mifi Posted February 9, 2023 Posted February 9, 2023 Ik heb een vooroordeel en misschien kunnen jullie me daar mee helpen. Bij de geuren tabak en leer moet ik denken aan oude cafées, met houten wandbekleding, leren stoelen en dikke geknoopte kleedjes op de tafeltjes. Klassiek, nog nageurend van de tijd dat roken in cafées nog niet verboden was en met het zachte getik van biljartballen op de achtergrond. Ik weet niet hoe het komt dat ik die associatie heb. Misschien komt het doordat ik vroeger, als kleine jongen, overal reclames zag van Tabac Original als ik met mijn opa door de stad liep. Dat hele merk, Tabac Original doet mij denken aan mannen die ik toen heel oud vond. Ik ben geen opa, maar ook geen kleine jongen meer. Ik ben al in geen eeuwen meer in zo'n ouderwets café met lambrisering en geknoopte kleedjes op de tafels geweest. Misschien bestaand die cafées niet eens meer, dus misschien is de tijd aangebroken om het vooroordeel van me af te schudden. Welk beeld hebben jullie bij de tabak- en leergeuren? Waar zou ik moeten beginnen, als scheerzeep en after shave, om niet meteen 's-morgens al te verzanden is de beelden van een biljardkeu en ivoren ballen op groene lakens, met een asbak op het hoekje en een pilsje op het tafeltje langs de betimmerde wand? Op zich is er niks mis met dat beeld, maar ik wil de dag graag wat fruitiger beginnen. Vooroordelen moeten bevochten worden. Onbevangenheid is leuker. 1
bartje-p Posted February 9, 2023 Posted February 9, 2023 Leer als geurnoot trekt me ook niet erg. Tabac als scheerzeep daarentegen wel van dat merk, heerlijke zeep. Heb ook nog de AS en ASB van dat merk, maar denk niet dat ik die nog een keer zou kopen. Deze tabac is totaal niet rokerig, neigt eerder naar wat zoetigheid en poeder vind ik zelf. 2
Ric325i Posted February 9, 2023 Posted February 9, 2023 Ik heb deze als sample gehad en geurt frisser dan je zou verwachten ik vond em echt goed. https://www.manandshaving.nl/wickham-soap-co-1912-scheercreme-russian-leather-140gr?gclid=EAIaIQobChMIsKa_-YWJ_QIV8QsGAB1sEgSTEAQYASABEgLnPPD_BwE Deze 2 voorbeelden geuren ook fris/lekker ik denk dat de geur meer op verse tabaksbladeren lijkt? De geur lijkt in de verste verte niet op tabak wat te roken is elk geval. Beide geuren/zepen zijn zeker niet verkeerd https://www.thealphamen.nl/scheercreme-tobacco-leaf.html?gclid=EAIaIQobChMI8fnCt4aJ_QIVluhRCh1E4A5AEAQYAiABEgJLI_D_BwE en https://www.thealphamen.nl/moon-soaps-scheercreme-tobacco-flower.html 3
Levi Posted February 9, 2023 Posted February 9, 2023 Ik moet toegeven dat ik ook wat ingetogen was tegenover tabak en leder geuren maar ondertussen toch al wat tabak/leder zeepjes gekocht en de meeste waren een heel aangename verrassing. Buiten tabak of leder worden er nog geurnoten aan toegevoegd waardoor je een heel andere beleving hebt dan wat je oorspronkelijk zou denken. 4
bartje-p Posted February 9, 2023 Posted February 9, 2023 Heb ook ooit de Phoenix & Beau - Pall Mall scheerzeep gehad. Die was wel redelijk rokerig, maar toch ook wel prima. Zeker ook de verzorgende eigenschappen. 3
Tati1050 Posted February 10, 2023 Posted February 10, 2023 Niks mis met een nostalgisch geurtje ‘s ochtends, toch ? Al veel geprobeerd op dit gebied, maar altijd kom ik terug bij de Tabac Original uit. Mooie zeep met prima eigenschappen al jarenlang. Van de aftershave ben ik niet zo kapot, ik gebruik hem meestal met Proraso Wood & Spice AS balsem. Maar ik hou wel van wat afwisseling en wil het dan ook wat ‘fruitiger’ zoals jij dat noemt. Mijn favoriet is dan Martin de Candre Original. Topzeep! Probleempje is dat MdC er geen AS bij heeft. Momenteel gebruik ik als aftershave Tabac Craftsman. Bevalt me prima… En dan heb je ‘s ochtends ook nog de mogelijkheid de bloemetjes buiten zetten: onlangs kwam ik terecht bij Bignoli’s Violetta Di Parma… opnieuw een primazeep met bijhorende aftershave. Ook een aanrader als je van de geur houdt. 4
mifi Posted February 10, 2023 Author Posted February 10, 2023 Toch wel behoorlijk positieve meningen over de Tabac Original scheerzeep. Dat ga ik proberen. Ik heb hem besteld. Het was overigens opmerkelijk dat ik bij de bekende scheerwebshops de Tabac Original scheerzeep niet makkelijk kon krijgen, maar bij gewone drogisterijen wel. 🤔 Te weinig innovatie voor een kekke webshop, of zo? Grappig, zo'n oude scheerzeep. Ik ben een liefhebber van Cella Milano, die nog ouder is. Misschien hadden mijn opa en vader het beter voor elkaar dan ik wist? 2 1
bartje-p Posted February 10, 2023 Posted February 10, 2023 52 minuten geleden, mifi zei: Toch wel behoorlijk positieve meningen over de Tabac Original scheerzeep. Dat ga ik proberen. Ik heb hem besteld. Het was overigens opmerkelijk dat ik bij de bekende scheerwebshops de Tabac Original scheerzeep niet makkelijk kon krijgen, maar bij gewone drogisterijen wel. 🤔 Te weinig innovatie voor een kekke webshop, of zo? Grappig, zo'n oude scheerzeep. Ik ben een liefhebber van Cella Milano, die nog ouder is. Misschien hadden mijn opa en vader het beter voor elkaar dan ik wist? Het zijn inderdaad niet voor niets klassiekers. Ze hebben hun bestaansrecht wel al bewezen ja! 1 1
Stoppel Posted February 11, 2023 Posted February 11, 2023 De kwaliteit van de Tabac scheerzeep is prima. Zorgt voor een uitstekende glijlaag. 2
Tati1050 Posted February 11, 2023 Posted February 11, 2023 Bedacht net: nog zo’n klassieker is de Prorazo Wood & Spice, de hele lijn: preshave, cream en balm. Vandaag weer gebruikt en kan met de Tabaclijn mee. Een minpuntje misschien: de scheercreme (tube) schuimt bij mij minder vlot op dan de Tabac. Je moet behoorlijk doorlopen in je scheerkommetje en ook meer water gebruiken. Maar voor het overige: zeer prettige combinatie! 2
Tati1050 Posted February 12, 2023 Posted February 12, 2023 Ik bedoelde natuurlijk : ‘doorkloppen in je scheerkommetje’… 😔😔 1
dhr K Posted February 13, 2023 Posted February 13, 2023 tabac is de geur van de plant en dus een 'groene'geur, al word er ook de geur van een doos sigaren soms van gemaakt. Leer is akkoord, dwz dat de geur van verschillende onderdelen is gemaakt (je kan nl niet een extract van een stuk leer halen). Dat betekent dat iedere leer geur anders is: het is maar wat voor mengsels de maker er van maakt. Er is zelfs een parfum merk dat bijna uitsluitend 'leer' parfum maakt (Nemo Paris). Komt idd nog bij dat er ook andere geur noten er vaak aan toegevoegd worden om het lichter te maken (vaak amber of oud). Al met al is de combinatie leer/tabac zeer verschillend en heeft over het algemeen weinig te maken met wat je zou denken. Het heeft zeer zeker niks met asbakken of rookwaar te maken. Iets anders is de 'Havana' geur. Daar probeert de maker de geur van een doos sigaren te krijgen met rum erbij. Het is wel zo dat leer/tabac aan de donkere kant van de geuren zit, zeker geen bloemetjes geur of barbershop (fougere) geur en je zal de geur niet vinden bij de dames- of uniseksgeuren.... 4 2
mifi Posted February 13, 2023 Author Posted February 13, 2023 4 hours ago, dhr K said: tabac is de geur van de plant en dus een 'groene'geur, al word er ook de geur van een doos sigaren soms van gemaakt. Leer is akkoord, dwz dat de geur van verschillende onderdelen is gemaakt (je kan nl niet een extract van een stuk leer halen). Dat betekent dat iedere leer geur anders is: het is maar wat voor mengsels de maker er van maakt. Er is zelfs een parfum merk dat bijna uitsluitend 'leer' parfum maakt (Nemo Paris). Komt idd nog bij dat er ook andere geur noten er vaak aan toegevoegd worden om het lichter te maken (vaak amber of oud). Al met al is de combinatie leer/tabac zeer verschillend en heeft over het algemeen weinig te maken met wat je zou denken. Het heeft zeer zeker niks met asbakken of rookwaar te maken. Iets anders is de 'Havana' geur. Daar probeert de maker de geur van een doos sigaren te krijgen met rum erbij. Het is wel zo dat leer/tabac aan de donkere kant van de geuren zit, zeker geen bloemetjes geur of barbershop (fougere) geur en je zal de geur niet vinden bij de dames- of uniseksgeuren.... Goed om te weten, bedankt voor de uitleg. Dit verklaart veel. 1 1
mifi Posted February 16, 2023 Author Posted February 16, 2023 Mijn Tabac Original is binnen en ik heb hem vanmorgen voor het eerst gebruikt. Leer. In mijn neus ruikt de zeep naar nat paard, met een vleugje zadel. Ik moet nog even wennen aan de geur, maar het schuimt uitstekend. Dit is een goede scheerzeep met een romig, lang staand schuim. 1 3
bartje-p Posted February 16, 2023 Posted February 16, 2023 hahaha, ik kan je wel een sample van Stirling Sheep opsturen.... ruik je ook een nat schaap heb je de dierentuin bijna compleet 1 2
Recommended Posts