Tati1050 Posted March 13, 2023 Share Posted March 13, 2023 Aan welke criteria moet een goede krabber beantwoorden? Volgens mij, en in volgorde van belangrijkheid zijn dat de volgende zes: Hij moet je perfect glad krijgen; De scheerbeurt zou comfortabel moeten verlopen (na afloop liefst geen wondjes, branderig gevoel,… al hangt dat ook af van de gebruikte mesjes, scheerzeep, aftershave, enz.); Er moeten voldoende mesjes voor voorradig zijn; Hij moet niet duurder zijn dan absoluut noodzakelijk; Hij moet makkelijk te onderhouden zijn; Hij mag er best leuk uitzien. Met dit voor ogen, even een beoordeling van mijn twee lievelingskrabbers totnutoe: de Twig en de ATT SE1. Over de Twig schreef Bartje-P al een uitvoerige recensie, waar ik me kan in vinden. Het onderstaande vergelijkt de Twig met de ATT SE1. Gladheid dus. Beide krabbers krijgen me probleemloos glad. Dat was wat de Twig betreft een verrassing, want die gebruikt halve DE-mesjes, die je ook in om het even welke DE-krabber kunt gebruiken. Elders heb al eens aangegeven dat DE-krabbers voor mij jammerlijk faalden in dit opzicht. Ik vermoed dat de speciale constructie van de Twig hier voor iets tussenzit: de juiste scheerhoek vinden was in het begin een beetje moeilijk met de Twig, maar eens die gevonden, deed de Twig perfect wat hij moest doen: glad scheren. Dat was in overtreffende trap ook het geval voor de ATT SE1, waar ik (door mijn ervaring met de Twig) niet moest zoeken naar de juiste scheerhoek. De wat dikkere mesjes die de ATT gebruikt, zijn volgens mij zeker verantwoordelijk voor de gladheid die deze krabber mogelijk maakt. Comfort. Zoals gezegd spelen hier andere factoren in mee. Vooral de keuze van het mesje lijkt me nogal bepalend. De Twig gebruik ik liefst met een Gillette 7 o’clock Sharp Edge of een Voshkod (gezien zijn afkomst misschien niet het meest sympathieke mesje deze dagen). Met de ATT bereikte ik goede resultaten met de Feather Professional en - vooral - met de Feather ProGuard. Dat laatste mesje gaat hier probleemloos zo’n 8 à 10 beurten mee, een fraai resultaat! De invloed van zeep en andere parafernalia spelen een ondergeschikte rol. Beide krabbers werken aangenaam samen met vrijwel alle zeepjes, aftershaves, enz. die ik gebruik. De kop van de Twig is wat korter en smaller dan die van de ATT, wat manoeuvreren op traditioneel moeilijk bereikbare plaatsen met de Twig gemakkelijker maakt dan met de ATT. Dat heeft met het formaat van de te gebruiken mesjes te maken. Verder is de Twig iets zwaarder dan de ATT, die erg licht aanvoelt. Zelf heb ik liever een wat zwaardere krabber, maar na een periode van gewenning vind ik dit geen bezwaar meer. Mesjes. Hier bestaat een groot verschil tussen beide krabbers. De Twig gebruikt dus halve DE-mesjes die zich in hun verpakking makkelijk laten breken. Bovendien is de Twig uitgerust met een magneetje dat je in staat stelt het mesjes probleemloos te positioneren in de kop van de krabber. Aanvankelijk was ik wat sceptisch hierover en dacht ik dat het mesje gezien zijn geringe dikte zou gaan ‘flodderen’ (of hoe zeg je dat in het Nederlands?) in de kop met alle bloederige gevolgen van dien. Maar dat gebeurt niet: het halve mesje ligt strak in de kop, klaar voor gebruik. Mooi concept is dat, van de Twig. De ATT gebruikt mesjes gemaakt voor de Feather AC Razors. Die mesjes zijn wat breder dan de standaard-DE-mesjes (50 mm x 8 mm) en ook wat dikker (ca. 0,3 mm) en ze worden aangeleverd in een dispenser die ook opslagruimte biedt voor gebruikte mesjes. Het aanbod mesjes voor de ATT is beperkter dan het echt wel oeverloze aanbod mesjes voor DE-krabbers. Sommige merken (bv. Schick Proline, Kai Captain Titan,…) zijn in de EU moeilijk of niet verkrijgbaar. Bij het plaatsen van een mesje in de ATT moet je een beetje uitkijken: de kop losschroeven en het mesje met zijn uitsparingen juist positioneren over de nokjes in de kop (die mochten van mij wat hoger zijn), safetykam erop en dichtschroeven. Met een beetje oplettendheid lukt het wel, maar de Twig werkt mede door het magneetje intuïtiever. Prijs/kwaliteit. Met zijn aankoopprijs van ca. 60 euro lijkt de Twig me een prima deal. De nieuwprijs van een ATT SE1 ligt momenteel zo’n drie keer hoger. Of de ATT die prijs waard is, bepaalt ieder van ons zelf, maar zelf vind ik dit aan de hoge kant. Ik kreeg de kans beide krabbers over te nemen van forumleden hier en ik ben zeker erg te spreken over de kwaliteit van beide, maar als ik ca. 180 euro had moeten betalen voor een nieuwe ATT had ik dat zeker niet gedaan. Maar ja, prijs is een relatief begrip als je je ergens gelukkig mee voelt. Onderhoud. Ik heb een zwarte Twig en een roze ATT met taubekleurige steel. Vooral op de zwarte Twig heb je wel eens last van witte aanslag van zeepproducten, maar die laat zich gemakkelijk verwijderen. Omdat de Twig uit één stuk bestaat, is het poetswerk echter net iets ingewikkelder dan bij de driedelige ATT. Om de veertien dagen gaan beide krabbers de ultrasoonreiniger in en ziet alles er weer spic en span uit. Esthetiek. Beide krabbers ‘hebben wel iets’, zien er leuk uit. Al is dit het criterium dat me het minst belangrijk lijkt, het oog wil ook wat. UEKAZ, maar ik zou nooit een krabber kopen alleen maar omdat hij er leuk uitziet Conclusie generalis. Ik merk dat ik spontaan hoe langer hoe meer naar de ATT grijp ‘s morgens. Wellicht is de reden dat de wat scherpere, stuggere (en naar mijn gevoel comfortabelere) mesjes beter bij mijn baardprofiel passen dan de halve mesjes in de Twig. Anderzijds waardeer ik de Twig weer meer dan de ATT omwille van zijn grotere wendbaarheid en flexibiliteit. Ik wil dus geen van beide kwijt. Ze doen wat ze moeten doen! 6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartje-p Posted March 13, 2023 Share Posted March 13, 2023 He @ Tati1050 , leuk om te lezen. Wat betreft de prijs: de alu ATT SE1 was denk ik destijds wel een stukje goedkoper. Volgens mij heb jij het nu over de SS uitvoering hiervan? Wat het schoonmaken betreft, helemaal mee eens, dat kan bij de Twig wat lastiger zijn. En ik ben het ook met je eens dat de AC mesjes voor het grootste deel verantwoordelijk zijn voor het prettige scheren t.o.v. DE mesjes. En daarom is het toch des te opvallende dat die Twig het ook zo goed doet (met een half DE mesje), ook wat mij betreft. Gevoelsmatig zou ik de Twig op comfort gebied een stukje hoger inschalen. Op effectiviteit wint de ATT het dan weer licht. 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
JvdK Posted March 13, 2023 Share Posted March 13, 2023 Mooie vergelijking tussen twee (op zich) erg verschillende krabbers 😊 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
edwin1501 Posted March 13, 2023 Share Posted March 13, 2023 Mooi en duidelijk verhaal. Dank je. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts