joostmoree Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 (edited) Heren, Zoals ik op het Welkom Forum al liet zien heb ik een oorspronkelijke 8/8ste B&S die na corrigeren van de frown thans 7/8ste meet. De oorspronkelijke scales waren niet mooi; lomp en verkleurd. En het mes sloot niet dead center. Als er bij een vintage een duidelijke band tussen mes en scales bestaat - bijvoorbeeld het merk/type staat zowel afgebeeld op de tang alsook op de scales - dan zal ik er alles aan doen om de zaak te renoveren zonder te vervangen en de integriteit van het mes niet aantasten. Maar als de scales niet kloppen naar mijn eigen esthetische inzichten, en onbepaald zijn, dan gaan zij eraan, in die zin dat ik het vervangen exemplaar bewaar. Het voornemen was nieuwe Zebrano scales toe te passen. Maar bij nader inzien is de B&S te zwaar in verhouding tot wat Zebrano op de schaal zet. Dus gegrepen naar de zwaarste houtsoort die ik voorhanden heb. Grenadille (African Blackwood; the true Ebony!) Van het eindresultaat een paar plaatjes. In meerdere charges want er kunnen er maar drie bij elke bericht worden gevoegd. Terzijde. Ik ben voor wat bevestiging mes/scales geen pin purist. Door de geschiedenis heen werd ter bevestiging en vanuit nostalgie nog steeds, de pinningmethode toegepast. Waarom, micro bolts en - nuts bestonden niet of waren onbetaalbaar. Die tijd is voorbij. Heeft een straight aanvaardbare pins dan laat ik ze zitten tenzij er geen goed garen mee is te spinnen. Maar bij vervanging dan ga ik voor microbolts/nuts. Zoals ook de custom makers dat doen. Voor de B&S heb ik toegepast aan de toe van het mes een 2mm messing boutje en moertje verlaagd. Aan de pivot heb ik toegepast twee messing "nootjes" op een roestarm stalen tapeindje. Uiteraard beschik ik over de juiste sleuteltjes om een en ander fijn af te regelen. Groet, Joost Edited December 2, 2013 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted December 2, 2013 Author Share Posted December 2, 2013 vervolg. Terzijde. De wedge is van hertshoorn. J Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted December 2, 2013 Author Share Posted December 2, 2013 vervolg II en sluiten. J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Mooi werk hoor! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 zeker mooi werk, voor mij persoonlijk zijn de microbolts/nuts echter een afknapper. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted December 2, 2013 Author Share Posted December 2, 2013 Snuff, Motiveer dat eens! Breng wat in. Wat zou mooier/beter zijn. Laat eens zien van eigen werk of voorkeuren. J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puerco Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Ik ben het volledig eens met Snuff, die scales zien er echt prachtig uit en dat mes ook, het is een kunstwerkje maar dan die schroeven erop, die dingen zien er gewoon niet uit. Veel te groot en lomp, ik denk meteen "hey Frankenstein had ook zo een soort schroef in z'n nek". En dat terwijl die scales zo prachtig gemaakt zijn, met een hertshoorn wig nog wel, jammer zo een mooi ding verdient gewoon mooie pinnetjes liefst met mooie sier ringetjes erbij!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted December 2, 2013 Author Share Posted December 2, 2013 Heel goed heren! Het doet me genoegen dat gij erop duikt als een snoek. Maar de Ali's; Robert Williams's; Hart Steel's zijn van de pinnetjes afgestapt. En gebruiken boutjes en moertjes. En ik stel ter discussie daar meer vormen aan te geven. En niet altijd vast blijven plakken aan de pinnetjes. Te weinig innoverend. Groet, J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Snuff,Motiveer dat eens! Breng wat in. Wat zou mooier/beter zijn. Laat eens zien van eigen werk of voorkeuren.J Wel het uitzicht vind ik persoonlijk niet zo mooi maar vooral het gevoel in de hand is niet prettig (heb er een aantal gehad en andere pinnen op geplaatst, keuze genoeg aan mooie pinnen). Maar ik kan erin komen dat je innoverend wil zijn en het is tenslotte jouw voorkeur die telt niet die van ons, maar als je iets post wil je toch graag reacties van de mensen en die krijg je natuurlijk ook. Als iedereen alleen maar gaat posten +1 …… Nogmaals prachtig werk, alleen ik vind de microbolts niet passen bij een straight, ben natuurlijk zelf al een stuk antiek, zal de reden wel zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted December 2, 2013 Author Share Posted December 2, 2013 (edited) Aan voorbeelden komt ik niks te kort. Bijlage dezes ligt op mijn bureau en als voorbeeld voor het grijpen. Maar het is wat te makkelijk om daarmede blind voort te gaan. J Edited December 2, 2013 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted December 2, 2013 Author Share Posted December 2, 2013 Aan voorbeelden komt ik niks te kort. Bijlage dezes ligt op mijn bureau en als voorbeeld voor het grijpen. Maar het is wat te makkelijk om daarmede blind voort te gaan. J Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted December 2, 2013 Author Share Posted December 2, 2013 Ha Snuff, Bedankt voor de show van de sierringetjes! Iets te conservatief voor mij. En te overdadig. Past in mijn beleving niet helemaal in de "Form follows Function" gedachte die de architectuur al sinds de vorige eeuw beheerst. Warme groet., J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puerco Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Het is niet de bedoeling erop te duiken als een snoek hoor al drukte ik me misschien wat sterk uit in mijn vorige post. Ik vind zelf schroeven gewoon lelijk, lomp en ontraditioneel maar dat is mijn persoonlijke mening, smaken verschillen gelukkig en de rest van het mes vind ik ook nog steeds prachtig evenals de materiaalkeuze. Link to comment Share on other sites More sharing options...
decraew Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Dag Joost, Héél mooi en fijn werk, houten handvaten worden heel dikwijls veel te dik en te lomp gemaakt, niet in dit geval! Hoewel ik het met bovenstaande eens ben: ik hou nog het meest van de ouderwetse pins. Niet de moderne Solingen die je maar langs één kant moet dichtmeppen, maar de oudere die langs beide zijden moeten gedicht worden. De bijhorende washers waren ook fijner dan wat er vandaag verkocht wordt. Hierbij een Aust die ik herpind heb in vintage Heljestrand Mk32 ivoor en vintage pinnen. Pinnen is natuurlijk moeilijker dan een schoef aandraaien, dat is volgens mij de reden dat het tegenwoordig door custom makers zo dikwijls gebruikt wordt. PS: ja ik weet het, ivoor werd meestal (maar niet altijd) zonder washer gepinned, maar ik voelde me veel comfortabeler met de washer tussen hamer en ivoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Mooi werk Joost. De scales zijn heel fraai en passen prima bij het mes. Ik ben niet per definitie tegen schroeven maar zou persoonlijk wel voor een plattere uitvoering kiezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted December 2, 2013 Author Share Posted December 2, 2013 Ha decraew, Absolute klasse. Is dit animaal ivoor? Van welk dier? En welk onderdeel daarvan? Ik focus op pre ban olifant en mammoet. Maar heel moeilijk te verkrijgen dan wel tegen onaanvaardbare prijs. Ik heb een mes met hippo scales. Staat op de CITES lijst maar is er vanuit de US doorheen gerold. J Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted December 3, 2013 Author Share Posted December 3, 2013 Ha decraew! Ik citeer uit een eerder bericht van jou: "Pinnen is natuurlijk moeilijker dan een schoef aandraaien, dat is volgens mij de reden dat het tegenwoordig door custom makers zo dikwijls gebruikt wordt." Is dat wel zo? Bij de customs die ik heb zijn de micobolts verzonken. Dat vereist een arbeidsgang die zorgvuldigheid vereist en naar ik aanneem tijd kost. En als ik dan op een videootje zie hoe lang een professional er over doet om te pinnen! 30 seconden? En denk je nou echt dat mensen als Tim Zowada en Livi die messen maken waarvan de vervaardiging van een item een dag in beslag neemt (het smeden van een billet niet in ogenschouw genomen) en een minifortuintje kosten, in haastige spoed pogen een paar centen te verdienen door van het pinnen af te zien? Groet, J Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkverhaar Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Dus gegrepen naar de zwaarste houtsoort die ik voorhanden heb. Grenadille (African Blackwood; the true Ebony!) Pardon? ( ) Grenadille (Dalbergia melanoxylon) heeft niks met ebben/ebony te maken, maar is een palissander van de oude wereld (oostelijk Afrika). Een van de mooiste houtsoorten om blaasinstrumenten in het hoge register van te maken (blokfluiten, hobo's, klarinetten). Dalbergia is een geslacht van vlinderbloemigen ('bonen'). Ebben, hier meestal Diospyros crassiflora, is een soort uit de groep waar ook thee en heide toe behoren. Het is een grijszwarte houtsoort met weinig tekening, ongeveer even 'zwaar' als grenadille, dat echter meer 'kleur' en tekening heeft, en ook fijner bewerkt. Ook coromandel, een chocoladebruin-gevlekte zwarte houtsoort is een ebbensoort. Maar ik neem aan dat je dit allemaal allang wist... Mooi mes overigens - hoewel ik zelf voor olijfhout zou kiezen denk ik. Hoe kom je (lees: hoe kom ik...) aan die microbolts? Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted December 3, 2013 Author Share Posted December 3, 2013 Ha henkverhaar! Ik wist dit inderdaad. Ik ben regelmatig bezoeker van meer houtlinks waaronder begrepen (vind ik erg goed) The Wood Database en (commercieel) http://www.edelholzverkauf.de/ Daar koop ik al mijn hout. En consulteer dezen hoogfrequent. De uitdrukking "true ebony" in relatie tot Grenadille heb ik uit een artikel gejat. En ik had beter zoals nu, aanhalingstekens kunnen bezigen. En, bezie de namen die voor de houtsoort in de (engelstalige handel) worden gebruikt: "African blackwood, African ebony, African grenadilo, Banbanus, Ebene, Grenadilla, Grenadille d'Afrique, Mpingo, Mufunjo, Mugembe, Mukelete, Pau preto, Poyi." De microbolts zijn te bekomen: - http://knupfer.info/shop/ - http://www.modellbauershop.de/index.php Mocht je het Germaans niet genoegzaam beheersen dan kan je uiteraard een beroep op mij doen. Daarnaast hebben we in NL: http://www.microscrews.nl/index.html Een stukje duurder en minder keus. Warme groet, J Link to comment Share on other sites More sharing options...
decraew Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Ha decraew,Absolute klasse. Is dit animaal ivoor? Van welk dier? En welk onderdeel daarvan? Ik focus op pre ban olifant en mammoet. Maar heel moeilijk te verkrijgen dan wel tegen onaanvaardbare prijs. Ik heb een mes met hippo scales. Staat op de CITES lijst maar is er vanuit de US doorheen gerold. J Ik heb er geen idee van ! Pre-ban olifant of walrus denk ik. Alvast geen mammoet, dat is te fragiel. Het zijn originele Heljestrand handvaten, dus het is whatever they used Deze waren een tijd geleden opgedoken in Eskilstuna, tesamen met een massa blade blanks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
decraew Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Ha decraew!Ik citeer uit een eerder bericht van jou: "Pinnen is natuurlijk moeilijker dan een schoef aandraaien, dat is volgens mij de reden dat het tegenwoordig door custom makers zo dikwijls gebruikt wordt." Is dat wel zo? Bij de customs die ik heb zijn de micobolts verzonken. Dat vereist een arbeidsgang die zorgvuldigheid vereist en naar ik aanneem tijd kost. En als ik dan op een videootje zie hoe lang een professional er over doet om te pinnen! 30 seconden? En denk je nou echt dat mensen als Tim Zowada en Livi die messen maken waarvan de vervaardiging van een item een dag in beslag neemt (het smeden van een billet niet in ogenschouw genomen) en een minifortuintje kosten, in haastige spoed pogen een paar centen te verdienen door van het pinnen af te zien? Groet, J Ik zal het anders zeggen, voor mij persoonlijk is het gebruik van microbolts gemakkelijker dan te pinnen - dat gaat wel moeizaam hoor dat pinnen! Maar ik ben dan ook geen pro, en ik heb er me ook nooit mee bezig gehouden om ze te verzinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted December 3, 2013 Author Share Posted December 3, 2013 Beste decraew, Dank voor je ontboezeming. Ik ga dezer dagen een speciaal freesje kopen om te bezien of ik ook wat met "coutersinking" kan bereiken. Maar ik (f?v)rees het ergste. Op het pivot einde van mijn scales bevindt zich verdomd weinig dikte. Als ik wil verzinken moet ik de scales verdikken en dat gaat ten koste van de subtiliteit. J Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted December 3, 2013 Author Share Posted December 3, 2013 Een tijd geleden! Ik ben dus als altijd weer te laat! J Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkverhaar Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 De microbolts zijn te bekomen:- http://knupfer.info/shop/" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.modellbauershop.de/index.php" onclick="window.open(this.href);return false; Dank. Ik ga zoeken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts