Jump to content

5/8 of 6/8

michigalex

Recommended Posts

Volgend weekend ga ik naar de messenwinkel in Antwerpen. Ik ben van plan om toch een compleet beginnerspakket te nemen. ( M'n ouders willen me graag wat geven voor kerst en m'n verjaardag 6-jan)

Ik ben er nog niet uit of ik 5/8 of 6/8e ga nemen.

Twijfel tussen de volgende dovo's:

- Silver steel 5/8" met ebonyhout

- pakkawood red 5/8"

- special met schildpad 6/8"

- Bismark 6/8" ebonyhout

Zijn er grote voor en of nadelen van 6/8e tov 5/8e.

Ik heb vrij grote handen en een hele stugge baard.

Alvast bedankt voor jullie tips en of voorkeuren.

Grt Alex

Het is een beetje een gevoelskwestie vind ik. Bij de Dovo's die je noemt kan ik de Bismark van harte aanbevelen, super mooi en ligt lekker in mijn hand. Ik heb ook een stugge baard en scheer me met 5/8 t/m 7/8 prima. Kleiner en groter vind ik niet fijn. Zilverstaal, carbonstaal en RVS doen het bij mij allemaal prima.

Alex,

Zoals ik eerder heb geschreven is een breedtemaatje meer of minder niet van invloed op de scheereigenschappen met betrekking tot de afneming van meer of mindere zwaardere baarden.

De geometrie van de snede van alle messen is binnen miniscule marges hetzelfde (mes smal; rug smal. mes breed; rug dik . . . .hoek van de snede altijd gelijk.)

Wel is het type van het mes van invloed op de omgang met baarden van onderscheidene zwaarte.

Met een lichte tot middelzware baard kom je met een 1/1 (full hollow) mes het beste uit de crisis.

Heb je een baard uit prikkeldraad opgetrokken kies dan voor een quarter hollow of een near wedge. Overigens, met de laatste messentypen kunnen lichte tot middelzware baarden ook perfect worden bevochten. Zij genieten ondertussen mijn voorkeur. "The silent assassins".

Dovo heeft deze laatste messentypen helaas niet in haar leveringsprogramma. Dovo's zijn allemaal full hollow.

Als ik jou was dan zou ik gaan voor de 6/8ste Dovo Bismarck. Dit is een eigenzinnig model. Het mes heeft geen stabilisator. En een "hunchback" tang. En een leuke geëtste spine met aardige goldwash. En scheert als een gek.

Daarnaast is het een model wat in mijn visie is "gejat" van een andere beroemde maker. Namelijk het (vintage dus historie) model "Ator" van de maker "Ern".

Als het op prijs wordt gesteld een plaatje van de beide messen te zien dan wil ik dit graag maken en nasturen. Want ze zitten alletwee in mijn rotatie.

Veel pret in Antwerpen,

J

Edited by Guest

Neem degene die het beste in je hand ligt en kijk niet enkel naar de looks. Een mes met een gouden laagje erop scheert net beter dan degene zonder ;).Neem je tijd ervoor en laat je niks aanpraten. Jij kiest niet de verkoper, hoe goed bedoeld het ook is.

Succes met het uitkiezen :)

Maakt niet uit welk mes, alhoewel ik het gevoel heb dat je met de goedkopere modellen gemakkelijker misérie hebt (warps enzovoort).

In elk geval, vraag aan de eigenaar om het mes ter plaatse te testen op "shave-readiness".

Volgens mij zijn de nieuwe messen van messenwinkel niet shaveready. Zou niet onverstandig zijn om van te voren even te bellen. Ook meteen vragen of hij tijd heeft om ze dan meteen te slijpen na aankoop. Zou zonde zijn, dat je daar heenrijdt en hij heeft geen tijd om de messen te slijpen.

Ik heb mijn nieuw aangeschafte Dovo direct bij de scheerwinkel.nl extra laten slijpen. En dat was geen overbodige luxe. Pas na nog een keer over de spanriem begon het mes beter aan te voelen. Maar dat kan natuurlijk ook aan mijn toenemende skills gelegen hebben :)

Veel plezier in Antwerpen, neem rustig de tijd en laat het mes gewoon nog even slijpen.

Zojuist gebeld met de messenwinkel.

De messen waren op voorraad en worden inclusief persoonlijke uitleg geslepen en gestropt, zodat ik kan zien hoe dat in z'n werk gaat.

Ben voor nu overtuigd en laat jullie weten hoe het daar ter plaatse is gegaan.

Nog bedankt voor jullie reacties en tips!