PKRussel Posted December 5, 2013 Share Posted December 5, 2013 Hoi, Ik zit eraan te denken om te beginnen met het scheren met een straight. Echter lees ik nogal wat tegenstrijdige berichten. Als ik een straight aanschaf, wat heb ik dan nog meer nodig? Een riem met canvas en leder zijde? Volgens scheercursus.be is een spanriem met pasta ook nodig om het mes bij te slijpen. Het slijpen op een steen hoeft zelden te gebeuren? In fora lees ik zlden iets over een spanriem met pasta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
michigalex Posted December 5, 2013 Share Posted December 5, 2013 Hey! Ik zit in dezelfde situatie. Wel of geen spanriem? of misschien beter kiezen voor een fijne steen (coticule of Japanse steen)? Een beginnerspakket of een los mes kopen met goedkope (maar goede) strop. Iemand tips binnen nederland of be? zit zelf nog te twijfelen tussen 5/8 of 6/8 ivm mijn stugge baard. sorry dat ik je topic gebruik, maar misschien worden we samen wijzer Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted December 5, 2013 Share Posted December 5, 2013 Heren, Ik promote geen product. Maar als ge begint, ga middle of the road. Dit pad is vaak bewandeld, betreden en geëgaliseerd. Koop een instap Dovo. Of een Revisor. Een Thiers Issard. Dezen zijn in aanvang voorbereid tot scheren. Neem een spanriem met een handvat. Een zijde groen (Crox) en de andere zijde schoon leer. Koop er wat Crox bij, om met het restant daarvan en dat van je mes aan je kleinzoon door te kunnen schuiven. Vergeet de pasta. Niet nodig wanneer Crox wordt toegepast. Een steen kopen is alleen aan de orde wanneer je een ruw verneukt mes koopt. Daar moet je niet mee beginnen. Pas als je een mes of zeven in je rotatie verder bent - and sadder and wiser - dan komen de stenen aan bod. Maar dan zijn we een rukje verder. En, koop nooit iets goedkoop. Straight is een hype. Dus de prijzen stijgen de pan uit. Leg je oor te luister bij een forumgenoot. Je gaat dit weekend met je partner smullen bij een Italiaan. Fles wijn erbij. Je tikt € 80,00 af. Besteed het tweevoud van dit bedrag aan je eerste straight met strop. En je zult nooit worden teleurgesteld. En als je dit allemaal in de poten hebt - en dit vordert geruime tijd - ga dan naar de vintage jongens op zoek als je daarmee wat hebt maar dan zijn we jaren verder. De geometrie van ieder goed scheermes zorgt er voor dat het in scheervaardigheid en prestatie geen donder uitmaakt of je een 5/8ste; 6/8ste of 9/8ste, gebruikt. Ik kan hier heel veel over schrijven maar ik houd het kort. Een ideale bevel van een mes heeft een hoek van circa 15 graden (ratio dikte spine/diepte mes 1 : 4). Dus het maakt niet uit wat voor breedte je pakt. Ik heb een 9/8ste in de maak. Deze heeft dus een spine van bijna 7,15 mm. En een 5/8ste heeft een spine van 39,7 mm. De stugheid van de baard is irrelevant. Een goed gestropte 3/8ste Wiener Schaber pakt je stugge baard af voor de komende drie dagen. En een slechte 8/8ste doet helemaal niks met je stugge baard. Hij snijdt alleen je kop naar de bliksem. Warme groet, J Link to comment Share on other sites More sharing options...
steefmobiel Posted December 6, 2013 Share Posted December 6, 2013 Ik zou zeggen...een open scheermes. Kijk daarvoor hier op het forum of bij bijv. paul kox, je krijgt dan een scheerklaar goed mes voor een schappelijke prijs. Daarnaast is een strop noodzakelijk, begin met een goedkope. Kijk ook bij neil miller van stropshop, hij bied goedkope oefen strops en met cosmetische imperfecties aan. Een spanriem vind ik zelf een vrij grote investering tov. een coticule. Een spanriem met crox of pasta is al snel 60 euro, terwijl een coticule vanaf 40 euro dezelfde mogelijkheden bied en in de toekomst zelfs meer mogelijkheden. Op die manier is het mogelijk een setje samen te stellen voor plus minus 120 euro die 100 jaar mee kan. Bevalt het niet dan kun je de boel alsnog verkopen voor 100 euro. Bevalt het wel, bereidt je dan maar voor op rad, sad en had.(razor, strop en hone acquisition disorder) mvg stephan Link to comment Share on other sites More sharing options...
