drnizeguy Posted June 26, 2013 Posted June 26, 2013 Zo, de eerste shave is een feit! Hoe ben ik begonnen Ik had gisteravond alles al klaar gezet zodat ik vanochtend meteen aan de slag kon Kommetje, kwastje (wat meurt zo’n nieuwe kwast trouwens zeg) en had gekozen om te beginnen met de Proraso producten en een astra mesje. Omdat ik nogal verschillende manieren heb gelezen over het gebruik van pre shave, heb ik gekozen om het product direct op het gezicht aan te brengen, even in masseren en toen ben ik gaan douchen. Dit was een ware sensatie. Als je het potje openmaakt denk je niet dat er zo’n menthol bom inzit. Werkt erg verkwikkend, lekker hoor. Na het douchen nog een keer opgebracht en begonnen met het latheren van de zeep. Dit viel me nog flink tegen, maar uiteindelijk had ik, al vond ik zelf, een aardige schuim. Geschikt afwassen, opbrengen en op naar de shave. het scheren Het eerste wat me opviel is dat je niet van die lange halen kan maken als dat ik gewend was van een Fusion. Dat werkt niet lekker, dus rustig aan kleine stukjes. Ook vond ik dat het leek of de mesjes niet scherp waren. Misschien is de hoek niet goed, zal er de volgende keer wat meer op letten. Misschien een ander mesje proberen. Verder ging dit vrij goed vond ik zelf. M’n gezicht beter dan onder de kaaklijn (onderkin), dat is bij mij altijd wat gevoelig en snel geïrriteerd. Ook nu is dat het geval, ik voel het nog branden. Na twee passes ben ik gestopt en het resultaat is verbluffend. Zo glad ben ik nog nooit geweest Alleen… wel een heeeeule hoop rooie puntjes Na het scheren Nadat ik m’n gezicht lekker afgewassen had, “even” met de aluin erover. God damn it, dat is wel ff doorbijten zeg!! Nu wordt na een seconde of wat wel minder, maar het prikt lekker. Daarna nog wat aftershave erop. Ik heb dit wel nog drie keer over gedaan, want het bleef bloeden, vooral m’n onderkin. Die is nu, drie kwartier na de shave, nog behoorlijk geïrriteerd. Rode vlekken, branderig gevoel en nog wat kleine rode puntjes. Dit is niet echt relax te noemen. Ik denk dat ik hier ook de hele dag last van ga hebben en misschien is het verstandig dat ik me morgen maar even niet scheer. Maar goed, niet op de zaken vooruit lopen Algemene indruk Voorwerk: Leuk, spannend, verfrissend: lekker! Als ik een cijfer moest geven een 9+ De shave: vernieuwend, nog spannender, goed resultaat. Een 8 After shave: Hel op aarde. Bijna dan. Het voelt echt niet relax en de onderkin is goed geïrriteerd. Een 3 Total score: 6,7. Vooral nu, zo net na het scheren drukt behoorlijk de punten. Tips zijn zeer welkom, het hele proces van het voorwerken en scheren zelf bevalt me namelijk wel. Ik geef niet op, oefening baart kunst!
Guest Posted June 26, 2013 Posted June 26, 2013 Wat voor aftershave gebruikte je dan? De onderkin is trouwens best lastig om te scheren, ik heb daar ook wel heel soms een piep klein sneetje, maar die gaan na de scheerbeurt helemsaal dicht zonder aluin of dergelijke, de kin zelf is ook behoorlijk lastig met scheren.
Marcel Posted June 26, 2013 Posted June 26, 2013 Op welke manier was het mesje bot? Trok het op het moment dat je met het mesje de haren raakte? Of had je het gevoel dat er geen haren verwijderd werden? En die burn: je moet eerst afleren te scheren zoals je dat eerst deed. Geen druk, niet herhaaldelijk over dezelfde plek als daar geen schuim meer zit. En de juiste hoek moet je leren aanvoelen. Dat zijn nogal wat dingen om in een keer goed te krijgen. Morgen zou ik lekker overslaan, dan krijgt je gezicht de kans om te herstellen. Ondertussen oefenen met lather maken kan waarschijnlijk ook geen kwaad.
Lampuhkap Posted June 26, 2013 Posted June 26, 2013 Naar wat ik lees, en meng met mn eigen ervaringen, heb je denk ik teveel druk gezet op het mes en mogelijk het mes ook in de verkeerde hoek hebt gehouden. En welke scheerrichtingen ben je op gegaan? Alleen met de haren mee, of ook tegen de haren in? Tegen de haren in word bij beginners, erg afgeraden. Probeer gewooon eens 1 a 2 passes met de haren mee en een keer kruislingse pass (van oor naar neus of van neus naar oor, net wat voor jou het prettigst werkt) Verder is een goede aftershave ook wel verstandig natuurlijk liever een balsem dan een splash (dit ivm alcohol). Dit zal de razorburn zoals we dat hier noemen sterk verminderen en de huid een stukje doen relaxen Even proberen en volgende keer weer even melden Ik hoop dat de informatie je wat helpt
drnizeguy Posted June 26, 2013 Author Posted June 26, 2013 Als aftershave heb ik nu kruidvat sensitive gebruikt. Heb ook nog nivea asb staan maar die vsn Kruidvat vind ik wat milder. Als iemand een goede aanrader heeft graag. het botte was inderdaad alsof er getrokken werd aan de haren. Ik denk ook verkeerde hoek en misschien het te snel willen doen. Ik heb juist niet tegen de haren in geschoren, dus zoals je zegt eerst met de haren mee en toen nog een keer haaks erop. Het voelt nu wel al iets beterder gelukkig, bij de volgende scheerbeurt zal ik zeker laten weten hoe dat gegaan is
Guest Posted June 26, 2013 Posted June 26, 2013 De kruidvat sensitive zal wel een asb sensitive zijn, ik denk niet dat je zou hoeven te switchen naar een andere hoor. Een ASB stopt nou eenmaal niet het bloeden en als je flinke razor burn hebt dan voel je dat toch nog een tijdje.
Pastapipo Posted June 26, 2013 Posted June 26, 2013 Mooi dat het je bevalt Alle andere dingen zoals techniek komen vanzelf, gewenning van de beweging en door het leren van de juiste hoek etc. Ik ben nogsteeds niet uitgeleerd over de techniek van krabbers Leer bijna elke scheerbeurt opnieuw wel iets
marzman Posted June 26, 2013 Posted June 26, 2013 Leuk om te lezen over je eerste scheerbeurt. Die aluin moet je de eerste tijd maar even gebruiken, als die minder gaat branden wordt je techniek beter Je zou ook wat filmpjes kunnen kijken op Youtube dan worden die dingen van geen druk, niet te grote halen en de hoek uitgelegd. Als het bloed moet je er een paar keer met die aluin overheen gaan, die stelpt het.
donnie Posted June 26, 2013 Posted June 26, 2013 Grappig te lezen, vooral omdat mijn 1e shave vorige week ook zo ging, ik had dan geen last van het mesje maar meer dat ik teveel druk zette en inderdaad zoals lampuhkap aangaf ook over de delen ging die ik al had geschoren, dat is vooral iets dat je moet afleren.
drnizeguy Posted June 27, 2013 Author Posted June 27, 2013 Ik was van plan me niet te scheren vanmorgen, om m'n gezicht wat rust te geven. Maar ik was vroeg wakker en dacht, laat ik is proberen een betere lather te maken. Geexpirimenteerd met wat minder/meer water, meer zeep, andere kwast, langer doorkloppen, etc. om te kijken wat het doet en hoe het zich houdt. Uiteindelijk had ik een mooi romig schuim, beter dan de vorige keer vond ik zelf. Maarja.. om dat nou zo weer door het putje te spoelen vond ik ook weer een beetje zonde Omdat de onderkin nog wat gevoelig is heb ik dat niet gedaan, dus alleen m'n gezicht geschoren. Dat ging al een stuk beter dan gister! Nog rustiger geschoren, kortere haaltjes en vooral het mes onder een (voor het gevoel, omdat ik dat niet gewend ben) veel kortere hoek gehouden. Geen bloed gezien, aluin prikte een klein beetje, maar niet ernstig, vond het wel verfrissend. Ik heb wel weer een brandend gevoel in m'n gezicht en is ook enig sinds droog (kan je een gezichtscreme na de aftershave op brengen??) maar dit was al een hele verbetering tov. gister. Morgen weer een kans. Jeej!!
marzman Posted June 27, 2013 Posted June 27, 2013 Van sommige producten krijg ik ook een droog gezicht na het scheren (van Proraso niet trouwens). Je kan aftershave balsem opbrengen.
