Tati1050 Posted May 30, 2022 Posted May 30, 2022 Sinds enige tijd gebruik ik de Merkur 37c krabber, een slant… Ik heb een tijdje gezocht naar het mij best bevallende mesje in de 37c en dat is uiteindelijk de Gilette 7 o’clock Sharp edge (geel) geworden. Ook de Gilette Platinummesjes bevallen me wel. De voorbije dagen kom ik tot de constatering dat de mesjes in de slant scherper lijken te worden en gladder lijken te scheren dan na de eerste vier beurten. Dat is me vroeger bij het gebruik van een gewone krabber nooit opgevallen. De mesjes van Gilette hebben een cijferaanduiding aan elke snijkant van 1 tot 4. Ik was gewoon na iedere scheerbeurt met bv. de Muhle R 84 van nummer te wisselen en gebruikte dus na vier scheerbeurten een nieuw mesje. Met de Merkur doe ik nu hetzelfde, maar het mesje gaat gemakkelijk 7 à 8 scheerbeurten mee. Heeft nog iemand die ervaring? Is dit een effect van een slant vs. rechte krabber of is er een andere verklaring? 1
Kazuya17 Posted May 31, 2022 Posted May 31, 2022 Ja die heb ik, ik gebruik vaak en graag de Derby zwart, deze vindt ik fijn in de wat minder agressieve krabbers. Voor Slant en open kam agressief gebruik ik het liefst de Gillette Nacet of de Astra groen. 2
JvdK Posted June 1, 2022 Posted June 1, 2022 Heb je al eens in de Harkos lijst gekeken? Daarin lees je dat sommige mesjes wel tot 10 of 11 scheerbeurten mee kunnen gaan. Je kunt de Harkos lijst vinden in (ik dacht) de DE mesjes topic. Anders even de zoekfunctie gebruiken. Sowieso zal het gebruik van de zoekfunctie je heel veel antwoorden op dit soort vragen opleveren. Er zijn veel forumleden die kun ongelofelijk uitgebreide kennis met bv. DE Mesjes, Gillette’s, Slants (scheve) enz. heel leesbaar beschreven hebben. Ook worden daar veel vragen beantwoord. 1
Snowmiss Posted June 1, 2022 Posted June 1, 2022 En die nummering is gewoon iets vanuit de productie zover ik me kan herinneren..... 1 1
Tati1050 Posted June 3, 2022 Author Posted June 3, 2022 Op 1-6-2022 om 20:06, Snowmiss zei: En die nummering is gewoon iets vanuit de productie zover ik me kan herinneren..... Dat klopt, de nummering diende oorspronkelijk om fouten in het productieproces te lokaliseren, maar je kunt de nummering gebruiken om de scherpte van het mesje optimaal te gebruiken. Door het mesje na twee beurten om te draaien (en dus de 1-2-zijde te vervangen door de 3-4-zijde) zorg je ervoor dat alle snijkanten optimaal gebruikt worden. Zie ook https://www.scheersalon.nl/blog/haal-het-meeste-uit-jouw-double-edge-blades 1
Tati1050 Posted June 3, 2022 Author Posted June 3, 2022 Op 1-6-2022 om 08:15, JvdK zei: Heb je al eens in de Harkos lijst gekeken? Daarin lees je dat sommige mesjes wel tot 10 of 11 scheerbeurten mee kunnen gaan. Je kunt de Harkos lijst vinden in (ik dacht) de DE mesjes topic. Anders even de zoekfunctie gebruiken. Sowieso zal het gebruik van de zoekfunctie je heel veel antwoorden op dit soort vragen opleveren. Er zijn veel forumleden die kun ongelofelijk uitgebreide kennis met bv. DE Mesjes, Gillette’s, Slants (scheve) enz. heel leesbaar beschreven hebben. Ook worden daar veel vragen beantwoord. De Gillette Platinum mesjes worden niet behandeld in Harkos lijst…
wimbouman Posted October 18, 2022 Posted October 18, 2022 Het zou kunnen. Ik heb er geen cijfers van, maar de slant zou maar zo wat vergevingsgezinde kunnen zijn voor mesjes. Maar ik doe sowieso 10tallen keren met een mesje, dus misschien vertekent dat de boel ook wel
mifi Posted March 7, 2023 Posted March 7, 2023 On 10/18/2022 at 8:08 PM, wimbouman said: Het zou kunnen. Ik heb er geen cijfers van, maar de slant zou maar zo wat vergevingsgezinde kunnen zijn voor mesjes. Maar ik doe sowieso 10tallen keren met een mesje, dus misschien vertekent dat de boel ook wel Tientallen keren? Wow. Ik kom meestal niet verder dan 9 scheerbeurten of zo. Wat voor een DE-mesjes gebruik je daarvoor? 1
shaving architect Posted March 7, 2023 Posted March 7, 2023 6 minuten geleden, mifi zei: Tientallen keren? Wow. Ik kom meestal niet verder dan 9 scheerbeurten of zo. Wat voor een DE-mesjes gebruik je daarvoor? Dat is nog enorm veel…!? Een minder gerenomeerd/performant (bv: Shark of Big Ben of gelijkaardig) houdt het bij mij een beurt of 2 à 3 uit. Een eerder premium mes haalt 4 tot 5 beurten. Je moet de mesjes niet na 1 of 2 beurten wegdoen als ze nog een keer meekunnen, maar waarom zou je 10 of meer beurten uit een mesje willen knijpen? Ze zijn immers spotgoedkoop… 2
mifi Posted March 7, 2023 Posted March 7, 2023 2 hours ago, shaving architect said: Dat is nog enorm veel…!? Een minder gerenomeerd/performant (bv: Shark of Big Ben of gelijkaardig) houdt het bij mij een beurt of 2 à 3 uit. Een eerder premium mes haalt 4 tot 5 beurten. Je moet de mesjes niet na 1 of 2 beurten wegdoen als ze nog een keer meekunnen, maar waarom zou je 10 of meer beurten uit een mesje willen knijpen? Ze zijn immers spotgoedkoop… Mee eens. Een Shark haalt max 4 of 5 bij mij. Astra ook zo iets. Met Wilkinson Sword haal ik meestal iets meer beurten. Vanmorgen een Voskhod weg gedaan na scheerbeurt 9. Eigenwijs en zo, vandaar nog net eentje meer eruit persen, voor de sport. Ik had vanmorgen beter een nieuwe kunnen nemen, want dit was geen denderende scheerbeurt, maar ik perste er toch nog een keer uit. Laten we zeggen dat het mesje de 8x gehaald heeft. "Tientallen" scheerbeurten is redelijk ondenkbaar voor me, vandaar mijn vraag aan @ wimbouman over welke supermessen hij gebruikt. 1 1
JaapN Posted March 7, 2023 Posted March 7, 2023 Ik gooi alle mesjes na 5X weg, scheren moet wel comfortabel zijn. 2 1
dhr K Posted March 7, 2023 Posted March 7, 2023 na 3x gaan ze bij mij in het potje "bewaar voor eeuwig"..... 3
shaving architect Posted March 7, 2023 Posted March 7, 2023 Na 10x gebruiken is het meer een lepel dan een mes... 😀 1 3
JvdK Posted March 7, 2023 Posted March 7, 2023 Zo te zien zijn een aantal leden niet bekend met de Harkos Lijst 😁😉 1
shaving architect Posted March 7, 2023 Posted March 7, 2023 1 uur geleden, JvdK zei: Zo te zien zijn een aantal leden niet bekend met de Harkos Lijst 😁😉 De illustere Harkos Lijst is blijkbaar niet meer te raadplegen? 1
JaapN Posted March 8, 2023 Posted March 8, 2023 10 uren geleden, shaving architect zei: De illustere Harkos Lijst is blijkbaar niet meer te raadplegen? Jawel: 1 1
Niek Posted March 8, 2023 Posted March 8, 2023 2 uren geleden, JaapN zei: Jawel: @ JaapN Gewoon even omhoog scrollen. 1
Recommended Posts