timmert26 Posted December 6, 2013 Share Posted December 6, 2013 waarvoor staan de */8ste? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted December 6, 2013 Share Posted December 6, 2013 waarvoor staan de */8ste? Dat staat voor de afstand van de rug van het mes tot aan de snede, uitgedrukt in inches. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PKRussel Posted December 6, 2013 Author Share Posted December 6, 2013 Onderstaande quote heb ik uit een andere topic: Het stroppen op een leren riem moet dagelijks gebeuren, sommige stroppen eerst op linnen/katoen en daarna op leer en sommigen alleen op leer. Ook of men na het scheren of daarvoor stropt is een kwestie van voorkeur, zelf strop ik na het scheren een paar keer om te zorgen dat de snede absoluut droog is voor ik het mes opberg. Zoiets had ik al begrepen. Voor het scheren stroppen. Eerst op het canvas, dan op het leer zelf. Stel ik hanteer deze routine, hoe lang duurt het ongeveer voordat het mes weer geslepen moet worden? Verhalen varieren van 20-30 scheerbeurten tot 2x per jaar. Ik wil het slijpen of spanriem eigenlijk uitstellen totdat ik het scheren zelf onder de knie heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
creon Posted December 6, 2013 Share Posted December 6, 2013 ga eens op zoek naar de poor man's strop kit dan heb je voor 25 dollar een oefen strop, en een balsa plankje met chroom en ijzer hier zou je (met een fatsoenlijk geslpen mes) toch wel makelijk een hele poos mee vooruit kunnen heb hem zelf ook aangeschaft en nog steeds veel plezier van ps ik scheer me pas een paar maanden met een straight, dus heel veel ervaring heb ik nog niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted December 6, 2013 Share Posted December 6, 2013 Zoiets had ik al begrepen. Voor het scheren stroppen. Eerst op het canvas, dan op het leer zelf. Stel ik hanteer deze routine, hoe lang duurt het ongeveer voordat het mes weer geslepen moet worden? Verhalen varieren van 20-30 scheerbeurten tot 2x per jaar. Ik wil het slijpen of spanriem eigenlijk uitstellen totdat ik het scheren zelf onder de knie heb. Dat zal niet lukken, een beginner maakt binnen de kortste keren gelijk welk mes bot door verkeerd te stroppen. Een riem met Crox kan je door deze periode heen helpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PKRussel Posted December 6, 2013 Author Share Posted December 6, 2013 Zoiets had ik al begrepen. Voor het scheren stroppen. Eerst op het canvas, dan op het leer zelf. Stel ik hanteer deze routine, hoe lang duurt het ongeveer voordat het mes weer geslepen moet worden? Verhalen varieren van 20-30 scheerbeurten tot 2x per jaar. Ik wil het slijpen of spanriem eigenlijk uitstellen totdat ik het scheren zelf onder de knie heb. Dat zal niet lukken, een beginner maakt binnen de kortste keren gelijk welk mes bot door verkeerd te stroppen. Een riem met Crox kan je door deze periode heen helpen. Dus ik heb een scheerriem en een spanriem met crox nodig? Als ik het goed heb voldoet de poorman's strop aan al deze eisen? The Poor Man strop kit contains a 2" x 26" leather strop and a balsa strop to which abrasives have been added. It also includes a hook for wall mounting, and a small packet of Neatsfoot oil for treating the leather strop. The leather strop can also be looped around a towel rod as shown in the pictures. The balsa wood has been treated on one side with 0.3 micron chromium oxide (green) and with 0.1 micron iron oxide (red) on the other side. Additional supply of these abrasives are included. De lederen strop zit erin en een balsahout? Balsahout met crox gebruik je om 'm bij te slijpen en lederen strop voor elke scheerbeurt? Sjeezus. Ik begin me echt dom te voelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted December 6, 2013 Share Posted December 6, 2013 Koop een instap Dovo. Of een Revisor. Een Thiers Issard. Dezen zijn in aanvang voorbereid tot scheren. Echt scheerklaar waren diegenen die ik kocht niet (van de bovenvermelde merken) En, koop