Mhr Posted January 4, 2023 Posted January 4, 2023 Hallo allemaal🤗, Ik zal me ook even netjes voorstellen. Mijn naam is Michel 36 jaar en kom uit de omgeving Krimpenerwaard. Begonnen met nat scheren (cartriges), maar had altijd last van scheerirritatie/uitslag. Hierdoor overgestapt op een scheerapparaat. Na ruim 15 jaar te scheren met een scheerapparaat wilde ik eens wat nieuws proberen. Een collega van me vertelde dat hij scheerde met een veiligheidsscheermes en sinds kort met een open scheermes. Hij had ook last van scheerirritatie/uitslag met de standaardmesjes maar sinds het gebruik van het veiligheidsscheermes niet meer. Nooit in verdiept, maar na een aantal dagen Google besloten om het ook te gaan proberen. Ben eind December bij een bekende scheerwinkel geweest (super geholpen) en uitleg gehad omtrent het gebruik hiervan en wat erbij komt kijken, ect. Hier is een nieuwe wereld voor mij opengegaan qua verschillende pre shave, scheerzepeen, kwasten, aluin, scheerriemen ect. Gebruikte vroeger gewoon Gilette scheergel en niets anders. Hier ook direct mijn eerste open scheermes gekocht (Dovo Inox 5/8) en een veiligheidsscheermes (Merkur 34c) met probeer pakket mesjes. Mijn eerste scheerbeurten gemaakt en zoals zelf al verwacht, diverse kleine sneetjes, vooral bij de bovenlip en uiteindelijk een tijd staan pielen bij mijn kin maar toch maar opgegeven 😅. Verkoper had nog gezegd, probeer eerst alleen scheerschuim te verwijderen met het open scheermes. Maar zoals waarschijnlijk velen ons mannen, beetje eigenwijs en toch maar gelijk zo glad mogelijk scheren 😂. Ik heb er veel plezier in ondanks dat je behoorlijk afgestraft wordt als je te snel wilt gaan. Heb nu een Dovo Bismarck 6/8 erbij besteld, om verschil te voelen tussen de 5/8 en 6/8 maat. Lees dat veel gebruikers een 6/8 prettiger vinden. Maar wat een verschil, zo glad ben ik al heel lang niet meer geweest. Ik denk dat ik er een mooie nieuwe hobby bij heb 🤣. Ik zal in de toekomt nogal wel eens een newbies vragen stellen, don't shoot me 😇. Zal vooral aan het begin veel lezen op het forum voor tips en ervaringen. Nog een prettige dag ieder. Mochten jullie vragen hebben aan mij, stel ze gerust! Groet, Michel 5
ChrisVanMeer Posted January 4, 2023 Posted January 4, 2023 Welkom op het forum! Namens de staf vanShaving Society
sami Posted January 4, 2023 Posted January 4, 2023 Welkom en veel plezier met de ontdekkingsreis en het avontuur in de wereld van het klassiek scheren. Sami, 👍 1
Paulj Posted January 5, 2023 Posted January 5, 2023 Hoi Michel, Welkom in het natscheren met echte messen. Leuk te lezen dat je al succes hebt gehad en een gladder scheerresultaat hebt gehaald dan voorheen. Maakt niet uit of je dat met dubbelzijdige mesjes of met een open scheermes bereikt. Maar dat je al een 6/8 Bismarck erbij gekocht hebt, zegt een hoop. Je hebt de bruis van open scheermessen te pakken! Doe kalm aan, ook met het doen van nieuwe aankopen, en geniet ervan! Veel plezier! Aju, Paul 1
Robgtt99 Posted January 6, 2023 Posted January 6, 2023 Welkom op t forum. Je zal zien dat het alleen maar leuker en beter gaat. 1
Mhr Posted January 6, 2023 Author Posted January 6, 2023 Bedankt allemaal voor de reacties! Nu ik wat meer door het forum ronds struin, zie ik dat ik nog veel te leren heb. De verschillende scheertechnieken, pre shave, scheerschuim, stropen, slijpen. Pff het is beste wat voor een beginner die 15 jaar met een scheerapparaat heeft geschoren en nu ineens hieraan begint, maakt het daarentegen niet minder leuk. Vooral het slijpen doormiddel van een slijpsteen vind ik interessant (komende tijd nog eerst maar een bezig houden met goed stropen, dit is al lastig genoeg). Maar de verschillen en merken die genoemd worden zeggen mijn nog niet echt veel en maakt me 🙄. Moet me echt verder hierin verdiepen. Als iemand hierover duidelijke informatie heeft of een degenlijk advies hierin kan geven zou zeer welkom zijn😇. Begrijp tot zover dat stenen van 4000 tot 8000 grit goed zijn voor het onderhouden maar dat 12000 een beter resultaat zou geven. Als ik op slijpstenen van google bij de meeste scheerwinkel in Nederland dan zie dat er voor tot 8000 wordt verkocht? Als 12000 grit een beter resultaat zou geven zou ik persoonlijk een 12000 grit erbij kopen. Dan nog volgende, al die verschillende merken en prijzen pff, zag ze voor 500+. De vraag zal misschien al eerder een keer in een topic gesteld zijn hoor, zal er zelf zeker nog verder naar zoeken. Mocht er iemand handige links, YouTube filmpjes of iets dergelijks van hebben hoor ik het graag. Vanmiddag de nieuwe Bismarck binnen gekregen, ga hem vanavond eens uitproberen! Ben benieuw hoe een 6/8 staal aanvoelt met scheren ipv 5/8 rvs 😁 Nogmaals iedereen bedankt voor de reacties! Groetjes Michel 2
JvdK Posted January 6, 2023 Posted January 6, 2023 Misschien zal de scheerbeurt met de nieuwe Bismarck (waarschijnlijk een Bismarck 2) wat tegen kunnen vallen. De meeste nieuwe open scheermessen worden wel als “scheer gereed” verkocht, maar dat valt nogal eens tegen. In dat geval is het advies om je Bismarck te laten slijpen door iemand die daar (zeer) ervaren in is. Het scheercomfort gaat er meestal flink op vooruit 😉 2
Tony Posted January 7, 2023 Posted January 7, 2023 Michel heeft zich inmiddels gemeld om zijn messen te laten slijpen. Komt voor elkaar. 4
Recommended Posts