Phate Posted April 10, 2022 Posted April 10, 2022 Inmiddels 2 jaar met een safety razor aan de gang. Perfect, wil niet meer terug naar de cartridge systemen. Nu aan het tobben over de volgende aanschaf. In het bezit van Muhle R89, een shavette van een tientje en een Chinees open scheermes waar ik niets mee kan. Iedere dag weer een vrijwel gladde BBS en om 15:00 representatief, dat is de eis, dat lukt nu ook i.c.m. Kai DE blades. Mulle R41 met open kam lijkt me wel wat maar ook de shavette van een tientje inruilen voor een beter exemplaar lijkt me een goede keuze. 200-300 voor een klassiek open scheermes is me echt een brug te ver en ik betwijfel of ik het geduld heb om met stenen, riemen en pastas in de weer te gaan. Nieuw mesje en klaar. Brand maar los, wie heeft er een advies voor een BBS-scheerder met gevoelige huid en zware baard 😃 1
koenfucius Posted April 10, 2022 Posted April 10, 2022 Ik zou de Merkur 37C of Green Cult aanraden - beiden niet al te duur en effectief. Eventueel Razorock Gamechanger 0.84 (uiterst comfortabel, maar vond ik net iets te weinig spannend). De Pearl Flexi adjustable is ook goed en niet te duur (hoewel nogal zwaar) Open kam vind ik o.a. de Phoenix Artisan Ascension Twist wel prettig. Vergeet ook vintage-krabbers niet - of replica's gemaakt door Phoenix Accoutrements (o.a. Bakelieten Alpha Ecliptic, of hun Fasan-kopieën in allerlei kleurtjes) Shavettes is minder mijn ding, maar ik heb goeie reviews gelezen over de univinlions op Aliexpress. 1 1
bartje-p Posted April 10, 2022 Posted April 10, 2022 Naast de reeds genoemde Game Changer 0.84-P kan ik ook nog een open kam adviseren. Betaalbaar en goed en comfortabel is de Razorock Sloc. Maar wellicht ook gewoon een OC plaat voor de Game Changer (zelf geen ervaring mee). Ik heb zelf een Tatara Masamune OC, die vind ik erg prettig! 1 1
Levi Posted April 10, 2022 Posted April 10, 2022 Met een zware baard zou ik inderdaad een open kam opteren maar met dat je ook dagelijks scheert zou een gesloten kam ook de job klaren. Het is allemaal persoonlijk dus gewoon de knop doorhakken en uitproberen. 1 1
Chay_1974 Posted April 10, 2022 Posted April 10, 2022 Als je een gevoelige huid hebt en een zware baard, kun je een Merkur 38c overwegen. Die is veel agressiever dan een Muhle r89 en toch vergevingsgezind. Zelf heb ik niet een zware baard, maar met de Muhle r89 moet ik minstens 3 passages doen voor een glad resultaat en als ik mij langer niet scheer, hoef ik maar twee passages met de Merkur 38c te doen voor een glad resultaat. 1 1
Tony Posted April 10, 2022 Posted April 10, 2022 Je aankoop van een Chinees open scheermes is volgens mij een valse start geweest. Mocht je het nog een keer willen proberen dan mag je me wel een pm sturen, ik heb een aantal oudere gerestaureerde Messen uit Solingen liggen die voor rond de 40€ op zoek zijn naar een nieuw tehuis. Deze messen zijn scheergereed, klaar voor direct gebruik. 2 2
Phate Posted April 11, 2022 Author Posted April 11, 2022 Beste @ koenfucius : De Merkur 37C zou een mooie eerste stap zijn. Schuine kop zie ik die volgens de omschrijving beter, zachter en gladder moet zijn. Phoenix Artisan ziet er een beetje horror uit op het plaatje, maar ik kan me vergissen 😛. @ Chay_1974 : is de 38c net als de 37c maar dan zonder schuine kop? Op het oog vergelijkbaar met de r89, maar toch niet begrijp ik. 2 bijna dezelfde messen lijkt me overbodig 😏. @Tony: ik stuur je even pm 😏 2
Chay_1974 Posted April 11, 2022 Posted April 11, 2022 1 uur geleden, Phate zei: @ Chay_1974 : is de 38c net als de 37c maar dan zonder schuine kop? Op het oog vergelijkbaar met de r89, maar toch niet begrijp ik. 2 bijna dezelfde messen lijkt me overbodig 😏. Ik heb geen ervaring met de 37C. De 37c lijkt meer op de 34c maar dan met schuine kop. De 38c is langer en zwaarder, vandaar dat hij effectiever is. De Muhle weegt bij mij 70 gram en de Merkur 38c 112 gram. 2
koenfucius Posted April 11, 2022 Posted April 11, 2022 34c en 38c zijn identieke koppen (https://www.toolsofmen.com/merkur-34c-vs-38c/) Merkur 37c is veel effectiever dan beiden (vind ik althans). 1
DoubleB Posted April 12, 2022 Posted April 12, 2022 Kijk ook eens naar een Single Edge krabber. Persoonlijk ben ik, met mijn zware baard, erg tevreden over een GEM 1912 Lather Catcher. 1
Tati1050 Posted April 12, 2022 Posted April 12, 2022 Ik zou ook voor de Merkur37C gaan. Ik gebruik hem nu ook, zelfs samen met een Muhle R89, soms zelfs in dezelfde scheerbeurt. De Merkur is een supermes, zeker ook bij een gevoelige huid en sterke baard (is ook mijn ‘profiel’). Ik gebruik de slant vaak in combinatie met een Feathermesje. Resultaat is een supergladde scheerbeurt. Maar ja, ieders smaak verschilt en uittesten is de boodschap, vooral als het gaat over de combinatie krabber-mesje. Alvast veel succes met je aanstaande aankoop. 1
Mathieu Posted April 29, 2022 Posted April 29, 2022 Ik heb zelf ook een stugge baard en heb 2 jaar geleden een rockwell 6s krabber gekocht. Het voordeel is dat hier meerdere baseplates bij geleverd worden om de agressiviteit aan te kunnen passen. Daarnaast kan ik aanraden om een goed scherp mesje te gebruiken zoals bv feather, gilette nacet of personna platinum. Iets minder scherp maar bij mij wel comfortabel zijn de wilkinson sword mesjes. Zelf gebruik ik meestal bij dagelijks scheren baseplate 4. Als ik een keertje oversla van nr 5. 1
Recommended Posts