nooit iets goedkoop. Straight is een hype. Dus de prijzen stijgen de pan uit. Leg je oor te luister bij een forumgenoot. Je gaat dit weekend met je partner smullen bij een Italiaan. Fles wijn erbij. Je tikt € 80,00 af. Besteed het tweevoud van dit bedrag aan je eerste straight met strop. En je zult nooit worden teleurgesteld. Heb het moeilijk met die laatste opmerking, als het niks blijkt te zijn voor de beginner dan is hij wel €160 euro kwijt! De geometrie van ieder goed scheermes zorgt er voor dat het in scheervaardigheid en prestatie geen donder uitmaakt of je een 5/8ste; 6/8ste of 9/8ste, gebruikt. in scheervaardigheid en prestatie maakt het geen verschil maar ik vind dat er toch een verschil is tussen dat ze allemaal geschikt zijn om gelijk welke baard af te scheren en welke dat op de prettigste manier doet (wat voor eenieder weer verschillend kan zijn). Je moet dit niet persoonlijk nemen maar mijn ervaringen zijn op dat punt gewoon anders en wou dat alleen even laten weten zodat beginners meerdere visies kunnen lezen. Nog een prettige scheerbeurt toegewenst, mvg ron Link to comment Share on other sites More sharing options...
YdieresiS Posted December 6, 2013 Share Posted December 6, 2013 Dat zal niet lukken, een beginner maakt binnen de kortste keren gelijk welk mes bot door verkeerd te stroppen. Een riem met Crox kan je door deze periode heen helpen. Hoe zie je verkeerd stroppen tegenover goed stroppen? Ik moet nog beginnen en wil eigenlijk wel weten welke fout ik kan maken in het stroppen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted December 6, 2013 Share Posted December 6, 2013 Het is eigenlijk een kwestie van niet te snel willen stroppen en het correcte omdraaien van het mes en altijd in contact blijven met de strop. Je moet het niet zien als verkeerd stroppen maar een leerproces die iedereen doormaakt, binnen de kortste keren neemt het spiergeheugen het over en ben je op de goede weg. (alles moet geleerd worden hé). Neem dit eens door: http://www.coticule.be/stropping-a-straight-razor.html Laat je niet afschrikken door wat er allemaal komt kijken bij het scheren met een open mes, de beloning is groot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
YdieresiS Posted December 6, 2013 Share Posted December 6, 2013 Ik heb me al wel behoorlijk ingelezen en Buffel heeft laten zien hoe je het doet, dus daarom was ik wat verbaasd over verkeerd stroppen. Dat is niet iets dat ik al ergens ben tegengekomen. Ik ben nog in afwachting van mijn strop uit Engeland en daarna zal ik het scheren met een straight ook gaan proberen. Ik heb nu in ieder geval alleen een open mes en een strop. De overige spullen had ik al bij mijn DE. Ik heb nog geen pasta of stenen en hoop die eerst nog niet nodig te hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted December 6, 2013 Share Posted December 6, 2013 Je heb natuurlijk altijd een bepaalde leercurve! Ga je als een gek drukken met je mes, dan zal het er niet beter van worden. Oefening baart kunst zegt men toch..rustig aan dan leer je het proces vanzelf wel. Je huid verteld je wel of het goed is of niet. En mocht je echt verkl**en, is er vast wel iemand in de buurt die je helpen kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PKRussel Posted December 6, 2013 Author Share Posted December 6, 2013 Bedankt voor alle info. Ik ga ook een straight uitproberen. Ga een beginnerspakket halen bij whipped dog, the poorman's strop. Inmiddels heb ik begrepen dat je voor elke scheerbeurt je het mes over een riem moet halen. En eens in de zoveel tijd over een spanriem/hout/steen. En als dat niet meer helpt effe bij laten slijpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted December 6, 2013 Share Posted December 6, 2013 Ik heb me al wel behoorlijk ingelezen en Buffel heeft laten zien hoe je het doet, dus daarom was ik wat verbaasd over verkeerd stroppen. Dat is niet iets dat ik al ergens ben tegengekomen. Ik ben nog in afwachting van mijn strop uit Engeland en daarna zal ik het scheren met een straight ook gaan proberen Ah maar dat wist ik niet, het is altijd een groot pluspunt als je het one on one kan zien, daar leer je het meeste van. Succes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kogel Posted December 6, 2013 Share Posted December 6, 2013 Ik zat een aantal maanden geleden in dezelfde situatie. Ik ben naar Paul Cox gegaan. Die heeft mij een Boker King Cutter aangeraden. Kostte geloof ik 139 euro. Plus een hele brede strop. Daar past het gehele mes in de breedte op. En alleen een beetje vet voor op de strop. Naar wat hij zegt (en wat ik ook hierboven hoor zeggen) kan je daar jaren mee vooruit. Pasta etc niet nodig alleen maar vet voor op de strop. Pasta etc is alleen maar nodig als het mes echt bot gaat worden. Belangrijk is om geen druk te zetten tijdens het stroppen. (echt voor je gevoel helemaal geen druk) anders dan krul je als het ware de snijkant van het mes om door het stroppen. Ik ben een aantal maanden later even teruggegaan naar Paul Cox omte laten kijken of mijn mes nog echt scherp was. Dat was zo en Paul heeft hem even over een 12K steen gehaald. Link to comment Share on other sites More sharing options...
YdieresiS Posted December 6, 2013 Share Posted December 6, 2013 Ah maar dat wist ik niet, het is altijd een groot pluspunt als je het one on one kan zien, daar leer je het meeste van. Succes! Dat had ik ook tegen Buffel gezegd en dat ik het dan fijner vond om even langs te komen om het mes te halen, dan kon hij ook nog het één en ander laten zien en uitleggen. Dat is best fijn. Mij verbaasde vooral het verkeerd stroppen, was de eerste keer dat ik dat hoorde. Kogel, dat lijkt me ook wel de beste insteek. Een beetje wat ik bij mij bij de aanschaf van een straight heb gedaan, alleen dan de wat goedkopere varianten. Wat voor vet heb je erbij gekregen dan? Leervet? En is dat dan om je strop te onderhouden? Naderhand dus weer goed van de riem verwijderen voor je gaat stroppen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
michigalex Posted December 6, 2013 Share Posted December 6, 2013 Oké, dus kan beter gaan voor een los mes met een strop. Bij de messenwinkel is een complete set: DOVO Silversteel met ebonyhout (mes naar keuze) * Scheermes naar keuze * Rundslederen scheerriem met canvaszijde * Tube gele pasta voor de lederzijde * Handleiding * Rubber afstrijkring * Kwalitatieve rundslederen spanriem * Rode pasta voor de spanriem €175,- Volgens mij kan je hier nooit een buil aan vallen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PKRussel Posted December 6, 2013 Author Share Posted December 6, 2013 Mwah. Ik vind 175 best veel geld. Vooral als je nog niet weet of het scheren met een straight helemaal je ding is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
michigalex Posted December 6, 2013 Share Posted December 6, 2013 Dat klopt wel. Maar met dat mes, strop en een spanriem lijkt het me mee te vallen. K ga morge mezelf voor 4e keer scheren met een geleende straight en mij bevalt het wel. Ik ben er ook nog niet over uit, wat ik wel of niet ga aanschaffen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
karaqz Posted December 6, 2013 Share Posted December 6, 2013 Zelfs al vind je het niets, het hele spul heb je indien nodig zo weer verkocht natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted December 6, 2013 Share Posted December 6, 2013 Zijn er hier eigenlijk mannen die hun open mes na een aantal pogingen stroppen en scheren in de hoek gegooid hebben?Volgens mij zijn verweg de meesten na een aantal scheerbeurten verkocht. En de rest komt er met een beetje volhouden ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted December 6, 2013 Share Posted December 6, 2013 Die zullen er vast wel genoeg zijn, je moet namelijk bereid zijn om door te bijten, een aantal minder goede scheerbeurten daar zit je sowieso aan vast en dan op een dag zie je steeds meer verbetering en ben je op goede weg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts