Jump to content

Oud krabbertje: Mulcuto samenraapsel?

mifi

Recommended Posts

Ik heb een oud scheerdoosje van mijn vrouw gekregen. Daar zat nog oud krabbertje in. Geinig. 

Ach die arme baas die zich daar nog lang mee geschoren heeft, maar ook al heel lang niet. Er zat aardig wat roest op de topplaat, dus ik ben nu eerst bezig om te proberen de krabber weer schoon te maken. Er zat nog een mesje in: een Schick Ultra.

Er staat niets op de metalen delen. Geen merk, geen datumcode, ik heb niets gezien. Ik heb nog wel een deel van een doosje. Dat is geel met een blauwe afbeelding van een tevreden scherende heer. Nergens tekst of een logo te zien op de delen die ik nog van het doosje heb.

Er zijn twee platen bij met gesloten kam, de ene is (te?) dun en van aluminium, de andere is dik en van kunststof. Daar staat "Made in Germany" en "Mulcuto D.R.P." op.

De topplaat is niet symmetrisch, dus die komt misschien van een slant, maar de kunststof basisplaat is, op het oog, recht.

spacer.png

Bron foto: Zie link verderop in dit bericht.

De krabber maakt op mij de indruk te komen uit een arme periode. De handgreep en extra basisplaat met gesloten kam zijn van aluminium, zo te voelen. De topplaat is netjes, van een harder materiaal en de geleidingspennen zijn zelfs fraai met veertjes, dat is een soort verend messing.

Er zit nog een kunststof plaat bij, ook gesloten kam, maar iets anders van vorm. Eigenlijk past die niet goed bij de handgreep, want met die kunststof plaat is er erg weinig schroefdraad over die pakt. Hij is te dik of de schroefdraad in de greep is te los. Met de aluminium kam is het juist te dun en steekt er te veel uit, zelfs een deel zonder draad.

Wat ik over Mulcuto heb kunnen vinden is dat het fabrikant was uit Solingen, in de jaren dertig.

Hij lijkt op deze: https://www.rasage-traditionnel.com/t10103p30-mulcuto-slant-razor

Verschillen met die van mij:

1) De aluminiumplaat hoort er waarschijnlijk niet bij.

2) Mijn handgreep is niet van kunststof en de schroefdraad pakt niet helemaal lekker. Waarschijnlijk is de greep niet origineel.

Misschien is het alles bij elkaar een samenraapsel van losse onderdelen, wie weet. Eigen foto's heb ik (nog) niet, want ik ben bezig om hem schoon te maken in de ultrasoon en met WD40 en wattenstaafjes. Ik moet hem waarschijnlijk ook een beetje polijsten met mijn dremeltje, want hij glom ooit, zie ik op de foto's.

Heeft iemand tips voor me of andere kreten van herkenning?

Edited by mifi
Mesje nader gespecificeerd.
  • I like it 2