Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik ben nieuw hier en heb de voorbije dagen al heel wat gelezen over jullie ervaringen…

Één zaak valt me op: een heleboel forumleden zijn op zoek naar de ‘mildste’ krabber, wat ook suggereert dat er nogal wat mannen zijn voor wie een scheerbeurt niet altijd irritatievrij verloopt. Dat heeft uiteraard te maken met de combinatie krabber-mesjes en daar heeft iedereen zo zijn eigen voorkeuren in. Toch even melden dat ook het verschil tussen een krabber met open kam en een krabber met gesloten kam een cruciale rol speelt.

Een open kam scheert agressiever en vereist wel enige scheertechniek. Een gesloten kam is ideaal voor beginnende ‘scheerders’ en voor personen met een niet te sterke baardgroei. Vaak vind je beide varianten binnen hetzelfde merk. Ikzelf gebruik al jaren een Muhle R89 met gesloten kam en al mijn scheerbeurten waren tot dusver irritatievrij. Onlangs schafte ik mij een Muhle open kam aan (past op dezelfde steel) en dat was een echte openbaring voor me: ik dacht dat ik absoluut geen druk op mijn scheermes gebruikte, maar de eerste keren liep het toch mis. De open kam scheert van nature inderdaad veel agressiever.

Als je zo’n open kam met de scherpste mesjes (Feather, Gilettte Platinum) gebruikt, kan ik me inbeelden dat vooral beginnende natscheerders in de problemen komen. Ikzelf had drie, vier scheerbeurten nodig om te wennen aan de open kam. Het komt er vooral op aan het mes zijn werk te laten doen en vooral geen extra druk op de krabber te gebruiken bij het scheren. Bij een gesloten kam ligt dit alles een beetje eenvoudiger…

Het zou me wel benieuwen wat jullie vinden. Het verschil open/gesloten kam komt in de berichten die ik tot dusver hier las niet of amper voor. Geven andere fabrikanten van krabbers ook de keuze tussen open of gesloten kam? Of is dit alleen bij Muhle zo?

• I like it 4
Posted

Mijn ervaring tussen open en gesloten kam is dat open kam inderdaad agressiever scheert en efficiënter maar soms niet altijd comfortabeler. Bij sommige fabrikanten heb je inderdaad de keuze voor een open of gesloten kam en bij andere dan weer niet. Er zijn weinig open kammen die hier gebleven zijn op één na, de Timeless OC .95 is mijn favoriete. Maar zoals altijd het is allemaal persoonlijke voorkeur.

• Agreed 1
Posted

Ik ben wel kapot van open kammen, maar ik scheer ook niet iedere dag.ik ben het wel eens met Levi vaak zijn ze agressief, en dat is juist wat ik fijn vindt.

Mijn favoriet is de Blackbird.

Ik heb zelf een zware baardgroei. 

• I like it 1