Jump to content

Recommended Posts

Posted

Heren,

Morgen 4 december komt er een paar prentjes van een 8/8ste Filarmonica in een nieuw jasje. En uiteraard een klein betoog erbij. Want als er niks te lezen valt dan mankeer je kennisneming van mijn drijfveer.

J

Posted

Heren,

Na de B&S Cowvan even lopen draaien rond mijn Filarmonica. Sedert de verkrijging van het mes circa drie jaar geleden (veiling; Ebay) heb ik altijd getwijfeld of er wel originele scales op zaten. De verkoper garandeerde dat hij in ieder geval nooit iets met de scales had gedaan. Bij mijn weten zijn alle originele scales van Fila’s voorzien van een afbeelding van een lier (harpje) in relief. En dat mankeer ik.

Bovendien vond ik de maatvoering van de scales niet harmoniëren met de omvang van het mes. En de kleur –vuilgeel - ging met hoe langer hoe meer irriteren. Overigens alle originele Fila scales zijn berucht notoir beroerd in tegenstelling tot het mes. Dat is top.

Dus de dremel op de pivotpin en de losgekomen scales uit het zicht opgeborgen.

De keuze is gevallen op een plankje ebbenhout. Net lang genoeg. Ik heb de nieuwe scales voor de Fila een fractie zwaarder moeten uitvoeren dan die van de B&S. Want de Fila heeft een tang en een blad die samen 8 mm meer lengte opleveren dan de B&S. Bovendien is de Fila iets breder. En zwaarder. Ik heb dus iets meer massa nodig ter wille van de balans.

Overigens, het is een Fila 14 en dezen plegen formeel 15/16de te zijn. Deze zet blijkens de schuifmaat evenwel een fractie boven 25,5 mm – een dikke inch - neer en mag dus met recht als 8/8ste door het leven.

Ik heb wederom voor de wedge hersthoorn gebruikt. Om de pin-adepten rustig te houden heb ik micobolts/nuts verder verlaagd. Ik heb het eindstukje bij de pivot iets langer gemaakt dan gebruikelijk. Dat geeft mij gezien de wijze waarop ik het mes vasthoud bij het scheren, iets meer stabiliteit bij het handhaven van de scheerhoek. Ik heb geaarzeld over verdere verjonging aan de pivotkant maar heb dit niet gedaan omdat ik bang ben het gevonden evenwicht te verstoren. Om eens wat anders te doen heb ik deze kant niet laten eindigen in de klassieke verlopende ronde punt maar vlak gehouden. Een dakkant zoals toegepast door Thiers Issard is misschien ook wel eens wat.

Het mes sluit dead center bij een dikte van de wig van iets meer dan 2 mm. Met een gortdroge metalige tik.

Bijgaand de eerste drie plaatjes. Er volgen er meer.

Groet,

J

Posted

Hier nog drie. Genomen in resterend daglicht met als ondergrond het blad van een glazen tafeltje. Ik kreeg problemen met belichting en automatische scherpstelling. Door het glas?

Posted

de originele handvaatjes zijn inderdaad bagger, grote verbetering! vind de vlakke kant mooier als de ronde. Mooi werk! Op het einde zijn er trouwens messen gemaakt zonder harpje op de scales, van horen zeggen zouden de messen dan ook in een ander land zijn gemaakt.

Posted

Een bijzonder geslaagd project. De vlakke uiteinden zien er mooi uit. De boutjes vind ik in deze zijaanzichten niet storend. Wellicht denk ik daar anders over bij een aanzicht overlangs. Vooralsnog mijn complimenten.

Posted

Ha Snuff en P156,

Gezien jullie positieve reacties over het vlakke uiteinde aan de pivotzijde heb ik deze nader beschouwd en van iedere restant ronding ontdaan. Zie plaatje.

Ik schrik overigens van de resultaten van fotograferen. Ik heb een drie generaties geleden cameraatje met plakband bijeengehouden, maar soms ontbloot deze eigenschappen die ik voor het fotograferen van het object niet als (slechte) eigenschap op het oog heb waargenomen.

Groet,

J

Posted

Ziet er goed uit. Een foto legt ongenadig de onregelmatigheden op een mes, die je zelf nog niet gezien had, bloot :) Daar ben ik ook al achter gekomen. (Ook met een moderne spiegelreflex dus.) :)

Posted

Dank voor reactie P156.

Ik denk ondertussen dat je voor prijsgeving van enig resultaat eerst terug moet naar de camera om met het dan gevonden resultaat meedogenloos met jezelf af te rekenen.

Toch troost ik mijzelf. Effe plagen. Jij hebt een hele mooie neus. Maar als ik deze zo genadeloos afgezonderd met een 5 maal blow up aan dit forum ter aanschouwing zou hebben toevertrouwd dan weigert je partner deze morgen te snuiten. :D

Warme groet,

J

Posted

Wederom heel mooi gedaan en bij deze vind ik die schroeven een heel stuk minder storend omdat ze mooi vlak liggen. Zeer smaakvol!

Posted
Ik schrik overigens van de resultaten van fotograferen.

Mooi! Foto's hebben hun nut om details bloot te leggen maar ik staar me er niet meer blind op want bij gewoon gebruik zie je het overgrote deel van die minuscule onvolmaaktheden toch niet.