mifi Posted February 3, 2023 Share Posted February 3, 2023 Ik heb gezocht en gelezen op dit forum over de Derby Premium mesjes. Een aantal mensen zijn er niet zo tevreden over, zag ik, maar sommige mensen weer wel. Het kan vriezen of dooien. Ik heb nu twee dagen een Derby Premium gebruikt in een relatief milde krabber met gesloten kam, de Merkur 50C Progress op stand 3. Het eerste dat me opviel was wat ze op het doosje zetten: "Chromium-Ceramic-Platinum-Tungsten and Polymer coated edges" en ook nog "Swedish steel". Het kan niet op, het lijkt op een 'doorhalen-wat-niet-van-toepassing-is'-invuloefening, maar ik denk dat ze alle gangbare marketingtermen willen aantippen. Ik denk dat ik maar even aanneem dat het mesjes zijn van roestvrijstaal met een tefal coating, of zo. Wat me nog even verbaasde was de opdruk op het papiertje. Het mesje vermeldt "Derby Premium"; op het papiertje staat "Azmüsebat, approved by Onaylandi". Het doet me denken aan Turkije. Al goegelend zie ik dat Azmüsebad een bedrijf in Turkije is. Het zal de fabrikant zijn, waarschijnlijk. Na twee dagen heb ik het gevoel dat ik met mijn kop zo in de vitrine bij de slager kan gaan liggen als rauw vlees. 😲 Wat is dat mesje ruig zeg. Zo'n ervaring heb ik nog met geen ander mesje zo sterk gehad. Ik dacht nog even dat het aan de zeep gelegen zou hebben, want die was gisteren inderdaad niet van de hele exclusieve soort, dus ik heb het vandaag geprobeerd met MdC faugères. Dat was tot nu toe een uitstekende zeep voor alle krabbers en mesjes. Toch zag ik halverwege al bloedplekjes door het schuim heen steken. Ik geef het op. Ik heb het mesje na twee scheerbeurten weg gedaan en de rest van het doosje mag mijn deeg inkerven als ik brood aan het bakken ben. 😬 2 1 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ric325i Posted February 3, 2023 Share Posted February 3, 2023 Dank voor het delen van je ervaringen. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhr K Posted February 3, 2023 Share Posted February 3, 2023 Derby's hebben niet voor niks een slechte naam..... 2 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartje-p Posted February 3, 2023 Share Posted February 3, 2023 welkom bij de club.... was voor mij ook 3x niks. Zowel deze premium (zwart) als de Extra (groen) komen er bij mij niet meer in. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
edwin1501 Posted February 3, 2023 Share Posted February 3, 2023 bedankt voor de mooie en duidelijke en leuke review. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
JvdK Posted February 3, 2023 Share Posted February 3, 2023 Dat Derby wordt gebruikt voor het scheren berust puur op een misverstand. De vakkenvuller van dienst zag de Derby mesjes en heeft ze bij de afdeling Scheer benodigdheden neergelegd. Het probleem was ontstaan, want Derby mesjes hadden bij de afdeling met Schilder benodigdheden moeten liggen. Ze zijn oorspronkelijk gemaakt als vervanging voor het mesje in de verfkrabber………. 1 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
shaving architect Posted February 6, 2023 Share Posted February 6, 2023 Kort en bondig: geen enkele goede scheerbeurt gehad met Derby. Het doosje met de resterende mesjes ligt stof te vergaren… 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mifi Posted April 3, 2023 Author Share Posted April 3, 2023 (edited) Mijn ervaringen met mijn Derby Premium mesjes was aanvankelijk een teleurstelling. Dat is nog steeds zo, maar na de verhalen die ik inmiddels gezien heb over namaakmesjes, twijfel ik. Zie ook de draad over de mesjes van Timor hieronder. Ik heb mijn pakje Derby Premium inmiddels weer terug gevonden, om te kijken hoe de papiertjes bedrukt zijn. Het zat niet meer bij mijn scheerspullen, maar bij mijn broodbakspullen 😊 De opdruk van de paraffinepapiertjes is een groene opdruk met "Azmüsebat", een fabriek in Turkije die inderdaad Derby mesjes maakt. Er zijn ook mesjes van Derby in omloop, heb ik gezien, met een andere opdruk op de verpakking en anders bedrukte papiertjes. De ervaringen met de mesjes van Timor doen mij vermoeden dat er inderdaad namaak in omloop wordt gebracht. In onderstaande draad waren verschillende mensen zeer negatief over de mesjes van Timor, net zo negatief als ik hier was over Derby Premium. Ik twijfel absoluut niet aan hun waarnemingen, maar misschien hebben zij andere mesjes met Timor opdruk getroffen dan ik? Zoekend naar counterfeit rasor blades: https://www.badgerandblade.com/forum/threads/are-there-fake-or-counterfeit-feather-razor-blades-out-there.335851/ (daarin o.a. Feather en Gillette Rubie) En dit over Gillette Fusion: https://thecounterfeitreport.com/product/113/Fusion-Razor-Blades.html Of het allemaal waar is, kan ik niet goed beoordelen, maar het is oppassen geblazen met oordelen. Nu twijfel ik aan mijn oordeel over Derby Premium. Zijn mijn Derby Premium mesjes echt, of is het goedkopere namaak? Edited April 3, 2023 by mifi Counterfeit link toegevoegd 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
JaapN Posted April 3, 2023 Share Posted April 3, 2023 @ mifi , ik ken deze mesjes niet, maar de gewone Derby kan ik me wel mee scheren, maar ik koop ze niet weer. (heb nog voldoende andere). 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
JvdK Posted April 3, 2023 Share Posted April 3, 2023 @mifi leuk stukje, maar de HARKO lijst en tientallen andere natscheerders gingen je al voor in het beoordelen van Derby en Timor. Twijfelen bij zoveel negatieve beoordelingen kan, maar dan staat je waarschijnlijk een teleurstelling te wachten. Op een gegeven moment is iets ook gewoon waar. 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
JaapN Posted April 3, 2023 Share Posted April 3, 2023 @ JvdK , allemaal subjective ervaringen. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
JaapN Posted April 3, 2023 Share Posted April 3, 2023 Waarom bestaat die fabriek nog steeds? 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
JvdK Posted April 3, 2023 Share Posted April 3, 2023 Ze worden veel gebruikt in verfkrabbers (en mensen die weinig om comfort geven). 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
shaving architect Posted April 3, 2023 Share Posted April 3, 2023 Thuis worden ze gebruikt om de tafelpoot uit te vullen tot hij waterpas staat. Voor iets anders dient het niet en ze zijn toch te bot dat je jezelf er toch niet aan snijdt… 2 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mifi Posted April 4, 2023 Author Share Posted April 4, 2023 Interessant dat jullie allemaal reageren alsof er één soort Derby Premium is, terwijl mijn betoog juist was dat er wellicht namaak in het spel is. Twijfelen jullie daar aan? Dat zou een inhoudelijk reactie zijn. Ik weet het namelijk ook niet. Ik kan er niet echt mijn vinger achter krijgen. Voor wat betreft de mesjes die ik in huis heb, met Derby Premium opdruk, ben ik het met de reviewers eens dat het geen goede mesjes zijn. Ik ga de mijne ook niet meer gebruiken om me mee te scheren. We zijn het eens over de mesjes. Mijn punt was de vraag waar die mesjes vandaan komen die me met Derby opdruk zijn geleverd. Ze maakten deel uit van een proefassortimentje via amazon. Maar goed, ik neem dat jullie ook geen idee hebben en zelfs twijfelen of er überhaupt valse mesjes in omloop zijn. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
shaving architect Posted April 4, 2023 Share Posted April 4, 2023 32 minuten geleden, mifi zei: Interessant dat jullie allemaal reageren alsof er één soort Derby Premium is, terwijl mijn betoog juist was dat er wellicht namaak in het spel is. Twijfelen jullie daar aan? Dat zou een inhoudelijk reactie zijn. Ik weet het namelijk ook niet. Ik kan er niet echt mijn vinger achter krijgen. Voor wat betreft de mesjes die ik in huis heb, met Derby Premium opdruk, ben ik het met de reviewers eens dat het geen goede mesjes zijn. Ik ga de mijne ook niet meer gebruiken om me mee te scheren. We zijn het eens over de mesjes. Mijn punt was de vraag waar die mesjes vandaan komen die me met Derby opdruk zijn geleverd. Ze maakten deel uit van een proefassortimentje via amazon. Maar goed, ik neem dat jullie ook geen idee hebben en zelfs twijfelen of er überhaupt valse mesjes in omloop zijn. Ik kan maar moeilijk geloven dat iedereen die een slechte ervaring (en zo zijn er héél erg veel, ze zijn immers bekend om de zwakke kwaliteit) met Derby heeft gehad, namaakmesjes zou ontvangen hebben... Zowel de mesjes met de "Turkse" omslag als diegene met de "Derby Premium" omslag worden naar mijn weten in de Turkse Derby fabriek geproduceerd... 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
JaapN Posted April 4, 2023 Share Posted April 4, 2023 2 uren geleden, shaving architect zei: Ik kan maar moeilijk geloven dat iedereen die een slechte ervaring (en zo zijn er héél erg veel, ze zijn immers bekend om de zwakke kwaliteit) met Derby heeft gehad, namaakmesjes zou ontvangen hebben... Zowel de mesjes met de "Turkse" omslag als diegene met de "Derby Premium" omslag worden naar mijn weten in de Turkse Derby fabriek geproduceerd... Waarom zou je zulke "goedkope"mesjes willen namaken? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
JvdK Posted April 4, 2023 Share Posted April 4, 2023 Meestal doen ze dat om er geld mee te verdienen. 1 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
JvdK Posted April 4, 2023 Share Posted April 4, 2023 @mifi het accepteren van het feit dat je niet alles kan weten is lastig. Ik denk alleen niet dat de mensen die namaakproducten (ik trek ‘m even breed) maken er hun adresgegevens op gaan zetten zodat je goed kan zien waar ze gemaakt worden. Je kan het de opsporingsdiensten nl ook té gemakkelijk maken 😁😉 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mifi Posted April 5, 2023 Author Share Posted April 5, 2023 21 hours ago, JaapN said: Waarom zou je zulke "goedkope"mesjes willen namaken? Ik heb werkelijk geen idee. Van dure mesjes als Timor, Feather enzovoort kan ik het me makkelijker voorstellen, net als jij waarschijnlijk. Tegelijkertijd durf ik niet uit te sluiten dat er ergens een arm gebied is, waar mensen door de officiële fabriek afgekeurde produktieruns alsnog opkopen en herlabellen en verpakken. Dat gebeurt ook in de markt voor elektronica onderdelen. Dat gebeurt zelfs, stel ik mij voor, met partijen die worden aangeboden ter vernietiging. Je kunt je wat bij dat proces voorstellen: De fabriek keurt ze af. De fabriek stuurt ze naar een vernietigings- of recyclebedrijf. Het vernietigingsbedrijf dumpt ze ergens in een arm land op een grote hoop in plaats van te doen waar ze voor zijn. Is goedkoper dan omsmelten. Op die grote hoop lopen mensen nog bruikbare spullen uit ons afval te zoeken. Louche handelaren kopen voor weinig een partij spullen op die uit de vuilnisberg zijn gevist. Enzovoort. Geen idee, ik zit gelukkig niet in zo'n vreemd circuit, maar ik maak me geen illusies meer over hoe smerig onze wereld is geworden. 😬 Maar goed. Laat dit onderwerp verder maar rusten. We weten het niet. Eén conclusie blijft staan: De Derby Premium die ik hier in huis heb, en waar jullie ook ervaringen mee hebben, zijn waardeloos. Ik zoek een manke tafel in ons huis om ze onder een van de poten te leggen, zoals @ shaving architect ook doet. 😄 Dat geldt niet voor de mesjes van Timor uit Solingen die ik nu aan het testen ben. Bij scheerbeurt 6 vanmorgen scheerden die nog steeds prima. 3 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magic666 Posted July 27, 2023 Share Posted July 27, 2023 Ik schop deze toch even omhoog aangezien ik gisteren voor het eerst een Premium in mijn Twig had... Waanzinnige beurt, net zo fijn, scherp en prettig als de Personna's! Heb een pakje van 5 die in een "Derby Premium" waspapiertje zitten, ik was huiverig vanwege het broertje, de Extra, maar dat bleek ongegrond. Vooropgesteld: ik gebruik elk (half) mesje maar 1x (Ik zal het over een paar dagen nog eens proberen met de andere helft) Heb bij Amazon gelijk 2x 100 halve van ze besteld voor 12 Euro. Is het niks dan neem ik ze mee naar mijn werk want daar hebben we verf zat 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magic666 Posted July 30, 2023 Share Posted July 30, 2023 Quote De opdruk van de paraffinepapiertjes is een groene opdruk met "Azmüsebat", een fabriek in Turkije die inderdaad Derby mesjes maakt. Er zijn ook mesjes van Derby in omloop, heb ik gezien, met een andere opdruk op de verpakking en anders bedrukte papiertjes. Van die eerste heb ik nu dus ook een partij, en van die tweede een 5pack. Ze zijn inderdaad anders verpakt en volgens mij is de kwaliteit van de eerste ook anders, iets slechter. Of dat dan fakes zijn... tja, geen idee. Voor eenmalig gebruik, wat ik met elk mesje doe, voldoen ze wel, maar je moet wel ff aanvoelen waar het mesje staat zeg maar. Met die uit het 5pack, zal de volgende beurt die pakken om te vergelijken, had ik dat niet. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magic666 Posted August 1, 2023 Share Posted August 1, 2023 Die uit het 5pack, met het grijze derby premium papiertje, is zeer zeker van betere kwaliteit dan die met het groene papiertje! Wereld van verschil toch... 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mifi Posted August 3, 2023 Author Share Posted August 3, 2023 On 8/1/2023 at 9:55 PM, Magic666 said: Die uit het 5pack, met het grijze derby premium papiertje, is zeer zeker van betere kwaliteit dan die met het groene papiertje! Wereld van verschil toch... Vreemd verschil. Wat zou daar achter zitten? Het is vervelend voor een merknaam als je niet op de kwaliteit kunt rekenen. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magic666 Posted August 3, 2023 Share Posted August 3, 2023 Inderdaad, geen idee wat daar achter zit. Misschien afgekeurde partijen? Mesjes zonder coating die ze toch verkocht willen hebben? Geen idee, ik zou dan ook niet dezelfde naam gebruiken idd. Misschien dat oud gedienden hier op het forum daar wat meer van weten? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts