Jump to content

Imitatie dassenhaar van Mühle (V2)

Frans

Recommended Posts

Heren goedenavond,

Enige tijd geleden heb ik na het lezen en kijken van allerlei reviews mijn vierde kwast

aangeschaft. Dit is een Mühle V2 . De nieuwste generatie imitatie dassenhaar. Ter vergelijking

had ik iets daarvoor een Kent via Amazon gekocht. Ook artificial badger. Een stuk kleiner dan de

Mühle, maar goed als reiskwast te gebruiken. De haren van de Kent zijn waarschijnlijk van een eerdere

generatie dan de Mühle. Het is goed te zien, als er licht van de zijkant op valt. Via Amazon UK voor

22 euro. De Mühle is zachter en voor mij makkelijker. Hij doet niet echt veel onder voor

mijn dassenharen kwast. Ik heb hem met de 23 mm knot. Denk, dat ik de 25mm ook fijn zal vinden.

Ja, wat nu nog meer op kwastengebied? Wellicht ooit een Simpson een Semogue en een Shavemac.

Of misschien die Omega met Barberpole....ook leuk.

Zelfs met een scheerkwast kan een mens uuuren bezig zijn.

haha :P Ja kwasten zijn een hele kunst op zich he :)

Nu in t bezit van een Omega 10019 varkenshaar, 2 Simpsons (Wee Scot, Berkeley), Vie-Long 13065M paardenhaar en een custom silvertip van Henk's Scheerkraam

Wat hier nog op de wishlist staat is toch wel een Simpsons Chubby 2 en een goede Semogue :)

Aan mij is het niet besteed om zo veel kwasten te kopen, ik wil gewoon een kwast die ik kan gebruiken om te facelatheren en als ik een betere kwast zou kopen zou ik alleen die betere kwast nog gebruiken.

Ik heb het donkerbruine vermoeden dat ik binnen afzienbare termijn ook een laatste generatie Muhle kwast in mijn bezit ga hebben ;) Ik denk een 23mm, dat lijkt me een mooie maat voor facelathering met deze haarsoort.

De laatste tijd ben ik vooral relatief goedkope varkensharen kwasten aan het uitproberen, maar deze kwasten wil ik zeker ook geprobeerd hebben.

En ja, ik hou van variatie :lol:

Ja Marcel, jij de Mühle (die erg goed is voor Facelathering) en ik zat net bij Barbiere en in de Simpson shop te loeren....haha. Ik vind een Chubby heel erg mooi en die butterschotch...wow. Maar, dat zal er voorlopig

niet van komen helaas. Eric heeft ook een mooie met 24mm knot.

Ik ga nu maar slapen, anders gaat die bankpas toch straks weer in de identifier.....

Welke kwast bedoel je met 24mm knot?

Ik heb zelf een Chubby 1 in best gehad, maar dat was toch niks voor mij. Het handvat was echt te klein/laag waardoor ik zowat kramp in m'n vingers kreeg. En de knot hield wat mij betreft teveel lather vast. Gelukkig had ik hem 2e hands gekocht waardoor de schade meeviel, ik was hem ook redelijk makkelijk weer kwijt.

Ik begreep dat de synthetische kwasten echt anders zijn qua water vasthouden dan de natuurlijke haarsoorten. Is dat wennen of valt het mee?

De Commodore X1 best. Ik moet nog wel even kijken of deze goed is voor Face lathering.

De synthetische kwasten "shedden" iets meer denk ik. Na twee keer was ik er aan gewend om iets

minder water te pakken. Dan gaat het erg goed. ik vind wel de structuur van de lather wat dichter.

Weet niet of ik dit zo goed omschrijf, maar zeker met de raffinato zeep lijkt het dichter dan met

de dassenhaar. Qua zachtheid van het haar ontloopt het elkaar niet veel. Hoop, dat je hier iets aan hebt.

Volgens mij is die Commodore prima geschikt voor facelathering, gezien de lage lofthoogte. En best badger van Simpsons heeft een beetje "scrub" zoals ze dat noemen. Zacht maar niet te.

En ik ga eens rondkijken naar de verschillende Muhle opties.

Hallo Marcel,

Als ik jouw verhaal er naast leg, denk ik hetzelfde. Ik ga er vanavond naar kijken en ook nog naar

eventuele alternatieven, maar ik vind de Simpson wel heel erg mooi.

Die Muhles behoren tot mijn absolute favorieten!

Ik heb wel eens gesuggereerd dat eigenlijk elke collectie moet bestaan uit:

• 30% dassenhaar
  • 30% varkenshaar
  • 30% synthetisch
  • 10% paardenhaar

Vorig jaar hebben we een grote test gedaan, toen was de v2 nog in ontwikkeling.

Hier heb ik er wat over geschreven: http://sharpologist.com/2012/07/the-new-synthetic-shave-brushes-part-5.html

De 23 mm Muhle is een van de beste kwasten die ik ken!

All round, fantastische performer, gaat mooi zuinig om met zeep, droogt snel, prettig op het gezicht.

Echt een must have.

De 25 is wat groot en als je de oude versie hebt is de loft ook aan de hoge kant.

In de nieuwe schijnt dat weer beter te zijn.

Hallo Wim,

Schitterend verhaal over deze kwasten! Ik ben ook erg blij met mijn Mühle! Ga nu wel op zoek naar een

mooie Boar en ik zit nog steeds te vlassen op die X1 van Simpson bij Eric....

• 2 weeks later...
De Muhle V2 kan ik zo niet terugvinden.

Bedoelen jullie hier de kwasten met Silvertip Fibre ?

Ja, en dan met name de tweede versie (v2) van hun silvertip fibre.

Er schijnt redelijk wat verschil tussen de oude en de nieuwe versie te zitten.

Ik ben ook al een tijdje in bezit van een Muhle Silvertip Fibre V2, eerlijk is eerlijk, niets mis mee. Ik merk het verschil niet tussen een echte en een fibre. Enigste wat er misschien verschilt is de geur van de haren omdat de fibres geen eigen geur hebben eigenlijk, en ook weinig tot geen geur opnemen van de zepen.

Heb hem als test gekocht, maar ding is gewoon heel erg goed en imo een meer dan perfect alternatief voor mensen die of goedkoper willen dan een echte ST, of mensen die uit principe geen dassenhaar willen gebruiken.

Ik durf te beweren dat het gros van de scheerders het verschil met een blinddoek niet zal merken.

De kwaliteit van synthetische scheerkwasten is inderdaad in vrij korte tijd flink gestegen.

Besloten om morgen ook eens een synthetische kwast te gaan gebruiken. De haren voelen zelfs nog zachter aan dan een silvertip, dus ben benieuwd hoe makkelijk (of moeilijk) ik een fatsoenlijke lather krijg.

• 2 weeks later...
Is er nog verschil merkbaar in gebruik tussen een kwast met het zogenaamde "Black Fibre"en een kwast met het, duurdere, "Silver Tip Fibre"?

Jawel, dat zijn totaal verschillende fibers.

De stf heeft duidelijk als doel om op dassenhaar te lijken.

Dikte en gedrag zijn ongeveer hetzelfde.

De black fibers zijn totaal anders.

Ik vind ze erg goed. Veel meer een echte synthetische kwast, maar wel heel zacht en lang niet zo dicht beplant als de silvertip fibers.

Die black fibers komen in de minder mooie handvatten van Mulhle en da's jammer.

Het zijn geweldige performers met veel value for money.