Jump to content

Gold Dollar 800

vandelaak

Recommended Posts

Heeft iemand Gold Dollar's beste type open scheermes wel eens geprobeerd? De "800". Ik heb toenet eentje voor mezelf besteld... maar was benieuwd of iemand anders dit model kent? Dit model is vrij moeilijk te vinden, vergeleken met de goedkopere Gold Dollars. Kan er niet veel van vinden op het internet...

Volgens mij worden die dingen momenteel niet geproduceerd, je kunt ze vanaf fabriek bestellen maar je moet dan een heel groot aantal afnemen.

Er worden wel heel veel van die dingen als GD 800 aangeboden met 208 handvat, laat daar nou net het gedeelte waar het nummer in gestanst is helemaal vlak afgeslepen zijn terwijl er bij een echte 800 daar gewoon het nummer hoort te staan. Ik ben er dus van overtuigd dat die dingen die momenteel als 800 verkocht worden gewoon gepimpte 208 zijn, echte nepperts dus...

Dit is de echte:

800_zps8031b07d.jpg

Hoi Puerco,

Bedankt voor de uitleg, ik krijg hem later deze week binnen. Ik laat wel weten of het nummer erin staat of niet. (met fotootjes uiteraard) Maar die foto die je liet zien, lijkt 100 % op het mes wat ik heb besteld.

D'r komt ook een Gold Dollar 900 uit binnenkort. (ik weet nog niet wat het verschil zal zijn)

Ha van de laak!

Ik heb er al met anderen bijna ruzie over gehad. En dat wil ik met jou niet hebben, Toch. Botweg. Houd op met die Gold Dollar producten. Ik weet wel dat het staal redelijk klopt. Maar er is niks mee te beginnen tenzij je het ding helemaal uit elkaar sloopt. De spine in het gareel brengt. Met diamond lapping daarna de in het gareel gebrachte spine pogen te koppelen aan een edge zonder bevel. En dan de aansluiting met de tang. Vreselijk. Dit wordt nooit een heirloom.

Ik wil je geen pijn doen maar Gold Dollar is de Trabant onder de straights. Kruip daarvan weg.

Koop op Ebay via geselecteerde A1 verkopers (ik wil geen reclame maken dus ik noem hier geen bepaalde topverkoper; heeft ook een site waar je buiten competitie kunt kopen) een 6/8ste vintage met als oorsprong Solingen/Sheffield. Ik wil je wel verwijzen.

Groet,

Joost

Hoi Puerco,

Bedankt voor de uitleg, ik krijg hem later deze week binnen. Ik laat wel weten of het nummer erin staat of niet. (met fotootjes uiteraard) Maar die foto die je liet zien, lijkt 100 % op het mes wat ik heb besteld.

D'r komt ook een Gold Dollar 900 uit binnenkort. (ik weet nog niet wat het verschil zal zijn)

Als je die hebt weten te bemachtigen dan heb je geluk want ze schijnen net zo zeldzaam te zijn als kippen met tanden. Ben benieuwd wat die 900 voor een ding gaat worden.

Ik heb altijd met veel plezier geschoren met Gold Dollars maar ze vereisen wel wat werk voor ze klaar voor gebruik zijn en de standaard handvatten zijn functiineel maar oerlelijk.

Hoi Joost, ja ik weet er van, die verhalen van Gold Dollars. Lopen wel heel erg uit een. Maar goed, zelf ook eens een keertje proberen, en het is de 800. Ken je de 800 ook? Blijkt wat beter te zijn afgewerkt enzo.

Waar heb je hem vandaan? Ik loop al een paar jaar uit te kijken naar zo een ding maar schijnbaar worden ze alleen op bestelling geproduceerd en dan alleen in grote oplage.

Seraphim op B&B is er lyrisch over maar die heeft een aantal jaar geleden een aantal ingeslagen toen ze nog wel te krijgen waren.

Ha vandelaak!

Er heb ergens gelezen dat de 800 wat beter is dan degenen die ik ben tegengekomen en in mijn handen heb gehad. Een student die ook liefhebberij in het maken van scales heeft en dus veel messen nodig heeft om zich bot te vieren. Hij koop de Gold Dollars met tientallen tegelijk in China voor een habbekrats en verricht de sloophandelingen als hiervoor bedoeld. Hij slijpt Spanish points; barbersnotches enz.. Dan gaat er regelmatig wat fout maar hij valt zich dan geen buil.

Ik kocht zoeven voor een paar tientjes bij de Barbershop een vintage Carl Rado 7/8ste full hollow.

http://www.winkelplein.nu/barbershopsuply/default.asp?page=detail&Id=1548283&sid=FE4D0ndjSitktiBRe7ReNz2weqEgwY" onclick="window.open(this.href);return false;

Die restaureer ik liever want ik weet zeker dat ik kwaliteit in handen heb.

J

• 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Heren,

Forumgenoot Arjan van de Laak te Hongkong heeft een Gold Dollar 800 verworven en de verwerpelijke scales er af gesloopt. Hij verzocht mij om het mes van nieuwe scales te voorzien. Ik heb hem een proeve van af monteren hoornen scales waarvoor ik geen directe bestemming had,getoond met daarbij het volgende bericht, fragment voor zover te dezen van belang:

"Wat vind je ervan? Ik zal het mes na ontvangen akkoord naar de stenen brengen om te bezien of het wat kan worden. De bevel deugt niet. Als het de stenentest doorstaat zal ik het scheerklaar maken. Het mes is overigens wat afwerking betreft beroerd.

