Jump to content

Hoe controleer ik de scherpte van een DOVO open mes?

Hengelo

Recommended Posts

Mes is via marktplaats aangeschaft met een leren riem waarop aan de anderekant geen canvas zit.

Ik heb me nu net geschoren met het open mes, me beperkt tot bakkebaarden en wangen, hij schoor wel maar ging er niet ‘als een scheermes’ doorheen. Alsof die in de haren greep zeg maar. De rest afgemaakt met de krabber.

Het was achteraf gezien beter geweest als je hier op het forum gevraagd had waar je een open mes die scheergereed is kan kopen, er zijn niet veel verkopers op marktplaats die een mes als scheergereed kunnen afleveren.
mogelijk dat je met een strop die bewerkt is met groene of rode pasta het mes op scherpte kan krijgen anders moet je hem laten slijpen.

Positief.  

gewoon eerst goed stroppen.   Doet vaak al wonderen 

Anders even over plankje met crox.  

En in het uiterste geval een refresh of opnieuw op de stenen. 

In alle gevallen niet veel werk

Ok allereerst heeft mijn riem geen canvas (meer) aan de achterkant. Kan ik dit los kopen en er aan bevestigen?

en dan moet ik dus pasta kopen, kan alleen via internet volgens mij, of kan dat ook ergens anders? Welke kleur moet ik dan hebben?

@ Robgtt99 wat is Crox? 

16 uren geleden, Hengelo zei:

Crox? 

Chroom oxide.  

groene pasta/poeder die slijpend vermogen heeft.  

feox is ijzerpoeder (bruinig) en uiteraard diamantspray etc.  

Crox zou in eerste aanleg goed genoeg kunnen zijn.  

Balsahoutje erbij en je bent klaar. 

Als het je eerste open mes is, dan zou ik hem laten slijpen door een ervaren persoon.  Dan kan je dat als benchmark aanhouden. 

Het onderwerp is al veel vaker behandeld, als je het forum doorzoekt op ‘crox’ vindt je alle benodigde informatie. Ik denk dat balsa de beste ondergrond is voor crox. Zoek ook even op balsa op ons forum.

als je zoekt dan zie je door de balsabomen het baslabos niet meer......

en misschien is dat wel het probleem. 

Maar goed @Tony erger je maar niet. ik zoek wel een ander forum met behulpzame Tony's 

Jammer deze opmerking richting Tony. Zeker als je weet hoeveel hij juist voor andere forumleden doet. 

ik kan je als forum B&B of ATG adviseren. Die vinden het nooit erg als een nieuw lid in 6 van zijn 9 post alleen maar vragen stelt en, behoudens bijdehante opmerkingen, verder niets bijdraagt. 

Veel succes met je verdere zoektocht. Als je de informatie die je zoekt ook niet op een ander forum krijgt is er op Marktplaats vast nog een scharensliep te vinden.

• I like it 1
  • Agreed 4

Valt mee @ Tony . Als je zoekt op balsa dan krijg je 7 pagina’s met resultaten. Zoek je op balsahout dan heb je 2 pagina’s. Als beginnend open mes gebruiker die zoekt naar informatie denk ik dat je alle informatie kan gebruiken die er te vinden is.
Het valt me, op diverse fora, op dat mensen liever een vraag stellen dan zelf even de zoekfunctie (of Google) gebruiken. In plaats van bijna een week lang vragen stellen had dit forumlid de informatie in zeker 15 seconden op dit forum kunnen vinden.

• I like it 2
  • Agreed 2

Ik heb mijn dovo zon 10 jaar altijd goed scherp kunnen houden met de strop. 

En altijd met de hangende haartest gekeken of die scherp was. 

Haar van mijn vrouw gepakt (die liggen tog overal) 

Paar cm tussen de vingers uit laten steken en dan op de snede van het mes leggen (op 3 of 4 verschillende plaatsen op de snede) 

Als de haar er niet mooi in 2e pingt 

Dan nog meer stroppe. 

Zal niet DE manier zijn maar ik heb me er zo altijd mee gered. 

Maar goed stroppe moet je ook even onder de knie krijgen. 

En als je een gevoel hebt dat je trekt ipv scheert kan mischien ook liggen aan de zeep/hoe je het scheermes houdt. 

In ieder geval oefenen baart kunst

• I like it 2