Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kwast voorbevochtigen.

Gezicht natmaken.

Kwast laden met zeep.

Kwast kort een beetje in water dopen en meteen op de natte kin inmasseren/uitkwasten.

Ik had over de methode gelezen, maar tot nu toe klopte ik de zeep eerst op in een zeepbakje, tot een prettig schuim.

Nu niet meer dus. Het bevalt prima, eerlijk gezegd. 

Heeft het voordelen?

Nou, waarschijnlijk niet veel, maar het gaat iets sneller en het is, geloof ik, iets zuiniger met zeep. Het maakt vooral ook minder lawaai, want dat opkloppen in een bakje, dat hoor je. Ik kan mij nu stilletjes scheren zonder halverwege een schoen naar mijn hoofd te krijgen ;-)

• I like it 1
  • Agreed 1
  • Haha 3
Posted

Scheerkom wordt door veel mensen gebruikt. Ik ben ook een zogenaamde "kopsopper", dus bij mij komt er ook geen scheerkom aan te pas. Ik zie er het nut niet van in om eerlijk te zijn en vind het heerlijk om op mijn gezicht langdurig in te zepen tot de zeep de juiste consistentie heeft!

• I like it 3
Posted
2 hours ago, bartje-p said:

een zogenaamde "kopsopper"

😂

Dat is een prachtige term, die hou ik er in.

• Haha 2
Posted
3 uren geleden, mifi zei:

k had over de methode gelezen

Het is een bekend gegeven in Klassiek-Scheren-Land dat er twee soorten mensen zijn: zij die rechtstreeks op het gezicht opschuimen en zij die het fout doen. 🤪

• I like it 2
  • Haha 8
Posted

Je hebt levensgenieters die rustig de tijd nemen voor een scheerbeurt. Daar hoort een heerlijk opgeklopt (warm) scheerschuim bij. Een schuim dat de baardharen goed voorbereid op de scheerbeurt. Dit draagt in hoge mate bij aan een fijne relaxte scheerbeurt met glad resultaat. Want, zoals mijn oude bootsman altijd voor het passagieren zei: “niets kan een vrouw zo bekoren als goed geknipt en glad geschoren!”

Dan heb je de onwetenden (meestal de jeugdigen) die denken dat alles sneller dan snel moet. De snelheid van het licht is nog niet snel genoeg. Zij kopen dure krabbers, en bezuinigen op een eenvoudige scheerkom. Als ze toevallig een scheerkom hebben rammen ze er onbehouwen hun kwast in rond alsof zij met de klepel deuken in de scheepsbel willen slaan. Want gang is alles…….. (😉)

Eeuwenlang weten barbiers al dat het opkloppen van scheerschuim een kunst is, en dat je voor het beste resultaat een scheerkom nodig hebt. 

• I like it 2
  • Agreed 3
  • Haha 2
Posted

Al jaren klop ik mijn scheerschuim rechtstreeks op het gelaat en met koud water...

Met warme handdoekjes en warm scheerschuim heb ik eerder last van irritatie; oftewel lekker uitproberen wat voor jouzelf het fijnste werkt.

Onder het motto UEKAZ / YMMV 😉

• I like it 5
  • Agreed 1
Posted
15 uren geleden, JvdK zei:

(meestal de jeugdigen)

Da’s wel een tijdje geleden dat ik bij die groep werd ingedeeld 😉😄

• Haha 4
Posted
22 hours ago, JJ. said:

Het is een bekend gegeven in Klassiek-Scheren-Land dat er twee soorten mensen zijn: zij die rechtstreeks op het gezicht opschuimen en zij die het fout doen. 🤪

Ik durf hier beslist niet te beginnen over friet/patat. 😂

• Haha 3
Posted
On 1/17/2023 at 4:05 PM, JvdK said:

Je hebt levensgenieters die rustig de tijd nemen voor een scheerbeurt. Daar hoort een heerlijk opgeklopt (warm) scheerschuim bij.

Na een tijdje een kopsopper te zijn geweest, moet ik je bekennen dat ik om ben.

Ik blijf een kopsopper.

Niet omdat ik haast heb, ik neem rustig de tijd. Het verschil is dat de kwast op een andere plek is. Hij klopt niet in het bakje, hij beschuimt mijn kin, ruim en comfortabel, en zelfs mijn bril.

Ik heb heb het gevoel, zo dacht ik vanmorgen ineens, dat ik eindelijk volwassen aan het worden ben. Kopsoppen hoort daar bij. 😄

• Haha 3
Posted

Volgens mij is het een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Zelf doe ik allebei. 't Is maar net waar ik op dat moment zin aan heb. Al komt opschuimen in een kommetje vaker voor. Heb zelf het idee dat ik dan net een iets mooier schuimpje krijg.

• I like it 2
Posted
Op 17-1-2023 om 21:46, Tjebbe zei:

Al jaren klop ik mijn scheerschuim rechtstreeks op het gelaat en met koud water...

Met warme handdoekjes en warm scheerschuim heb ik eerder last van irritatie; oftewel lekker uitproberen wat voor jouzelf het fijnste werkt.

Onder het motto UEKAZ / YMMV 😉

Ik maakte natuurlijk maar een geintje over 'in de kom is fout', maar dit is wel ongeveer waar het voor mij op neer komt. Scheren na douchen geeft me irritatie, maar voordat ik daar achter was destijds... Veeeeeeel te lang 'geluisterd' naar wat op de fora geschreven werd over voorbereiding voor het scheren.

Dus nu gebruik ik lauw water (soms koud) om in een paar minuten rechtsreeks op het gelaat een kop vol schuim te krijgen.

Dan ga ik mijn tanden poetsen, zodat het schuim nog wat langer z'n werk kan doen en pas daarna scheren. En dan douchen. En op die manier heb ik geen irritatie meer.

Ieder zijn ding ;-)

• I like it 5
  • Agreed 1
  • 1 month later...
Posted
Op 17-1-2023 om 13:37, JJ. zei:

LOL, maar ik schuimop in een scheerkom . ;)

• I like it 2
  • Haha 2
Posted

Hier ook een kopsopper. 
met de kwast de zeep op je gezicht bewerken tot een mooi schuim is voor mij gelijk een gezichtsmassage en onderdeel van het rustgevende ritueel dat klassiek scheren mij brengt. 

• I like it 3
Posted

Toch maar eens proberen dan… Heb ook een hele tijd ‘gekopsopt’ (wat een woord) maar opkloppen in een kommetje bevalt me beter. Natuurlijk: UEKAZ. Iedereen kweekt zo zijn eigen gewoontes en wat je bevalt, moet je niet te snel veranderen.

• I like it 4
  • Haha 1
  • 3 months later...
Posted

“KOPSOPPER” Brilliant!.  Face latherer in het Engels en ik wa eerlijk gezegd nooit een goed Nederlands woord tegengekomen maar dit is em ! 

• I like it 2
  • Agreed 1
  • 10 months later...
Posted

Het echte kopsoppen is volgens mij dat je met de stick je natte gezicht en keel insmeert en daarna met een borstel erachteraan gaat opschuimen. 

Als je de kwast eerst laadt in het kuipje wordt het meteen al schuim voor het op je gezicht zit. 

Dit is denk ik het idee achter zeep in de vorm van een stick. 

• I like it 3
Posted

Wat er als "echte" definitie van kopsoppen door het leven gaat, gaat mijn petje te boven maar ik beschouw mijzelf wel als een kopsopper.

Ik wil er wel over kwijt dat het verschil in schuim kwaliteit drastisch anders is vanaf het laden uit de pot tot het voor mij ook echt scheerklaar is! M.a.w. het schuim dat in eerste instantie onstaat bij het laden vergt echt nog wat verder sopwerk en als je dat nog niet doet kan ik garanderen dat je scheerbeurten beter kunnen! (Dit geldt voor zowel de kop- en komsoppers)

De laatste keer dat ik zeep in kom heb aangemaakt was tijdens de themaweek komsoppen en dat ging met een frisse tegenzin durf ik wel te zeggen 😅

• I like it 3
  • Haha 2
Posted

Soms begrijp ik die autocraten/dictators wel. Gewoon kunnen bepalen dat jouw manier de enige juiste is moet toch geweldig zijn 🙃

• Haha 6
Posted
8 uren geleden, JvdK zei:

Soms begrijp ik die autocraten/dictators wel. Gewoon kunnen bepalen dat jouw manier de enige juiste is moet toch geweldig zijn 🙃

Pfffff....

Posted

Als kwaliteitscontroleur van (vliegtuig en yacht) lakken is het een beroepsdeformatie dat ik moet komsoppen :P

Ik wil roeren in het product en zien wat het doet voordat het op mijn bakkes mag :D  

• I like it 2
  • Haha 7
  • 3 weeks later...
Posted
Op 4-6-2024 om 18:51, Magic666 zei:

Als kwaliteitscontroleur van (vliegtuig en yacht) lakken is het een beroepsdeformatie dat ik moet komsoppen :P

Ik wil roeren in het product en zien wat het doet voordat het op mijn bakkes mag :D  

Is het lastig scheren met lak??😉😁

Klinkt als pijnlijk

• Haha 5