timmert26 Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 Gezien het feit dat ik gister mijn allereerste shave met DE had, was ik wel benieuwd hoe die van jullie waren(als je je die nog kunt herrineren) met ofwel DE of een Straight. Welk mes gebruikte je? Welke blade? Voor een eerste keer viel het me mee. Merkte dat ik met een creme makkelijker een goede lather krijg dan met vast zeep. Had vrij snel een goede lather. Aangebracht en met een weishi TTO+astra geschoren. Rond de kin/kaaklijn had ik vooral moeite WTG wat dan ook resulteerde in een aantal bloedpuntjes. WTG maar overgeslagen en ATG gedaan en dat ging een stuk beter, vooral op de hals. Oefening baart kunst, dus ik houd het nog even vol! Link to comment Share on other sites More sharing options...
creon Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 eerste keer met een straight is nu een paar maanden geleden maar weet nog goed dat ik toch behoorlijk zenuwachtig was zo'n straight is toch wel heel wat anders dan een cartridge toen ook alleen de wangen gedaan, omdat de zenuwen zo erg werden dat ik het niet meer verandwoord vond om verder te scheren Link to comment Share on other sites More sharing options...
YdieresiS Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 Mijn eerste keer met een DE ging eigenlijk prima. Ik heb de Edwin Jagger DE89L gebruikt, met een derby mesje. BIj mij ging WTG erg goed en bij ATG had ik wat kleine bloedpuntjes. Mijn eerste ervaring met de DE was best prettig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 Mijn eerste keer was met een Gillette Slim Adjustable op standje 3,een Derby mesje en vergulde hand zeep. Het liep allemaal heel voorspoedig, totdat ik besloot dat ATG ook best moest kunnen. Dat leverde geen bloedbad op maar wel mijn ergste razorburn. Dat is alweer bijna 3 jaar geleden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 De eerste DE scheerbeurt herinner ik me niet meer (40+ jaar geleden), de eerste keer met een open scheermes wel, natuurlijk gespannen zoals iedereen denk ik maar viel heel erg tegen, wist ik toentertijd wat scheerklaar was? Gewoon een mes gekocht in de winkel en zoek het verder zelf maar uit, geen internet of wat dan ook. Later nogmaals opnieuw begonnen met wel enige kennis en ging heel goed. Het meest zenuwachtig was ik wel toen ik voor het eerst een Feather DX uitprobeerde, had ettelijke berichten hierover gelezen op de forums waaronder de nodig spraken over bloedbad, onvergeeflijke mesjes, enz…. Als adrenaline junkie moest ik dat dus proberen, ik werd op slag verliefd op het resultaat zelfs in zo'n mate dat ik ze verkoos boven de open scheermessen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
iwan073 Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 De mijne was afgelopen augustus. Ik gebruikte een Wilkinson Sword Classic met daarin een Wilkinson Sword mesje. Met een Mühle Graudas heb ik toen een schuimpje opgeklopt uit een kuipje De Vergulde Hand. Ging heel goed de eerste keer. Genoeg filmpjes gekeken op YouTube denk ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
DoubleB Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 Eerste keer DE was ongeveer 4 jaar geleden ofzo. Merkur 23c, Derby, wilkinson kwast en proraso software. Het was verschrikkelijk... Veel te veel druk, veel te weinig schuim en veel te veel passes. Zat onder het bloed...gelukkig leerde ik snel bij en na 2 weken ging het uitstekend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marzman Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 Dat was bij mij met een Rimei zo'n 1,5/2 jaar geleden. Het ging me makkelijker af dan ik verwacht had eigenlijk. Alleen met het zeep opkloppen vroeg ik me toen af of ik wel goed bezig was . Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 mijn eerste keer was een jaar of 8 geleden. ik ging als een idioot tekeer alsof het een cartridge was. Plastic krabbertje belandde meteen in de vuilnisbak en ik zag er twee weken uit alsof ik de hoofdrol had in "a nightmare on elmstreet" deel 213. fast forward naar mei/juni dit jaar: Was op zoek naar goedkopere mesjes, dus eerst mn bek verpest met boldking. Iets verder zoeken en ik zag een mooi filmpje over DE scheren op theartofmanliness.com. Meteen verkocht en een Edwin Jagger de89l gekocht. Er zaten derby mesjes bij, dus dit werd mijn eerste set-up. Het was ff wennen, ik moest echt wennen aan de scheerhoek en weinig druk. Ik wilde meteen bbs en dat resulteerde in het begin in irritatie en heel veel ingegroeide haren. Ik had het bijna opgegeven, maar vond het verder zo prettig ontspannen scheren dat ik heb doorgezet en verstandig ben gaan doen. Bbs is niet meer het doel, ook met de cartridge (maar wel minder) voelde dit voor mn huid niet lekker. Nu dagelijks dfs en heel erg tevreden! Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 Mijn eerste scheerervaring was met mijn pa zijn nieuwe Philishave die meteen vastsloeg in mijn puberale baard dus bye bye electric. Via disposables en cartridges verliep mijn scheerellende een aantal jaar tot ik in voormalig Tsjechoslowakije mijn eerste DE vond; een Astra TTO (G1000 kloon) met bijbehorende mesjes. Dat was 23 jaar geleden en van die eerste scheerbeurt weet ik alleen nog dat ik voor het eerst het gevoel had dat ik me met iets fatsoenlijks geschoren had. Echt goed zal dat vast nog niet geweest zijn want tutorials op youtube waren nog toekomstmuziek en mijn pa had in zijn jeugd een soort DE-trauma opgelopen dus die kwam niet verder dan me voor gek verklaren. Maar ik heb nooit meer serieus iets anders geprobeerd tot er scheerfora verschenen en ik me eens aan de SE en Injector waagde. Ook leuk maar de DE is altijd het belangrijkst gebleven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 Vroeger begonnen met een tweekops Phillips, maar die al snel vervangen door een cassettemesje. Hier heb ik er verschillende van "versleten". Een jaar of tien geleden begonnen met een Gillette veiligheidsmes. Geen probleem ondervonden. Een paar maanden geleden overgestapt op het open mes. Dat was in het begin even "eng" maar het went snel. Ik heb gelukkig weinig last van scheerbrand of snijwonden. Het scheert heerlijk en ik gebruik nog bij uitzondering de Merkur Vision. Link to comment Share on other sites More sharing options...
steefmobiel Posted December 5, 2013 Share Posted December 5, 2013 De eerste keer scheren was met een safety zonder mesje. Als jongetje van 14 wat klodders bartex op het gezicht gesmeerd, pa's safety gepakt en het schuim eraf schuiven. Het was denk ik maar goed dat er geen mesje in zat. Daarna toen ik 15 was voor het eerst echt scheren, dit maal met de philips elektrische scheerder. Resultaat was zoals bij zovelen, een vastgelopen scheermachine aan de kin. DIT NOOIT MEER. Vervolgens van vaders geleerd hoe met een safety te scheren. Fastforward naar 19 jaar, ik moet me nu dagelijks scheren en opa vind het tijd dat ik het echt leer. Het open scheermes... vier weken lang elke avond langs opa en oma voor een cursus scheren,slijpen en stroppen. Sindsdien niet meer terug gekeken tot onze eerste dochter onderweg was. Met kleine kinderen is een open mes misschien niet zo'n goed idee, om nog maar te zwijgen over het plotselinge gebrek aan tijd. Dus op zoek naar een alternatief voor een paar jaar. Goh zo'n mach3 is misschien wel makkelijk...auwauwauw...toch niet dus. Dan de ouwe safety maar weer, maar waar haal ik nu mesjes vandaan. Gelukkig leveren vakanties in duitsland, italie en spanje uitkomst en ontdek ik na 2 jaar de iridium super mesjes. Dit zijn heerlijke mesjes, maar kan ze alleen kopen bij de duitse barbier waar ik ze eerst tegen kwam. Dus een vakantie naar duitsland om in te slaan. De kinderen worden wat groter, dus kan de straight weer gepakt worden. Goh laat ik eens op internet kijken of daar tegenwoordig wat te vinden is over scheren en slijpen. GROTE FOUT. Een jaar en vele zeepjes, mesjes, geurtjes en euri later zit ik dit te tikken. mvg stephan Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted December 5, 2013 Share Posted December 5, 2013 Gaaf man, als je zo alles kan leren van je opa! Daar zal je vast hele dierbare herinneringen aan hebben. Bij mij is het feit dat ik een dochter van bijna twee heb ook een van de redenen dat ik me liever niet aan een straight waag, misschien ook maar als ze groter is. (Notitie aan mezelf: ze kan al bijna bij de la waar je je mesjes in bewaart, zoek een andere plek, lapswans....) Link to comment Share on other sites More sharing options...
timmert26 Posted December 6, 2013 Author Share Posted December 6, 2013 De eerste keer scheren was met een safety zonder mesje. Als jongetje van 14 wat klodders bartex op het gezicht gesmeerd, pa's safety gepakt en het schuim eraf schuiven. Het was denk ik maar goed dat er geen mesje in zat. Daarna toen ik 15 was voor het eerst echt scheren, dit maal met de philips elektrische scheerder. Resultaat was zoals bij zovelen, een vastgelopen scheermachine aan de kin. DIT NOOIT MEER. Vervolgens van vaders geleerd hoe met een safety te scheren. Fastforward naar 19 jaar, ik moet me nu dagelijks scheren en opa vind het tijd dat ik het echt leer. Het open scheermes...vier weken lang elke avond langs opa en oma voor een cursus scheren,slijpen en stroppen. Sindsdien niet meer terug gekeken tot onze eerste dochter onderweg was. Met kleine kinderen is een open mes misschien niet zo'n goed idee, om nog maar te zwijgen over het plotselinge gebrek aan tijd. Dus op zoek naar een alternatief voor een paar jaar. Goh zo'n mach3 is misschien wel makkelijk...auwauwauw...toch niet dus. Dan de ouwe safety maar weer, maar waar haal ik nu mesjes vandaan. Gelukkig leveren vakanties in duitsland, italie en spanje uitkomst en ontdek ik na 2 jaar de iridium super mesjes. Dit zijn heerlijke mesjes, maar kan ze alleen kopen bij de duitse barbier waar ik ze eerst tegen kwam. Dus een vakantie naar duitsland om in te slaan. De kinderen worden wat groter, dus kan de straight weer gepakt worden. Goh laat ik eens op internet kijken of daar tegenwoordig wat te vinden is over scheren en slijpen. GROTE FOUT. Een jaar en vele zeepjes, mesjes, geurtjes en euri later zit ik dit te tikken. mvg stephan Zo hoort het, scheerles van generatie op generatie. Bij mij was het: hier heb je een scheerapparaat. Nu net begonnen met DE, zit vooruitgang in! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Posted December 7, 2013 Share Posted December 7, 2013 Ik heb me nog nooit met een open scheermes geschoren (wel vaak genoeg met een DE), maar ik zou er toch wel huiverig voor zijn. Bovendien heb ik de indruk dat zo scheren me teveel tijd zou kosten, en teveel "gedoe" is. Ik ben vooral een gemakscheerder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted December 7, 2013 Share Posted December 7, 2013 In het begin zal het je veel tijd kosten, eenmaal onder de knie gaat het zo snel als met een krabbertje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
steefmobiel Posted December 7, 2013 Share Posted December 7, 2013 @snuff +1 Voor mij persoonlijk is het scheren met de straight zelfs sneller en makkelijker dan de safety(bij 2 passes, bij 3 passes is de safety sneller). Enige voordeel van de safety is dat ik dat met de ogen dicht kan en ik niet hoef op te letten. Dat komt vooral goed uit als ik gehaast of slaperig ben. Bij een straight moet ik altijd de aandacht erbij houden op de rondingen van het gezicht om ongelukjes te voorkomen. En laten we wel eerlijk zijn. Ongelukjes met een straight zijn wel iets anders dan ongelukjes met een safety. mvg stephan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 7, 2013 Share Posted December 7, 2013 Kan me de tijd en eerste scheerbeurt niet herinneren dacht dat ik jaartje of 14 was. Was met de familie D.E met gilette mesje erin. En schuim uit de spuitbus. Eigenlijk mijn hele leven al nat scheerder geweest (uitzondering van half jaartje elektrisch) Eerste straight was jaar of 7a8 terug. Mesje gekocht op vlooien markt in België. Geprobeerd maar was duidelijk niet scherp genoeg. Daarna stukje bij beetje scherper gekregen op oude slijpsteen van opa. Toen nooit nagedacht om even op internet te kijken voor info. Later heb ik forum bezoek overigens wel ingehaald. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tonytor Posted December 20, 2013 Share Posted December 20, 2013 Vandaag voor de eerste maal geprobeerd met mijn Dovo Ebony/Prima zilverstaal 5/8 en de Merkur 23C (Merkur sample blade). Ik heb ook nog de Feather, Derby en Merkur mesjes. De scheerkwast (Omega Super Badger L) heb ik eerst nat gemaakt in warm water, vervolgens gezicht gespoeld en wat Proraso Pre-shave aangebracht. (2-dagen baardgroei) Wat een ervaring! De frisheid van de munt is een enorme verkoeling aan je gezicht! Vervolgens een handdoek in heet water gedompeld en op mijn gezicht gehouden. Lekker warm! Na enkele minuten was het tijd om de latheren met Proraso zeep groen. Hier was ik niet helemaal zeker of hij voldoende goed opgeklopt was. Nog wat met de kwast op het gezicht opgeschuimd en begonnen aan de eerste pass met de straight. De hoek die het mes maakt, daar heb ik extra goed op gelet. Je merkt het meteen als de hoek te plat tegen je gezicht is. Het mes schuift dan over de haren heen in plaats van erdoor. Ik was niet helemaal zeker van de scherpte van het mes. Was scheerklaar gemaakt in de winkel. De bovenkant van de wangen ging goed en verder naar beneden toe ook maar even geprobeerd. Tot zover geen nicks Omdat ze vaak zeggen dat het beter is voor de beginner om te stoppen na de wangen, heb ik de rest verder gedaan met de DE. (Ook voor mij nieuw ) Ging goed en zette weinig druk; enkel het gewicht van het mesje. Dat was even wennen omdat je gewoon bent van met een cartridge toch wel meer te duwen. De kin was wat moeilijker en ik had het gevoel dat de DE daar wat moeite met door de haren te snijden. Misschien zijn de Feather blades beter geschikt voor mij? Verder nog enkele kleine bloedingkjes bij de nek naast de adamsappel die snel verdwenen na het naspoelen en het aanbrengen van de aluin. Deze waren denk ik nog het resultaat van irritatie door de Fusion die ik hiervoor altijd gebruikte om me te scheren. Nog even nagespoeld en dan nog wat Proraso Aftershave groen. De gladheid was voldoende met enkel maar WTG voor deze keer. De volgende keren probeer ik nog XTG en ATG pass. Zozo ik ben in het algemeen tevreden over deze scheerbeurt. Ik sta nog helemaal onderaan aan het begin van de leercurve en voel dat het enkel kan verbeteren! Gouw probeer ik nog een keer. Ik kijk er al naar uit! Tot later... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowmiss Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 (edited) Mijn eerste DE scheerbeurt, zo'n 10 minuten geleden Vergeet ik de kwast (Balea dassenhaar) te wassen met shampoo, wel eerst in heet water laten weken terwijl ik een Kyle's prep bezigde. Mezelf vanmorgen op mijn verjaardag speciaal niet geschoren omdat ik mijn starters setje cadeau zou krijgen. Face latheren ging voor een eerste keer niet slecht (althans dat vond ik ). Omdat in mijn herinnering mijn opa ook altijd deed face latheren heb ik dat ook maar meteen voor de eerste keer geprobeerd. Eerste pass WTG, gevolgd door een tweede XTG. Daarna opnieuw gelatherd voor net dat extra en in de hals ook nog ATG. De twee stroken links