Jump to content

Muhle r41

Mark

Recommended Posts

Nu scheer ik al 25 jaar met krabbertjes, en met veel plezier.. maar een paar maanden terug kocht ik een Muhle R41.. puur uit nieuwsgierigheid.. las overal dat ie 'agressief' is en zo.. niet voor beginners, nu ben ik geen beginner dus.. dacht de sprong te kunnen wagen (en overleven)..
Maar jee.. da's toch andere koek als ik gewent ben.. tis een aardig zwaar krabbertje (qua gewicht tov van wat ik gewent ben).. dus kan het gewicht z'n werk laten doen.. zonder eigen druk dus.. maar kom zelden een scheersessie door zonder 'hier en daar' een spettertje bloed.. vooral bij de nek.. maar regelmatig ook elders ;) 

Pittig krabbertje..

• I like it 4
  • Thanks! 1
  • Haha 1

• 1 month later...

Ik had een soort hetzelfde met een Merkur 39c slaint ,scheert efficiënt maar op het moment dat je even zelf minder scherp bent dan is er toch ook een klein scheerwondje hier en daar.

Ik heb ook wel eens de gedachte gehad “wel geinig om eens de R41 te proberen” maar ik heb ook geen zin om elke scheerbeurt voorzichtig te moeten zijn…

Ik wil gewoon ongecompliceerd scheren zeg maar.

• I like it 1

• 2 weeks later...

Nou.. we zijn een paar maanden verder en moet zeggen dat ik eigenlijk alleen nog maar deze gebruik.. al heb ik ook een hele rits vergevingsgezinde krabbers.
Het 'spettertje bloed' is hooguit nog aan de orde als ik te gehaast ga scheren, vanuit haast of als ik mijn focus niet heb.. maar komt eigenlijk zelden voor.. 
Heb me toevallig net geschoren, best vlot.. redelijk 'effe snel scheren' en gaat zonder bloed ;)
Denk toch dat het 'm vooral zit in leren omgaan met deze krabber.. de hoek, de druk die je geeft..
Meestal ook in één keer.. hoef dus daarna niet nog een keer tegen de haren in en zo.. in één keer zo glad als een babybilletje ;)
Dit is voor mij waarom ik ooit begon met krabbers.. lekker vlot en effectief, geen poespas, en ook betaalbaar natuurlijk ;) 

• I like it 4
  • Agreed 1

Meest overschatte vaardigheid bij natscheerders; de eigen scheertechniek. De meeste krabber vragen nou eenmaal om een aanpassing in techniek en vaardigheden. Geef de wat meer agressieve krabbers een beetje meer aandacht en gebruik vooral geen druk! Dan blijken de als agressief te boek staande krabbers niet alleen heel bruikbaar maar ook heel effectief. De R41 wordt tenslotte niet voor niets al decennia lang geproduceerd.

• I like it 2

Yep, that's it.. geen druk.. wat in eerste instantie makkelijker gezegd is dan gedaan.. maar toch heel goed te doen is.. blijkt.
Het gewicht van de krabber (wat aanzienlijk is tov van wat ik gewend ben).. z'n werk laten doen..
Heb nu een hele rits vergevingsgezinde/makkelijke krabbertjes waar ik het gevoel bij heb dat ik 'moet werken' om mijn baardhaar te scheren.
Bij deze niet.. gaat redelijk vanzelf.. mits.. ik effe die 5 tot 10 minuutjes focus heb..

Ik lees regelmatig deze discussies / meningen maar wat mij opvalt is dat er (bijna) nooit gerept wordt of het gaat om een open of gesloten kam. In mijn beleving is dat erg essentieel in deze verhalen. Ikzelf zweer bij Giessen en Forsthoff (Timor) maar dan met open kam. Maakt een wereld van verschil.  Daarnaast is, volgens mij, ook van belang of je je dagelijks of niet dagelijks scheert. Toch ?

• 6 months later...