Jump to content

De ideale krabber… bestaat niet?

Tati1050

Recommended Posts

Even op voorhand vermelden: ik ben gezegend met een stevige baardgroei en scheer me al zo’n dertig jaar nat. In die tijd heb ik zowat alle types scheermessen: krabbers, vooral cartridge razors van diverse merken, zelfs een jaartje open mes, de revue laten passeren. Daarvoor (studententijd) gebruikte ik een elektrisch scheerapparaat… 

Nu ik wegens gepensioneerd ‘s morgens wat meer tijd aan het scheerritueel kon en wilde besteden, besloot ik terug te keren naar de krabbers… Spijtig genoeg had ik mijn twee krabbertjes van toen weggedaan. Dus kocht ik zo’n half jaar geleden een Muhle R89 met gesloten kam, een daarbijhorende open kam en een Merkur 37C slant (had ik nog nooit geprobeerd). Ik gebruikte deze krabbertjes met Gilette 7o’clock mesjes, dagelijks met drie passes, en het moet me van het hart: ze vallen me tegen. Echt glad kan ik het resultaat met deze krabbers niet noemen. Elke dag opnieuw blijkt  - vooral - de kaaklijn niet glad te krijgen, wat ik ook doe. Het slechtste resultaat krijg ik met de Muhle R89 gesloten kam. De open kam op de Muhle is dan weer veel te agressief: ik heb de indruk dat de stoppels erafgehakt worden. De Merkur 37C komt eigenlijk het dichtst in de buurt van wat ik wil, maar ook met deze krabber verloopt het niet feilloos. Al na een uurtje voel ik de stoppels weer.

Ik lees hier juichende recensies en commentaren over krabbers uit het duurdere segment, bv. de Feather, Blackland razors, enz., maar ik wil niet een grote som (toch meer dan 100 euro, soms een veelvoud daarvan) uitgeven om later te moeten constateren dat ook deze krabbers het niet waarmaken. Misschien ben ik té veeleisend voor wat het eindresultaat van een scheerbeurt betreft, zou kunnen, maar ik begin me een beetje moedeloos af te vragen of de ideale krabber voor mij wel bestaat. Mijn jongste zoon vindt al dit geëxperimenteer met krabbers en mesjes alvast gekkenwerk en raadt me aan eens terug te gaan naar bv. de elektrische Philips Oneblade. Die zou zelfs nat te gebruiken zijn.

Enfin, ik weet het even niet meer. Ik geniet elke ochtend wel volop van de lekkere zeepjes die ik de voorbije maanden leerde kennen, van de aftershaves enz., maar spijtig genoeg wordt aan de basisbehoefte - je eens écht goed, glad geschoren voelen - niet voldaan met het getuig dat ik nu onderhandel heb. Ik vraag me af of sommigen onder jullie je in dit verhaal herkennen? Bovendien blijf ik altijd in voor alle suggesties die naar een oplossing zouden kunnen leiden, waarvoor bij voorbaat mijn oprechte dank.

Dat is een spijtige constatering. Voor mij is de EJ 89 icm Gillette Platinum de ideale combinatie gebleken. Na vroeger qua elektrisch Braun en Philishave en qua nat verschillende (goedkope en dure) cartridge systemen gebruikt te hebben heb ik nu dus mijn ideale combi gevonden. Sinds ik een krabbertje gebruik heb ik er wel verschillende gebruikt, oude Gillettes maar ook - in bruikleen - duurdere krabbers. Deze krabbers waren ondanks de prijs niet tevreden stellend. Het duurste is dus niet voor iedereen meteen het beste. Voor mij in ieder geval nooit en te nimmer meer terug naar cartridges.

De Muhle R89 was voor mij ook te mild.

Ik heb een Merkur 39c slaint gehad maar dat was een scheermes waarbij je zelf ook scherp moet blijven anders lig je open…

Dan mijn winnaars van dit moment:

Ik heb een Karve Christopher Bradley met C/D closed bar en D plate open comb, dit scheermes scheert echt heel comfortabel ook de D plate open kam. Wellicht zou de C plate te licht zijn voor zware baardgroei maar D gesloten en D open kam platen zullen je zeker niet teleurstellen.

Andere winnaar imo is een Rockwell en ook hier kun je kiezen tussen verschillende platen (worden bijgeleverd) ook deze scheert uitermate soepel en blijft binnen budget.

