ChrisVanMeer Posted July 6, 2022 Posted July 6, 2022 Hallo allen, Vanmiddag heb ik de nieuwste versie van de forumsoftware in productie geplaatst, nadat ik deze eerst op onze testomgeving had getest. Hierin zitten weer nieuwe beveiligingsupdates en wat andere nieuwe functionaliteiten (dit laatste vooral op de achtergrond, dus niet zichtbaar voor jullie). Een volledige lijst van de veranderingen kun je hier vinden. Met elke versie van het forum gaan ook de minimale eisen aan de software bij de hosting partij omhoog. Denk hierbij aan de versie van PHP, of van MySQL. Nu was het zo (ja, met de nadruk op was) dat wij een bepaalde plugin gebruikte die voor de topics in De Markt het verplichtte om een tag mee te geven (Te Koop, Gezocht, etc) en die ook voor kleurtjes zorgde. Die plugin is sinds 2019 niet meer onderhouden zo te zien en blokkeerde het een en ander bij de upgrade. Deze plugin heb ik daarom ook verwijderd. Het betekent wel dat bij het plaatsen van een bericht in De Markt, dat je dit zelf even moet toevoegen. Helaas kan ik het voor nu niet verplichten, dus hoop ik op jullie medewerking om dit zelf te doen. Hieronder zie je hoe je een tag toe kan voegen. Naast de verouderde plugin lijkt ook ons thema Shaving Society - Mokka niet geschikt te zijn voor opkomende versies van de forumsoftware. Dit thema wordt nu door 3 personen gebruikt. Maar ik kan niet zo snel zien door wie. Dus ga ik deze verwijderen. Hieronder meer over het wanneer. Daarna zal ik nog op de testomgeving wat moeten troubleshooten, want in de nieuwste versie hebben ze een hoop dingen veranderd qua code, waardoor door een PHP upgrade deze omvallen wat resulteert in een compleet witte pagina bij het bezoek aan elke forumpagina. Helaas kan ik de PHP versie niet alleen voor de testomgeving inschakelen. De hosting partij heeft het zo gemaakt dat dit gelijk voor alle sites geldt. Op zich heel makkelijk als alle code compliant is, maar in dit geval betekent het dat ik het forum eerst stuk moet maken voordat ik het kan maken. Deze actie moet ik - vanuit beveiligingsoogpunt - ook wel uit gaan voeren. We lopen nu geen risico, maar ik wil het probleem voor zijn. Daarom gaat het forum morgenochtend 7 juli van 10.30 tot uiterlijk 13.00 even op slot en zul je zeer waarschijnlijk dan ook problemen ondervinden met het bezoeken van het forum. Zodra de werkzaamheden klaar zijn zal ik dit ook kenbaar maken met een groene balk bovenin het forum. Ik weet van tevoren niet goed wat ik tegen ga komen, maar het kan zo zijn dat er na de werkzaamheden bepaalde functionaliteiten niet (goed) meer werken. Hopelijk dan van tijdelijke aard, maar daarover later meer. Het kan ook zijn dat je op dit moment bepaalde stukjes in het forum in het Engels ziet. Dit is omdat ze bepaalde achterliggende code hebben veranderd en daarvoor moet ik even wachten op nieuwe vertalingen. Maar dit wordt in de loop van de komende weken automagisch opgelost Namens de staf, Chris 3 14
ChrisVanMeer Posted July 7, 2022 Author Posted July 7, 2022 Inmiddels is het onderhoud succesvol afgerond. Het bleken 2 plugins te zijn die niet meer courante code hadden in zeer aparte combinaties. Deze plugins zijn nu verwijderd Online Indicator - Hierbij kreeg je een groen cirkeltje om de foto van de gebruiker te zien als die persoon online was Back To Top - Je verwacht het niet van zo'n kleine plugin, maar ook deze gooide roet in het eten. Hierbij kreeg je een pijltje omhoog onderin je scherm. Ik ga nu kijken of hier nieuwe (en ondersteunde) varianten van zijn. Tevens is nu het thema Mokka verwijderd. Gebruikers die deze als thema hadden, zullen even onderin de pagina een ander thema moeten selecteren die naar wens is. Excuses voor het ongemak. 2 5
Joost Posted July 7, 2022 Posted July 7, 2022 Het 'back to top' knopje zal ik wel missen, als ik mobiel browse. Maar ik zal het overleven. Goed bezig! 💪🏻 1
ChrisVanMeer Posted July 7, 2022 Author Posted July 7, 2022 5 minuten geleden, Joost zei: Het 'back to top' knopje zal ik wel missen, als ik mobiel browse. Maar ik zal het overleven. Goed bezig! 💪🏻 Heb je een iPhone? Je kan altijd dan bovenaan het scherm klikken zoals hieronder Misschien dat het met Android ook kan, maar daar ben ik niet bekend mee. Ik doe mijn best om een vervanger te gaan vinden of zelf te maken. 4 2
Joost Posted July 10, 2022 Posted July 10, 2022 Ik gebruik Android, maar het is slechts een klein ding. Niet alsof ik daarom het forum ga verlaten 🤣 3
sami Posted July 21, 2022 Posted July 21, 2022 Klopt het dat in de markt sectie de kleuren voor: Te Koop, Gezocht enzovoort nu allemaal dezelfde kleur hebben? Verschillende kleuren maakt het wat overzichtelijker in mijn bescheiden opinie verder goed werk Chris 👍 1
ChrisVanMeer Posted July 22, 2022 Author Posted July 22, 2022 Ja, als je het bericht bovenin nog een keer leest staat het er volgens mij in 🙂 Mee eens dat dat overzichtelijker is. Ik ben nog op zoek naar een nieuwe plugin die wél ondersteund wordt. 1
sami Posted July 22, 2022 Posted July 22, 2022 Oh ik Lees het nu pas inderdaad had het niet allemaal grondig gelezen inderdaad 👍 dank je Chris. 2
ChrisVanMeer Posted August 10, 2022 Author Posted August 10, 2022 Op 7-7-2022 om 14:42, Joost zei: Het 'back to top' knopje zal ik wel missen, als ik mobiel browse. Maar ik zal het overleven. Goed bezig! 💪🏻 Als het goed is moet je nu weer een ander knopje moeten zien die dezelfde werking heeft 3 3
bartje-p Posted August 10, 2022 Posted August 10, 2022 Klopt helemaal, fijn dat het weer terug is! 2 2
Recommended Posts