FredterWeijde Posted June 1, 2022 Posted June 1, 2022 Mijn mes is geslepen, waarvoor dank Tony, en ik ga me voor het eerst scheren met het open mes. Het viel niet mee. Ik heb me uitgebreid ingezeept. Goed schuim gemaakt zodat ik het lekker in kon masseren. Ik ben rechts dus rechterkant eerst. Hoek bepalen lastig, links nog veel lastiger. Zijkant kin nog net meegepakt. Snor en kin durfde ik nog niet aan. Hals ook moeilijk. Oefenen dus.! Moet het mes meer laten glijden op de wangen ging dat wel maar rond de kin werd het gevoel wat roestig. 4
bartje-p Posted June 1, 2022 Posted June 1, 2022 Ik heb 1x poging gedaan met een shavette, herken wel veel van jouw sentimenten. Net zoals met een hoop zaken betekent het gewoon uren maken en ervaring opdoen. In mijn geval dus niet hou het lekker bij de krabbertjes. Ieder zijn ding. Veel succes! 1
Tony Posted June 1, 2022 Posted June 1, 2022 Ik ben destijds begonnen met alleen de zijkanten totdat ik voldoende vertrouwen had om iets meer te doen. Heeft tijd nodig. veel plezier ! 1
JvdK Posted June 2, 2022 Posted June 2, 2022 Drie belangrijke zaken bij het leren scheren met een open mes zijn; oefenen, oefenen, oefenen! Beginnen met de wangen en vooral goed leren de huid glad te trekken. Als je met je vingers weinig grip op de gladde huid krijgt kan aluin op je vingertoppen helpen. Dat maakt je vingertoppen nl stroef. De kin is met een open mes gewoon een lastig gebied. ik heb zelf veel lol van mijn (Feather) shavette. Het scheren met deze shavette lijkt veel op het scheren met een open mes. Een groot pluspunt is dat je er goed en veilig mee kan oefenen als je geen mesje in de shavette doet 😉. Uiteindelijk moeten die voorzichtige bewegingen in je spiergeheugen komen. 3
jos schenau Posted June 2, 2022 Posted June 2, 2022 Zoals Tony al aangaf begonnen met de zijkanten. (alleen WTG ) Daarna voorzichtig uitbreiden. En zoals JVDK al schreef oefenen, oefenen en nog eens oefenen. In mijn geval met vallen en opstaan. Regelmatig in het begin het open mes tijdens een scheerbeurt weggelegd omdat het voor geen meter ging. (veel aluin en pleistertjes moeten gebruiken) Op een gegeven moment gaat het lukken. Inderdaad met voorzichtige bewegingen en training van het spier geheugen. Hou mijn messen ook zelf bij en ben nu zo ver dat ik me met een vlijmscherp mes zonder ongerief comfortabel en glad kan scheren. ( met heel af en toe een puntje) Maar zoals ik al schreef , er heeft heel wat water door de Jordaan moeten stromen. Maar nooit spijt van gehad . Het was het allemaal meer dan waard. Er gaat voor mij niets boven een scheerbeurt met het open mes. 4
FredterWeijde Posted June 10, 2022 Author Posted June 10, 2022 vandaag, op een heel klein puntje na, bloedeloos geschoren. wangen gewoon glad, snor gelukt, hals ook alleen de kin met de krabber gedaan. Glad? nee ng niet zo glad als met de krabber maar daar pak ik veel meer richtingen mee dan ik tot op heden met het open mes durf. Met de krabber scheer ik mijn bovenlip van boven naar onder en omgekeerd. Dat omgekeerd heb ik met het open mes nog even laten zitten. Ik scheer me nu dus met links en rechts. train mijn zwakke linkerhand op coördinatie. Of het stroppen goed gaat weet ik eigenlijk niet. Herken het effect op het mes nog niet direct. Geen ervaring. Het scheren maakt wel geluid. Glijdt er nog niet als de krabber overheen. Goed de goede stand van het mes oefenen denk ik. Ik ga lekker door! 6
JvdK Posted June 10, 2022 Posted June 10, 2022 Herkenbaar, maar zoals Barry Stevens altijd zegt: “vooral doorgaan!”, en zoals mijn oude bootsman altijd riep; “Rust kenmerkt de zeeman”. Zoals je zelf al gemerkt hebt gaat een krabber, vergeleken met een open mes, als een skelter over je gezicht. De lengte van een open mes beperkt je daarin in. Op de wangen en lip kan ik van boven <->beneden vv en van links<->rechts vv. De kin blijft voorzichtig boven<->beneden vv en links<->rechts vv je weg zoeken. Vooral aan de onderkant van de kin veroorzaak ik nog wel eens een plekje of sneetje. De hals blijft boven <->beneden vv goed te doen. Links<->rechts vv blijft erg lastig voor me. Helaas zou nou juist die richting erg effectief zijn ivm de groeirichting van m’m baardharen. Maar ja, je kan niet alles hebben 😉 1
FredterWeijde Posted June 16, 2022 Author Posted June 16, 2022 Yes! Bovenlip geschoren. Weliswaar alleen van boven naar beneden, dus net onder de neus niet helemaal glad, maar toch. Kan cq durf net onder de neus de juiste hoek met het mes nog niet te maken. Weer een stap dichterbij. Kaaklijn en kin volgende doel. 6
Tony Posted June 17, 2022 Posted June 17, 2022 Onder de neus is inderdaad een lastige plek, zelf laat ik het mes tegen mijn neus aan rusten waarbij ik dan langzaam het mes nog het laatste stukje laat zakken. Doe je dat te snel dan loop je de rest van de dag met een rood streepje aldaar. 2 2 1
FredterWeijde Posted June 29, 2022 Author Posted June 29, 2022 Mensen, het gaat steeds beter. Ik moet nu leren tegen de groeirichting in te scheren. Krijg het nog niet overal even glad maar het gaat echt de goede kant op. Deze week de krabber niet meer gebruikt 4
Tony Posted June 29, 2022 Posted June 29, 2022 goed om te lezen ! Je komt mogelijk binnenkort op een punt waarbij de scherpte van het mes gaat afnemen en het stroppen niet meer voldoende is kwa onderhoud. Dit heeft mede te maken met het feit dat je als beginner een nog verder te ontwikkelen stroptechniek hebt waarbij het mes zelfs licht beschadigd kan geraken. Bij mij was dat destijds na circa 6 weken dagelijks gebruik, hoewel ook de baard groei van een ieder hier zeker bepalend zal zijn. Een stukje balsahout of een lapje spijker stof met daarop groene chroomoxide poeder ( crox) zou een volgende stap kunnen zijn in het onderhoud van je open mes. Een ander mogelijkheid is dat je het mes opnieuw naar mij opstuurt, ( alleen porto kosten). 3
FredterWeijde Posted June 30, 2022 Author Posted June 30, 2022 oke Bedankt voor de tip. ik ga even een oude spijkerbroek zoeken. 2
FredterWeijde Posted July 15, 2022 Author Posted July 15, 2022 ben nu zo'n 6 weken bezig. mijn laatste wondje is al van 2 weken gelede denk ik. Krabber is al een maand werkloos. Kin en bovenlip zijn geen probleem meer. Alleen de mondhoeken blijft soms wat staan dat ik moeilijk kan wegkrijgenn en tegen de richting inschepen van de hals zit er nog niet zo heel goed in. maar dat komt vast. nu alleen de scheerzeep op, vergulde hand, zijn er geschiktere zepen voor het open mes of maakt het dat niet uit? En eigenlijk wil ik wel leren slijpen. maar dat is voor later. 5
