Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik had vanmorgen een bijzondere scheerervaring.

Inleiding:
We zijn een weekeinde weg geweest. Ik veronderstel dat mijn Henson AL13 van aluminium relatief kwetsbaar is voor stoten en vallen, want de fabriekstoleranties zijn zó klein, de fabricage is zó nauwkeurig, dat ik me goed kan voorstellen dat een flinke tik of vallen die nauwkeurigheid teniet kan doen. Dat zou zonde zijn.

Ik had mijn AL13 daarom niet meegenomen.

In plaats daarvan heb ik mij een paar dagen geschoren met een Fatip Piccolo, met een nieuw mesje van Souplex. Geen verkeerde krabber, waar ik veel waardering voor had. Ditmaal viel me op dat de twee zijden niet helemaal precies gelijk aanvoelen. Op het blote oog is de Piccolo symmetrisch, maar op de wang voel je een ruigere en een soepeler kant. Het scheerresultaat was minder glad dan wat ik gewend ben de laatste tijd en de baardgroei was eerder weer voelbaar.
Ik zou het resultaat op dit moment kwalificeren als: "niet slecht".

Henson AL13-medium:
Vanmorgen heb ik datzelfde mesje in mijn AL13 gezet. Man man, wat een verschil zeg!
De scheerbeurt was comfortabel, ik hoefde minder op te passen, vergeeflijk. Het resultaat was babybillen glad, zonder de geringste inspanning. Wat een ongelofelijk topding is die Henson!

Ik kwalificeer het resultaat als: "Perfect".

SvdD 20230327:
Krabber: Henson AL13-medium (en hij heeft nog een snoezig kleurtje ook 😀 )
Mes: Souplex scheerbeurt 3
Kwast: Yaqi 24
Zeep: Le Père Lucien - Cèdre Patchouli
Preshave: geen
Aftershave: geen

• I like it 8
  • Agreed 1
Posted

Ik heb er ooit 2 gehad, in het eerste jaar. Was wellicht wat te vroeg, ik had er moeite mee om comfortabel te kunnen scheren. Wellicht dat ik er nu heel anders tegenaan zou kijken. Wel lees je overal dat je zelf het mesje er recht in moet zetten, er zit inderdaad nogal wat speling in/op.

• I like it 3
  • 3 weeks later...
Posted
Op 27-3-2023 om 12:06, mifi zei:

Ik had vanmorgen een bijzondere scheerervaring.

Inleiding:
We zijn een weekeinde weg geweest. Ik veronderstel dat mijn Henson AL13 van aluminium relatief kwetsbaar is voor stoten en vallen, want de fabriekstoleranties zijn zó klein, de fabricage is zó nauwkeurig, dat ik me goed kan voorstellen dat een flinke tik of vallen die nauwkeurigheid teniet kan doen. Dat zou zonde zijn.

Ik had mijn AL13 daarom niet meegenomen.

In plaats daarvan heb ik mij een paar dagen geschoren met een Fatip Piccolo, met een nieuw mesje van Souplex. Geen verkeerde krabber, waar ik veel waardering voor had. Ditmaal viel me op dat de twee zijden niet helemaal precies gelijk aanvoelen. Op het blote oog is de Piccolo symmetrisch, maar op de wang voel je een ruigere en een soepeler kant. Het scheerresultaat was minder glad dan wat ik gewend ben de laatste tijd en de baardgroei was eerder weer voelbaar.
Ik zou het resultaat op dit moment kwalificeren als: "niet slecht".

Henson AL13-medium:
Vanmorgen heb ik datzelfde mesje in mijn AL13 gezet. Man man, wat een verschil zeg!
De scheerbeurt was comfortabel, ik hoefde minder op te passen, vergeeflijk. Het resultaat was babybillen glad, zonder de geringste inspanning. Wat een ongelofelijk topding is die Henson!

Ik kwalificeer het resultaat als: "Perfect".

