mifi Posted March 20, 2023 Posted March 20, 2023 Setting: Koud weer, koude badkamer, koude krabber en koude zeep. Ik vul allereerst een bakje warm water en laat de krabber warm worden, maar er blijft toch een residu achter van de zeep. Er zit kennelijk een vetsoort in die stolt. Het gestolde ingrediënt maakt niet langer deel uit van de zeepmix, want het zet zich af in de zeepkom en op de krabber. Dat zal, veronderstel ik, de eigenschappen van de zeep en ook van het schuim beïnvloeden. Is hier iemand met verstand van de achterliggende techniek die hier meer over kan zeggen? 1
JaapN Posted March 21, 2023 Posted March 21, 2023 @ mifi bedoel je mischien Proraso zeep? Dat laat altijd residu achter, ik vermoed dat dit bentoniet is, dit word toegevoegd aan zepen voor betere glij-eigenschappen. 2
mifi Posted March 21, 2023 Author Posted March 21, 2023 15 minutes ago, JaapN said: @ mifi bedoel je mischien Proraso zeep? Dat laat altijd residu achter, ik vermoed dat dit bentoniet is, dit word toegevoegd aan zepen voor betere glij-eigenschappen. Niet alleen Proraso. Zelfs MdC laat een residu achter, maar ook Tabac Original is sterk. De koude zeep vlokt bijna uit zelfs in het water. Oke, goed, ik beken, ik stap in de winter regelmatig een badkamer op 13C binnen, met zeep, kom en krabber op 13C. Heet water in de kom en de krabber voorverwarmen helpen een beetje, maar er slaat toch een witte waas neer. Dat is overigens niet erg, ik kan me er gewoon keurig mee scheren. Daarna iets langer de krabber en kom poetsen en alles is weer oke. Ik vind het niet erg, maar ik vind het interessant. Ik heb niet gemerkt dat de zeep glij-eigenschappen verliest, maar het zou best kunnen dat het in de zomer soepeler werkt. Heb je wel eens zonnebloemolie in een koude schuur gezet? Dat vlokt uit. De vlokken gestold vet lossen weer op als de olie warmer wordt, dus het is geen probleem. Vroeger had je dat ook met zomerdiesel; daar vlokte paraffine uit, maar de industrie heeft dat tegenwoordig verholpen. 1
JaapN Posted March 21, 2023 Posted March 21, 2023 7 minuten geleden, mifi zei: Niet alleen Proraso. Zelfs MdC laat een residu achter, maar ook Tabac Original is sterk. De koude zeep vlokt bijna uit zelfs in het water. Oke, goed, ik beken, ik stap in de winter regelmatig een badkamer op 13C binnen, met zeep, kom en krabber op 13C. Heet water in de kom en de krabber voorverwarmen helpen een beetje, maar er slaat toch een witte waas neer. Dat is overigens niet erg, ik kan me er gewoon keurig mee scheren. Daarna iets langer de krabber en kom poetsen en alles is weer oke. Ik vind het niet erg, maar ik vind het interessant. Ik heb niet gemerkt dat de zeep glij-eigenschappen verliest, maar het zou best kunnen dat het in de zomer soepeler werkt. Heb je wel eens zonnebloemolie in een koude schuur gezet? Dat vlokt uit. De vlokken gestold vet lossen weer op als de olie warmer wordt, dus het is geen probleem. Vroeger had je dat ook met zomerdiesel; daar vlokte paraffine uit, maar de industrie heeft dat tegenwoordig verholpen. Ik gebruik geen zonnebloemolie, maar olijfolie doet hetzelfde bij lage temperaturen. 1 1
JaapN Posted March 21, 2023 Posted March 21, 2023 15 minuten geleden, mifi zei: Niet alleen Proraso. Zelfs MdC laat een residu achter, maar ook Tabac Original is sterk. De koude zeep vlokt bijna uit zelfs in het water. Oke, goed, ik beken, ik stap in de winter regelmatig een badkamer op 13C binnen, met zeep, kom en krabber op 13C. Heet water in de kom en de krabber voorverwarmen helpen een beetje, maar er slaat toch een witte waas neer. Dat is overigens niet erg, ik kan me er gewoon keurig mee scheren. Daarna iets langer de krabber en kom poetsen en alles is weer oke. Ik vind het niet erg, maar ik vind het interessant. Ik heb niet gemerkt dat de zeep glij-eigenschappen verliest, maar het zou best kunnen dat het in de zomer soepeler werkt. Heb je wel eens zonnebloemolie in een koude schuur gezet? Dat vlokt uit. De vlokken gestold vet lossen weer op als de olie warmer wordt, dus het is geen probleem. Vroeger had je dat ook met zomerdiesel; daar vlokte paraffine uit, maar de industrie heeft dat tegenwoordig verholpen. Kweek jij ijsberen of pinguins in je badkamer? 1
mifi Posted March 22, 2023 Author Posted March 22, 2023 17 hours ago, JaapN said: Kweek jij ijsberen of pinguins in je badkamer? Nee, ik kweek weerbaarheid. Ik vind het interessant om te merken hoe mijn lichaam zich aanpast. De veerkracht is ongelofelijk. Ik heb het niet koud. De extra energie die mijn lichaam gebruikt om de lichaamstemperatuur op peil te houden, gaat niet in mijn buikje zitten, hoop ik. (zou ik daarom extra honger hebben? 🤔) Eerlijk gezegd sta ik liever in dit soort temperaturen dan in 37+, maar ik geef toe dat ik beneden de 10C waarschijnlijk toch wel mijn kleren aan zou houden. Misschien ook niet, nog niet geprobeerd. 😇 Eén van de voordelen van nat scheren: Al valt alles uit, je kunt je altijd scheren. Geen stroom nodig, geen warmte nodig, alleen een beetje water en doorzettingsvermogen. Alles went. 1
mifi Posted March 22, 2023 Author Posted March 22, 2023 17 hours ago, JaapN said: Kweek jij ijsberen of pinguins in je badkamer? Overigens, ik kom regelmatig bij boeren in Frankrijk thuis. De kleine boeren zijn niet zoals de Nederlandse boeren. Waar ik kom hebben ze een oud huis met dikke muren. Isolatie is er nauwelijks en de verwarming is één houthaard in de keuken. De rest van het huis moet zichzelf maar verwarmen. En inderdaad, de slaapkamer begint op 12C en na een nachtje met twee lijven in bed, is dat 's-morgens opgelopen tot 14C. Een douche en badkamer bij 13C is volkomen normaal, ze doen het hun hele leven al, als het winter is; in de zomer is de badkamer 30C. Ik ben het meebewegen met de seizoenen gaan waarderen. Vorige week nog, zegt hij: "Het gras groeit niet. Het is nog te koud, dan groeit het slecht." Het is niet moeilijk om in een tijdmachine te gaan zitten: De oude werkelijkheid is er nog, je hoeft alleen maar te reizen en te proberen er deel van te zijn. In die zin begrijp ik de notoir reizende journalisten, zoals Saskia Dekkers en Floortje Dessing. 2
Recommended Posts