joostmoree Posted December 7, 2013 Share Posted December 7, 2013 Heren, Onder de titel: " De Opel onder de straights" startte ik een thread rondom de upgrading van een Dovo 6/8ste die verdient "unperlexed" en upgraded te worden. Ik weet niet goed of ik daarin moet blijven hangen of voor het productieproces een nieuw onderwerp moet plaatsen. Ik heb voor het laatste gekozen. Als dit fout is dan tikt een moderator mij wel op de vingers. Ik heb verteld dat het uitgangspunt wordt ebbenhout. En wel de witte variant. Heel moeilijk te verkrijgen. En het heeft de eigenschap scheurtjes te vormen in willekeur lopend door de zwart/witte opbouw van de structuur. Dus is sprake van veel zaagverlies bij verwerking van een plankje. Ik heb de belijning van het mes overgebracht op papier. De potloodljn geeft aan hoe het mes in de scales valt. De beide scales zijn ruw geproduceerd. De bovenste scale geeft een deel zwart weer. Aan de rugzijde daarvan is het evenwel wit. Ik dien nog te besluiten welk deel van die scale aan de buiten - of de binnenkant komt te zitten. De vraag is, alles wit of een speelse zwarte verkleuring op een detail. Wat suggereren jullie. Zie bijlage. Groet J Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted December 8, 2013 Share Posted December 8, 2013 Zo een verkleuring geeft mij het idee dat er iets ongelukkigs met de scale is gebeurd. Voor mij dus de effen kant buiten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted December 8, 2013 Author Share Posted December 8, 2013 π56, Ik denk dat je gelijk hebt. J Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted December 9, 2013 Author Share Posted December 9, 2013 Heren, De rescaling van de Dovo Perlex is voltooid. Gisteren zond ik een plaatje van de twee ruwe scales met de vraag of ik een speels zwart element in het witte ebbenhout zou aanbrengen. Pi vond dit niks en ik heb hem daarin gevolgd. De tweede foto toont de Dovo. Met daaronder de fabrieks acrylaat scales die afgevoerd worden. Daaronder een conventioneel exemplaar van scales - ook royal white ebony - maar dan uit een wat meer flamboyant deel van een plankje. Ter vergelijking Een plankje wit ebbenhout is een moeilijk produkt. Zwarte vlammen lopen in willekeur door het wit. En daar lopen weer scheurtjes door heen. Het kost dus veel moeite om met inachtneming van zomin mogelijk zaagverlies tot passende stukken te komen. Laat staan volledig wit. Ik heb mij voor het model laten inspireren door de custom bouwers Buddel; Brian Brown; Zowada en Stuart Kerr. En ben dus duidelijk van de "middle of the road"scales afgeweken. De scales hebben veel "zeeg". Het mes moet dus met de teen diep in de scales vallen. Ik heb daarom een dikke ebbenhouten wedge toegepast. Aluminium wilde niet lukken dat dat heb ik niet dik genoeg in voorraad. Je ziet aan de wegdezijde nog wat zwart in het witte hout. Dit smelt samen met het zwart van de wedge. Ik vind dit zelf een subtiel detail. Als altijd hex microbolts. Ditmaal 1,6 mm RVS. En als vanzelfsprekend sluit het geheel weer dead center. Met het geluid van een zilveren vork die je na de laatste hap in je bord legt. Bijgaand de plaatjes. Groet, J Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted December 9, 2013 Author Share Posted December 9, 2013 vervolg Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted December 9, 2013 Author Share Posted December 9, 2013 laatste twee Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted December 9, 2013 Share Posted December 9, 2013 Weer een prachtig mes geworden Joost. Mijn complimenten. Mijn eigen mes heeft ook scales van wit ebbenhout. Is gewoon een hele mooie houtsoort. De gevlamde versie is trouwens ook mooi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkverhaar Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 Nice. Is dat 'wit' overigens niet gewoon het spinthout? Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted December 10, 2013 Author Share Posted December 10, 2013 Nee, het is een aparte ebbenhout soort. Zie: http://www.edelholzverkauf.de/index.php?cPath=43&osCsid=2cc8263968c4fa80b35248f99c9041a8" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; en http://www.wood-database.com/lumber-identification/hardwoods/black-and-white-ebony/" onclick="window.open(this.href);return false; Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 Dat ziet er goed uit! Ik deel de mening van anderen over het gebruik van de schroeven ipv pinnen, maar dat staat helemaal los van de houtbewerkingskunsten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts