marco Posted December 1, 2013 Share Posted December 1, 2013 Hier nog mensen die graag espresso drinken? (niet die bagger uit een senseo....) Lijkt me wel leuk om hier verschillende dingen omtrent espresso te kunnen bespreken, zoals whisky voor de liefhebbers ook een topic heeft. Bij geen interesse mag er natuurlijk een slotje op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widowmaker Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Sinds jaar en dag staat hier een Saeco Royal Bonen er in, water er in en klaar. Uiteraard hebben we de machine wel naar onze voorkeur afgesteld betreffende de hoeveelheid koffie, hoeveelheid water, grofheid van de maling en de temperatuur van het water. Na diverse test rondes zijn we als keuze bonen uitgekomen op de Espresso Coffee 100% Arabica van de ...... HEMA Een geweldige mélange die je eigenlijk de hele dag kunt drinken. Bij speciale gebeurtenissen wil ik nog wel eens een ILLY nemen Link to comment Share on other sites More sharing options...
gyedema Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Ik heb zo'n nespresso apparaat maar moet eerlijk zeggen dat ik de cups van Nespresso zelf niet zo top vind. Ik koop altijd die van DE bij de appie heijn en die bevallen me prima. En voor de snel, een bakkie espresso van Nescafé poeder.... Blijf het lekker vinden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
timmert26 Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Wij hebben thuis een dolce gusto, die zet ook een heerlijk bakkie. Heeft ook 3 verschillende espresso smaken volgens mij. Espresso kan me haast niet sterk genoeg zijn! Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjdevos Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Ja, lekkere kleine krachtshots. Mijn eerste dag in Italie, net vers aangekomen om aan een nieuwe baan te beginnen. Ik wist niet eens wat espresso was toe de mevrouw in het hotel zei dat ze alleen Italiaanse koffie had.... Dat was schrikken, maar nooit meer de smaak verloren. Ik heb geen favoriet, ik drink alles. Nespresso van alle leveranciers en versgemalen zoals ik het thuis doe. Wat daarin gaat wordt bepaald door de aanbiedingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Nespresso machine die dagelijks een espresso perst na het eten. Heerlijk! Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted December 2, 2013 Author Share Posted December 2, 2013 Toch nog wat animo. Ik heb zelf een Gaggia Titanium, volautomaat. Maar eigenlijk is het tegenwoordig, net zoals Saeco, eigenlijk gewoon Philips. Het liefste zou ik een ECM pistonmachine hebben, maar helaas kan ik die niet betalen. Qua bonen: Het liefst drink ik Illy of Lucaffé (Exquisit). Van de laatste kan ik afentoe een zak van mn werk meenemen, heerlijke koffie! 80% arabica 20% robusta. Niet meteen gaan stuiteren, een goeie robusta is altijd beter dan een slechte arabica. In een melange geeft dit net ff die extra kick. Over het algemeen gebruiken we thuis gewoon Perla extra dark bonen thuis, betaalbaar en de lekkerste van de supermarktbonen. De hemabonen ga ik ook eens proberen. wat ik verder wel lekker vind: Peze Lavazza (de professionele horecabonen, 3 van de 4 melanges, niet die vieze supermarktbonen) en 2 melanges van Simon Levelt waarvan ik de naam niet meer weet. Verder heb ik behoorlijk wst andere geproeft, maar weet ze ff niet meer allemaal voor de geest te halen. De machine wordt nog wel eens bijgesteld als andere bonen er om vragen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
timmert26 Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 smit en dorlas is ook heerlijk, maar knap aan de prijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted December 2, 2013 Author Share Posted December 2, 2013 Die branden ook de la place bonen, masr daar ben ik zeg maar geen fan van.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Af en toe drink ik een Nespresso thuis, maar mijn vrouw is toch wel de hoofdgebruiker van die machine. Ooit stond er een klein Espresso apparaat, maar die is vroegtijdig overleden en wegens luiheid vervangen voor de Nespresso. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted December 2, 2013 Author Share Posted December 2, 2013 Ik denk dat een Nespresso op dit moment ook het meest waardige alternatief is voor een echte espresso. Vrienden van mij hebben er een en het smaakt best aangenaam als je het goede cupje kiest. maar een echte ristretto of espresso blijft het lekkerste. Een ristretto drink ik wat minder, die wil ik echt voor mezelf als speciale traktatie houden, anders wordt het zo gewoon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Ben ook van de Nespresso. Erg tevreden mee. De special brews zijn vaak net nog even beter van smaak en belangrijk is de goede waterhoeveelheid. Dan is alleen in Italië en Spanje de koffie nog lekkerder! Is wel relatief duur drinken, maar ja dat zijn nog een paar van mijn hobby's:mrgreen: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puerco Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Ik heb ook een volautomaat maar dan van Siemens, vind het geen topding want hij maalt net niet fijn genoeg maar Siemens is wel een merk dat lekker degelijk is. Dat ding word hier ERG veel gebruikt want we zijn hier verslaafd aan koffie maar meestal zet ik iets grotere bakjes dan espresso. Ook hier zijn de bonen van de Hema favoriet, gewoon heerlijke koffie. Als deze het opgeeft of misschien al eerder dan ga ik kijken voor een echte espresso apparaat en dan word het waarschijnlijk die van Quick met een los apparaat om de bonen te malen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted December 2, 2013 Author Share Posted December 2, 2013 let wel op dat als je het los koopt en goed wil doen, vooral qua molen, dat je veel geld kwijt bent. ik zou zelf eerder voor een ecm dan een quick gaan, maar uekaz.... jammer dat de bonen niet fijn genoeg gemalen worden, dat merk je echt in de smaak van de koffie. maling is zo belangrijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widowmaker Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Let bij de aanschaf ook op wat voor maal schijven er in zitten, als je keramische kunt krijgen, altijd daar voor gaan. Door de olie die er toch altijd nog vrij komt gaan metalen schijven nog wel eens klonteren, met een vastgelopen maalwerk tot gevolg. Ooit begonnen met een Illy francis X5, maar nu al jaren een Saeco volautomaat met ..ja hoor keramische schijven Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted December 2, 2013 Author Share Posted December 2, 2013 maalschijven moet je ook eigenlijk zo nu en dan laten vervangen. neem in ieder geval geen molen met mesjes, dan kan je beter bij de volautomaat blijven... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Vroeger heb ik een Rancilo Silvia gehad, lekkere espresso en heerlijke cappuccino's Het enige nadeel vond ik de tijd die nodig was op gebruiksklaar te worden. Een half uurtje wachten voor 1 espresso vond ik wat te lang. De bonenmaler wordt nog steeds gebruikt. Toen kwam de nespresso , lekker en makkelijk ! De cupjes gingen er hier veel te snel doorheen, dat moest toch anders.. Nu drink ik thuis alleen nog maar filter koffie, uit de Chemex of clever dripper. Het allerbelangrijkste blijft toch verse bonen en een goede maler. Hema bonen zijn niet verkeerd voor de prijs, maar vers gebrand is het lekkerste Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted December 2, 2013 Author Share Posted December 2, 2013 he vet! een chemex! is dat echt zo lekker als ze zeggen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Het geheim zit in de filters.. De koffie wordt er "zacht" van. Mijn vriendin vindt het de lekkerste koffie. En het ziet er leuk uit Link to comment Share on other sites More sharing options...
VROEM Posted December 2, 2013 Share Posted December 2, 2013 Vroeger heb ik een Rancilo Silvia gehad, lekkere espresso en heerlijke cappuccino's Het enige nadeel vond ik de tijd die nodig was op gebruiksklaar te worden. Een half uurtje wachten voor 1 espresso vond ik wat te lang. <<<>> Hé die heb ik ook gehad! Een geweldig ding en heerlijke koffie. Toen kwam er een Nivona CafeRomatica 770 maar welke koffie er ook in ging het bleef waterig smaken. Toen de Nespresso in huis kwam nooit meer anders geprobeerd, de Douwe Cups vormen m.i. ook geen alternatief. Ik heb de Citiz & Milk en vind die koffie zelfs beter dan in de meeste restaurants, maar die lijkt dan ook steeds slapper te smaken UEKAZ. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted December 2, 2013 Author Share Posted December 2, 2013 De koffie in de meeste horeca gelegenheden (er zijn uitzonderingen) is bedroevend slecht; koud, te grof gemalen, vaak bitter door slechte reiniging, verbrand doordat ze te lang wachten met de machine aan zetten als de piston er al in zit, slechte bonen, bonen slecht bewaard, vieze molen, te weinig gemalen koffie per kopje, te veel water, over- of onderextractie enz enz enz.... Koffie zetten is geen kunst (afgezien van de heerlijkheden die echte baristi maken) als je logisch nadenkt kan je echt wel een fatsoenlijke espresso maken. In de meeste gevallen wordt er gewoon niet goed schoongemaakt en dat ga je proeven. Espresso moet ook niet "sterk" smaken, maar "vol". Daar zit net het kleine verschil in. De lekkerste espresso ooit heb ik gedronken op de horecava bij de illy stand. Deze omschrijf ik, een beetje zeikerig misschien, zo: warm, vol van smaak en aangenaam zacht. Alsof er een fluwelen dekentje op je tong wordt gelegd. Als je wel eens zulke goede espresso hebt gedronken dan herken je dat laatste, hoe zweverig het ook klinkt, meteen zonder nadenken. Als ik dat nou thuis zou kunnen bereiken.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
steefmobiel Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 Hier ook een saeco volautomaat. Een vaste bonensoort hebben wij niet en soms is het dan ook weer Ff proberen welke standen goed werken. Maar zo nu en dan halen we een zak bij lakei en die zijn toch wel dreig Lekker. Mvg Stephan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nix13 Posted December 6, 2013 Share Posted December 6, 2013 Hier wordt koffie gezet door een knopje indrukken op de volautomaat van Siemens. Heerlijk met Segafredo Oro bonen. Deze vinden wij erg lekker en niet zo vet als sommige andere bonen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VROEM Posted December 6, 2013 Share Posted December 6, 2013 Vandaag de Nexpod Oro (Kruitvat) Nespresso alternatief geprobeerd. Wat een troep! 't Is gewoon Senseo in een Nespresso cupje. Zelfs EUR 1,99 is te veel voor deze rommel, bah. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DoubleB Posted December 6, 2013 Share Posted December 6, 2013 Hier een Douwe Egberts filter apparaat met daarnaast een losse koffiemolen. Als ik echt iets extra's wil pak ik de cafetiere en maal ik de bonen wat grover. Moet zeggen dat de bonen van het simpele DE Rood op de een of andere manier toch wel favoriet zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts