Tati1050 Posted December 18, 2022 Posted December 18, 2022 Soms laat ik me wel eens verwennen: in mijn stad is een jonge Turkse barbier met een eigen zaak begonnen. Nu heb ik goede herinneringen aan Turkse barbiers. Tijdens een rondreis in Turkije enkele jaren geleden liet ik me wel eens de baard afdoen bij de plaatselijke barbiers en dat was telkens een feest. Een uitvoerig ritueel met warme handdoeken, artisanale zeep, open mes enz., enz. Dus besloot ik het enkele dagen geleden ook eens te wagen bij onze nieuwkomer. Ik moest die avond een presentatie geven en wilde er strakgeschoren uitzien. Ook dat viel prima mee. Voor amper 10 euro was hij (‘noem me maar Mo’) een half uur in de weer, met hetzelfde ritueel dat ik al kende van in zijn moederland. Hij werkte de scheerbeurt af met een aftershave die ik niet kende, dus vroeg ik hem naar wat meer gegevens. Mo, trots natuurlijk dat ik zijn arbeid naar waarde schatte, gaf me de bus cadeau. Ze was nog halfvol. Ik heb de nieuwe aftershave ondertussen een vijftal keer gebruikt. Tijd voor een recensie. Het gaat dus over Nishman Cream&Cologne 2in1 nr. 4. De ASB wordt aangeleverd in een pompbus van 400 ml. Zoals de naam al suggereert gaat het om een balsem, gecombineerd met een afstershave. Het product werkt enigszins retarderend: eerst voel je alleen de zijdezachte textuur van de balsem, nadien volgt het verfrissende gevoel van de aftershave. De geur is neutraal, wat ik ook plezierig vind (ik hou er niet zo van als de geur van mijn aftershave tijdens het ontbijt met de geur van bv. mijn sapje concurreert). Het geheel voelt gewoon schitterend aan. Mocht ik al iets aan te merken hebben op dit product dan is het dat het effect misschien te snel verdwijnt. Na een halfuurtje hou je alleen nog het gladgeschoren gevoel over, maar is het effect van deze balsem weg. Vooral tijdens de wintermaanden gebruik ik graag een ASB na een scheerbeurt en mijn absolute favoriet is Prorazo Wood&Spice. Die staat dus in deze tijd vooraan in mijn toiletkastje. Als ik beide producten met elkaar vergelijk, valt die vergelijking uit in het voordeel van de Prorazo. Ik vind de geur leuker en evenmin nadrukkelijk, en dat is natuurlijk subjectief, maar het effect is ook intenser en langduriger. Je hebt het gevoel dat de Prorazo’s verzorgende eigenschappen gewoon beter zijn. Samengevat. De Nishman is zeker niet onverdienstelijk. Het is een goedkoop product en je krijgt veel waar (400 ml !) voor je geld. Het effect van deze ASB is zeker prettig te noemen, maar verdwijnt naar mijn smaak te snel. De Prorazo wordt aangeleverd in een kleiner flesje, is behoorlijk wat duurder, heeft een mooie geur en het effect blijft na gebruik blijft wat langer actief. Dat alles maakt de keuze moeilijk: ik gebruik ze afwisselend nu, een beetje afhankelijk van mijn stemming. Heb ik genoeg tijd ‘s ochtends wordt het meestal de Prorazo, bij het snellere werk komt de Nishman aan de beurt. 8 1
Recommended Posts