Jan Zoethout Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 (edited) Dit oude beestje kocht ik vanmiddag bij een "brocante" bij mij in de buurt. Hoogte borstelkop ongeveer 52 mm, taille ca. 20 mm - opschrift "A B L SPHINX 1959". In ieder geval een oud beestje dus. Doel van deze aankoop: blank schuren en lakken, borstelkop vervangen. Voor het geld hoef ik het natuurlijk niet te doen: voor de prijs van een potje lak, lijm en vervangende borstelkop kan ik makkelijk een mooie nieuwe kwast van een professionele kwastenfabrikant kopen. Het is meer om het "doe het zelf - idee" .... Maar nu vraag ik me af: sta ik niet op het punt een zeldzame en historisch belangwekkende kwast te verwoesten ? Ben benieuwd naar jullie reactie .... Een ander vraagje: is er iemand van jullie in het bezit van een draaibankje waar hij (of zij) leuke handvatjes op maakt ? Edited January 19, 2014 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkverhaar Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 Maar nu vraag ik me af: sta ik niet op het punt een zeldzame en historisch belangwekkende kwast te verwoesten ? Geen flauw idee - ik heb nog nooit van Sphinx als producent van scheerkwasten gehoord - ik ken wel Sphinx porselein/aardewerk uit Maastricht. Maar afgezien van de naam en jaartal (ouder dan ik ben...) ziet de kwast er niet heel bijzonder uit. Aan de andere kant, als je er een nieuwe borstel in zet en het handvat helemaal blank schuurt is er de facto niks meer van over. Dat is eigenlijk altijd zonde. Dan kun je beter ook een los nieuw handvat nemen/maken en deze kwast gewoon als curiosum laten staan: Een ander vraagje: is er iemand van jullie in het bezit van een draaibankje waar hij (of zij) leuke handvatjes op maakt ? Maar natuurlijk. Zie Henk's Scheerkraam Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 Als je het leuk vind om te doen …. maar of het de moeite loont? Link to comment Share on other sites More sharing options...
DoubleB Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 Leuk projectje hoor! Voor zover ik weer geen bijzondere kwast. Heb je al een idee welke haren je erin wilt stoppen? Das, varken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Zoethout Posted December 4, 2013 Author Share Posted December 4, 2013 Bedankt voor de snelle reactie. Heb meteen de stoute schoenen aangetrokken en een "black pure badger hair knot 20/65" besteld bij Whipped Dog ($16 + $2 omdat ik niet in de States woon). Die Larry heeft hele leuke spullen tegen schappelijke prijzen - een stuk goedkoper dan bij TGN ... Natuurlijk is het goedkoper om een kant en klare kwast te kopen - voor het geld kan ik een mooie varkensharen Semogue of een paardje van Vie-Long kopen. Maar het lijkt me een leuk project. De spullen van Henk's Scheerkraam vind ik prachtig - ik kom er zeker in de toekomst op terug, Henk ! De oude kwast heeft nu nog haartjes van maximaal 5 mm ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Zoethout Posted December 7, 2013 Author Share Posted December 7, 2013 (edited) Na een middagje schuren en met de dremel, mes, tang rommelen om de resterende haren te verwijderen, het volgende resultaat: Helaas een ietsje teleurstellend: het gat waar de borstelkop in gaat, is bijna 22 mm in diameter geworden en is amper 7 mm diep .... Volgende week, als de borstelkop van Whipped Dog binnenkomt, eens kijken hoe e.e.a. uitvalt. Ben bang dat het project niet gaat lukken .. enfin, gaat het handvatje voorlopig in de ijskast.... Ik kan altijd nog een handvatje bij Whipped Dog kopen en daar die pure badger borstelkop in lijmen. Of een handvatje bij Henk's Scheerkraam kopen ... hoewel die prachtige handvatjes verdienen wel iets beters dan een simpele pure badger ..... Nou ja, wordt vervolgt, zullen we maar zeggen. Edited January 19, 2014 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
marzman Posted December 7, 2013 Share Posted December 7, 2013 Vergeleken met wat het was ziet het er best aardig uit. Je kan het ook weer een kleurtje geven misschien. Met wat voor lijm ga je de knot vastzetten? (In dit of een ander handvat ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Zoethout Posted December 7, 2013 Author Share Posted December 7, 2013 Vergeleken met wat het was ziet het er best aardig uit. Je kan het ook weer een kleurtje geven misschien. Met wat voor lijm ga je de knot vastzetten? (In dit of een ander handvat ) Ben voornamelijk ongerust over de diepte van het gat, en de diameter is ook behoorlijk ruim voor de borstelkop van 20 mm die ik besteld heb .... Als ik de borstelkop ga vastzetten, gebruik ik daarvoor een 2 componenten epoxylijm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 8, 2013 Share Posted December 8, 2013 Mocht het gat iets te diep zijn kan je onderin stuk kurk verlijmen zodat je de knot op de door jou gewenste hoogte komt te staan. Houd wel rekening met de dikte van de epoxy lijm die je aanbrengt, niks zo zonde als de lijm tussen de haren komt te zitten. Veel plezier met opknappen van het borsteltje. Enne plaats een foto als hij af is, altijd leuk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Zoethout Posted December 11, 2013 Author Share Posted December 11, 2013 (edited) Gisteravond kwam de borstelkop van Whipped Dog binnen: Het gaat inderdaad niet lukken met het handvatje. Het gat is (veel) te groot in diameter en te ondiep. De borstelkop leg ik dus even opzij en het handvatje gaat voorlopig in de ijskast. Of wil iemand 'm (het handvatje) hebben ? Meer dan de verzendkosten hoeft 'ie niet kosten. Nu maar wachten op een handvatje van Henk's Scheerkraam onder de kerstboom ... Edited January 19, 2014 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 11, 2013 Share Posted December 11, 2013 Gat kan je makkelijk dieper maken met een dremel /passende boor. Wat is veels te groot? Er zijn volgens mij van die opvul ringetjes te koop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansLeeuw Posted January 17, 2014 Share Posted January 17, 2014 Leuke actie om een oud kwastje een tweede leven te geven. Ik kan beschikken over een houtdraaibank en je misschien aan een handvat op maat helpen. Het handvat van mijn kwast is ook aan vervanging toe en kan het dan in één keer draaien. Mocht je belangstelling hebben hoor ik het wel. Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Zoethout Posted January 17, 2014 Author Share Posted January 17, 2014 Het handvat van mijn kwast is ook aan vervanging toe en kan het dan in één keer draaien.Mocht je belangstelling hebben hoor ik het wel. Hans Hartstikke tof, Hans, dit aanbod ... Maar ik heb het gat "op eigen kracht" al wat (voldoende) dieper gemaakt en daarbij aan de buitenkant terecht gekomen. Heb het gat (gaatje eigenlijk) wel met 2-componenten lijm gedicht, maar het wordt er niet echt fraaier op. Beschouw het handvatje nu als afgeschreven, of er moet een heel goedkoop passend borstelkopje voorbij komen ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansLeeuw Posted January 17, 2014 Share Posted January 17, 2014 Dan is het misschien handig en sneller om buiten het forum om contact te hebben. Wat is jouw emailadres? Groet, Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Zoethout Posted January 18, 2014 Author Share Posted January 18, 2014 Dan is het misschien handig en sneller om buiten het forum om contact te hebben.Wat is jouw emailadres? Groet, Hans OK Hans, ik stuur je wel een PB'tje ..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Zoethout Posted February 26, 2014 Author Share Posted February 26, 2014 Bij het lakken van "nieuw kwastje (3) ook even het oude handvatje van een laagje lak voorzien. Onder het motto van: "kan het hout in ieder geval niet vies worden". Een van de recentelijk ontvangen varkensharen borsteltjes op het handvatje gelijmd om eens uit te vinden of dat borsteltje nog iets gaat worden. De borsteltjes voor weinig besteld bij Liojuny - en zo lijkt de kwaliteit ook te zijn. Het gebruikte borsteltje was van tevoren al een paar keer ingeschuimd/uitgespoeld/gedroogd voor 'ie op het handvatje gelijmd werd. Daarna nog een keer. En kijk eens hoe 't er nu uitziet - het lelijke eendje zou wel eens een redelijk elegante zwaan kunnen worden: Hij kan natuurlijk nog niet tippen aan "nieuw kwastje (3)" bijvoorbeeld, maar toch .... Nu eerst een schuurpapiertje erover (heb wat met lijm geknoeid) en nog 2 laagjes lak. Daarna verder met inschuimen/uitspoelen/drogen - als 't moet weken lang .... Wordt vervolgd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Zoethout Posted March 1, 2014 Author Share Posted March 1, 2014 Het kwastje heeft nu de vereiste 3 laagjes lak en is nu stofdroog: Als de lak morgen voldoende is uitgehard, start z'n "inwerkprogramma" ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Een flinke transformatie Jan, netjes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowmiss Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Dat is zo nog een aardig borsteltje geworden. Netjes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Netjes geworden...altijd leuk als je iets gaat gebruiken wat je zelf opgeknap hebt. Suces met inwerken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts