Jump to content

Recommended Posts

Posted

Aanleiding voor deze post (voor mij), was o.a. dit topic, maar ook in andere topics zie ik regelmatig flinke aantallen voorbij komen.

Ik zie heel mooie gevulde kasten etc. voorbij komen, maar hebben jullie niet het gevoel dat het allemaal wat te veel wordt?

Ik ben ook poosje bezig, maar zit binnenkort toch wel aan mijn max van ongeveer 10 zepen, stuk of 5 aftershaves, 5 krabbers. Als ik wat nieuws wil, probeer ik altijd iets anders weer weg te doen. Zelfs dan weet ik al af en toe niet waar ik zin in heb, laat staan met tientallen keuzeopties in krabbers, kwasten of zepen (of bij sommigen: > 100)!

Voor alle duidelijkheid, iedereen moet lekker doen wat hij/zij leuk vindt, helemaal goed. Maar bekruipt dit gevoel de "verzamelaars/gebruikers" dan nooit? Ik heb het dan eigenlijk niet over de echte verzamelaars die de spullen niet gebruiken, maar meer de mensen die ze wel gebruiken.

Dit is natuurlijk niet het juiste forum om deze vraag te stellen ;-) maar ben toch benieuwd hoe jullie hierin staan.

• I like it 2
Posted

Nope, geen last van.

En volgens mij zijn er hier geen mensen die alleen de spullen kopen om in een kast te zetten en worden deze spullen zeker wel gebruikt, hetzij wel wat minder vaak aan bod komen.

• I like it 6
  • Agreed 3
Posted

Ik snap zeker de verzameldrang van sommigen want laten we eerlijk zijn: elke dag een ander geurtje of scheerbeleving is best leuk!

kijkend naar mijzelf hoeft dat niet zo: ik heb al gemerkt dat ik met de Royal Lime zeep zeeeer lang ga doen. De pre-shave en ASB zullen iets harder gaan maar daar ga ik pas voor shoppen als ze nagenoeg op zijn.

Qua krabbers heb ik er straks 3: 2 milde en 1 agressieve. Afgaande op 1 scheerbeurt met de Feather gaat dat mij "go to" krabber worden. Alleen qua mesjes ben ik er nog niet uit: de Feather mesjes zijn, denk ik, té voor mijn huid. Ik ga binnenkort de Mühle mesjes proberen om te kijken hoe die scoren. En ook daar zal ik zoiets hebben van: heb mijn mesje gevonden? Dan kijken voor 100 stuks en pas weer bestellen als die op zijn.

Bowls en kwasten hoeven van mij ook maar eenmalig tenzij alles stuk of versleten is.

Neemt niet weg dat ik kan genieten van de verzamelwoede van sommige hier!

• I like it 2
Posted

Ik heb er ook geen last van, ik gebruik alles wat in de kast staat. De ene wat meer dan de andere natuurlijk. En als ik soms inspiratie mis doe ik mee aan de #themeoftheweek van BBS live mannen op Instagram.

• I like it 3
  • Agreed 2
Posted

Op zich wel een leuk onderwerp.

Ik kijk ook geregeld met enige verbazing, en ja ook soms met enige jaloezie, naar hetgeen men allemaal heeft. Dan zie ik zoveel zepen, kwasten enz waarvan ik denk dat het meer een soort verzameling is dan daadwerkelijk gebruik. Ook moet ik eerlijk zeggen dat het nut mij btje ontgaat.

Wat moet ik met ???15 zepen, ASB enz als de houdbaarheid ong. 12 mnd is en het product daarna minder wordt. Leuk dat je je in een jaar daar 10 keer mee geschoren hebt en je na een tijd tot de conclusie komt dat het product niet meer lekker of te oud is...

Mijn praktische inborst en opvoeding komt dan ook naar voren. Ik zie het ook een beetje als verspilling in deze huidige maatschappij met alle issues. Dat zegt overigens meer over mij en wil ik "anderen" zeker niet te kort doen.

Overigens wel leuk om te vermelden dat ik voorheen 1 kwast, zeep en krabber had. Ben voor mezelf wel wat losser geworden en heb nu wat meer zepen, afgestemd op jaargetijden en een paar kwasten. Krijg je met input van een forum en een vrouw die zegt dat ik niet zo moeilijk moet doen.😉

Overigens kan ik wel genieten van mooie manieren van uitstallen, zoals de vitrinekast van afgelopen weekend.

• I like it 3
  • Agreed 2
Posted

Iedereen moet natuurlijk helemaal zelf weten wat hij koopt. Ik vind het leuk om telkens wanneer ik scheer een verschillende zeep, balsem of kwast te kunnen gebruiken (krabbers en mesjes wissel ik nauwelijks). Dat maakt voor mij het scheerritueel juist een bezigheid waar ik naar uit kan kijken. Wel probeer ik een balans te zoeken tussen gebruik en aantal. Zo vind ik het zonde om zoveel scheerspullen te kopen waardoor het slechts een paar keer per jaar wordt gebruikt, even los van waar je die zooi allemaal laat natuurlijk. Het is dikke prima als een interesse uitgroeit in een hobby, maar je moet uitkijken dat een hobby niet uitgroeit in een soort verzamelwoede.  

Wat betreft houdbaarheid: zepen/crèmes en aftershaves zijn prima tientallen jaren te behouden.

• I like it 4
Posted
37 minuten geleden, Woodface zei:

Op zich wel een leuk onderwerp.

Ik kijk ook geregeld met enige verbazing, en ja ook soms met enige jaloezie, naar hetgeen men allemaal heeft. Dan zie ik zoveel zepen, kwasten enz waarvan ik denk dat het meer een soort verzameling is dan daadwerkelijk gebruik. Ook moet ik eerlijk zeggen dat het nut mij btje ontgaat.

Wat moet ik met ???15 zepen, ASB enz als de houdbaarheid ong. 12 mnd is en het product daarna minder wordt. Leuk dat je je in een jaar daar 10 keer mee geschoren hebt en je na een tijd tot de conclusie komt dat het product niet meer lekker of te oud is...

Mijn praktische inborst en opvoeding komt dan ook naar voren. Ik zie het ook een beetje als verspilling in deze huidige maatschappij met alle issues. Dat zegt overigens meer over mij en wil ik "anderen" zeker niet te kort doen.

Overigens wel leuk om te vermelden dat ik voorheen 1 kwast, zeep en krabber had. Ben voor mezelf wel wat losser geworden en heb nu wat meer zepen, afgestemd op jaargetijden en een paar kwasten. Krijg je met input van een forum en een vrouw die zegt dat ik niet zo moeilijk moet doen.😉

Overigens kan ik wel genieten van mooie manieren van uitstallen, zoals de vitrinekast van afgelopen weekend.

Zo'n beetje precies verwoord hoe ik ook in de race zit. Laat me duidelijk zijn, ook ik vind het heerlijk om bij anderen te kunnen kijken ;-)

Posted

Zelf vind ik het ook leuk om zeepjes en afterhaves te proberen. Maar ik probeer er toch een max van 1 a 2 per keer op te zetten, zodat ik het ook wel echt opmaak. Want als ik mijzelf laat gaan, heb ik ook binnen de kortste keren een hele kast vol.

Met krabbers, kwasten en mesjes is het bij mij proberen totdat ik een goede combinatie heb gevonden. Gisteren bijvoorbeeld een perfecte scheerbeurt gehad met een Merkur38c en een Astra Superior Platinum. Hier torn ik dus ook niet meer aan.

Maar de combinatie voor mijn Edwin Jagger DE89 en Parker 26c moet ik nog vinden. Vandaar dat ik onlangs een aantal samples heb gekocht.

• I like it 2
Posted
1 uur terug, MacMarty89 zei:

Wat betreft houdbaarheid: zepen/crèmes en aftershaves zijn prima tientallen jaren te behouden.

"Scheren is het kenmerk van hogere beschaving."

~ Arthur Schopenhauer (1788-1860), Duits filosoof

Hele mooie quote trouwens.

Vwb houdbaarheid... daar is bij mij toch enige verwarring. Het zal zeker lang houdbaar zijn, maar tientallen jaren??? Waarom staat 12 mnd op een scheerzeep? Zal toch wel met kwalitiet te maken hebben???

• I like it 1
  • Thanks! 1
Posted

ook voor mij is het antwoord neen (waarschijnlijk had niemand iets anders verwacht van mij😉)

Ik zie het als een hobby. Het scheren is een moment van genieten en de variatie is gewoon leuk.

Tegelijk behoedt het mij van andere valkuilen - ik weet van mezelf dat ik ook geboeid ben door bijvoorbeeld wijn, vulpennen of mechanische polshorloges. Nu, dat zijn pas dure hobby's; een zeep van 15 of 20 euro, of een vintage bakelieten krabber voor een habbekrats (en zelfs de occasionele duurdere uitgave) vallen daarbij in het niets. 

