Tati1050 Posted March 15, 2022 Share Posted March 15, 2022 Ofschoon ik uitga van het principe ‘never change a winning team’ waarbij het winning team voor mij de combinatie krabber - mesjes is, kom ik toch in de verleiding me eens op nieuwe paden te begeven… Ik lees hier immers veel goeds over slants: scheerbeurt zou vergelijkbaar zijn met die met open mes, enz. Ik krijg dus zin om het eens te gaan proberen. Welke ervaringen hebben jullie met dit type krabber? En welke tips zouden jullie me geven? Parker? Merkur? Andere? Open kam of net gesloten? Waar kopen? Welke mesjes gebruik je erin? Enfin, alle info meer dan welkom. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted March 15, 2022 Share Posted March 15, 2022 altijd beginnen met merkur 37c. 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartje-p Posted March 15, 2022 Share Posted March 15, 2022 ^^ dit hierboven, mesjes blijft uitproberen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ric325i Posted March 15, 2022 Share Posted March 15, 2022 48 minuten geleden, efsk zei: altijd beginnen met merkur 37c. Mijn vraag zou dan zijn waarom? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartje-p Posted March 15, 2022 Share Posted March 15, 2022 35 minuten geleden, Ric325i zei: Mijn vraag zou dan zijn waarom? heel eenvoudig, omdat deze al jaren en voor velen een prima scheve keuze is…. Heeft zich dus al lang bewezen. Ik heb deze en de Razorock kopie gehad, vond die van Merkur prettiger! 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magic666 Posted March 15, 2022 Share Posted March 15, 2022 Sinds niet al te lange tijd van een Mühle R106 naar een 37C overgestapt en wat een verschil! Ik had lovende reviews gelezen en ik kan ze alleen maar beamen. De 37C is vreselijk effectief! (ik scheer in combinatie met verse Feathers) Qua prijs aantrekkelijk en oerdegelijk, voorlopig blijf ik bij slants en de 37C. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartje-p Posted March 15, 2022 Share Posted March 15, 2022 Trouwens, heb je grote handen of hou je van een wat langer handvat, kun je altijd de 39c nemen. Zelfde kop, ander handvat 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted March 15, 2022 Share Posted March 15, 2022 39 is veel zwaarder, dat scheert anders. Moet je je techniek wel op aanpassen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DiddyKong Posted March 15, 2022 Share Posted March 15, 2022 Fatip Lo Storto / Merkur 37c De Fatip kan je zowel in open kam als gesloten kam vinden. Als je van efficiënte krabbers houdt, dan kan je de open kam nemen. Mesjes is persoonlijk maar ik vind Voskhod/Perma-Sharp altijd wel goed werken. Laatst heb ik de Fatip met Bolzano mesje geprobeerd en dat ging ook lekker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tati1050 Posted March 16, 2022 Author Share Posted March 16, 2022 (edited) Die Fatip lijkt me wel wat, maar… Een slant zou ’snijden’, een gewone krabber zou ’hakken’, lees ik links en rechts. Blijft de vraag: scheert zo’n slant dan echt zoveel beter dan een klassieke krabber? Moet je je scheertechniek aanpassen als je een slant gebruikt? Edited March 16, 2022 by Tati1050 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartje-p Posted March 16, 2022 Share Posted March 16, 2022 27 minuten geleden, Tati1050 zei: Die Fatip lijkt me wel wat, maar… Een slant zou ’snijden’, een gewone krabber zou ’hakken’, lees ik links en rechts. Blijft de vraag: scheert zo’n slant dan echt zoveel beter dan een klassieke krabber? Moet je je scheertechniek aanpassen als je een slant gebruikt? in mijn geval: nee en nee Doe er je voordeel mee! Ik dacht jaar geleden dat dit wel degelijk het geval was, maar meer scheerervaring met meerdere krabbers en mesjes heeft me ertoe geleid om bovenstaande conclusie te kunnen trekken. Ik scheer me met een reguliere krabber (die me goed bevalt) nu minstens zo glad en comfortabel! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magic666 Posted March 16, 2022 Share Posted March 16, 2022 59 minuten geleden, Tati1050 zei: Die Fatip lijkt me wel wat, maar… Een slant zou ’snijden’, een gewone krabber zou ’hakken’, lees ik links en rechts. Blijft de vraag: scheert zo’n slant dan echt zoveel beter dan een klassieke krabber? Moet je je scheertechniek aanpassen als je een slant gebruikt? In mijn geval wel: de 37C tov de Mühle R106 was echt een wereld van verschil: na 1 pass al zo goed als BBS wat met de R106 niet is. De techniek niet aangepast eigenlijk... behalve bij je bakkebaarden, dan moet je wel ff opletten anders heb je scheve bakkebaarden 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
DiddyKong Posted March 16, 2022 Share Posted March 16, 2022 55 minuten geleden, Magic666 zei: In mijn geval wel: de 37C tov de Mühle R106 was echt een wereld van verschil: na 1 pass al zo goed als BBS wat met de R106 niet is. De techniek niet aangepast eigenlijk... behalve bij je bakkebaarden, dan moet je wel ff opletten anders heb je scheve bakkebaarden De kop van R106 is volgens mij gelijk aan R89? De 37c is ook volgens mij agressiever dan een R89, dus dat is denk ik deels te verklaren. Ga je met een R41 aan de slag dan is dat weer effectiever dan een slant, maar lever je bijna altijd in op het gebied van comfort denk ik. Het blijft gewoon proberen wat je ligt.. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magic666 Posted March 16, 2022 Share Posted March 16, 2022 R106 is een R89 maar dan met zwart handvat De R41 heb ik ook maar dat is een beest! Comfort 0 (voor mijn huid) Ik zou hem pas gebruiken als ik twee weken niet kon scheren ofzo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tati1050 Posted March 27, 2022 Author Share Posted March 27, 2022 (edited) Ondertussen heb ik me na advies op dit forum een Merkur37c aangeschaft en hij is de voorbije week dagelijks gebruikt. Heel erg tevreden: dit is de beste krabber die ik tot nu toe gebruikt heb. Ik stak er een Feathermesje in en het resultaat is verbluffend : superglad, amper irritatie… De Merkur bevalt me beter dan mijn Muhle R89. Ook nog dit. Bij Barbiere do Figaro bestelde ik wat nieuwe mesjes en een aftershave. Men was zo lief me ook een potje TFS Pommerigio cadeau te doen (kende ik helemaal niet), waarvoor mijn oprechte dank. Wat een leuk zeepje is me dat: leuke geur, mooi schuim, scheert prima weg! Dit zeepje wordt een blijvertje. Edited March 27, 2022 by Tati1050 7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhr K Posted March 27, 2022 Share Posted March 27, 2022 De pin-up serie van TFS is erg goed! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mifi Posted January 16, 2023 Share Posted January 16, 2023 On 3/15/2022 at 7:34 PM, bartje-p said: heel eenvoudig, omdat deze al jaren en voor velen een prima scheve keuze is…. Heeft zich dus al lang bewezen. Ik heb deze en de Razorock kopie gehad, vond die van Merkur prettiger! Ik heb de kopie van Razorock en na mijn positieve ervaringen met de Merkur Progress zit ik me af te vragen hoe de kopie en het origineel van elkaar verschillen. Kun je meer zeggen over waarom je de Merkur prettiger vindt? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartje-p Posted January 16, 2023 Share Posted January 16, 2023 1 minuut geleden, mifi zei: Ik heb de kopie van Razorock en na mijn positieve ervaringen met de Merkur Progress zit ik me af te vragen hoe de kopie en het origineel van elkaar verschillen. Kun je meer zeggen over waarom je de Merkur prettiger vindt? jazeker. Ik hou in het algemeen meer van iets kleinere / subtielere / lichtere en milde krabbers (die wel efficient scheren). Met mijn 1.75 past dat beter bij me. En ik vond hem scheertechnisch wat zachter en comfortabeler, de RR 37 was wat ruwer en luidruchtiger. Let wel, dit was in de beginperiode van mijn klassiek scheren (1e jaar), mogelijk zou mijn reactie nu anders zijn? Ik heb namelijk gemerkt dat voorkeuren nogal kunnen wijzigen na verloop van tijd. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mifi Posted January 16, 2023 Share Posted January 16, 2023 6 minutes ago, bartje-p said: Let wel, dit was in de beginperiode van mijn klassiek scheren (1e jaar), mogelijk zou mijn reactie nu anders zijn? Ik heb namelijk gemerkt dat voorkeuren nogal kunnen wijzigen na verloop van tijd. Dat begin ik nu ook te merken ja. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ric325i Posted January 16, 2023 Share Posted January 16, 2023 Op 15-3-2022 om 20:53, efsk zei: 39 is veel zwaarder, dat scheert anders. Moet je je techniek wel op aanpassen. Scheert effectief idd maar als je heel even niet “scherp” bent dan wordt je daarop afgestraft althans das mijn ervaring. (zal deels aan mij liggen maar dan nog bleek het niet mijn type krabber) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts