bartje-p Posted December 9, 2021 Share Posted December 9, 2021 In dit topic wil ik jullie op de hoogte houden van mijn opknap ervaringen met krabbers. Via @ Jan Zoethout wat krabbers ontvangen, maar 2 van de 3 hadden geen kluswerk nodig, die waren nog in prima staat. Er zat ook een Sunrise krabbertje bij. Hier ben ik net maar eens mee aan de slag gegaan. De VOORAF foto's zijn wel van na het schoonmaak badje en borstelwerk, maar voor Brasso actie Vooraf: Achteraf: Voorlopige conclusies: met wat Brasso, 2 zachte doeken, geduld en wat spierarbeid kun je al een flink eind komen aangetaste oppervlaktes (roest) krijg je hiermee niet weg, hiertoe zul je wat grover geschut moeten meenemen wanneer de toplaag verdwenen is zul je moeten re-platen. Of het gewoon accepteren zoals het is en ermee aan de slag gaan ik ga ook bij andere krabbers eens de baksoda / aluminiumfolie / heet water optie gebruiken, nog niet toegepast. Ik ben in ieder geval weer wat wijzer, en weet nu iets beter waar ik op moet letten als ik oude krabbers wil aanschaffen @ Jan Zoethout nogmaals bedankt 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartje-p Posted December 16, 2021 Author Share Posted December 16, 2021 Mijn ebay aankopen zijn ook gearriveerd. Wat ik al zei.... kluskrabbers. De Tech zal lastig worden, voor de Slim adjustable en Rocket heb ik goede hoop. De andere Tech is nog helemaal nieuw. Les 1: wees voorzichtig met uitpakken, in de Rocket zaten gewoon nog 2 mesjes! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
koenfucius Posted December 16, 2021 Share Posted December 16, 2021 @bartje-p heb je vaak bij oude krabbers. Ik veronderstel dat de verkoper ze graag scheerklaar wil leveren 😉, dan wel dat hij totaal geen idee heeft wat hij precies verkoopt Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartje-p Posted December 16, 2021 Author Share Posted December 16, 2021 2 minuten geleden, koenfucius zei: @bartje-p heb je vaak bij oude krabbers. Ik veronderstel dat de verkoper ze graag scheerklaar wil leveren 😉, dan wel dat hij totaal geen idee heeft wat hij precies verkoopt vooral dat laatste inderdaad, maakt niet uit, dan is de prijs ook nog redelijk in veel gevallen 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartje-p Posted December 17, 2021 Author Share Posted December 17, 2021 Ben ondertussen met de slechte Tech (met niet originele grip?) aan de slag gegaan. Eerst langdurig geweekt in sopje met afwasmiddel, daarna met tandenborstel en tandpasta aan de slag geweest. Daarna beide stappen herhaald. Hieronder de foto's hoe ze er toen uitzagen. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartje-p Posted December 17, 2021 Author Share Posted December 17, 2021 Dat moet nog veel beter kunnen, dus daarna iets grover geschut ingezet, namelijk zachte doek met met brasso. Dat levert weer winst op, maar nog steeds niet voldoende wat mij betreft. Natuurlijk kun je je er prima mee scheren, maar ik zie het graag mooier. Grip en top plaat zijn prima, basisplaat is nog lelijk, maar wel al stuk minder dan voorheen. Kan nog tip van gootsteen ontsopper gebruiken, maar zit toch meer aan aanschaf van een dremel te denken. Ik verwacht die in de toekomst ook nog wel wat vaker te (kunnen) gebruiken. Hebben jullie nog tips? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartje-p Posted December 17, 2021 Author Share Posted December 17, 2021 Overigens hadden mijn ogen me niet bedrogen. Hieronder nog de originelen op basis waarvan ik ze gekocht heb. Laatste foto is hoe ze er nu (al) uitzien, na eigenlijk alleen wat schoonmaak en tandpasta werk. De Rocket is trouwens een Rocket HD. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhr K Posted December 17, 2021 Share Posted December 17, 2021 Heb je een ultrasoon badje met schoonmaakmiddel overwogen? Overigens ziet het er goed uit. Leuk werk! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartje-p Posted December 17, 2021 Author Share Posted December 17, 2021 1 minuut geleden, dhr K zei: Heb je een ultrasoon badje met schoonmaakmiddel overwogen? nee, niet echt. Bedoel je voor de basisplaat van de tech, of meer algemeen? Heb je daar zelf goede ervaringen mee? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhr K Posted December 17, 2021 Share Posted December 17, 2021 In algemeen. Werkt goed maar je moet er wel de tijd voor nemen en milde schoonmaakmiddel. Er zijn er speciaal voor ultrasoon. Is sowieso leuk speelgoed 😁 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sandorfi Posted December 17, 2021 Share Posted December 17, 2021 Mooi man, laat mij toch een beetje watertanden..😊 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
JJ. Posted December 18, 2021 Share Posted December 18, 2021 Die basisplaat is een oud model met ‘driehoekige’ gaten. Tof scheren, doen die. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartje-p Posted December 22, 2021 Author Share Posted December 22, 2021 Inmiddels weer iets verder. Krabber heeft bijna 24 uur in schoonmaak azijn gestaan. Daarmee is een groot deel van de rommel van de basisplaat verdwenen (oppervlakkige aanslag). Daarna nog kort met wat Brasso en zacht doek te lijf gegaan. Aanzienlijke verbetering weer. Met de macro opname lijkt het heel erg, maar dat valt reuze mee. Binnenkort komt de dremel, dan ga ik eens kijken of ik de basisplaat nog beter kan krijgen. Wordt dus weer vervolgd. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhr K Posted December 22, 2021 Share Posted December 22, 2021 ziet er patent uit @bartje-p 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartje-p Posted December 25, 2021 Author Share Posted December 25, 2021 En uiteindelijk nog wel wat kunnen verbeteren. Wat roest kunnen verwijderen, en nog wat polijsten. Ziet er nu weer prima bruikbaar uit in ieder geval. Binnenkort zullen de meeste te koop worden aangeboden, dus als je nog interesse hebt, hou het even in de gaten of neem even contact met me op. Tenslotte: fijne kerst allemaal, geniet ervan in goede gezondheid! 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhr K Posted December 25, 2021 Share Posted December 25, 2021 @bartje-p Mooi werk! 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ratlook Posted January 5, 2022 Share Posted January 5, 2022 @ Bart... Ik ben echt nog een beginner in de oude krabbertjes van Gillette en ben mij nog veel aan het inlezen en kijken naar filmpjes op Y.T. Nu heb ik al veel gezien van " RazorEmporium " en in filmpjes over schoonmaken etc etc waarschuwt hij juist voor om geen azijn en polijstmiddelen te gebruiken, omdat je er ook een gedeelte van de originele finish er af haalt. Maar in jouw topics [ die ik zeer bewonder trouwens !! ] gebruik jij die middelen "in overvloed" Ga jij met polijsten met Brasso bijvoorbeeld nooit door de laag heen ?? ---- Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartje-p Posted January 5, 2022 Author Share Posted January 5, 2022 1 uur geleden, Ratlook zei: @ Bart... Ik ben echt nog een beginner in de oude krabbertjes van Gillette en ben mij nog veel aan het inlezen en kijken naar filmpjes op Y.T. Nu heb ik al veel gezien van " RazorEmporium " en in filmpjes over schoonmaken etc etc waarschuwt hij juist voor om geen azijn en polijstmiddelen te gebruiken, omdat je er ook een gedeelte van de originele finish er af haalt. Maar in jouw topics [ die ik zeer bewonder trouwens !! ] gebruik jij die middelen "in overvloed" Ga jij met polijsten met Brasso bijvoorbeeld nooit door de laag heen ?? ---- hi @ Ratlook , Ik heb het name azijn en brasso toegepast op een stalen basisplaat. Verder heb ik met name veel gepoetst met afwasmiddel en zacht en iets hardere borstel, tandpasta gebruikt, en op een enkel plekje een dremel met wat polijstmiddel. Brasso verder alleen gebruikt op de Sunrise krabber, dat een messing handvat heeft. Er zitten altijd risico's aan iets behandelen, maar tot nu toe valt het bij mij mee. Ik heb dan ook nog geen zilveren of gouden krabbers in mijn handen gehad. Maar inderdaad, voorzichtig aan, eerst beginnen op een plekje uit het zicht, en vooral weinig op dezelfde plek en weinig druk. Ik heb trouwens ook nog Silvo, dat is iets minder grof dan Brasso. En overal je tips vandaan halen en gebruiken waar je vertrouwen in hebt. Er wordt ook veel gesproken over een ultrasoon reiniger, maar die heb ik zelf niet in mijn bezit. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ratlook Posted January 5, 2022 Share Posted January 5, 2022 Ik ben zeker heel veel aan het inlezen en ga dan voorzichtig dingetjes uitproberen. "Gouden" en "Zilveren" heb ik ook niet 😉 --- 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ric325i Posted February 28, 2022 Share Posted February 28, 2022 Als je oude verweerde krabbers wil polijsten heeft iemand dan al eens polijstmiddel voor autolak geprobeerd evt icm een polijstmachine? Om krasjes uit chroom te verwijderen weet ik niet of dat dat direct lukt maar met een finishing middel (bevat een cleaner en milde polijstkorrel welke afbreekt) denk ik wel dat je alle doffe aanslag er makkelijk af krijgt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ric325i Posted February 28, 2022 Share Posted February 28, 2022 Deze krabber heeft mijn vriendin gisteren opgedoken en de oxidatie is duidelijk daar. Ik heb ff een snelle poging gedaan om em wat op te knappen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ric325i Posted February 28, 2022 Share Posted February 28, 2022 (edited) Hier had ik alleen de plates nog maar gepolijst. En hier zie je het eindresultaat op de “kop” ,ik heb ook het handvat gepolijst waarbij het deel met reliëf ook gewoon weer wat meer ging glimmen. en het eindresultaat Edited February 28, 2022 by Ric325i Toevoeging op bericht 8 Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartje-p Posted March 1, 2022 Author Share Posted March 1, 2022 kijk.. mooi resultaat! 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ric325i Posted March 1, 2022 Share Posted March 1, 2022 (edited) Gebruikt: -Flex PXE polijstmachine en 30mm backingplate -Opzetstukje voor mini cones -Medium cone en mini microfiber polijstpadje. -Medium (Rupes) polijstmiddel . -Gyeon Prep (alcohol basis) om restanten polijstmiddel te verwijderen. Kijk ik heb zo’n machine toevallig liggen maar die mini polijst cones en pads zijn niet duur en die cones passen ook op een boormachine bv. Bij intresse kan ik wel een linkje sturen met pb. Vond het wel een geinig experiment (foto’s via fotobucket zijn niet superscherp zag ik maar goed)… Edited March 1, 2022 by Ric325i 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts