ChrisVanMeer Posted December 27, 2022 Posted December 27, 2022 Aangezien ik dit jaar niet meer ga scheren, hier alvast mijn jaaroverzicht. Totaal aantal scheerbeurten: 100 Totaal aantal producten gebruikt: 561 Totaal aantal unieke producten gebruikt: 205 Hieronder een overzicht per categorie. Indien er meer dan tien producten zijn gebruikt, worden alleen de tien meest gebruikte producten getoond. Open messen Saponificio Varesino / Thiers-Issard, Galileo Galilei - 7/8 (10x) Saponificio Varesino / Koraat, Leonardo da Vinci - 6/8 (2x) Fontani Scarperia, Legno Serpente - Spanish Point - 8/8 - Near Wedge - Full Mirror Finish (1x) Iwasaki, Kamisori 6/8 (1x) Koraat, 7/8 Amboina Burl (1x) Koraat, 8/8 Near Wedge Spanish Point (1x) Wade and Butcher, 13/16 (1x) Shavettes Tedalus, Essence (8x) Tedalus, Essence Ouroboros LE 24 Carat Gold Mirror Finish (1x) Krabbers Rocnel, Sailor 2020 (14x) Blackland, Brassbird (8x) Barbaros, TR-2 (6x) Timeless Razor, Solid Bar - 0.38mm - TRH6 - Bronze (6x) Rocnel, Sailor 2022 (4x) Supply Provision Co., The Single Edge Pro (4x) Tatara, Masamune (4x) Timeless Razor, Solid Bar - 0.50mm - TRH8 - Titanium - SLIM Edition - Polished (4x) Blackland, Vector (3x) Paradigm, Diamondback (2x) Mesjes Polsilver, Super Iridium (57x) Schick, P-30 Proline Artist Club Style (14x) Supply Provision Co., Zwart Label (8x) Feather, Zwart (1x) Feather, Super Professional (1x) Gem (1x) Gillette, Nacet (1x) Scheerkommen Saponificio Varesino, Shaving Grail (10x) Saponificio Varesino, Olivewood (2x) Мужской Мир (Men's World), Вулкан (Vulcano) (2x) Saponificio Varesino, Faux Turtle Shell (1x) Scheercrèmes Acqua di Parma, Barbiere (7x) Acqua di Parma, Collezione Barbiere (3x) Extro Cosmesi, Bergamotto di Calabria (1x) Fitjar Islands, Folgefonn (1x) Truefitt & Hill, 1805 (1x) Scheerzepen Saponificio Varesino, Morado - Beta 4.3 (8x) Abbate Y La Mantia, Ishtar (7x) Zaharoff, Rose (7x) PannaCrema, Nuàvia Nera (6x) Saponificio Varesino, Settantesimo Anniversario - Beta 4.3 (6x) Saponificio Varesino, Felce Aromatica - Beta 4.3 (4x) Abbate Y La Mantia, Crumiro (3x) Abbate Y La Mantia, Krokos (3x) Noble Otter, Bare (3x) Saponificio Varesino, Cubebe - Beta 4.3 (3x) Scheerkwasten Arno Brush, Special Version Titanium Carved Van Gogh Starry Sky Class A-2 (13x) Alpha Shaving / Omega, Outlaw v1 Bronze - EVO knot (5x) Wald Shaving, A1 #55 Nimbus Gengar (5x) Acqua di Parma, Barbiere Zwart (4x) OUMO, Rhino Leather Lacquer limited edition NO. 1 with a T-3 knot (4x) Saponificio Varesino, Bog Oak - 2.0 (4x) Voigt & Cop, VC02 Calice In Olivo (4x) Acqua di Parma, Barbiere Geel (3x) MRed, Noix de Banksia (3x) Saponificio Varesino, Louro Faya 2.0 (3x) After-shave Acqua di Parma, Barbiere (5x) Abbate Y La Mantia, Krokos (3x) Acqua di Parma, Colonia Pura (3x) PannaCrema, A Nero (3x) Chanel, Bleu de Chanel (2x) Acqua di Parma, Colonia (1x) Fitjar Islands, Folgefonn (1x) Fitjar Islands, Slåtterøy (1x) PannaCrema, A Blu (1x) PannaCrema, A Rossa (1x) Geurtjes Saponificio Varesino, Settantesimo Anniversario (6x) Acqua di Parma, Colonia Pura (5x) Zaharoff, Rose (5x) Saponificio Varesino, Morado (4x) Abbate Y La Mantia, Krokos (2x) Chanel, Bleu de Chanel (2x) Saponificio Varesino, Cubebe (2x) Saponificio Varesino, Felce Aromatica (2x) Acqua di Parma, Blu Mediterraneo - Bergamotto di Calabria - La Spugnatura (1x) Saponificio Varesino, Opuntia (1x) 10
koenfucius Posted December 27, 2022 Posted December 27, 2022 Altijd leuk om eens te zien wat er boven uitsteekt bij andere. 2
efsk Posted December 28, 2022 Posted December 28, 2022 Ik scheer me dit jaar zo weinig, nog minder vaak dan jij Chris, dat ik het niet eens meer bijgehouden heb. De 60 scheerbeurten tik ik niet aan, waarvan de overgrote meerderheid met een gerepareerde voorheen kapotte vintage Merkur 37, een Voskhod, een Simpsons syntheet en een Taylors Lavender creme. 3
ChrisVanMeer Posted December 28, 2022 Author Posted December 28, 2022 1 minuut geleden, efsk zei: Ik scheer me dit jaar zo weinig, nog minder vaak dan jij Chris, dat ik het niet eens meer bijgehouden heb. De 60 scheerbeurten tik ik niet aan, waarvan de overgrote meerderheid met een gerepareerde voorheen kapotte vintage Merkur 37, een Voskhod, een Simpsons syntheet en een Taylors Lavender creme. Hoe komt het? Gun je er jezelf geen tijd (meer) voor? Bij mij is dat de laatste jaren ook steeds een klein beetje minder geworden.
jampot Posted December 29, 2022 Posted December 29, 2022 Ik vind het mooi, de toewijding om dit bij te houden. Toch roept dit bij mij dan ook de vraag op, of je uitrekent wat je per scheerbeurt betaalt Zelf verwacht ik net boven de 100 te zitten met zo'n twee beurten per week. 1
Chay_1974 Posted December 29, 2022 Posted December 29, 2022 17 uren geleden, ChrisVanMeer zei: Hoe komt het? Gun je er jezelf geen tijd (meer) voor? Bij mij is dat de laatste jaren ook steeds een klein beetje minder geworden. Geinig, bij mij is het juist andersom. Dit jaar heb ik heel veel bijgeleerd. Sinds ik ben begonnen met natscheren heb ik ook van alles geprobeerd. Zelfs een baard laten staan Maar vooral de laatste drie maanden is mijn techniek vooruit gegaan. Ik streef niet meer naar een BBS, maar naar een nette scheerbeurt en dit lukt me de laatste tijd met minder passages, waardoor ik minder irritatie heb en me vaker kan scheren. Ik scheer me nu 4 à 5 keer in de week. Het klassieke natscheren is voor mij niet zozeer een hobby, maar een fijne manier om je te scheren. Wel vind ik het leuk om nieuwe dingen te proberen als het vorige op is. 3
Levi Posted December 29, 2022 Posted December 29, 2022 Dit jaar heb ik ook mijn statistieken bijgehouden. De scheerbeurten voor morgen en overmorgen zijn ook al inbegrepen. 6 1
ChrisVanMeer Posted December 29, 2022 Author Posted December 29, 2022 Mooi om te zien dat je maar 1x None hebt 🙂 2
shaving architect Posted December 29, 2022 Posted December 29, 2022 5 uren geleden, Levi zei: Dit jaar heb ik ook mijn statistieken bijgehouden. De scheerbeurten voor morgen en overmorgen zijn ook al inbegrepen. welke app gebruik je hier voor?
koenfucius Posted December 30, 2022 Posted December 30, 2022 Overzicht 2022 Krabbers 365 scheerbeurten (morgen inbegrepen), met 84 verschillende krabbers Top 10 1. Cobra Classic (22) 2. Merkur 37C (21) 3. Yates Precision Manufacturing 921 (EH: 12, H:9) 4. Blackbird Blackland (19) 5. Green Cult (15) 6. Monocero Husaria (13) 7. Raw RS-10 aggressive (12) 8. Stirling Standard (11) 9. Asylum Rx (10) 10. MARS (10) Late ontdekking was de Blackland Dart – lang links laten liggen omdat hij zogezegd milder was dan de Blackbird, maar bleek een erg prettige krabber. Iets minder vintage krabbers aangekocht dit jaar, maar toch een paar absolute toppers kunnen vinden (Gibbs 9, Rythmic Davies, 2 Fasan Duramats, NOS Merkur Vision, L’Essor Le Suprême, …) Scheerzepen Rond de 100 verschillende zepen gebruikt. Geen wonder dat ik nauwelijks zepen opkrijg als ik zie hoe weinig zelfs toppers aan bod komen. Leuke ontdekkingen – Dusy Kabinet en ook Biolijf Irisch Beer; Herontdekt – Haslinger Schafmilch. 1. Declaration Grooming Weinstrasse (10) 2. Speick (9) 3. Grön Lycka Troll (9) 4. Proraso wit (9) 5. Le P’ti Meusien (9) 6. Martin de Candre Original (9) 7. PAA CaD (9) 8. Arran Sense of Scotland Machrie (8) 9. Zingari The Magician (8) 10. Pannacrema Nuavia Blu (7) Kwasten 1. Zenith Silvertip multicolored (28) 2. Simpson Chubby 2 synthetic bristle (25) 3. ApShaveCo Synbad (24) 4. Yaqi Tuxedo (23) 5. Zenith boar aluminium (23) 6. Zenith Silvertip Copper (23) 7. ApShaveCo Ebonite Synbad (22) 8. Alpha Rubberset 400 Tribute (22) 9. Zenith Slivertip Turchese (20) 10. Zenith Horse Hair extra soft (15) Leukste ontdekking Dscosmetics G7 – te laat op het jaar om nog in de lijst te belanden, maar een tweede exemplar is besteld. Mesjes: weinig te melden. Bijna uitsluitend Wizamet Super Iridium of Feather Professional. Ook nog eens 100 Triton R3 mesjes gekocht – erg goed, maar te duur tegenwoordig. De Wizamets zijn even goed. Voornemen voor 2023 – ook eens wat vaker sommige van mijn vintage mesjes testen. Post-shave: hoofdzakelijk Nivea sensitive balsem. 10
Stoppel Posted December 30, 2022 Posted December 30, 2022 112 scheerbeurten. Details volgen nog, al zijn die niet spectaculair bij een ‘saaie’ scheerder als ik. Normaal wil ik 3x per week scheren, maar door luiheid (met thuiswerken hoeft het niet zo ‘netjes’) is het wat minder. 3 2
efsk Posted December 30, 2022 Posted December 30, 2022 3 uren geleden, koenfucius zei: absolute toppers kunnen vinden (Gibbs 9, Rythmic Davies, 2 Fasan Duramats, NOS Merkur Vision, L’Essor Le Suprême, …) Toppers omdat ze zo goed scheren of omdat ze zo zeldzaam zijn?
efsk Posted December 30, 2022 Posted December 30, 2022 Op 28-12-2022 om 19:22, ChrisVanMeer zei: Hoe komt het? Gun je er jezelf geen tijd (meer) voor? Bij mij is dat de laatste jaren ook steeds een klein beetje minder geworden. Scheren is minder belangrijk dan het verzamelen van het gerei. En dat gaat trager naarmate je meer hebt: laag- en middelhangend fruit heb ik wel, en een hoop van het hooghangend ook. Het scheren an sich geeft me nog immer meer genoegen dan vroeger met de cartridge, maar de lol zit in de jacht. 4
koenfucius Posted December 30, 2022 Posted December 30, 2022 1 uur terug, efsk zei: Toppers omdat ze zo goed scheren of omdat ze zo zeldzaam zijn? Een beetje van beiden, denk ik, maar ze leverden een goede scheerbeurt (in tegenstelling tot bv. een Gibbs 15/17 of Schick Hussy of - de horror - een Kabrand). Mijn tweede exemplaar van de Vision kwam bv. 6 keer aan bod, de Duramat 3 keer en de Rythmic ook 3 keer. De looks spelen natuurlijk mee in de scheerervaring - zo'n Rythmic heeft gewoon een hoog steampunk-gehalte; zowel de Duramat als de Vision vind ik er ook ongewoon uitzien en, ik heb het al gezegd in het draadje met de krabbers, ik speel graag met krabbers met een knopje 😄 (zie ook bv. Puma of Wardonia Déclic) 1
Tjebbe Posted December 31, 2022 Posted December 31, 2022 2022: 365 scheerbeurten waarvoor 27 verschillende krabbers gebruikt, 60 verschillende zepen gebruikt, 13 verschillende mesjes gebruikt en in totaal 121 mesjes gebruikt. De tien meest gebruikte krabbers: Paradigm Ti2 87 Henson Shaving Ti22 60 Paradigm 17-4 31 Mulcuto Schrägschnitt 18 RazoRock Game Changer 18 Tatara Ti Masamune 18 Pils 101NL 15 RazoRock SS Lupo 95 15 Atelier Durdan le Maurice 14 Wolfman WR2 11 De tien meest gebruikte zepen: Murphy & Mc Neil Nantahala 27 Wholly Kaw King of Oud 21 Extro Wetshavers 2020 18 Kepkinh Eve 18 Phoenix Artisan Accoutrements Oubliette 18 Faena Taurus 17 La Toja 17 Kepkinh Frosty Lemon 16 Kepkinh Ares 14 Stirling Varen 14 De tien meest gebruikte mesjes: Feather 175 Treet Dura Sharp 39 Wizamet Super Iridium 30 Nacet 24 Gillette Rubie Platinum Plus 21 Kai 16 Captain 12 Treet Black Beauty 12 Souplex 9 Gillette Platinum 6 De topkrabber is toch echt de Paradigm Ti2! Kort daarop op een gedeelde tweede plaats de Henson Shaving Ti22++ en de Paradigm 17-4. Zoals je kunt zien is het Feather mesje mijn favoriet (tegenwoordig). Veel scheerplezier in 2023! 6
onno Posted December 31, 2022 Posted December 31, 2022 262 scheerbeurten waarvan de helft met open mes. De grote ontdekking dit jaar is de single edge. De Blackbird vector is de meest gebruikte krabber geworden. Een goede jaarwisseling en veel scheerbeurten zonder snedes gewenst 6
efsk Posted December 31, 2022 Posted December 31, 2022 @ Tjebbe Fijn hoe de vintage Mulcuto stand houdt temidden van al je moderne krabbers. 1
Tjebbe Posted December 31, 2022 Posted December 31, 2022 5 uren geleden, efsk zei: @ Tjebbe Fijn hoe de vintage Mulcuto stand houdt temidden van al je moderne krabbers. Heerlijke krabber, die eigenlijk te weinig aan bod te komt! Elke keer als ik die pak dan ... zo makkelijk en comfortabel. 2 1
Snowmiss Posted January 1, 2023 Posted January 1, 2023 Op 31-12-2022 om 11:33, onno zei: 262 scheerbeurten waarvan de helft met open mes. De grote ontdekking dit jaar is de single edge. De Blackbird vector is de meest gebruikte krabber geworden. Een goede jaarwisseling en veel scheerbeurten zonder snedes gewenst Als ik het goed zie, 1x wel ingekwast maar zonder zeep of te scheren?! Op 31-12-2022 om 11:21, Tjebbe zei: 2022: 365 scheerbeurten waarvoor en in totaal 121 mesjes gebruikt. Zoals je kunt zien is het Feather mesje mijn favoriet (tegenwoordig). Mesjes hooguit 2-3 keer in gebruik? Willen ze niet langer of wil jij dat niet?
Recommended Posts