Ik wil je hiermee niet teleurstellen. Ik heb een andere forumgenoot ( red. pjdevos) die zich heeft gefixeerd op een GD800 en deze inmiddels heeft gekocht, verzocht om mij van de eigenschappen daarvan op de hoogte te stellen. Met het oogmerk om na positieve bevinding een bron aan te kunnen spreken waaruit ik in relatief onbeperkte mate mijn behoefte aan kwaliteitsmessen die kunnen worden gerescaled, te kunnen bevredigen.

Maar, het wordt hem nooit, ook niet met de GD 800.

Het is bagger en het blijft bagger. In die zin dat je er wel goed mee zou kunnen scheren na grondige bewerking. Maar je wilt toch iets in je handen hebben wat betekenis heeft?

We lullen toch ook niet op talloze fora die over chique vulpennen gaan dat het de moeite loont om vele uren te besteden aan het oppeppen van Kilo Utrecht Tango Bic wegwerp ballpoints?" enzovoorts

Vervolgens is rescaling door mij afgerond en is het mes naar de stenen en het leder gebracht. Ik rapporteerde Arjan naar aanleiding van mijn voorlopige bevindingen vanmorgen als volgt:

"De scales zijn gemonteerd. Ik heb het mes gehoned (5.000 grit/10.000grit/16.000grit) en gestropped (50 laps chroomdioxide op leer/50 laps schoon paardenleer. Ik moet zeggen dat het eindresultaat me meevalt. Met name de rechterkant van de spine was rommelig. En dit is voor een groot deel gladgestreken door het honen.

Ik heb het mes nog niet geprobeerd want ik ben nu glad geschoren. Morgenochtend zal ik op een wang controleren of het mes scheerklaar is want ik het geen hone ervaring op roestvrij staal. Ik zal zien of ik het mes morgen op de post kan doen."

Het valt dus in het huidige stadium best wel mee. Maar morgenochtend de "proof of the pudding".

Ik vernam tussendoor van Arjan dat jij zich ook is gaan focussen op (gebruikt) vintage Solingen.

Ik laat jullie weten of ik morgen na afloop van de oefening de badkamer in zodanige geschoren staat heb verlaten dat mijn lieve vrouw mij bij confrontatie nog herkende.

J

Zoals ik reeds aan Arjan van de Laak mededeelde heeft hedenmorgen zijn rescalede scheerklaar gemaakte GD800 de scheerproef goed doorstaan. Het mes doet wat prestaties betreft niet onder voor de gemiddelde opgeknapte Duitser of Brit.

Toch wil ik de lezers in het algemeen niet adviseren met een GD800 te beginnen. Het is een van de betere GD´s zodat je circa € 30/35 kwijt bent. En dan zit je met een paar waardeloze scales die je moet vervangen. Als je die niet zelf kunt maken dan moet je ze kopen.

Het mes is links en rechts van de spine over de volle lengte van de snee, slecht afgewerkt. Het heeft totaal geen bevel en is zo bot als een stuk spoorrails.

Je moet dus over vaardigheden en een reeks stenen beschikken en knap kunnen honen en stroppen.

Door het honen knapt de spine wel wat op maar wil je hem helemaal strak hebben dan zal dat alleen maar lukken door lang door te honen en te beginnen met een 2.000 steen. Met als gevolg dat je aan het eind van de operatie opgezadeld zit met een hele hoop honewear.

Als je dan ziet dat je direct uit de webshop van Tony Holmes een leuke vintage met knappe scales kan kopen voor pakkumbeet € 40 (zie na te melden link), dan ben je als je geen doorgewinterde knutselaar bent, daar beter mee af.

http://www.taylors1000.com/direct_sales/set16/tilsmith/IMG_1096.JPG

J

Edited by Guest

Overigens heb ik de GD gekilled. De verkoper kwam opeens na een paar weken met de vraag om mijn telefoonnummer omdat hij dat voor het versturen nodig had. Daar doe ik niet aan. Dus de verkoop toen geannulleerd.

Ik heb recent wel een duurdere Titan binnen gekregen, die identiek is aan de Bakkus, alleen iets goedkoper. Er was 1 verschil: de Bakkus was bijna scheerklaar, de Titan niet. Hier moest ik ook nog met de Dremel aan de slag om de dubbele hiel weg te slijpen, want honen ging gewoon niet. Na het hobby-boppen is het mes wel scheerklaar en is het feitelijk een Bakkus.

Een GD66 is wel het leukste speelmes, zeker vanwege de prijs.

• 1 year later...

Mocht iemand ooit nog in de verleiding komen een GD te kopen, bespaar je de extra dollars voor de 800. De 200 is hetzelfde mes van roestvast alloy. Je haalt de scales er toch af. Dan maakt het niet uit of er plastic of lelijke houten scales op zitten. Mes is hetzelfde (met uitzondering van de half gestanste 200 of 800 vermelding).....