mifi Posted January 15, 2023 Posted January 15, 2023 In principe heb ik er geen moeite mee om voor een interessante, leuke of gezellige dienst een financiële bijdrage te leveren. Als het goed voelt, is het wat waard. Een persoonlijk gevoel bij het forum als nieuwe gebruiker, die inmiddels is opgeklommen tot 'beginner': Wat voor een indruk maakt dit forum op mij? Het gedetailleerde systeem, met kleine stapjes, om posters langzaam, vooral heel langzaam, te bevorderen, en als het ware steeds een beetje serieuzer te nemen, gaat uit van achterdocht: Ik ben eerst klein en kan langzaam klimmen, als ik goed mijn best blijf doen en punten verdien. Dat remt mijn enthousiasme. Ik heb vanaf het begin af aan al het gevoel dat ik mijn aanwezigheid hier moet verdienen. Ik gebruik een dienst, infrastructuur, zeker, maar ik verleen zelf ook een gunst door content te leveren waarmee discussies kunnen worden gevoerd. Zonder content geen forum. Content en infrastructuur hebben elkaar nodig. Het is wederzijds. De eenzijdige ballotage remt me om donateur te worden. Ik wil graag zien of het forum gezellige discussies oplevert voor ik ga doneren, maar het maakt een onwelkome indruk door het systeem van punten verdienen om op te klimmen in de hiërarchie. Er zijn achttien rangen en standen en twintig badges "te verdienen op basis van de volgende voorwaarde(n)". Mijn hemel, we hebben het hier over een forum over een heel specifiek onderwerp! Moeten we daar nu ook al een rat-race van maken? Ik vind het prima, het is jullie' forum, dus doe dat vooral, maar het duurt even voor ik mij er thuis zal voelen. Ben ik de enige die dit gevoel heeft?
Woodface Posted January 15, 2023 Posted January 15, 2023 Ik ben ruim 7 1/2 jaar lid van dit forum. Vooral een meelezer die hier tips en inspiratie opdoet. Af en toe een reactie en een bijdrage vind ik leuk. Zoals je kan zien ben ik sinds mijn lidmaatschap niet erg "opgeklommen in de ratrace" zoals jij die verwoord. Ik heb geen idee wat de oorspronkelijke gedachte is om een soort van te ranken in te stellen. Heel eerlijk.. het boeit me in het geheel niet. Zie het meer in de hoeveelheid bijdrages aan de discussies die leden leveren. Niet meer en niet minder. Het maakt voor mij niet uit hoeveel bijdragen iemand levert. Het gaat mij om de inhoud, de sfeer enz en die bevalt mij prima. Dat je eerst een hoeveelheid bijdrages moet leveren om "toegelaten" te worden tot De Markt vind ik wel verklaarbaar. De hoeveelheid mensen die dan even snel een account maken, iets te koop aanbieden en weer vertrekken.. dat moet je niet willen. Hoe betrouwbaar zijn die mensen, met alle gedoe van dien. Ik koop hier met een gerust hart. Het worden van donateur zie ik totaal los van die ranking. Mensen steken er een hoop tijd in, onderhouden de site enz. Recentelijk is men nog druk bezig geweest om het e.e.a. te upgraden. De kosten die daar aan verbonden zijn hoeven niet uit eigen zak. Donateurschap is in ledenforums zeer gebruikelijk. "Het gedetailleerde systeem, met kleine stapjes, om posters langzaam, vooral heel langzaam, te bevorderen, en als het ware steeds een beetje serieuzer te nemen, gaat uit van achterdocht: Ik ben eerst klein en kan langzaam klimmen, als ik goed mijn best blijf doen en punten verdien." Ik kan je gevoel niet wegnemen en ik betwijfel ten zeerste of dit de opzet is van dit systeem. Ik hoop dat het gevoel in de loop van de tijd weggeschoren wordt. 1 2
