Jump to content

Recommended Posts

Posted

Onlangs kocht ik een blik Bignoli - Violetta Di Parma en ik bestelde er gelijk de bijbehorende aftershave bij. De zeep is prima van geur, schuimt mooi op, kortom het is een prima product. Maar de aftershave met dezelfde naam valt behoorlijk tegen: iets heel anders van geur dan de zeep. Eerder overkwam me al hetzelfde met DR Harris Winsor, met Goodfellas Pino Alpestre en in zekere zin ook met TFS Pommerigio (de aftershave van TFS vond ik wel aardig in de buurt komen). De aftershaves ‘doen’ het bij mij altijd minder dan de zepen. Hebben jullie dit nu ook? Of vinden jullie dat de meeste zepen perfect matchen met de aftershaves? Bij mij is dat dus niet zo.

Dat brengt me onmiddellijk bij de volgende vraag: hoe kiezen jullie een aftershave die wél bij de zeep past? Concreet: mijn lievelingszepen buiten de merken die ik hierboven vermeldde zijn ongetwijfeld Martin de Candre Original en Fougères. Daar bestaat geen aftershave bij. Hoe doen jullie dat dan? Hoe kies je een aftershave die met zo’n zeep matcht? Mijn probleem is alvast dat ik me bij de geurbeschrijvingen van aftershaves geen idee kan vormen hoe een en ander uiteindelijk ruikt. En je vindt ook nergens samples. Het blijft dus vaak tasten in het duister…

Iedereen die me hierbij kan adviseren: hartelijk dank!

• Agreed 1
Posted

Ik gebruik één geurloze ASB en vervolgens parfum in een geur waar ik zin in heb. Die hoeft van mij niet te matchen met de zeep. 

Nou heb ik vooral zepen waarvan ik de geur ná het scheren niet meer bespeur. MdC original is een recente uitzondering, die blijft langer hangen. 

• I like it 2
Posted

Ik ben het wel met @ jampot  eens, ik heb meestal niet zo heel sterke geuren van de zepen, of ze blijven niet zo lang hangen. Vaak doe ik dan een redelijk neutrale AS of ASB (of beiden) erop. Gevolgd door een Edt. Enige uitzondering hierop is Tabac, daar heb ik zeep, AS en ASB van, en die gebruik ik alleen in combinatie met elkaar. Hoewel ik zelf merk dat ik die AS en ASB steeds minder vind boeien, en dus waarschijnlijk niet opnieuw worden aangeschaft. Ik vind de zeep lekkerder!

Als ik zou moeten kiezen zou ik kiezen voor zepen die ik lekker vind, gevolgd door een ASB die neutraal is. En daarna een luchtje naar keuze. De after shaves zijn geen noodzaak, maar vind ik bijv. 's zomers wel lekker fris meteen na het scheren.

Kortom, ik kies producten die ik zelf lekker / prettig vind, en die niet van dezelfde maker hoeven te zijn.

• I like it 1
Posted

Net als @ jampot  en @ bartje-p  doe ik nauwelijks aan een bijbehorende AS of ASB. Als ik een bijpassende set heb komt het door een groepsaankoop of overname van een forumlid.

Na het scheren gebruik ik meestal Niveau sensitive (ASB), Zingari man unscented (ASB), Alcolado Glacial (AS) of Superli Moscow Ice (EdC). Omdat mijn huid flink veel menthol kan hebben voor ik het echt merkt gebruik ik de Alcolado en Moscow Ice ook gewoon gedurende onze Nederlandse horrorwinter’s 😁.

• Haha 2
Posted

De geur van AS is zwak en verdwijnt al na een paar minuten (5% geur) zepen hebben doorgaans een sterkere geur (Amerikaanse meer dan Europese). AS is om de huid te herstellen en de poriën te sluiten. Als ik geen AS gebruik dan heb ik de hel dag last van branderige huid. Ik gebruik ook meestal ASB omdat ik die alcohol vervelend vind en idd ook vaak een reukloze (Nivea sensitive). De echte geur doe ik daarna met een EDT of EDP dat match niet precies maar ik probeer wel dezelfde soort geur te gebruiken bv Fougere (de meest voorkomende geur in zepen/AS en in geurtjes). Vaak is een gelijke bestanddeel genoeg (bv sandelhout dat in vele zepen AS en geurtjes zit). Wat ik dus de rest van de dag ruik is het geurtje. Tussen EDC, EDT EDP zit verschil in oplopende sterkte van de geur (na EDP komt Extrait de Parfum en uiteindelijk Parfum. Er zit ook een oplopende prijskaartje aan vast...). Al met al is de geur van As niet zo belangrijk (wel prettig of niet natuurlijk) wanneer het gaat om een 'geurtje' te hebben.

• I like it 3
Posted

Ik koop altijd de bijhorende aftershave (splash of asb) omdat ik graag eenzelfde geur overheen de scheerbeurt wil. In het begin deed ik dat niet en zocht ik altijd naar een bijhorende geur. En daarom koop ik meteen altijd een set. Ik kan wel meegeven dat een splash meestal iets anders ruikt dan een zeep omdat er veel meer geur beleving aan te pas komt, je merkt een bredere waaier aan geurnoten. Na de scheerbeurt komt er altijd een geurtje op en deze probeer ik altijd te matchen met de meest dominante geurnoot die bovenkomt. Veel artisans inspireren ook hun lijn naar bepaalde parfum geuren wat het dan makkelijk maakt om de scheerbeurt te matchen. 

• I like it 3
  • Agreed 1