mifi Posted January 14, 2023 Share Posted January 14, 2023 Vanmorgen had ik zin om weer eens terug te keren naar de eerste krabber die ik kocht: de Merkur 50C Progress. Het is een klassieker die al gemaakt word sinds, ow, 1950 geloof ik. Mijn opa heeft hem als innovatie in de winkels zien liggen, waarschijnlijk. Ik ben er mijn scheercarrière mee begonnen, als leek en broekie. Inmiddels ben ik aan een slant gewend (Razorock German 37 slant) en ook aan een Fatip (open kam) Piccolo. Altijd even goed opletten met een vers en scherp mesje, vooral met de slant. De bewegingen die ik maak zijn inmiddels aan mijn kin gewend, dus met voldoende spiergeheugen kan ik de krabbers onderling beter vergelijken. (Ik zou een foto willen uploaden en plaatsen van mijn eerste aankopen, maar ik mag dat (nog) niet, als nieuwkomer op dit forum, dus misschien later een keer als ik groot ben.) Vanmorgen ging een vers mesje in de Merkur Progress. Cela Milano rood op de kin. Eerst maar eens op stand 2 (voorzichtig). Die was te mild. Daarna stand 3. Heerlijk. Wat een geweldig milde krabber is dit zeg. Ik voel hem nauwelijks, maar hij werkt perfect. De gebruikelijke scheerbeurt ging heel gemakkelijk. Ik was zelfs eventjes benieuwd of hij überhaupt iets deed, maar het geluid was er. Na twee en een halve gang de zeep afgewassen en verrassing: Volkomen glad! Bijna ongemerkt geschoren en perfect glad. Het schoonmaken en drogen van de krabber is wat meer gedoe door de afstelbaarheid van het mechanisme, maar wat een krabber om mee te scheren! Letop: Merkur heeft een moderner ontwerp afstelbare krabber, de Futur, maar dat is niet de krabber die ik hierboven beschreef. Het oude ontwerp is de Progress en is, heb ik van horen zeggen, veel milder dan de nieuwe Futur. Dat blijkt ook inderdaad uit de breedte van de spleet tussen kam en snijvlak, die is bij de Futur groter dan bij de Progress. Het is ongelofelijk als ik mij bedenk dat ik toen, bij mijn eerste pogingen, met deze milde 50C Progress, tóch voor bloed in de wasbak kon zorgen. Ik kan het me nu bijna niet meer voorstellen. Wat een heerlijk krabber is het. Dat vond ik toen, maar dat vind ik nu nog meer. Hij blijft. 6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartje-p Posted January 14, 2023 Share Posted January 14, 2023 Leuk om te lezen. En kun je - om foto's te plaatsen - geen gebruik maken van bijv. imgur? Of gewoon sponsor worden van het forum, dan kun je simpel bestanden uploaden hier ter plekke 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mifi Posted January 15, 2023 Author Share Posted January 15, 2023 22 hours ago, bartje-p said: Of gewoon sponsor worden van het forum, dan kun je simpel bestanden uploaden hier ter plekke Ik heb er in principe geen bezwaar tegen om een bijdrage te betalen aan een forum. Echter, zie https://www.shavingsociety.com/topic/8751-donateur-worden/ 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartje-p Posted January 15, 2023 Share Posted January 15, 2023 @mifi, zie ook mijn reactie daar (had deze post nog niet gezien ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
JvdK Posted January 15, 2023 Share Posted January 15, 2023 @ mifi Daarom kan je er ook geheel vrijwillig voor kiezen om donateur te worden. Je hoeft dat ook niet binnen een bepaalde tijd te besluiten. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mifi Posted January 16, 2023 Author Share Posted January 16, 2023 (edited) On 1/14/2023 at 11:26 AM, mifi said: Eerst maar eens op stand 2 (voorzichtig). Die was te mild. Daarna stand 3. Heerlijk. Wat een geweldig milde krabber is dit zeg. Ik voel hem nauwelijks, maar hij werkt perfect. Na een dag of drie, vandaag was dag 3 met dit mesje, heb ik vanmorgen de krabber op stand 4 gezet. Ik dacht dat het mesje nu wat minder scherp zou zijn en dat daarom een iets agressievere stand zou moeten kunnen. Zo. Da's een verschil zeg. De krabber voelt nu duidelijk meer aan als mijn slant. Het contact tussen het mes en de huid is duidelijk directer nu. Wat cool, een afstelbare krabber is, ehmm, instelbaar in karakter. Dat mag natuurlijk geen verbazing wekken, maar dat het zó duidelijk voelbaar is, is toch een ontdekking. Klassiek scheerland heeft nog een hoop verrassingen voor me in petto, vermoed ik. Het is goed om de dagen te beginnen met verwondering. Edited January 16, 2023 by mifi Telfoutje gecorrigeerd. Best lastig, tellen. 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mifi Posted January 17, 2023 Author Share Posted January 17, 2023 On 1/14/2023 at 11:26 AM, mifi said: Vanmorgen ging een vers mesje in de Merkur Progress. Cela Milano rood op de kin. Eerst maar eens op stand 2 (voorzichtig). Die was te mild. Daarna stand 3. Heerlijk. Vanmorgen, dag 4 met dit mesje, weer gewoon op stand 3, in plaats van 4 zoals gisteren. Wat een comfort! Heerlijk geschoren. Ik word nieuwsgierig naar de milde reputatie van Henson krabbers... 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mifi Posted January 18, 2023 Author Share Posted January 18, 2023 On 1/17/2023 at 9:42 AM, mifi said: Vanmorgen, dag 4 met dit mesje, weer gewoon op stand 3, in plaats van 4 zoals gisteren. Wat een comfort! Heerlijk geschoren. Ik word nieuwsgierig naar de milde reputatie van Henson krabbers... Vanmorgen heb ik de dichte kam in de Fatip Piccolo gezet (normaal gebruik ik de open kam) en die geprobeerd, ter vergelijking met de Merkur op stand 3. Nog steeds met hetzelfde mesje, dus dat was nu dag vijf. Mjah. De Merkur is iets comfortabeler, maar het scheelt niet heel veel. Ook het scheerresultaat van de Merkur was ietsjes beter, want met de Piccolo dichte kam moest ik een vierde keer over de nek. Dat kan liggen aan het feit dat het al de vijfde dag met hetzelfde mesje was. Een enkele waarneming is geen waarneming, dus ik verbind er nog geen conclusie aan. Het kan ook aan de stand van de maan gelegen hebben, de maan die met haar bescheiden gravitatiekracht lichtjes aan mijn nekharen trok. Ik begin nu wel de conclusie te trekken dat mildheid niet veel zegt over scheerresultaat. De milde Merkur op 3 gaf eenzelfde, zoniet een beter resultaat op mijn kin als de slant. De scheerervaring is totaal anders, maar het resultaat en zelfs het aantal gangen, is gelijk en ook voor de levensduur van het mesje maakt het niet veel uit. Herkennen jullie, bezitters van een heel arsenaal aan krabbers, deze conclusie? 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartje-p Posted January 18, 2023 Share Posted January 18, 2023 ik herken één conclusie...... de ene dag is de andere niet, ongeacht of je ander materiaal gebruikt hebt of niet. Op persoonlijke titel: voor mij hoeft het ook niet heel agressief te zijn, wel effectief. Maar ook daar kun je weer minstens zo veel tegengestelde meningen verwachten. Dat is ook het leuke aan deze hobby, de zoektocht naar wat voor jou werkt! 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ric325i Posted January 18, 2023 Share Posted January 18, 2023 Ik ben zelf begonnen met een Muhle r89 wat echt een prima scheermes is maar voor een tikkeltje te mild. Vervolgens heb ik wat verstelbare scheermessen gekocht zoals: -Rockwell verstelbaar en 1 met verwisselbare platen -Karve met verwisselbare platen Wat ik voor mezelf bemerk is dat een medium afstelling vaak mijn voorkeur heeft. Ik heb ook een Razorock gamechanger 0.84p die mij erg bevalt. 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
JvdK Posted January 19, 2023 Share Posted January 19, 2023 Als je de Progress, een piccolo met open kan én gesloten kam door elkaar gaat vergelijken kan het wel eens erg lastig worden. Voor een eerlijk oordeel zal je moeten zorgen dat het DE-mesje in die drie krabbers een gelijk aantal scheerbeurten heeft en van hetzelfde merk/type is. Dus niet 3 scheerbeurten in de progress en dan een 4e in de piccolo. Daarnaast heb je constant te maken met verschillende scheerhoeken van de krabbers en dan hebben we het nog maar niet over verschillen in dagen baardgroei. Meestal scheer je jezelf een aantal keren met dezelfde krabber en DE-mesje, in liefst dezelfde omstandigheden (iedere dag of om de dag). Na een aantal scheerbeurten wissel je dan van krabber en begint weer met een nieuw DE-mesje. Na een aantal scheerbeurten zal je deze twee krabbers dan goed met elkaar kunnen vergelijken. Uiteraard blijft dan nog steeds een persoonlijke voorkeur meespelen. Je ziet hier daarom regelmatig UEKAZ (uw ervaring kan anders zijn) voorbij komen. Zelf testen en vergelijken is leuk om te doen, maar gebruik ook de zoekfunctie eens. Lees eens wat forumleden al eerder over een krabber hebben geschreven, en komt dat overeen met jouw ervaring? Naast informatief kan dat ook erg leerzaam zijn. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mifi Posted January 20, 2023 Author Share Posted January 20, 2023 On 1/19/2023 at 10:28 AM, JvdK said: Als je de Progress, een piccolo met open kan én gesloten kam door elkaar gaat vergelijken kan het wel eens erg lastig worden. Voor een eerlijk oordeel zal je moeten zorgen dat het DE-mesje in die drie krabbers een gelijk aantal scheerbeurten heeft en van hetzelfde merk/type is. Ik probeer niet om een objectief oordeel te bereiken. Enige objectiviteit kan ik niet bereiken, maar ik kan wel ervaringen opdoen. Ik zit ook helemaal niet vast aan mijn eigen oordeel; over een paar maanden, in de lente, denk ik misschien weer wat anders. Mijn waarnemingen variëren sterker dan mijn spullen. Mijn huid is mijn huid, mijn baard mijn baard en mijn motoriek is mijn motoriek. Ik scheer me dagelijks, want als ik een baard van twee dagen heb, was ik gisteren niet lekker genoeg om vrolijk te worden van zeepjes. Al die dingen schommelen in eigenschappen, want ik heb hormonale schommelingen, al of niet haast, mijn bril wel of niet op, stemmingswisselingen, enzovoort. Een mens is geen stabiel waarnemingsplatform en nauwelijks in staat om nauwkeurig te zijn. Daar zijn meetinstrumenten voor in gecontroleerde omgevingen. Geen van jullie heeft iets aan mijn persoonlijke ervaringen, maar ik hoop dat het toch leuk is om te lezen hoe een collega-scheerder met zijn eigen ontdekkingstocht bezig is. Ik hoop dat jullie in die tocht iets herkennen, niet in de uitkomsten. Want daar gaat het om: plezier in het gepruts. Vanmorgen was de spiegel beslagen, dus ik kon niet goed zien wat ik deed, maar gelukkig kon ik wel mijn vrouw in de spiegel zien door een soort mistig soft focus effect heen. Het scheerresultaat is nog steeds prima, met de Piccolo gesloten kam, en nog steeds hetzelfde mesje, dat inmiddels de zevende dag in is. 4 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mifi Posted January 21, 2023 Author Share Posted January 21, 2023 Vanmorgen was het dag 8 met hetzelfde mesje. Dat was eigenlijk te veel van het goede. Het was een goed mesje, maar nu is het op. Ik heb alvast een nieuwe gepakt en in de Merkur 50C Progress krabber gedaan, zodat ik morgenochtend niet hoef te rommelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JaapN Posted March 27, 2023 Share Posted March 27, 2023 Grappig dat deze krabber zoveel namen heeft, Merkur noemt deze zelf de 500c 😄 https://merkur-razors.com/produkt/rasierer-500c/ 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts