Jump to content

De aankoop die een wezenlijke verbetering betekende voor mijn scheerbeurt…

Tati1050

Recommended Posts

Regelmatig komen hier in ‘Show je aankopen’ en ‘Waar zit je op te wachten’ interessante scheeritems aan bod. Ik heb zo al heel wat krabbers, zeepjes, enz. leren kennen waarvan ik voordien het bestaan niet vermoedde. Leerrijk dus.

Toch dringt zich hierbij ook een vraag bij me op die ik hier graag wil stellen:

’ Als je zou moeten kiezen, welke aankoop betekende (of betekent nog) een wezenlijke verbetering van je scheerbeurten en waarom?’

Ik wil hier alvast een schot voor de boeg geven: tot ik onlangs door twee forumleden gewezen werd op het bestaan van SE-krabbers vond ik niet mijn draai in de enorme hoeveelheid DE-krabbers en DE-scheersystemen. Elders op dit forum vroeg ik me een beetje vertwijfeld af of de ideale krabber wel bestaat. Via beide heren kreeg ik toen de kans zo’n SE-krabber eerst eens uit te proberen. Op dit ogenblik heb ik twee SE-krabbers van hen overgenomen (met dank aan beide heren!) die ik nu vrijwel dagelijks gebruik en die mijn plezier in het nat scheren zeker een fameuze boost hebben gegeven. Voor mij hebben de Leaf Twig en de ATT SE1 dus een wezenlijk verschil gemaakt: ik bereik er ook resultaten mee dat ik voordien nooit ervaren heb met een DE-krabber!

Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Wellicht hebben andere (beginnende) natscheerders wel veel baat bij de ervaringen van de routiniers hier en daar is het in dit forum om te doen. Toch?

• I like it 6
  • Thanks! 1

Het was geen aankoop, maar lid worden van dit forum heeft erg bijgedragen aan betere scheerbeurten. Er is hier enorm veel informatie te vinden over letterlijk alle bij het scheren (DE, SE, open mes) benodigde zaken. Ik kan niet vaak genoeg adviseren om eens de zoekfunctie te gebruiken als je met een vraag zit want 99 van de 100 keer is het antwoord hier op het forum al te vinden.

o ja, overstappen van de Gillette cartridge scheermesje naar een DE mesje was één de beste adviezen die ik gevonden heb 😁

• I like it 5
  • Agreed 5

13 minutes ago, JvdK said:

o ja, overstappen van de Gillette cartridge scheermesje naar een DE mesje was één de beste adviezen die ik gevonden heb 😁

Absoluut ja!

Die ervaring deel ik. Wat een verschil is dat, maar bij mij was dat vooral ook omdat het de weg heeft geopend naar fatsoenlijke scheerzepen in plaats van de obligate meevermarktte spuitbussen Gilette scheergel.

Het automatische 'naar producten grijpen die bij elkaar op het schap staan' ging weg. Mijn onnadenkendheid is vervangen door bewustzijn en rust in de badkamer, in plaats van het gewoontegerace, dat volgt op zo lang mogelijk in bed kunnen blijven liggen om daarna naar de trein te sprinten.

Deze manier van scheren heeft, in allerlei opzichten mijn leven veranderd. Dus ja, wat JvdK hier zegt, daar ben ik het volmondig mee eens.

• I like it 4

45 minuten geleden, mifi zei:

Wat een verschil is dat, maar bij mij was dat vooral ook omdat het de weg heeft geopend naar fatsoenlijke scheerzepen in plaats van de obligate meevermarktte spuitbussen Gilette scheergel.

Klopt ook voor mij. Toen ik mijn bovenstaande vraag stelde, vroeg ik me al af of het grootste verschil voor mij eigenlijk niet gemaakt werd door de heerlijke zepen die ik via dit forum leerde kennen. Voordien gebruikte ik uitsluitend Prorazo groen (die hier wel een goede reputatie heeft), maar ook daarmee verviel ik ook al vlug in een onnadenkende routine: vlug wat inborstelen, rechtstreeks op het gezicht, vlug vlug de Mach3 erop, afspoelen en klaar. Nu gebruik ik afwisselend een viertal zeepjes (o.a. MdC Original en Fougères en nu ook Violetta Di Parma - echt dé ontdekking van de voorbije maanden!) en de ochtendlijke scheerbeurt is een rustbrengend ritueel geworden. Samen met het feit dat ik denk nu eindelijk de voor mij perfecte krabbers gevonden te hebben was het ontdekken en gebruik van andere scheerzepen voor mij zeker ook een gamechanger.

• I like it 6
  • Agreed 2

• 2 weeks later...

Wat voor mij echt een soort van eyeopener was, was toen ik voor het eerst Tabac gebruikte.

Werken met een krabbertje en kwast was leuk, maar in het begin merkte ik dat ik nog lerende was.

Ik kocht veel zepen (vandaar mijn naam), maar sinds in Tabac heb, heb ik geen zeep meer gekocht.

Die zeep qua bescherming en geur was echt next level!

• I like it 5

12 hours ago, Soapcollector said:

Wat voor mij echt een soort van eyeopener was, was toen ik voor het eerst Tabac gebruikte.

Werken met een krabbertje en kwast was leuk, maar in het begin merkte ik dat ik nog lerende was.

Ik kocht veel zepen (vandaar mijn naam), maar sinds in Tabac heb, heb ik geen zeep meer gekocht.

Die zeep qua bescherming en geur was echt next level!

Kun je de geur beschrijven om mij over mijn drempel heen te helpen?

• I like it 2

• 1 month later...

Mijn rockwell 6s na in op DE over te zijn gestapt met een feather popular, de rockwell blijft fantastisch scheren, zo nu en dan met de feather AS SS en Gilette rocket HD voor de afwisseling..

• I like it 4

• 1 month later...

Voor mij was dit het overstappen van cartridge naar een open scheermes, wat voorheen een gedachteloze bijkomstigheid was werd ineens een hele serieuze oefening in geduld en beheersing. Ik denk niet dat ik iedereen die stap kan aanbevelen maar het heeft mij dus veel opgeleverd, een moment van zelfzorg, gas terug nemen en daarmee werd het scheren een heuse mindfulness oefening en een levenskunst! 

• I like it 8
  • Thanks! 1

39 minutes ago, Soapcollector said:

Ik hoop dat je hem prettig ervaard. Ik ben hier niet zo vaak meer te vinden. Maar Tabac zal ik altijd aanprijzen haha!

Tabac is een prima zeep, inderdaad. De geur moet je zin in hebben, maar als ik er zin in heb, dan is hij er ook. Het viel me op dat de Tabac bij eerste opening anders rook dan daarna. De eerste indruk was alsof ik een nat zadel rook, heel sterk. Na een paar keer is het wat rustiger. Een soort manege-geur. Er zit iets dierlijks in voor mij, iets met paarden.

• I like it 3

1 uur geleden, mifi zei:

Tabac is een prima zeep, inderdaad. De geur moet je zin in hebben, maar als ik er zin in heb, dan is hij er ook. Het viel me op dat de Tabac bij eerste opening anders rook dan daarna. De eerste indruk was alsof ik een nat zadel rook, heel sterk. Na een paar keer is het wat rustiger. Een soort manege-geur. Er zit iets dierlijks in voor mij, iets met paarden.

@ mifi   Wij hebben lang paarden gehad en als wij dan in de weekenden op wedstrijd gingen met de kinderen en de paarden roken de paarden heel anders dan gewoon doordeweeks  😂 😂

• I like it 3
  • Haha 1