Tot zover mijn scheer ervaringen…

Wat je zou kunnen overwegen is een instelbare krabber. Zelf heb ik een Rockwell 6s en deze bevalt me erg goed, afhankelijk van het mesje kies ik een andere backplate en stel zo de agressiviteit in. Meestal pack ik backplate 4, met een feather mesje is backplate 3 ook prima. En als ik een keer scheren over heb geslagen pak ik 5 of 6 (meest aggressief).

De keuze van DE mesje maakt ook echt wel uit. Gewoon mee experimenteren. Als je een dichte baard hebt zou je feather of persona kunnen overwegen. 

• I like it 1

Wat ik uit eigen ervaring weet is wanneer je het echt glad wil krijgen je wel met een meer agressieve/efficiëntere krabber moet scheren. Maar wat is agressief/efficiënt? Dit is voor iedereen anders. Kleine opening met meer positieve mes positie (Blackbird) of een grote opening met open kam (Timeless .95 OC) of iets tussen (Yates Precision Manufacturing 921 H basisplaat) deze krabbers geven voor mij altijd een glad resultaat. Uiteraard speelt het mesje dat je er in steekt ook verschil. Techniek speelt hier ook een grote rol en het is vooral persoonlijk. Wat werkt voor mij kan voor een ander het tegenovergestelde zijn. 

• I like it 4

De zoektocht is ook juist leuk!

Op zoek naar weer een andere krabber, nee dat hoeft zeker niet de duurste te zijn die de beste is, testen en proberen.

Ook wisselen van mesje, zeker ook testen.

Bekijk ook de markt hier, er wisselen redelijk wat krabbers van eigenaar. Dat geeft je gelegenheid om deze hobby betaalbaarder te houden.

En er zijn hier op het forum ook mensen te vinden die het prima vinden om materiaal uit te lenen...

Uitproberen dus, een veel gebruikte uitdrukking op de scheerfora is niet voor niets, YMMV of het Nederlandse equivalent UEKAZ  :⁠-⁠)

(Your Mileage May Vary / Uw Ervaring Kan Anders Zijn)

• I like it 1
  • Agreed 2

Staar je niet blind op een niet-helemaal gladde plek..... dat komt bij iedereen terug, in meer of mindere mate. Volgens mij voor iedereen herkenbaar wat je zegt. Naast techniek, huid opspannen en scherp mesje in relatief milde krabber, was bij mij - let op: bij mij! - de grootste winst te halen toen ik naar ander type krabber ging, namelijk SE krabbers. Zowel injectors als AC leveren bij mij structureel betere resultaten dan een DE krabber. Ik moet daarbij wel zeggen dat ik niet de peperdure krabbers heb (niet in DE, maar ook niet in SE variant). En ook de laatste aanwinst, de Leaf shave Twig, levert voor mij uitstekende resultaten voor een dagelijkse scheerbeurt. Stoppels voel ik eigenlijk pas weer na 12 uur. Maar ook daarbij is techniek belangrijker dan de krabber zelf.

Succes in de zoektocht!

• I like it 1

Dank voor alle antwoorden hier. 
@ Bartje-p : kun je in zo’n Leaf Twig ook een DE-mesje gebruiken? En hoe doe je dat dan? Gewoon breken in de papieren verpakking?

Was ook aan het denken aan die goedkope Feather met vlinderkop. Heeft iemand hier ervaring mee? Een topmerk als Feather levert toch geen minderwaardige krabber af, of wel?

Natuurlijk weet ik wel dat de keuze van de juiste krabber een persoonlijke zaak is, maar door het bos zie je de bomen niet meer. Oeverloos uittesten wil ik ook niet, want dan vrees ik dat een aantal krabbers gewoon de prullenmand in gaat… en daar heb ik de fondsen niet voor.

Misschien is een goedkope alternatief te experimenteren met mesjes. Het maakt nl erg veel uit welk mesje je gebruikt. Mesjes zijn heel erg persoonlijk en de effectiviteit verschilt ook erg met welke krabber je een mesje gebruikt. Misschien heb je al vele mesjes geprobeerd maar anders zou ik je echt aanraden om een pack met verschillende mesjes te kopen en ze uitproberen. 

Eventueel lenen van krabbers om ze uitproberen kan natuurlijk ook

Succes met de zoektocht

• Agreed 3

volledig eens met @ Tjebbe en @ dhr K ; best eerst eens mesjes variëren.  Gillette 7 O'Clock vind ik zelf maar matig.

