor het drie- of viervoudige, terwijl kopers denken een goed deal te hebben. De detaillist kan te goeder trouw zijn, zich onbewust dat hij fake verkoopt. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mifi Posted March 30, 2023 Author Share Posted March 30, 2023 We gaan het merken. Over een week zal ik er eens een Timor mesje inzetten. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mifi Posted March 31, 2023 Author Share Posted March 31, 2023 On 3/30/2023 at 10:34 AM, mifi said: We gaan het merken. Over een week zal ik er eens een Timor mesje inzetten. Ze zijn binnen. Ik heb er vanmorgen meteen eentje in de Henson AL13 gezet. Ik kon niet wachten. Eerlijk gezegd merk ik niks. Hij geeft hetzelfde gevoel als de Souplex mesjes die ik gebruik. Niet rauw, geen bloed, comfortabel. Nu is dit pas de eerste scheerbeurt, dus ik weet nog niet hoe lang dit mesje aangenaam blijft. Het zou mij niets verbazen als deze Timor uit dezelfde fabriek komt als de Souplex mesjes met vergelijkbare prijs. So far so good. Met 50ct per mesje zijn ze duidelijk duurder dan gemiddeld, duurder dan Feather 81-S (per 200 kosten die zo'n 65 euro), maar voor dat geld staat er dan wel iemand in Duitsland zijn brood te verdienen. Ik ben een idealist soms, ik weet het, sorry. Het is ook maar dat ik dit weekeinde langs Solingen kwam rijden. 7 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts