Jump to content

Recommended Posts

Posted

Een tijdje geleden al beloofde ik een recensie van de Simpson Trafalgar T3 als ik hem een tijdje zou getest hebben. Ondertussen heb ik hem een maand in gebruik en ik heb hem met diverse scheerzepen het vuur aan de schenen gelegd. Niet één keer heeft de T3 me in de steek gelaten…

Ik had vooraf een achttal criteria opgesteld waaraan een nieuwe kwast moest voldoen en gebruik die nu ook voor deze recensie.

1. Vlot water opnemen

Dat was een beetje wennen. Ik was dassenhaar gewoon en had het gevoel dat de T3 geen water opnam, dat het water er gewoon weer vanaf liep. Dat is maar een indruk. Als je aan de T3 went, merk je dat de opgenomen hoeveelheid water zeker voldoende is om scheerzeep te laden. Een dassenharen kwast springt hier wellicht vlotter mee om, maar een nadeel vind ik het niet.

2. Makkelijk scheerzeep laden

Ik gebruikte de T3 met MDC Fougères, met DR Harris Winsor, met de Pomigglio van TFS, met Proraso groen… Telkens was het laden van de zeep zo goed (en snel) als bij mijn vorige kwasten…

3. Goed en overvloedig schuim aanmaken, zowel direct op het gezicht als in een scheerkommetje

Ook geen probleem voor de T3. Zowel schuim opkloppen in een bakje als schuim laden rechtstreeks uit de pot verliepen prima. De Winsor bracht ik rechtstreeks op mijn gezicht aan, want ik gebruik de stick van DR Harris. Ook dat verliep vlotjes… Zoals ik gewoon was met mijn dasjes had ik met de T3 telkens genoeg schuim voor 3 passes. Ook in combinatie met een PS verliep de inzeepbeurt heel prettig.

4. Zacht aanvoelen 

Oh ja, hij is zeeeer zacht! Zachter dan al mijn andere kwasten. 

5. Zeker geen haren verliezen, ook niet op latere leeftijd

Dit is het heikele punt van mijn andere kwasten… Ze verliezen allemaal haren. Nu vind ik het niet erg als ik af en toe eens een of twee haren uit mijn pot scheerzeep moet vissen, maar vijf of zes is écht te veel. En nu de T3: die is op een maand tijd  geen enkel haar kwijtgeraakt! Ik hoop dat zo blijft, ook na de volgende maanden. Voorlopig dus ook op dit vlak voorbeeldig.

6. Gemakkelijk te onderhouden zijn

Zeker het geval! Wat me opvalt is dat de kwast in een wip droog is. Na het uitspoelen het water eruit kloppen, kort even over een handdoek strijken en droog. Ik vermoed dat je deze kwast zelfs niet met de haren naar beneden moet laten drogen. Meestal voelt hij al droog aan als ik uit de badkamer vertrek.

7. Er liefst een beetje aantrekkelijk uitzien

De T3 wordt geleverd in een fraai rood doosje. Als je hem uitpakt, waaiert hij mooi open. Het kunststof greep heeft de kleur van ivoor. De haren zijn mooi wit naar grijs getint. Een klassieke schoonheid? Toch een muntje van kritiek: de greep is glad uitgevoerd, met enkel een ribbel ergens halverwege. Met natte handen wordt het geheel soms heel glibberig, vooral als je het water uit de kwast slaat… opletten dus.

8. Liefst zo goedkoop mogelijk zijn

Met zijn ca. 35 euro is dit zeker geen dure kwast. Voor mijn dasjes betaalde ik minstens 2 à 3 maal meer en ik vind ze ( ook in het begin) niet zo goed meevallen als deze T3. De prijs-kwaliteitverhouding is dus echt dik oké.

Conclusie: dit is met voorsprong de beste kwast die ik heb. Elke morgen kijk je er naar uit hem weer aan het werk te zetten. Ik wacht alleen nog af hoe het met zijn haren verder verloopt als hij enkele maanden ouder is, maar ik heb er goede hoop dat hij ook voor die test slaagt. Een echte aanrader, deze Simpson Trafalgar T3! Máxima cum laude.

• I like it 6
  • Agreed 3
  • Thanks! 5
Posted

eens met bovenstaande, ik wil daar nog aan toevoegen dat ik zowel de T3 als de Chubby 2 synthetic in bezit heb  waarbij je 3x de T3 kunt kopen voor 1 Chubby. kwa kwaliteit en gedrag vind ik de T3 superieur dus ik zou altijd de T3 aanraden boven de Chubby. voor dagelijks gebruik blijf ik dassen prefereren maar voor reizen is de T3 vaste prik in de toilettas!

• I like it 1
Posted

Ik heb die T3 ook al een tijdje. Ik moest eerst even wennen aan de afmetingen maar nu vind ik het een top-kwast.

• Agreed 2
Posted

mocht je ooit in de mood zijn om iets custom te maken, maar toch budget. De synthetische G5C knot (https://apshaveco.com/products/26mm-g5c-premium-synthetic-knot) en de nieuwe G7 knot (https://www.frankshaving.com/products/finest-synthetic-hair-knot-size-26mm?_pos=2&_sid=62d8a424c&_ss=r) hebben zo goed als de zelfde eigenschappen. Ook geen dure knotten om aan te schaffen. Makkelijk zelf in een handvat van aliexpress te lijmen bv.

• I like it 2
  • 8 months later...
Posted

@ Tati1050  bedankt voor je review ik heb ondertussen mijn Travalgar binnen en gebruikt…. Je hebt geen woord gelogen, heerlijke kwast .(om verwarring te voorkomen ik bedoel de scheerkwast )

• I like it 2
  • Haha 2
Posted

😂😂

Je gaat er veel plezier aan beleven…

Ik heb hem nu al bijna een jaar dagelijks in gebruik en hij gedraagt zich nog altijd zoals de eerste dag Mijn Omega dasje komt de kast niet meer uit!

• I like it 2
  • Agreed 2