SvdD 20230327:
Krabber: Henson AL13-medium (en hij heeft nog een snoezig kleurtje ook 😀 )
Mes: Souplex scheerbeurt 3
Kwast: Yaqi 24
Zeep: Le Père Lucien - Cèdre Patchouli
Preshave: geen
Aftershave: geen

Top mes! deze Henson AL13 medium. Ik heb de blauwe uitvoering alweer ruim 3 jaar en imo het beste scheermes wat ik tot nu toe heb gehad. Mijn Giessen en Forstenhoff 1350 is een top mes maar de Henson wint het op gebruiksgemak, veilig ook. Je hoeft absoluut niet bang te wezen dat je je ermee verwond dit mes is gewoon absoluut vergevingsgezind en zeer effectief! ik verbaas mij elke keer weer hoe makkelijk en superglad dit mes scheert. Dit mes is werkelijk een genot waar je absoluut een fijne scheerbeurt mee krijgt. Ik zit nu te kijken naar de Henson  AL 13 Agressive uitvoering die is er in 1 kleur , donker grijs 89 euro en da's voor deze Henson niet duur en het proberen waard.

• I like it 2
  • Agreed 1
Posted
2 hours ago, bronda said:

Top mes! deze Henson AL13 medium. Ik heb de blauwe uitvoering alweer ruim 3 jaar en imo het beste scheermes wat ik tot nu toe heb gehad.

[...]

Ik zit nu te kijken naar de Henson  AL 13 Agressive uitvoering die is er in 1 kleur , donker grijs 89 euro en da's voor deze Henson niet duur en het proberen waard.

The aggressive?

Henson beweert op hun site dat ze slechts twee soorten AL13 maken. In de FAQ zeggen ze zelfs expliciet dat ze van de AL13 geen aggressieve versie maken en dat de aggressieve versie exclusief voor de Ti22 is (Onder het kopje "The Henson Ti22").

Is er een nieuw product? Is hun site nog niet bijgewerkt?

• I like it 2
Posted

Wel grappig dat er bij de blade exposure een verschil zit tussen de titanium en aluminium versie;

Ti22 2.0 – AGGRESIVE: Blade exposure 0,114mm - Blade gap 0,99mm

AL13      – AGGRESSIVE: Blade exposure 0,09mm - Blade gap 0,98mm

• I like it 3
  • Agreed 2
  • 3 months later...
Posted
On 4/18/2023 at 10:11 AM, bronda said:

Top mes! deze Henson AL13 medium. Ik heb de blauwe uitvoering alweer ruim 3 jaar en imo het beste scheermes wat ik tot nu toe heb gehad. Mijn Giessen en Forstenhoff 1350 is een top mes maar de Henson wint het op gebruiksgemak, veilig ook. Je hoeft absoluut niet bang te wezen dat je je ermee verwond dit mes is gewoon absoluut vergevingsgezind en zeer effectief! ik verbaas mij elke keer weer hoe makkelijk en superglad dit mes scheert. Dit mes is werkelijk een genot waar je absoluut een fijne scheerbeurt mee krijgt. Ik zit nu te kijken naar de Henson  AL 13 Agressive uitvoering die is er in 1 kleur , donker grijs 89 euro en da's voor deze Henson niet duur en het proberen waard.

Wat je zegt is absoluut waar, @ bronda . Ik heb de Henson AL13-medium nu inmiddels een flinke tijd in gebruik, en ik merk dat ik vrijwel geen andere krabber meer gebruik. Dat had ik vooraf niet gedacht.

Het viel me ook op dat de AL13 goed werkt met allerlei verschillende mesjes. Scherpe, botte, goedkope, dure, de Henson blijft glad scheren zonder bloedvergieten.

Is de agressive uitvoering effectiever?

Als ik in mijn eigen hart kijk, zou ik nog een AL13-medium willen kopen, maar in een andere kleur. Ik ben benieuwd naar hoe het verschil tussen een AL13 en een AL13-agressive wordt ervaren door iemand die ze beide heeft.