Marcel Posted June 26, 2013 Posted June 26, 2013 Mijn laatste Marktplaats aanwinst kwam vanochtend binnen; een Gillette New Standard, wat nogal verwarrend eigenlijk een Gillette New Improved model is. Het is de set, dus de case en de krabber die tezamen "New Standard" heten. Maar goed, het ding ziet er nu niet uit; het zilver is zwart uitgeslagen en hij is smerig.... Maar: mechanisch is hij in erg goede staat voor een krabber die ongeveer 90 jaar oud is. Het serienummer is 141002A, wat volgens http://wiki.badgerandblade.com/US_Gillette_Dating_Information betekent dat deze krabber uit 1921 stamt, als ik het goed heb. En nu? Ik ga de krabber weken in een sopje van warm/heet water, en ga daarna met een zachte tandenborstel het ding te lijf Zonodig herhaal ik dit weken en borstelen. Als ik het idee heb dat al het vuil verdwenen is, ga ik het zwart aangeslagen zilver weer tot leven wekken middels het proces wat hier beschreven staat. Op deze manier heb ik al heel wat verzilverde krabbers weer mooi kunnen krijgen. Let wel: dit werkt alleen met zilver, niet met nikkel of chrome. Hopelijk kan ik hier zsm foto's plaatsen van het eindresultaat.
marzman Posted June 26, 2013 Posted June 26, 2013 Mag je daar die bruistabletten voor kunstgebitten voor gebruiken? Ik zag dat die ook worden aangeraden om dergelijke aanslag van goud te halen en zilver is ook een edelstaal.
Guest Posted June 26, 2013 Posted June 26, 2013 Dat heb eens gedaan met een vintage krabber die ik gratis gekregen had, maar het werd er juist ergere van. Dus ik raad het af om die bruistabletten te gebruiken.
Marcel Posted June 26, 2013 Author Posted June 26, 2013 Ik heb geen idee eerlijk gezegd, ik weet niet wat de tabletten precies doen en ik weet niet waardoor goud kan verkleuren. Doet het dat uberhaupt? Het proces met aluminiumfolie en baking soda is in ieder geval geen destructief proces, het draait het oorspronkelijke proces weer terug waardoor het zilver zwart werd. Zie http://scifun.chem.wisc.edu/homeexpts/tarnish.html voor de chemische uitleg.
marzman Posted June 26, 2013 Posted June 26, 2013 Ok, het is echt een chemisch proces. Ik dacht dat het zwarte gewoon aanslag was (zweet, stof enz). Dan zullen die bruistabletten weinig doen.
Guest Posted June 26, 2013 Posted June 26, 2013 Ik had zeg maar dat het laagje zilver, vergulde of wat dan ook weg gevreten word door die bruistablet
ShockWave_Omega Posted June 26, 2013 Posted June 26, 2013 Mooi krabber Wellicht dat een cheap ultrasoon reiniger uitkomst biedt (zie blokker enz)? Mijn Gillette balend tech is ook op zo'n manier schoongemaakt voordat ik hem kreeg (uiteraard ook nog voor de zekerheid ontsmet). Ik denk niet dat je een zwaar chemisch proces of onbekende bruistabletten op zoiets moet loslaten lijkt me iig niet bevorderlijk voor de zilver laag.
Marcel Posted June 26, 2013 Author Posted June 26, 2013 Dat proces draait het zwart worden terug, zoals ik schreef is het geen desctructief proces. Het voorkomt juist dat je als een malle moet gaan poetsen waardoor de zilverlaag wegslijt. Een ultrasoon reiniger maakt een krabber alleen maar schoon, maar krijgt die zwarte laag niet weg. Dit is een algemeen gebruikelijke wijze om dit aan te pakken, en is ongevaarlijk.
ShockWave_Omega Posted June 26, 2013 Posted June 26, 2013 Wellicht dan een combo van de 2? Eerst schoonmaken en vervolgens die zwarte laag weg weg werken?
Marcel Posted June 26, 2013 Author Posted June 26, 2013 Wellicht dan een combo van de 2? Eerst schoonmaken en vervolgens die zwarte laag weg weg werken? En nu? Ik ga de krabber weken in een sopje van warm/heet water, en ga daarna met een zachte tandenborstel het ding te lijf Zonodig herhaal ik dit weken en borstelen.Als ik het idee heb dat al het vuil verdwenen is, ga ik het zwart aangeslagen zilver weer tot leven wekken middels het proces wat hier beschreven staat. Op deze manier heb ik al heel wat verzilverde krabbers weer mooi kunnen krijgen. Let wel: dit werkt alleen met zilver, niet met nikkel of chrome. Dat ja
marzman Posted June 26, 2013 Posted June 26, 2013 Dat proces draait het zwart worden terug, zoals ik schreef is het geen desctructief proces. Het voorkomt juist dat je als een malle moet gaan poetsen waardoor de zilverlaag wegslijt. Een ultrasoon reiniger maakt een krabber alleen maar schoon, maar krijgt die zwarte laag niet weg. Dit is een algemeen gebruikelijke wijze om dit aan te pakken, en is ongevaarlijk. Appart, ik heb altijd geleerd dat oxidatie maar een kant op werkt, en het lijkt toch een vorm van oxidatie te zijn (ook al is zilver dan een edelstaal)
Marcel Posted June 26, 2013 Author Posted June 26, 2013 Ik weet niet of dit technisch gezien oxidatie is. Het zilver gaat een verbinding aan met zwavel, niet met zuurstof. Maar hoe dan ook, dit is een omkeerbaar proces.
marzman Posted June 26, 2013 Posted June 26, 2013 Ik weet niet of dit technisch gezien oxidatie is. Het zilver gaat een verbinding aan met zwavel, niet met zuurstof. Maar hoe dan ook, dit is een omkeerbaar proces. Ja dat blijkt, als mensen dat zo doen en het werkt dan is het een omkeerbaar proces
Marcel Posted June 26, 2013 Author Posted June 26, 2013 Bij thuiskomst de krabber gelijk in een sopje gemikt en net flink onder handen genomen, inclusief aluminium/baking soda. Daarna nog voorzichtig een beetje gepolijst en hij glimt je tegemoet! Later vanavond knal ik er nog wat plaatjes tegenaan.
Barbiere di Figaro Posted June 26, 2013 Posted June 26, 2013 Benieuwd en leuk om het proces te volgen Marcel!
-ko- Posted June 26, 2013 Posted June 26, 2013 Ik ben ook erg benieuwd! Lijkt me ook leuk om me zelf eens aan zo'n project te wagen!
Marcel Posted June 26, 2013 Author Posted June 26, 2013 Tadaa! Ik ben er erg tevreden over Zoals wel vaker het geval is bij verzilverde krabbers, zat er een juweeltje verstopt onder de rotzooi en zwarte aanslag. Het is niet de eerste keer dat ik dit doe, dat scheelt, maar moeilijk is het niet. Het kost zoals de engelsen zo mooi zeggen, wat elbow grease
Lampuhkap Posted June 26, 2013 Posted June 26, 2013 dat is een hele hele mooie Marcel Heb je mooi gedaan !
-ko- Posted June 26, 2013 Posted June 26, 2013 Nu weet ik zeker dat ik eens zo'n vintage krabbertje van Ebay moet oppikken.
Lampuhkap Posted June 26, 2013 Posted June 26, 2013 Marktplaats kan ook staan soms ook leuke dingetjes
Marcel Posted June 26, 2013 Author Posted June 26, 2013 Nu weet ik zeker dat ik eens zo'n vintage krabbertje van Ebay moet oppikken. Op eBay zijn er veel meer kapers op de kust dan op marktplaats, maar op marktplaats heb je totaal geen kopersbescherming mocht je een kat in de zak hebben gekocht. Op beiden staan mooie dingen en pure rotzooi, dat maakt het lastig. Ik heb al heel wat juweeltjes van Marktplaats gehaald, maar je moet wel weten waar je naar moet zoeken of waar je op moet letten. Dat ga ik je natuurlijk niet verklappen Je kunt lang niet alle krabbers weer zo mooi glimmend krijgen als dit trouwens, hou daar ook rekening mee. Soms is de toplaag flink gecorrodeerd en dan kun je poetsen/polijsten zonder resultaat en dan ineens zit je op het messing
gyedema Posted June 27, 2013 Posted June 27, 2013 Mooi geworden hoor, complimenten! Heb die alu/b.s. methode vaker gelezen; werkt helaas niet bij alle metalen.
Recommended Posts