• I like it 7
  • Agreed 1
Posted
13 minuten geleden, Woodface zei:

Waarom staat 12 mnd op een scheerzeep? Zal toch wel met kwalitiet te maken hebben???

Regeltjes.

Op chocolade staat voor de vorm ook een uiterste houdbaarheidsdatum, maar het spul is nog lang lang daarna nog prima te verorberen zonder lichamelijke klachten 😉

• I like it 1
  • Agreed 5
Posted
11 minuten geleden, Woodface zei:

"Scheren is het kenmerk van hogere beschaving."

~ Arthur Schopenhauer (1788-1860), Duits filosoof

Hele mooie quote trouwens.

Vwb houdbaarheid... daar is bij mij toch enige verwarring. Het zal zeker lang houdbaar zijn, maar tientallen jaren??? Waarom staat 12 mnd op een scheerzeep? Zal toch wel met kwalitiet te maken hebben???

houdbaarheid is een wettelijke verplichting (noteer dat het een "tenminste houdbaar tot" is, geen vervaldatum - zoals bij bloem of suiker kan een dergelijk product nog veel langer gebruikt worden.  Ik heb een vintage Vinolia zeep die minsten vijftig jaar oud is en nog perfect te gebruiken.  Zelfs de roosjesgeur is nog aanwezig

• I like it 4
Posted

Dat denk ik soms ook wel bij spullen van een paar honderd euro

Maar als je dat leuk vind moet je dat gewoon doen. Niks mis mee

Ik ben zelf niet in die positie ( misschien maar beter ook 🤣) Ik heb veel van het 

zelfde en wat troepjes. Maar vermaak me er prima mee en scheert goed en daar gaat het om 

• I like it 7
Posted

Denk dit ook soms, teveel is te veel. Ieder zijn eigen ding natuurlijk.

In het begin was het ook van: dit wil ik nog, en dit ook en dat ook......

Resulteerde in een 10-tal zepen, 2 borstels, 4 krabbers, pre-shave, AS enz...

Sedert enige tijd mij voorgenomen om niks meer te kopen (er komen nog 2 La Toja sticks mee uit Spanje😇) tot het daadwerkelijk op is (zeep en AS).

Ik denk dat mijn scheerzeep nog enkele jaren meegaat voor alles daadwerkelijk opgebruikt is.

Dan pas liever 1 kwaliteitszeep met AS of ASB erbij kopen. hoop ooit op een 5-tal uit te komen ☺️

Zo is mijn laatste scheer-aankoop nu al 119 dagen geleden (en ik ben er stiekem wel een beetje fier op).

Als beloning kan je dan na x-aantal dagen eens een nieuwe krabber of borstel kopen, de voldoening is dan des te groter.

• I like it 7
Posted

Zelf heb ik wel ervaren dat het op een gegeven moment teveel wordt. Ik krijg toch voorkeuren in zepen en krabbers en de rest ligt dan wat te verstoffen. Leuk om te hebben maar wat heeft dat dan nog voor waarde. Bovendien ligt het maar ruimte in beslag te nemen, waar ik helemaal geen zin in had en heb.

Met MdC (3), SV (2) en Simpson (3) zepen merk ik dat mijn interesse voor al het andere is weggevallen. Zo ook met Blackland Blackbird en Vector en Paradigm diamond back voor krabbers. Alleen de open messen kan ik maar niet uitdunnen......

Rond een verhuizing 2 jaar geleden toch maar eens grote schoonmaak gehouden. Ik heb nog 7 open messen 5 krabbers, 5 kwasten en 12 zepen. Eigenlijk nog steeds teveel maar sommig materiaal pak ik dan toch eens per half jaar op. Alles past nu heerlijk in een halve la (100cm breed) onder de wastafel. Alleen open messen en slijpmateriaal hebben een droger plekje

• I like it 7
Posted

Het is mijn 'guilty pleasure'. Ik vind het heerlijk om te bedenken wat ik zal gebruiken. Er is eigenlijk niks wat ik niet gebruik of er een bepaalde waarde aan zit. Het is ook een hobby geworden en ook voor mij geldt dat ik ook andere interesses heb die ik 'gevaarlijker' vind (rum, tequila en mezcal, boeken, kunst, films). Met hobby bedoel ik dat ik er veel tijd in stop, met lezen, zoeken, leren enz enz en dan wil ik ook een aantal zaken hebben. Ik geef toe dat ik steeds afweeg of het niet te veel wordt en het te weinig aan bod zal komen. Tot nu toe houd ik het overzicht. Ik heb mezelf ook een bepaald budget per maand gesteld die ik zorgvuldig bewaak. Al met al heb ik er behoorlijk veel plezier in, al schudden vrienden en mijn vrouw minzaam hun hoofd... Nutteloze zaken verdienen zorgvuldige aandacht

• I like it 9
  • Agreed 1
Posted

Ik probeer het zo te houden dat ik alles regelmatig gebruik. Dat lukt met 8 messen, 2 krabbers, 1 shavette , 2 kwasten en 10 stuks zeep( hiermee kan ik nog jaren vooruit)..

• I like it 6
Posted

Bedankt allemaal voor jullie reacties, goed om te lezen hoe iedereen verschillend is…. Of juist niet. Maar iedereen doet het lekker op zijn eigen manier, en dat is het mooie eraan.

• I like it 2
  • Agreed 8
Posted

TJa soms denk ik wel ca 15 zepen is wat veel. Maar er valt zo veel te ontdekken en de variatie is leuk. Ik probeer wel wat te rouleren en verkoop/ruiil/vergeef zepen etc wanneer ik ze niet veel gebruik. Momenteel heb ik 2 krabbers (eerder 1 weggegeven aan een vriend), 1 straight en een shavette. Deze worden ook door andere gezinsleden gebruikt (ieder eigen mesjes natuurlijk). Daarnaast nog 2 kwasten, een voor dagelijks gebruik en 1 voor vakanties. En verder heb ik nog 8 aftershaves die soms bij de zepen horen.

• I like it 7
  • 2 months later...
Posted

Toen ik met deze hobby begon, kocht ik elke maand wel een nieuwe scheerzeep.

Ik probeer per geur klasse ongeveer 1 zeep te hebben.

Helaas kom je met miskopen er wel achter dat dat soms makkelijker gezegd dan gedaan is.

Ik vind 10 zepen voor mij echt wel de max hoor. Vooral omdat ik het zonde vind als zepen te lang blijven staan, en daardoor in (geur)kwaliteit inleveren.

Ik heb op dit moment 1 razor en 2 kwasten.

Die tweede kwast is uit nood geboren, aangezien ik hem op vakantie heb aan moeten schaffen, omdat mijn kwast thuis lag! :P

Wel ga ik dan binnenkort een nieuwe zeep aanschaffen, aangezien de Razorock Carribean Holiday regelrecht de prullenbak in gaat. De geur begin echt ranzig te worden op de een of andere manier :S

Daarvoor in de plaats komt denk ik proraso blauw/wit of een bergamot zeep.

• I like it 3
Posted

Heb ondertussen ook wat meer krabbers verzameld, maar meer omdat ik wat vintage exemplaren gekocht heb die ik op wil knappen. Wat me vervolgens bevalt hou ik zelf, rest gaat weer weg. Qua zepen en aftershaves probeer ik het wel binnen de perken te houden.

• I like it 1
  • 7 months later...
Posted

TOBS peppermint was op, dus tabac aangeschaft. Ik merk dat ik nu de laatste tijd vooral veel TOBS pino gebruik, en nu dus Tabac.

Meer zepen aanschaffen zou ik zonde vinden. Eerst maar eens wat "deukjes" in mijn zepen maken.

• I like it 3
  • Haha 1
  • 6 months later...
Posted

Ik zie dat ik weer op een soort van hetzelfde punt ben aangeland. Ik ervaar schijnbaar een of ander evenwicht waarbij ik mezelf nog prettig voel en de boel overzichtelijk blijft.

Er komen op korte termijn nog 2 kwasten binnen. Daarmee komt mijn verzameling op 5 krabbers, 5 zepen en 5 kwasten. Meer komt er ook niet in, tenzij er weer wat anders uit gaat. Ik merk dat ik dat een "behapbare" hoeveelheid vind. Het zijn wel spullen die ik in de 3 jaar dat ik mu klassiek scheer, verzameld heb en goed zijn bevonden (kan ik nog niet zeggen van de 2 nieuwe kwasten, maar dat komt nog wel). Dus 5 van elk is zo'n beetje het optimum voor mij?

Ik heb dus een soort van tevredenheid bereikt met de producten die ik nu heb en gebruik en de neiging / behoefte om weer nieuwe dingen te willen hebben gaat voorlopig op een laag pitje. Eerst genieten van deze spullen, en daadwerkelijk weer wat spullen opmaken, komen we vaak ook niet aan toe ;-)

• I like it 1