Johnweggo Posted July 15, 2022 Posted July 15, 2022 12 uren geleden, FredterWeijde zei: ben nu zo'n 6 weken bezig. mijn laatste wondje is al van 2 weken gelede denk ik. Krabber is al een maand werkloos. Kin en bovenlip zijn geen probleem meer. Alleen de mondhoeken blijft soms wat staan dat ik moeilijk kan wegkrijgenn en tegen de richting inschepen van de hals zit er nog niet zo heel goed in. maar dat komt vast. nu alleen de scheerzeep op, vergulde hand, zijn er geschiktere zepen voor het open mes of maakt het dat niet uit? En eigenlijk wil ik wel leren slijpen. maar dat is voor later. Inderdaad, dat slijpen komt later wel. Is een hele andere uitgebreide wereld die ook pas zin heeft als je het scheren goed onder de knie hebt. Begin eerst met een scheerriem voor het stroppen daar kom je al een heel eind mee. Er staan als je terug leest hier zat tips en tricks over. Wat betreft de zeep is bijna alles beter als de vergulde hand. Ook zal hier op het forum te vinden daarover. Maar bij een goed mes is de zeep ondergeschikt en moet deze zijn werk soepel kunnen doen bij vergulde hand tot aan een MDC. 4
FredterWeijde Posted October 17, 2022 Author Posted October 17, 2022 Even een update, ik scheer me alleen nog maar met mijn open mes. Een Dovo. ik kan het mes met riem en groene pasta scherp houden. Het scheert goed en glad. Ik ga wel lekker door met mijn mes. 6
Tony Posted November 4, 2022 Posted November 4, 2022 Goed om te lezen Fred, Eenmaal gewend aan een open scheermes en je gaat niet meer terug 3
Paulj Posted December 26, 2022 Posted December 26, 2022 Hoi Fred, Toen ik begon met open mes scheren, ging het bij mij net zo moeizaam. Frustrerend was dat ik destijds op diverse scheerforums las dat het echt goed worden in scheren met open mes wel meerdere jaren kan duren. Ik dacht toen: 'Meerdere jaren, wtf!?' Maar dus, ja! Inmiddels scheer ik al een jaar of 13 met een open mes en kan ik beamen dat het wel effe duurde voordat ik consistente comfortabele scheerbeurten kreeg zonder bloedbaden. In het begin jubelde ik al over één gladde wang! Maar ook toen vielen er regelmatig gaten in oorlellen, kin, adamsappel, neusvleugels, lippen, moedervlekje op de vouwlijn in m'n kin en ook zelfs in het 'makkelijke' deel op de wang. Zucht! Een mes werkt optimaal soepel als je het trekt en dus NIET duwt. Analoog aan een trekker die een ploeg over de grond trekt, i.p.v. duwt. Als je een ploeg duwt, graaft ie zich dieper in. Heeft met de positie van het scharnierpunt te maken. Tijdens mijn allereerste open mes scheerbeurt probeerde ik met rechter hand m'n linker wang te scheren, en dus te duwen, en kreeg ik direct het bloedige bewijs van deze natuurkunde wet. Ik scheer dus met linker en rechter hand. M'n pols en hand controleert de hoek van m'n mes, maar de beweging komt uit elleboog en schouder, niet uit m'n pols. Pas rondom de neusgaten komen er mini-bewegingen uit m'n vingers! De belangrijkste actie in het begin was het rustig aan doen. Dan maar 's avonds, geen haast, de klok loopt niet mee, misschien wel een relaxed muziekje. Rustig het mes van hand wisselen, en korte slagjes maken. Wanneer je DrMatt357 en de andere YT helden ziet scheren van bakkebaard tot neklijn in één haal realiseer je dat ze dat inmiddels al ietsje langer doen dan één videootje. Ondanks mijn rustig aan doen, viel er bij mij toch wel eens een mes op de badkamervloer, ging er een edge tegen de wastafelkraan, of in een vingertop. Ja heel gezellig! Wat mij hielp was zo snel mogelijk een spike point mes kopen zonder gedempte punt. Behalve dat ik spike points mooi vind, heeft het twee effecten: ik kijkt wel drie keer uit voordat ik aanzet, ik ga vanzelf m'n wangen bollen, plus ik kan precies rondom neusgat scheren. Dat laatste doe ik trouwens met twee handen. Een barber's notch in 't mes is niet persé nodig, is wel mooi, maar de wijsvinger van de 'andere' hand stuurt gewoon effe mee. Wat sowieso hielp, als je het kan veroorloven, is het kopen van een tweede (gebruikt) mes. Niet alleen een spike point maar een andere gewichtsbalans van een 1/4 of 1/2 hollow voelt anders. Plus alles groter dan een 'standaard' 5/8 mes, is behalve zwaarder ook langer dan een 5/8. Het grotere mes verbeterde mijn techniek, hoewel m'n oorlellen daar vaak anders over dachten. Belangrijk was trouwens zo'n gebruikt mes professioneel te laten honen. Zelfs 'n nieuw mes moet gehoond worden. Muziek leer je spelen op gestemde instrumenten, scheren leer je met scherpe messen. Ik begon helaas ooit met een fabrieksnieuwe (ongeslepen) Puma 5/8 en een ongelapte Arkansas steen. Kansloos, ik had geen vergelijk en wist niet wat er aan beide mis was. Toen maar een professioneel gehoonde 5/8 Dovo gekocht bij Lynn Abrams (zijn SRD winkel is inmiddels gesloten). Ja, dat had ik dus nodig: de juiste spullen. Toen ook maar begonnen met een Norton 4k/8k en een kleine Coticule, en honen maar! Zoals bij elke activiteit geldt; koop de beste spullen die je wilt en kunt veroorloven. (ik zeg niet dat bovengenoemde het beste is maar ik moest ergens beginnen) Toen kon ik tenminste gaten in m'n oor snijden met een scherp mes! In mijn beginjaren '10 kwam ik regelmatig nog voor normale prijzen New Old Stock (NOS) vintage messen tegen op BuySellTrade pagina's van forums en bij online handelaren, oftewel oude ongebruikte voorraad. Inmiddels is dat al aardig uitgedund tot het punt dat sommige Etsy handelaren gewoon €300 tot 600 vragen voor een mooi ongebruikt vintage Japans westers mes. Tja. Op moment van schrijven staat er zelfs een Zweeds staal westerse Iwasaki te koop voor €800+, terwijl er een maand eerder eentje ging voor 'slechts' €500. Trek je poeplap! Voor een iets kleiner budget zijn er nog wel NOS messen te vinden maar dan zoek ik wat langer, of ik vind Duitse of Japanse messen of kamisoris van iets minder hippe smaak-van-de-week makelij. Een beetje zoeken en dan heb je voor rond de €100 / 150 bijvoorbeeld een fantastische NOS kamisori van Tosuke Inoue. Scheren met zo'n asymmetrische holling is trouwens een hele nieuwe beleving. Als je een westers mes snel onder de knie hebt (!?), kun je met een kamisori geheel nieuw spiergeheugen op gaan bouwen. Ik heb nu een 40mm Inoue, helemaal fantastisch! Machtig spul dat Japanse staal. De eerste keer wel aluin en wc papier binnen handbereik houden! Zelfs toen ik al was begonnen met zelf honen, stuurde ik een Ebay vondst naar een prof zoals Max Sprecher (Las Vegas, USA) of Martin Nienberg (Emsdetten, DE). Het gaf me een maatstaf wat bij honen mogelijk was qua edge. Ik sprak laatst Jeroen Jansen van Scheersalon en hij hoont naast zijn nieuwe open messen ook messen in opdracht. Maar ik ken zijn werk niet. Ik begreep dat Tony hier van het forum ook hoont. Een gerust idee. 'k Weet niet of er nog meer forumleden honen in opdracht. Dat zelf honen is trouwens wel een groot deel van de voldoening. Maar behalve messen, kosten de stenen en diamantplaten ook wel wat. En al helemaal de natuurlijke (Japanse) stenen. Heb inmiddels een drietal Jnats, wat een feest! Behalve restaureren, wat ik niet doe, is de totale hobby voor mij interessant. Scheren met een fraai zelf gehoond (vintage) mes, met een mooie kwast en lekkere zeep, en dan de hele dag erg tevreden aan m'n gladde gezicht zitten plukken. Ik hoop voor jou, en de andere open mes starters, dat je er ook zoveel plezier aan kan beleven. Succes! Aju, Paul Jansen, Nijmegen 7 1
ChrisA Posted December 30, 2022 Posted December 30, 2022 Hallo Paul, mooi epistel, ik herken er veel in. Ik ben 8 jaar geleden begonnen met open mes. Na 2 jaar was het eigenlijk al heel natuurlijk, soepel en zonder noemenswaardige beschadigingen. Ik doe het wel dagelijks, afgezien van sommige vakanties als ik daar geen mogelijkheid voor heb. Het prettigste vindt ik wel de grotere messen vanaf 7/8". Als die scherp aangeschaft worden dan blijven die wel jarenlang scherp mits zorgvuldig gebruikt. Ik heb een 10.000 en 20.000 opfrissteen en dat gaat prima. Kan nog niet zelf een bevel zetten maar wie weet dat ik dat nog ooit ga leren. Het is in ieder geval elke ochtend een heerlijk rustmoment om lekker fris te scheren. Ik kan het iedereen van harte aanbevelen. met vriendelijke groeten uit Grave Chris 7
Paulj Posted December 30, 2022 Posted December 30, 2022 (edited) Hoi Chris, Messen rond de 6/8 à 7/8 hebben ook mijn voorkeur. Ik heb ook een paar 8/8 messen maar dat verschil is merkbaar. Eén daarvan een 1/4 hollow Max Specher custom en dat is een beste klomp staal. De andere is een 8/8 Filarmonica 14 DT en dan heb ik nog een 8/8 Wade & Butcher FBU. Mooi trouwens om naast de verschillende gewichten en vormen ook de verschillende soorten staal op m'n wang te voelen. Bij mij was het leren honen ook best een ding. In de beginjaren had ik ook niet groffer dan een 4k/8k Norton. Maar sommige messen kreeg ik op den duur niet voor elkaar. Tenminste, niet met een gelijkmatig slijppatroon over de volle lengte en hoogte van de bevel. En een beetje lafjes aaien op 8k of 12k schoot dan niet op. Onder anderen Youtube DrMatt357 laat zien hoe je een bevel set of hoe je een wobble kunt herkennen en kan corrigeren. Mijn DMT 325 was er dus niet alleen voor het vlakken van mijn stenen maar nu ook om de spine van het mes op te corrigeren. Van het geluid en de krassen van de DMT325 op het staal, kroop het glazuur van m'n kiezen. Da's effe wennen en doorzetten! Daarna was een 1k Naniwa noodzakelijk. Vervolgens kon ik dan verder op 4k/8K en finish stone. Eerst heb ik op m'n 'lesmes', een moderne Puma 5/8, geoefend zonder stress. Die kon tenslotte wel een krasje hebben. Daarna pas durfde ik mij te wagen aan het corrigeren van mijn duurdere messen. Pas na voldoende zelfvertrouwen begon ik aan de spine correctie van m'n 6/8 Thiers Issard Le Grelot. Het was helpvol om het eerst DrMatt te zien doen, ik was er anders nooit aan begonnen. Het levert uiteraard hone wear op de spine, maar dat neem ik dan voor lief. Het mes ligt nu wel perfect vlak op m'n steen, zonder wobble, en er zit nu binnen een paar slagen een edge op zoals nog nooit tevoren. Het stemde me tevreden dat ik behalve gewoon bijhouden, nu ook een mes kon corrigeren. Daarna heb ik ook geleerd om een smiling edge te honen. De 1K Naniwa kwam daar ook van pas. Die is echt nodig voor een bevel set. Zoals velen zeggen, setting the bevel is een eenmalige actie, maar een paar slagen op de 1k schieten soms sneller op dan lang lopen kloten op een 4k. Rocking X-strokes, oftewel in goed nederlands: schommelende x-slagen, is best eng voor de eerste keer op een kostbare vintage W&B. Ik heb toen eerst geoefend op de smiley van een vintage Joseph Rogers. De ene vintage opofferen om te leren, om een nog kostbaardere vintage niet te verprutsen! Tja, gedoe allemaal alleen maar om effe te kunnen scheren, haha! Uiteindelijk heb ik de J.R.en de W&B prachtig kunnen honen. Zweet, zweet, guts, guts! Trots als een aap met dinges... Heb sinds afgelopen zomer dus ook een paar Japanse natuurlijk stenen, 'Jnat' genoemd in vaktermen. Ik wist eerst niet of dat echt een andere edge gevoel op m'n gezicht zou brengen. Maar ja dus. Als tip: ik heb bij Maksim van Japanese Natural Stonen in een aanbieding een Aiwatani San LV 4.5, afmeting 55 x 205mm gekocht. Deze zijn in vergelijk met Nakayama stenen goed geprijsd (ongeveer 185 euro). En met Asano Nagura stenen (Botan Tenjyou Mejiro) erbij kan ik een progressie doorloop halen van ongeveer 6k tot 20k (vergelijkende grid grootte heb ik zelf niet bedacht maar dit is ongeveer de gangbare web info). Jnats zijn geen noodzaak, maar ja, deze hele hobby is geen noodzaak. En van niet noodzakelijke zaken word ik meestal juist blij! Wat in jeder geval helpt is om de omstandigheden tijdens m'n hone werkzaamheden constant te houden. Dus consequent vlakken van m'n stenen, en randen niet vergeten af te schuinen. Ik heb sind het bovenstaande nu ook een Atoma 1200, deze laat een veel fijner werkoppervlak na op m'n stenen dan de DMT 325. Verdere noodzaak is het vaak schoonspoelen en borstelen van stenen en Atoma, vooral tijdens wisselen van stenen. Het afvegen van mes met een schone doek. Het schoonhouden en vooraf bollen van m'n stropleer. Het inspecteren van de bevel door een loep, onder hetzelfde licht. En als belangrijkste: kalm aan, ik doe het voor m'n lol...! Sorry voor de vaktermen in mijn tekst in cursief Engels, er is vaak geen goed nederlands voor, of die ben ik alweer vergeten. De meeste info op www is in in het Engels, ik hoop dat dat hier ook geen probleem is. Veel plezier! (P.S. ik heb geen aandelen of zo, maar ik zie net dat Japanesenaturalstones 10% korting heeft. Duurt nog een paar dagen) Aju, Paul Edited December 30, 2022 by Paulj Aanvullende informatie 5
FredterWeijde Posted January 8, 2023 Author Posted January 8, 2023 (edited) geweldige reacties! Ik scheer me totaal niet meer met mijn krabber maar dagelijks met mijn open dovo mesje. Ik heb er net als bij contrabassen, ik hen een hele oude, een hobby van gemaakt om mooie exemplaren op internet te zoeken. ik heb oa een site gevonden met werkelijk de meest waanzinnige messen van Yuri Kravchenko. Prachtige messen met een ronding in het snijvlak. Heb er gewoon lol aan om dat te bekijken. slijpen zou ik ook leuk vinden. ben wel op zoek naar een 7/8 of 8/8 mes voor erbij maar op marktplaats kom ik ze nog niet tegen. Het lijkt me leuk om eens met zo'n mes te scheren. ben ook best benieuwd of ik nu ook in staat zou zijn om als een soort barbier iemand anders te scheren. Het blijft natuurlijk gewoon scheren maar heb er wel meer lol in gekregen. Nog meer dan toen ik afscheid nam van de Gilette navulmesjes naar de krabber met ouderwetse mesjes. Ik zoek verder naar een 7/8 mes en kijken of er nog meer te ontdekken valt. Oh ja en ook ik heb mijn leren strop flink geraakt maar ook dat gaat nu feilloos Edited January 8, 2023 by FredterWeijde 4
Tony Posted January 9, 2023 Posted January 9, 2023 Ja die messen van Yuri zijn erg fraai, ik heb er vorig jaar een moeten slijpen voor iemand en Ik geloof dat ik me er een hele week zelf mee geschoren heb. Er is natuurlijk wel een reden voor dat er nauwelijks 7/8 en groter op marktplaats verschijnen: er zijn er veel minder van gemaakt en worden vrijwel direct gekocht door verzamelaars. ik heb een vrij grote verzameling messen, ik zal eens kijken of ik er een voor je heb. Ik stuur je wel een pm. 3
FredterWeijde Posted February 8, 2023 Author Posted February 8, 2023 een mes bij Tony gekocht. Dus nu naast mijn Dovo 5/8 een nieuwe van bijna 7/8 mes. het begint een collectie te worden. Scheer me er nu een kleine 2 weken mee. Is het anders? ja, toch wel.Eerste keer toch ietwat onwennig. Resultaat ook een beetje onwennig. Niet echt glad. Het is toch dat je dus even anders scheert dan dat ik met de Dovo deed. Dus de volgende keer gewoon gedaan of het de Dovo was. Prima resultaat. Het scheren met de 7/8 is wat minder fragiel dan met de Dovo. Iets meer massa. Ik vind dat de rondingen beter glad worden. Bovenlip is net iets anders scheren. Doordat hij iets forser is moet je iets bewuster hoeken maar dat ging best snel ook goed. Misschien dat op plekjes als net onder je oorlel de kleinere handiger is. Volgens mij lukt dat met dit mes ook heel goed. het is een korte periode wennen. Maar ik heb de dovo niet meer gebruikt, Ik denk dat het een aanrader is. Nog even wat meer ervaring opdoen dan kan ik dat met zekerheid zeggen 6
Paulj Posted February 9, 2023 Posted February 9, 2023 Hoi Fred, Goed te lezen dat de eerste ervaringen met je nieuwe 7/8 mes zo aardig bevallen. Er is inderdaad een merkbaar verschil tussen een 7/8 en een 5/8, in afmeting en meer massa. Dat vraagt wat meer precisie en, zoals je zegt, zeker met de scheerhoek van mes op huid. Ook hier geld: strak houden van de huid verminderd het risico oo happen en dus gaten. En als je de tijd neemt om aan je grotere mes te wennen, komen die supergladde eindresultatten vanzelf wel. Ik neem aan dat Tony een fanatstische snede op het mes heeft gezet dus dan hoef je je slechts op je techniek te concentreren. In mijn begintijd kwam ik er al snel achter dat wat iedereen zegt over goede voorbereiding helemaal klopt. Hete douche, pre-shave, hete handdoek op je gezicht, goede samenstelling romig schuim op de kwast, goed inzepen, eventueel nog een hete handdoek over het ingezeepte gezicht, opnieuw inzepen en dan pas gas geven. Alles naar eigen voorkeur, uiteraard. Kalm aan doen is nog wel het beste motto! Veel plezier ermee!! Aju, Paul 3
mifi Posted February 9, 2023 Posted February 9, 2023 On 6/2/2022 at 10:40 AM, JvdK said: [...] Als je met je vingers weinig grip op de gladde huid krijgt kan aluin op je vingertoppen helpen. Dat maakt je vingertoppen nl stroef. [ ...] ik heb zelf veel lol van mijn (Feather) shavette. Het scheren met deze shavette lijkt veel op het scheren met een open mes. Een groot pluspunt is dat je er goed en veilig mee kan oefenen als je geen mesje in de shavette doet 😉. [...] Dat zijn twee prima tips, denk ik. Bedankt. De aluintruc ga ik proberen; voor de messentruc ben ik nog veel te jong. Ik durf mijn nek niet uit te steken naar zo'n mes, vooral niet met alleen het beeld in de spiegel. 2
Recommended Posts