Zeker een Merkur 37C vind ik een erg degelijke krabber (en ik heb er heel veel geprobeerd), die bij mij altijd een goed resultaat oplevert (maar zoals iemand al zei YMMV).

Als je toch ook de krabber wil veranderen, zou ik inderdaad Yates H of Blackbird aanraden.  Er bestaan ook goedkopere alternatieven, o.a. Green Cult

• I like it 1

@ Tati1050  je kan niet het één hebben zonder het ander. Je zal dus moeten zoeken naar de voor jouw beste combinatie tussen krabber en DE-mesje. Dat begint met, zoals @ dhr K  aangeeft, het uitproberen van verschillende DE-mesjes liefst met een bij jouw passende krabber. Zoals @ Tjebbe  aangeeft staan er vaak krabbers in De Markt en die zijn niet altijd uit het dure segment. Je kan in De Markt ook een bepaalde krabber te koop vragen. Naast de Rockwell 6S (@ Mathieu ) zou je ook een Game changer 0.84 met gesloten kam via De Markt kunnen proberen te kopen. Tweedehands is een Game Changer 0.84 meestal rond de €50,=.

Let wel, iedere combinatie krabber en DE-mesje scheert weer anders. Je kan dus niet zomaar zeggen dat een geweldig DE-mesje in de 37C het in iedere krabber geweldig doet. Daarom hebben de meeste van ons een voorkeur voor verschillende DE-mesjes. 

Als je me een PB stuurt met je naam en adresgegevens dan stuur ik je wel een pakketje met een aantal verschillende mesjes op. Die kan je dan uitproberen in je 37C om te zien of je een beter resultaat kan behalen.😉

• I like it 2

8 uren geleden, Tati1050 zei:

Dank voor alle antwoorden hier. 
@ Bartje-p : kun je in zo’n Leaf Twig ook een DE-mesje gebruiken? En hoe doe je dat dan? Gewoon breken in de papieren verpakking?

Ja, helemaal correct. De Twig pakt halve DE mesjes. Je kunt ze breken, maar zijn ook “ enkele”. Mesjes te koop. Maar DE mesjes heb je zelf waarschijnlijk ook al.

Bij mij zijn de Personna comfort coated in veel krabbers erg lekker, net als de Gillette Perma-sharp. Succes.

Iedereen hartelijk dank voor het meedenken. Jullie lijken te denken dat het verschil wel eens gemaakt zou kunnen worden door het gebruikte mesje (@JvdK: dank voor het vriendelijke aanbod me een testpakketje toe te sturen). Even zeggen dat ik dat ook gedacht heb: ik probeerde al diverse mesjes uit (Feather, Gillette Platinum, Gilette 7o’clock geel en groen, Iridium, Astra,…), maar hier geldt ook hetzelfde: door het bos zie je de bomen niet meer. M.a.w. echt merkbare verbeteringen heb ik nog niet mogen ervaren. 
Vandaag heb ik de Merkur 37c gebruikt met een nieuwe Feather. Het resultaat is bevredigend, maar (super)glad is (vooral) de kaaklijn niet. Opvallend is dat vooral de zone onder het linkeroor telkens een probleem is. Omdat ik rechtshandig ben?
Hierboven vroeg ik me af of een instelbare Feather krabber (de Adjustible, niet de nog goedkopere Popular) een oplossing zou kunnen zijn. Ik dacht: eerste pass op mildste stand, tweede agressiever, derde weer mild. Kent iemand die Feather Adjustible? Hiermee kom ik in de buurt van de suggestie van Mathieu om een Rockwell 6s te proberen, maar ik begrijp dat je daarmee tussenin de razor moet losschroeven en de backplate wisselen?

Verder leek de tip van Bartje-p om eens een SE-krabber als de Leaf shave Twig te proberen me wel wat. Zou het aan de vorm van de krabber kunnen liggen, m.a.w. zou zo’n ‘klauwtje’ het verschil kunnen maken. Ik zocht al wat reviews op en die waren alvast allemaal positief.

Enfin, we zoeken verder. Even zeggen dat ik jullie reacties op mijn zoektocht erg waardeer.

• I like it 3

Even voor de zekerheid: heb je de goede scheerhoek met de 37C en span je de huid voldoende op? Als je die twee niet goed hebt dan kan je inderdaad al snel weer stoppels gaan voelen. De grip op de gladde huid kan je flink verbeteren door je vingers even langs aluin te halen. Het verbaast me nl een beetje dat je met een 37C en een Feather mesje geen glad resultaat krijgt.

Laat maar weten of je een Twig uit wil proberen. Dan stuur ik die wel naar je toe om uit te proberen. Bij mij ligt hij toch een beetje verdrietig toe te kijken hoe een andere krabber/open mes buiten mag spelen. Het is een prettige en effectieve krabber, maar niet verstelbaar. Een verstelbare heeft voor- en tegenstanders. Je kan inderdaad makkelijk per pass wisselen van stand. Het punt is echter dat veel mensen hem op een bepaald moment op dezelfde stand laten staan, zeker als je je dagelijks scheert. 

Het is momenteel misschien een beetje vloeken in de kerk, maar ik zou ook de mesjes van Rapira (platinum lux, swedish super steel) eens proberen. Verder zijn de Polsilvers, Gillette Ruby het proberen waard. Het is soms echt even een zoektocht. Zo ontdekte ik bv dat een Astra Groen bij mij heel erg prettig begint te scheren vanaf scheerbeurt 2.

• I like it 1

10 uren geleden, JvdK zei:

Even voor de zekerheid: heb je de goede scheerhoek met de 37C en span je de huid voldoende op? Als je die twee niet goed hebt dan kan je inderdaad al snel weer stoppels gaan voelen. De grip op de gladde huid kan je flink verbeteren door je vingers even langs aluin te halen. Het verbaast me nl een beetje dat je met een 37C en een Feather mesje geen glad resultaat krijgt.

Laat maar weten of je een Twig uit wil proberen. Dan stuur ik die wel naar je toe om uit te proberen. Bij mij ligt hij toch een beetje verdrietig toe te kijken hoe een andere krabber/open mes buiten mag spelen. Het is een prettige en effectieve krabber, maar niet verstelbaar. Een verstelbare heeft voor- en tegenstanders. Je kan inderdaad makkelijk per pass wisselen van stand. Het punt is echter dat veel mensen hem op een bepaald moment op dezelfde stand laten staan, zeker als je je dagelijks scheert. 

Het is momenteel misschien een beetje vloeken in de kerk, maar ik zou ook de mesjes van Rapira (platinum lux, swedish super steel) eens proberen. Verder zijn de Polsilvers, Gillette Ruby het proberen waard. Het is soms echt even een zoektocht. Zo ontdekte ik bv dat een Astra Groen bij mij heel erg prettig begint te scheren vanaf scheerbeurt 2.

Rapira Platinum Lux is mijn everyday go-to mesje. Spotgoedkoop en steeds een goed resultaat terwijl het toch mild is voor de huid. Verder moet ik @ JvdK  helemaal bijtreden: Astra scheert strak en aangenaam vanaf beurt 2 t.e.m. 4 à 5…

Heb je al eens een Kai mesje geprobeerd? Naar mijn aanvoelen nog scherper dan Feather.

• I like it 1

16 uren geleden, shaving architect zei:

Rapira Platinum Lux is mijn everyday go-to mesje. Spotgoedkoop en steeds een goed resultaat terwijl het toch mild is voor de huid. Verder moet ik @ JvdK  helemaal bijtreden: Astra scheert strak en aangenaam vanaf beurt 2 t.e.m. 4 à 5…

Heb je al eens een Kai mesje geprobeerd? Naar mijn aanvoelen nog scherper dan Feather.

Dat gevoel dat het mesje beter scheert vanaf beurt 2 heb ik ook met de Gilette 7 o’clock geel. Is daar een verklaring voor? 

• I like it 1

Als beginnend nat scheerder kan ik je niet veel tips geven die hierboven niet al genoemd zijn, maar wat betreft een Philips one-blade wat je aanhaalt in je post; Hier wordt je al helemaal niet glad van. Ik heb zelf niet echt zware baardgroei, maar er bleven altijd korte stoppeltjes staan toen ik deze gebruikte. Het is meer een trimmer dan een machientje om écht glad te scheren.

• Agreed 1
  • Thanks! 1

14 uren geleden, Tati1050 zei:

Dat gevoel dat het mesje beter scheert vanaf beurt 2 heb ik ook met de Gilette 7 o’clock geel. Is daar een verklaring voor? 

Veel mesjes zijn scherper de 2de keer omdat na de 1ste scheerbeurt een deel van de coating wegslijt en dus de snede "rauw" op de huid komt. Althans dat is wat ik erover gehoord/gelezen heb

1 uur geleden, dhr K zei:

Veel mesjes zijn scherper de 2de keer omdat na de 1ste scheerbeurt een deel van de coating wegslijt en dus de snede "rauw" op de huid komt. Althans dat is wat ik erover gehoord/gelezen heb

Op YouTube en fora gelijkaardig aan deze, vindt je de gekste tips om je mesje “aan te scherpen” alsof het al eens is gebruikt en onmiddellijk voelt alsof het al aan de tweede beurt toe is. Ik heb gelezen over mensen die ze enkele malen door een flessenkurk halen of er enkele keren over een vel papier mee gaan…

• I like it 1

1 minuut geleden, shaving architect zei:

Op YouTube en fora gelijkaardig aan deze, vindt je de gekste tips om je mesje “aan te scherpen” alsof het al eens is gebruikt en onmiddellijk voelt alsof het al aan de tweede beurt toe is. Ik heb gelezen over mensen die ze enkele malen door een flessenkurk halen of er enkele keren over een vel papier mee gaan…

Stroppen, dus eigenlijk.

Liefst over een strook onbewerkt leer (het kan ook over je onderarm)

Zojuist, Tjebbe zei:

Stroppen, dus eigenlijk.

Liefst over een strook onbewerkt leer (het kan ook over je onderarm)

Stroppen wordt klassiek gedaan over een stuk leer met een stropping compound op. Daar scherp je eigenlijk ongecoat metaal mee aan. Zoals ik het toen kon zien, haalden ze het mesje recht door de kurk uit. Lijkt me an sich geen geweldige techniek maar diegene die het probeert, mag me altijd het resultaat laten weten.. 😁

• 1 month later...

De ideale krabber bestaat dus wel! Zo blijkt. Op dit ogenblik gebruik ik met veel plezier een Leaf Twig voor de ochtendlijke scheerbeurt. De gouden tip om het eens met zo’n Twig te proberen kwam van Bartje-P en JvdK en die laatste liet me een paar weken proefstomen met die krabber. Ik was van bij het begin al verbaasd van de prestaties van die Twig. Initieel stond ik een beetje sceptisch tegenover het feit dat hij halve DE-mesjes gebruikt, vreesde een beetje dat die zouden gaan ‘flutteren’, maar dat gebeurde niet. Ik heb wel een tijdje gezocht naar de juiste scheerhoek, maar nu moet ik bekennen dat deze Twig mijn andere krabbers ver achter zich laat als het gaat om gebruiksgemak en scheerresultaat: gladder heb ik het met bv. de Muhle R89 of de Merkur 37C (mijn vroegere favorieten, maar nu werkloos in de lade) nog niet gehad.  Ik ben het dan ook volledig eens met de lovende recensie die Bartje-P elders op dit forum over de Twig schreef… 

En wat een prachtig forum is dit, waar je de kans krijgt zo’n nieuwe krabber eens een tijdje uit te proberen voor je er definitief mee in zee gaat. Mag ook wel eens gezegd worden… Iedereen die hier meedacht om mijn ontgoocheling over de vroegere niet gladde scheerbeurten tot een nieuw enthousiasme om te buigen, mijn gemeende dank! 

• I like it 7

Wil toch even een nuance plaatsen. De ideale krabber bestaat niet.

Jouw persoonlijke ideale krabber bestaat waarschijnlijk wél. De kunst is om die ideale krabber te vinden. Ik ben daar al jaren mee bezig. Met plezier, dat wel.

Elke keer denk ik een betere gevonden te hebben. Maar dan biedt zich weer een andere aan.

Momenteel word ik heen en weer geslingerd tussen de Henson Mild en de Feather AS-D2.

De Feather scheert voor mij absoluut het fijnst. Super! Maar met de Henson heb ik toch echt minder last van ingegroeide haartjes en kleine ontstekingen. Dat is wel fijn met mijn gevoelige huid. Doordat die Henson iets minder efficiënt scheert. Dat heb ik afgelopen weken uitgetest.

Vermoedelijk ga ik dan toch binnenkort afscheid nemen van de Feather. Lastige beslissing.

• I like it 3