Dr.Paranoid! Posted June 27, 2013 Posted June 27, 2013 Ik was van plan me niet te scheren vanmorgen, om m'n gezicht wat rust te geven. Maar ik was vroeg wakker en dacht, laat ik is proberen een betere lather te maken.Geexpirimenteerd met wat minder/meer water, meer zeep, andere kwast, langer doorkloppen, etc. om te kijken wat het doet en hoe het zich houdt. Uiteindelijk had ik een mooi romig schuim, beter dan de vorige keer vond ik zelf. Maarja.. om dat nou zo weer door het putje te spoelen vond ik ook weer een beetje zonde Omdat de onderkin nog wat gevoelig is heb ik dat niet gedaan, dus alleen m'n gezicht geschoren. Dat ging al een stuk beter dan gister! Nog rustiger geschoren, kortere haaltjes en vooral het mes onder een (voor het gevoel, omdat ik dat niet gewend ben) veel kortere hoek gehouden. Geen bloed gezien, aluin prikte een klein beetje, maar niet ernstig, vond het wel verfrissend. Ik heb wel weer een brandend gevoel in m'n gezicht en is ook enig sinds droog (kan je een gezichtscreme na de aftershave op brengen??) maar dit was al een hele verbetering tov. gister. Morgen weer een kans. Jeej!! Haha gratz! Leuk om dit te lezen, heb het allemaal zelf niet zo lang geleden mee gemaakt (1,5 maandje?). Al ging het wel een stuk beter de eerste keer, gewoon weinig druk houden, misschien te weinig en dan naar boven aanpassen. Dat ik TFS gebruikte heeft misschien ook geholpen en de tips van Marcel!
Frans Posted June 27, 2013 Posted June 27, 2013 Voor wat betreft de irritatie: als je Baume of Cade gebruikt van L'occitane (dit zit in een tube waar je erg lang mee doet!) Of je neemt TFS Bergamot Neroli heb je daar echt geen last meer van. De eerste is verkrijgbaar via hun eigen winkels de tweede via Barbiere. Er zijn soortgelijke producten van Crabtree & Evelyn en Tobs, maar die zijn wel duurder.
Guest Posted June 27, 2013 Posted June 27, 2013 Wat is zoveel beter aan die ASB's die jij noemt? Ik geloof niet direct dat je irritatie verdwijnt als je scheerbeurt verpruts hebt.
Marcel Posted June 27, 2013 Posted June 27, 2013 De ene balsem is er beter in dan de andere, maar ik heb geen idee waarom. Ik weet wel dat de Weleda die ik oa gebruik daar beter in is dan de Nivea balsem die ik vroeger gebruikte.
drnizeguy Posted June 28, 2013 Author Posted June 28, 2013 Nou vandaag de tobs jermyn street gebruikt en een feather mesje. Ging wel goed vond ik zelf! Lekker geschoren, aluin ging wel goed af maargoed, na de aftershave balsem even een brandend gevoel en daarna heerlijk koel. Dus ik ga trots verder met het ochtend ritueel, totdat m'n vriendin wakker wordt. "Jezus WTF heb jij gedaan?!" Hmm. Toch maar even in de spiegel kijken. Mja, behoorlijk bloedbad, alsof m'n keel opengesneden is. Nou, nog maar een keer aluin erover dan maar.. Nu na de tweede keer aluin en aftershave brand het wel weer wat meer, ik denk dat het toch de aftershave balsem is, ik ga is opzoek naar wat anders. Van het weekend maar echt even niks doen.
Recommended Posts