en rechts van mijn adamsappel gaven minder raserburn als normaal. Verder merk ik op de overgang wang/hals, dat ik daar iets meer aandacht aan mag besteden. Aluin was niet nodig en afgerond met een ASB van Isana. Normaal ben ik niet zo van de smeerseltjes, maar voor een eerste keer kon ik het natuurlijk niet weglaten. Het mesje was overigens de eigen merk die met de Rimei was meegeleverd. Voor de toekomst heb ik 5 Astra's in huis, een pakketje van steefmobiel is onderweg en de Hema ligt om de hoek. Edited December 22, 2013 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 fijn dat het bevallen is! ik zou zelf alleen eerst xtg doen en daarna atg, dat is denk ik iets minder belastend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowmiss Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 fijn dat het bevallen is!ik zou zelf alleen eerst xtg doen en daarna atg, dat is denk ik iets minder belastend. Ik heb die twee door elkaar gehaald, het was ook eerst een xtg en daarna de atg Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Altijd mooi wanneer de eerste keer niet tegenvalt. Dan gaat het helemaal goedkomen. Nog gefeliciteerd trouwens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
superbaard Posted January 7, 2014 Share Posted January 7, 2014 Ik begon al met scheren toen ik 14 was. Ik begon met een Gillette Mach 3 van mijn broer. Zonder scheerschuim of wat dan ook begon ik te scheren. Binnen een paar minuten was mijn hele gezicht rood. Later kreeg ik een Trac 2 houder van mijn vader waar ik als puber helemaal niet mee kon omgaan. Van mijn moeder kreeg ik een Mach 3 als cadeau omdat ik het schooljaar gehaald had. Wat mij meteen opviel was dat de mesjes vreselijk duur waren. Mijn vader had me ook verteld over DE scheren, toen hij mij zijn oude Gillette krabbertje liet zien schoot ik in de lach. Naar mijn mening zag dat ding er te ouderwets uit vergeleken met mijn coole Mach 3. Nog steeds dat ik onder de scheerpuisten en de ingegroeide haartjes. Later kwam de Fusion uit die had ik meteen gekocht want alles wat nieuw was was "cool" (NOT). De Fusion was nog erger als de Mach 3. Toen gebruikte ik ook de scheerschuim van Gillette. Na een tijd was ik deze helemaal beu geworden en begon ik gewoon met een tondeuse te scheren. Tot vorige jaar toen ik DE shaving had ontdekt. Ik kocht gelijk een Merkur 34HD in combinatie met TOBS Jermyn Street. Ik kocht er ook gelijk een paar blade samplers erbij. Een scheerkwast had ik al en ik gebruikte gewoon een kommetje die ik uit de keuken had "geleend". Ik gebruikte een Derby mesje voor mijn eerste scheerbeurt. En ik was meteen verkocht, ik gaf mijn overige Fusion mesjes weg aan mijn oudere broer. Ik was helemaal weg door het resultaat, nog nooit heb ik het zo glad kunnen krijgen. Later ben ik gaan experimenteren met andere mesjes en zeepjes. Ik heb een hele lange tijd Astra SP's gebruikt, de laatste tijd kan ik er niet meer echt goed mee scheren dus ben ik overgeschakeld naar Permasharps. Ik heb ondertussen ook een shavette geprobeerd, deze is echt te agressief vergeleken met een echte straight. Ik heb een tijd geleden ook een straight gekocht van het merk DOVO, alleen moet deze nog over de slijpsteen heen. Maar ik heb er echt nooit spijt van gehad dat ik ben overgeschakeld, het scheren is alleen maar leuker geworden. Eigenlijk zouden we dit moeten promoten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts