Jump to content

Carl Rado Merscheid Solingen

joostmoree

Recommended Posts

Heren,

Voor een paar "tientjes" geplukt vanaf een Hollandse kapperswebsite. Een 7/8ste. Voorzien van de 14 markering. Wat honewear op de spine. Maar mijn lieve echtvriendin rekent dat ook tot mijn (fysieke) eigenschappen en leeft daar graag mee.

Uiteraard ga ik hier wat mee doen.

Het plan van aanpak staat al vast. Het depri plastic gaat in de vullisbak.

Het wordt voor deze klassieker Cocobolo. Een beetje heavy want het mes legt 78 gram ijzer op de schaal. Dus daar is wat meer hout nodig om de stabiliteit te bewaren.

Bijgaand plaatjes.

Schrijven heren! Niet alleen lezen!

Wat houdt die 14 markering in?

Alle 14 bladen komen van één en dezelfde (Henckenrath?) smederij in Duitsland, dit waren onbewerkte ruwe bladen die opgekocht werden en verwerkt door verscheidene fabrikanten van open scheermessen zoals Henckels, Guillermo Hoppe, Filarmonica, Abraham Herder, enz…

Ze zijn vooral geliefd omdat het zo'n uitzonderlijk goede scheermessen zijn.

Je bent er maar druk mee!

Na een aantal oude messen te hebben hersteld, ben ik er wel klaar mee! Uren lang schuren .....nee , niet meer voor mij.

Ha Buffel!

Ik ben het niet me je eens. Heb je een 1/1 hollow voor handen met zware pitting dan hoef je geen uren te schuren want dan is er niks meer van over. Dus daar begin je niet aan. Heb je in uiterste tegenstelling een (near) full wedge in je vingers met veel "vlees", dan kan je er een machien op zetten. Maar geen uren.

De tijd zit vervolgens in het polijsten.

En dan doet er zich in mijn psyche iets voor dat ik ook met kinderen heb. Ze kosten bergen van tijd, je wordt er arm van en geven een ongelofelijke hoeveelheid gelazer maar als er dan wat uitkomt dan ga je er hoe langer hoe meer van houden - en - het meest van het grootste probleemkind waar wat uitkomt als beloning voor de meeste energie die daarin is gestoken.

J