bartje-p Posted January 15, 2023 Posted January 15, 2023 he @ mifi , ik kan jouw gevoel wel begrijpen, maar heb daar zelf helemaal geen last van gehad. Wat mij betreft werd ik hier 3 jaar geleden hartelijk welkom geheten. En het principe hier is niet heel anders dan elders: je krijgt terug wat je erin stopt. Dus doe je actief mee met discussies (en volgens mij ben je daar al lekker mee bezig), zul je zien dat er genoeg reacties komen. Ik heb me hier in ieder geval altijd welkom gevoeld en niet de indruk gehad dat er rangen en standen waren, nog los van het feit - zoals @ Woodface ook al aanstipte, wat je je daarvan aan zou (moeten) trekken.... Het is vooral hoe je zelf in de race zit. Als beginner heb ik hier zeker veel support gehad, zowel hier als ook met producten, aanschaf, etc. Ik heb ongeveer na een jaar ook besloten om donateur te worden, om ik een Nederlandstalig forum erg prettig vind, vooral omdat ik me in mijn moerstaal toch beter kan uitdrukken dan in het Engels (of Duits bijv), hoewel ik me daar ook prima verstaanbaar kan maken. Kortom, gewoon doen waar jij je prettig bij voelt (zonder een ander te kwetsen), dan komt de rest vanzelf. 2 2
JvdK Posted January 15, 2023 Posted January 15, 2023 Zo ver ik weet is het systeem van punten, badges etc gekomen bij de laatste update van het onderliggende systeem waarop dit forum draait. Dit onderdeel van de software is volgens mij niet uit te zetten. Daarvoor hadden we alleen het systeem van leden en donateurs. Donateurs zijn er om de kosten, die dit forum in de lucht houden met zich meebrengt, niet alleen bij de eigenaar te laten liggen. Als “bedankje” krijg je de mogelijkheid om makkelijker foto’s te plaatsen. Niets meer, niets minder. Gebruik de zoekfunctie en het is vast terug te vinden. Ik heb niet echt de indruk dat leden erg wakker liggen van iets van een status door punten, badges of benamingen. Zo ver als ik weet is de enige belemmering die nieuwe leden hebben dat ze niet gelijk toegang hebben tot De Markt. Onze onderlinge verkoopplaats van scheergerelateerde artikelen. Je moet daarvoor een bepaald aantal post hebben geplaatst. De reden is dat nieuwe leden niet enkel en alleen lid worden om goedkoop iets van hun gading te kunnen bemachtigen. Enige vorm van ballotage is binnen forums niet vreemd. Noem het even voorzichtig kijken wat iemand op dit forum komt doen. Deelt hij dezelfde interesse of komt hij voor de “goodies”. Als je jezelf al door punten, badges, benamingen en het gevoel van hiërarchie al geremd voelt in je enthousiasme is dat jammer. Ik heb er zelf geen last van. Misschien komt dat omdat ik van mening ben dat hiërarchie overal de maatschappij (je werk, je sportclub, je gezin etc) voor komt. Ik zou zelf willen zeggen; zet je gevoel even opzij en kijk het nog even aan. Je zal waarschijnlijk zien dat je gevoel in dit geval niet helemaal juist is 😉 3
shaving architect Posted January 15, 2023 Posted January 15, 2023 Ik kan mijn ervaring relatief kort en bondig samenvatten als volgt: Het rankingsysteem en badges interesseren me eigenlijk geen bal. Ik doe actief mee aan het forum zonder dat ik een “tegenprestatie” of een “belonging” verwacht. De info en de tips zijn vaak van onschatbare waarde bij deze hobby… Ik ben donateur geworden omdat ik graag wil dat het forum blijft bestaan (en het eenvoudiger foto’s plaatsen is 😁). 4
Levi Posted January 15, 2023 Posted January 15, 2023 Voor mij heeft het ranking systeem totaal geen meerwaarde, die is er gekomen na update en voor mij is iedereen gelijk. Of je nu nieuw bent of al jaren hier vertoeft, dat maakt niet uit. Wij hebben allemaal een gemeenschappelijke passie voor het klassiek scheren met respect voor elkaar. De reden waarom ik gekozen heb om donateur te worden is om een bijdrage te geven aan het enigste Nederlandstalige scheerforum en hoop dat dit nog vele jaren zo mag blijven. ❤️ 1 4
koenfucius Posted January 15, 2023 Posted January 15, 2023 Zoals gezegd, het systeem is er pas onlangs gekomen met een forum-update (ik denk dat dit in het pakket inbegrepen zat, maar Chris kan dat ongetwijfeld bevestigen). In elk geval vind ik het gewoon leuk om verschillende bijdragen te lezen, ongeacht de ranking. Zo hoor ik ook over andere ervaringen, nieuw materiaal, kortingsacties (hoewel ik die laatste bijdragen misschien beter zou 'muten', althans volgens mijn echtgenote), enz. Daar draag ik graag iets toe bij. 2 3
shaving architect Posted January 15, 2023 Posted January 15, 2023 Ik heb tevens nog nooit naar iemands “rang” gekeken om daarna een waardeoordeel aan een reactie, vraag, tip of draadje te geven (ik ben zover ik me kan herinneren nog nooit op zoek gegaan naar iemands “rang”). ik ben ongeveer 4 maanden lid van het forum en ik heb nooit het gevoel gehad dat ik mijn plaats moest “verdienen”, integendeel… Het is trouwens ook niet een wij-tegen-jou-forum maar een platform van en voor iedereen, dus ook voor jou… Hopelijk hebben we je wat kunnen overtuigen om enthousiast te blijven over je beleving hier… 3 2
Ric325i Posted January 15, 2023 Posted January 15, 2023 Ik vind de sfeer erg goed op dit forum en de “ranks” maken mijzelf niks uit, verder is het wat mij betreft ook prima dat je een beetje “meedoet” een bijdrage levert alvorens je toegang krijgt tot de markt. Ik ben (nog) geen donateur en het enige wat mij stoort is dat foto’s plaatsen erg omslachtig is. Dat weerhoud mij er wel van om een wat gedetailleerde bijdrage met plaatjes te leveren… 5
ChrisVanMeer Posted January 16, 2023 Posted January 16, 2023 18 uren geleden, mifi zei: In principe heb ik er geen moeite mee om voor een interessante, leuke of gezellige dienst een financiële bijdrage te leveren. Als het goed voelt, is het wat waard. Een persoonlijk gevoel bij het forum als nieuwe gebruiker, die inmiddels is opgeklommen tot 'beginner': Wat voor een indruk maakt dit forum op mij? Het gedetailleerde systeem, met kleine stapjes, om posters langzaam, vooral heel langzaam, te bevorderen, en als het ware steeds een beetje serieuzer te nemen, gaat uit van achterdocht: Ik ben eerst klein en kan langzaam klimmen, als ik goed mijn best blijf doen en punten verdien. Dat remt mijn enthousiasme. Ik heb vanaf het begin af aan al het gevoel dat ik mijn aanwezigheid hier moet verdienen. Ik gebruik een dienst, infrastructuur, zeker, maar ik verleen zelf ook een gunst door content te leveren waarmee discussies kunnen worden gevoerd. Zonder content geen forum. Content en infrastructuur hebben elkaar nodig. Het is wederzijds. De eenzijdige ballotage remt me om donateur te worden. Ik wil graag zien of het forum gezellige discussies oplevert voor ik ga doneren, maar het maakt een onwelkome indruk door het systeem van punten verdienen om op te klimmen in de hiërarchie. Er zijn achttien rangen en standen en twintig badges "te verdienen op basis van de volgende voorwaarde(n)". Mijn hemel, we hebben het hier over een forum over een heel specifiek onderwerp! Moeten we daar nu ook al een rat-race van maken? Ik vind het prima, het is jullie' forum, dus doe dat vooral, maar het duurt even voor ik mij er thuis zal voelen. Ben ik de enige die dit gevoel heeft? @ mifi een kritische noot is altijd welkom, dat vooropgesteld. Wantrouwen is een gevoel wat je bekruipt en wat daarna soms moeilijk verdwijnt. Dat laatste kan ook nog eens per persoon verschillen trouwens. Bij je eerste plaatsing hier had je al wantrouwen door de vele regels en blijkbaar is dat wantrouwen nog steeds aanwezig, vervelend. Er is geen termijn voor een nieuw lid om zich thuis te voelen. De een bezoekt het forum al jaren voordat hij/zij registreert, de ander registreert gelijk en doet gelijk mee en vindt zijn/haar weg en weer een ander registreert en doet het rustig aan, een beetje kat-uit-de-boom-mentaliteit. Het mooie is, alles is goed. Voor de mensen die recent pas het forum hebben ontdekt; we zitten nu gelukkig weer in lekker rustig vaarwater, maar het forum heeft zijn turbulente dagen wel gekend. Ook daarvoor wel, de mentaliteit op het forum was anders. Ik hang er geen waarde oordeel aan, gewoon het feit: anders. De regels komen deels vanuit mijn voorganger en het team wat hier al rondloopt sinds de oprichting (ik pas een jaar of 5-6). Ook de turbulentie hebben mede tot de duidelijke regelgeving gezorgd. De een "heeft" wat meer met regels, de ander wat minder. In 2017-2018 zijn we overgegaan naar een nieuw soort forumsoftware, met wat nieuwigheidjes in zich. De rangen / standen waren er toen ook al, die zijn gewoon overgenomen. De badges zijn er volgens mij begin vorig jaar bijgekomen als een onderdeel van de forumsoftware wat standaard aan moet staan om wat andere features te kunnen gebruiken, dus heb ik daar maar het beste van proberen te maken. Daarbij ook, de een "heeft" er meer mee dan de ander. Dat is denk ik mijn conclusie ook; de een vaart wat makkelijker door het forumwater en vindt zijn/haar weg, de ander minder makkelijk. Blijkbaar bevind jij je in de laatste categorie, waarbij je - net als een ieder - je doen moet wat goed voelt. Als het forum in jouw ogen teveel "beperkingen" heeft, dan is het misschien niet de plek waar je je tijd door wilt brengen. Als ik naar de antwoorden hierboven kijk zie ik mensen plaatsen die hun weg hebben gevonden en het forum als een prettige plek ervaren waarbij de "beperkingen" weinig / geen rol spelen. De eenzijdige ballotage opmerking snap ik trouwens niet goed. Wat ik mij wel eerlijk afvraag, is dit serieus een hulpvraag van "help mij, ik ben nieuw en ik moet mijn weg hier vinden"? Of alleen een vorm van kritiek uiten? 3
mifi Posted January 16, 2023 Author Posted January 16, 2023 2 hours ago, ChrisVanMeer said: Wat ik mij wel eerlijk afvraag, is dit serieus een hulpvraag van "help mij, ik ben nieuw en ik moet mijn weg hier vinden"? Of alleen een vorm van kritiek uiten? Geen van beide. Ik bedoelde terugkoppeling te geven op de indruk die gewekt wordt, puur subjectief en bij sommige mensen. Niemand hoeft er iets mee te doen, want de balans tussen striktheid en aantrekkelijkheid is een afweging. Het heeft te maken met de onderliggende aannamen over het gedrag van mensen. Ik wilde de beheerders bewust maken van de indruk die het forum op mij maakt, als welgemeende terugkoppeling. Er zijn wellicht mensen, dat weet ik niet, die zich niet aanmelden. Het forum mist daardoor misschien interessante bijdragen. Het forum is wat het is, zoals het is. Het trekt sommige mensen wel en anderen niet. De groei en levendigheid en ook de sponsoring worden beïnvloed door de sfeer en vice versa. Dat is waarom ik dacht dat het interessant was om te vernemen van een buitenstaander wat voor indruk het forum wekt. 1 1
Ric325i Posted January 16, 2023 Posted January 16, 2023 Kleine correctie op mijn eerdere uitspraak: “ranks” maken mijzelf niks uit In de basis sta ik nog achter mijn eigen uitspraak dat een “rank” mij opzich niet zoveel uitmaakt ware het niet dat het mij opviel dat er nu een lampje bij mijn foto staat. Dit is een serieus probleem want ik wil niet door het virtuele leven als een “lampie” zeg maar dus ik moet daar asap wat aan gaan doen… 4
mavgink Posted January 16, 2023 Posted January 16, 2023 Denk persoonlijk dat je er te veel achter zoekt. Een forum kost gewoon geld om te draaien en als je als beheerder wilt vermijden dat het een gigantische advertentie spam plek wordt. Biedt je de mogelijkheid aan om te doneren. Verder heb ik echt nooit gekeken naar alle die rangen en badges. Nergens voor nodig, denk dat vrijwel niemand hier gevoelig voor is. Meeste zijn ook gekoppeld aan hoe lang je lid bent trouwens. Dat zie je ook gewoon onder iemands naam. Maar goed als iemand die sinds 29 dec. 2022 lid is en als eerste een negatieve indruk van het hele rangen/badges verhaal heeft, is dat jammer. Denk dat de posts/discussies/leden zelf belangrijker zijn om een mening van het forum te vormen. 5
JJ. Posted January 16, 2023 Posted January 16, 2023 Wat ik mooi vind is juist hoe uitgebreid en open er in dit draadje gereageerd wordt door deze en gene. Die rangen en standen en de regeltjes waren er ook al toen ik lid werd een paar jaar geleden en ik vond het niet belangrijk. Eerlijk gezegd denk ik dat het wel meevalt met de afschrikwekkende werking hiervan op potentiële nieuwe leden. You can’t win them all. 1 5
Recommended Posts