Jump to content

Onderhoud koper, brons of messing krabber(s)

Recommended Posts

Posted

Met het aanschaffen van de messing Stando Chors stak plotseling een kleine, ietsepietsie aangebrachte “dwangstoornis” de kop op. Hier op dit forum wordt liefdevol over patina op koper, brons en messing gesproken. Bij de Koninklijke Marine geldt echter de wet: “ongepoetst koper, brons of messing is om ongewenste aandacht vragen”. Dat begint met het, in mijn tijd iedere ochtend vóór daglicht, poetsen van de Scheepsbel en gaat tot het regelmatig poetsen van de koperen aansluitingen voor brandslangen. Vooral bij hoog bezoek komt de geur van Brasso je tegemoet. Met nu bijna 36 jaar degelijke heropvoeding werd de gedachte aan aanslag, troep, zooi, ongewenst leven (AKA patina) op de Chors bijna ondragelijk. 

Gelukkig bracht een Nederlandse webwinkel (www.knivesandtools.nl) uitkomst en verloste me van mijn nachtmerries. Als de Chors het stadium van “ongewenste aandacht vragen” bereikt wordt dat hopelijk snel en makkelijk verholpen 😊😊 

ik zal de ervaringen met dit wondermiddel (de spray) t.z.t. met jullie delen.

89CE8214-803E-41F0-A6E7-0A2B1A84DDF3.jpeg

• Thanks! 4
  • Haha 2
Posted

Ik ben wel blij dat ik die afwijking / dwangneurose / beroepsdeformatie niet heb. Ik hou wel van een getekende messing krabber 👍😜

• I like it 1
  • 8 months later...
Posted

Vandaag voor de eerste keer te werk gegaan met een tandenborstel en tandpasta op mijn messing krabbers en ik moet toegeven dat het resultaat er mag zijn. Alles glimt weer 🤩.

• I like it 2
Posted

Ik kan ondertussen de Flitz in een tube erg aanraden. Werkt erg goed op koper, brons, zilver en verzilverd. De Flitz in een spray ben ik minder enthousiast over. De spray slaat erg op de longen, de geur is “vrij beroerd” en het effect valt (t.o.v. de tube) tegen.

• I like it 1
  • Thanks! 1