marco Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 ik was vanmorgen vroeg wakker, rond een uur of 5. (dochtertje was onrustig....) toen was ik getuige ervan dat een of andere irritante rus ofzo elk onderwerp dat op zn pad kwam probeerde vol te spammen. elke minuut 2 onderwerpen ofzo. inmiddels is het opgelost, maar het kost de admins denk ik wel onnodig werk. op het gitaartabs forum moet je bij inschrijving eerst een reden geven waarom je lid wilt worden, vervolgens wordt je account goedgekeurd door een mod of admin. op deze manier vis je zo de spammers er uit, bovendien is het een extra drempel voor dit soort kl##tz@kken. misschien een idee voor ons forum? Link to comment Share on other sites More sharing options...
timmert26 Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 dat is een optie, om nou voor een bericht een captcha te gaan invullen is ook nog al ontmoedigend. Maar ik merkte het vanochtend ook op dat er inderdaad (russische?/oostblok) spammers bezig waren Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted December 2, 2013 Author Share Posted December 2, 2013 ik zag ze achter elkaar binnen komen, balen dat je op zo'n moment niks kan doen. captcha lijkt me idd geen optie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Niet gezien maar we kunnen ze missen. Ik moet wel zeggen dat dit forum bij mij op de mac met safari heel erg traag is met laden en vaak zorgt voor blokkeren van pagina's, iets wat ik nog nooit heb gehad (altijd bij pagina's met foto's erin). Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted December 2, 2013 Author Share Posted December 2, 2013 bij mij op mn android telefoon is dit forum soms ook erg traag, vooral met foto's idd. van de week kon ik zelfs een paar keer niet op het forum komen terwijl ik wel op elke andere site kwam. maar goed, dat is weer een ander probleem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
timmert26 Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Ik merk ook dat het forum regelmatig uitermate traag is of dat ik er niet eens op kan komen, vooral in de avonduurtjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 In het gevecht tegen spammert moet je een zekere balans zien te vinden tussen drempels opwerpen en gebruiksvriendelijkheid. En dan wil er wel eens eentje tussendoor glippen. Het verwijderen van alle ellende achteraf is dan het meest vervelend. Die traagheid ervaar ik ook en sinds een dag of wat kan ik ook geen Tapatalk meer gebruiken op m'n mobiel. Dit is bekend maar nog niet opgelost. Link to comment Share on other sites More sharing options...
timmert26 Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Ik vind eigenlijk een korte motivatie voor het forum wel een goed idee. Maak het welkom topic openbaar, waarin mensen zich kunnen voorstellen en dan bij 10 dankjes worden toegelaten oid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkverhaar Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Ik moet wel zeggen dat dit forum bij mij op de mac met safari heel erg traag is met laden en vaak zorgt voor blokkeren van pagina's. Daar heb ik nou helemaal geen last van (Mavericks, Safari 7.0 (9537.71)) Link to comment Share on other sites More sharing options...
iwan073 Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Ik moet wel zeggen dat dit forum bij mij op de mac met safari heel erg traag is met laden en vaak zorgt voor blokkeren van pagina's. Daar heb ik nou helemaal geen last van (Mavericks, Safari 7.0 (9537.71)) Ik heb er ook last van. Meestal 's avonds, voor een korte tijd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marzman Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Sommige forums hebben ook de regel dat je de eerste x berichten geen links mag posten. Eigenlijk ben ik daar tegen, maar misschien is dat toch de oplossing. Ik had eigenlijk niet verwacht dat Russen door Nederlandse vragen heen zouden komen die nu worden gesteld bij registratie. Een motivatie vind ik ook wel een goed idee, dat maakt het persoonlijker en ik verwacht ook wel dat spammers daar afhaken. Nadeel is denk ik dat het voor veel mensen ook echt een bariere oplevert omdat het van het forum meer een gesloten groep maakt op het eerste gezicht waar ook echte mensen op kunnen afhaken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
YdieresiS Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Een motivatie vind ik ook wel een goed idee, dat maakt het persoonlijker en ik verwacht ook wel dat spammers daar afhaken. Nadeel is denk ik dat het voor veel mensen ook echt een bariere oplevert omdat het van het forum meer een gesloten groep maakt op het eerste gezicht waar ook echte mensen op kunnen afhaken. Het is dan ook een nadeel dat je je niet even snel kan aanmelden als je een vraag direct wilt stellen, omdat je eerst moet wachten totdat je goedgekeurd bent. Het blijft een moeilijk punt om spammers te kunnen weren, maar daarnaast wel gebruiksgemak te stimuleren. Op een forum waar ik actief ben als administrator hebben we een lijst van bekende proxyservers die spammers gebruiken, de IP-adressen van deze proxy's weren we op dat forum en dat scheelt al heel veel spammers. Daarnaast weren we ook de tijdelijke anonieme e-mail services die her en der gebruikt worden. Dat forum draait op vbulletin, volgens mij zitten daar net wat meer opties aan om bepaalde zaken te kunnen blokkeren, maar dat zouden eventueel ook nog opties zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
creon Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 ik weet niet of het kan maar is het misschien niet makelijker om gewoon alle berichten van 1 bepaalde gebruiker te wissen dan hou je het forum toegankelijk en net als die rus van laatst heb je met 1 druk op de knop alle berichten verwijderd Link to comment Share on other sites More sharing options...
marzman Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Wat in elk geval helpt met de snelheid van verwijderen is het uitroepteken gebruiken om spam te raporteren. Want ik open alleen threads in de active topics die me aanspreken tenzij ik ergens een uitroepteken bij zie staan. Dan kijk ik altijd wat er aan de hand is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 ik weet niet of het kanmaar is het misschien niet makelijker om gewoon alle berichten van 1 bepaalde gebruiker te wissen dan hou je het forum toegankelijk en net als die rus van laatst heb je met 1 druk op de knop alle berichten verwijderd Daar was ik laatst wel naar op zoek, die vraag heb ik uit staan bij de admins. Wat me wel opvalt aan de spammers die we tot nu toe hebben gehad, is dat ze niet meteen beginnen met spammen maar dat er enige tijd overheen gaat voor ze los gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VROEM Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Zij kennen de truckjes dus wachten ze eerst even af Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted December 3, 2013 Author Share Posted December 3, 2013 het zijn wel elke keer Russen. of dat denk ik tenminste, want het ziet er Russisch uit ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
marzman Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Ik heb de hele ip-reeks geblokkeerd de laatste twee keer. Zijn inderdaad Russen, ook Russische internetproviders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted December 3, 2013 Author Share Posted December 3, 2013 is het niet mogelijk alles uit Rusland te blokkeren? Niet lullig bedoeld naar de Russen, maar ik denk niet dat er een zal zijn die zich met een serieuze reden op een Nederlands forum zal inschrijven.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
marzman Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Ik zou niet weten hoe. Ik heb tot nu toe een paar keer een hele range van ip's geblokkeerd door de range van de provider op te zoeken bij Ripe. Misschien gaan ze daarna over op Proxy's, echt helpen doet het tot nu toe in ieder geval nog niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Ik kan alleen met geen mogelijkheid bedenken wat ze denken voor elkaar te krijgen met hun cyrillische schrift. Tja, bots... Link to comment Share on other sites More sharing options...
marzman Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Ik kan alleen met geen mogelijkheid bedenken wat ze denken voor elkaar te krijgen met hun cyrillische schrift. Tja, bots... Ik denk dat ze hopen hoger in google te komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted December 3, 2013 Author Share Posted December 3, 2013 Ik zou niet weten hoe. Ik heb tot nu toe een paar keer een hele range van ip's geblokkeerd door de range van de provider op te zoeken bij Ripe. Misschien gaan ze daarna over op Proxy's, echt helpen doet het tot nu toe in ieder geval nog niet. is er geen script te schrijven die mbv bijvoorbeeld curl de herkomst achterhaalt en op basis daarvan een ip wel of niet toelaat? Ik zeg maar wat hoor, ik ben zelf helemaal geen scripter en weet trouwens ook niet of dit forum op een Linux of BSD server draait. Maar anders zal er vast een Windows alternatief voor curl en dat soort tools zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
timmert26 Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 blokkeer alle ip's uit rusland en omgeving of is dat niet mogelijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 Zo simpel is dat niet en bovendien worden er vaak proxy's gebruikt waardoor je de herkomst niet kunt achterhalen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts