Jump to content

Schoonmaken krabbers

Chay_1974

Recommended Posts

Ik ben al over de top wat betreft het schoonhouden van krabbers. Na elke scheerbeurt haal ik ze uit elkaar en spoel ze goed af, inclusief mesje.

Er ontstaat echter na verloop van tijd nog steeds aanslag op het schroefdraad. Heb gelezen dat als je dit nooit schoonmaakt, je op den duur het schroefdraad kapot draait. Zal wel een hele tijd duren, maar toch... het is je hobby.

Gister heb ik volgens een tip op dit forum de krabbers even in een afwassopje gelegd. De krabbertjes kwamen er weer als nieuw uit. Bij het schroefdraad van 1 krabber was een poetsbeurt met een tandenborstel nodig. Bij de open kam heb ik een ragertje voor de tanden gepakt en de tandjes van de kam ook even geflost😀. Daar kwam ook nog heel wat tussenweg.

• I like it 2

Ik zorg altijd dat het schroefdraad goed droog is dit om corrosie te verkomen. Ik gebruik een wattenstaafje of rol een wcpapiertje op die ik er dan indraai maakt ook gelijk schoon. Het andere deel maak ik droog met een wcpapiertje. En 1 keer in de zoveel tijd gooi ik ze in de ultrasoon.

Ik spoel na de scheerbeurt alles grondig met warm water en daarna met de handdoek afdrogen dan laat ik het uitdrogen tot de dag erna. En eenmaal per jaar met afwasmiddel en tandenborstel een goede opkuis beurt.

Alles uit elkaar halen. Mesje afspoelen en niet drogen. Krabber zelf afspelen en met oude tandenborstel een beetje poetsen, afdrogen en pas 's avonds weer in elkaar. Binnenkant van greep met een wattenstaafje een beetje poetsen. Eens in de hele lange tijd gaan ze in ultrasoon badje. Dat is ongeveer mijn ritueel.

Afspoelen, gewoon koud water voor mij en dan  alles goed afdrogen met een microvezel doek en vaak een dag uit elkaar laten liggen. De krabber met wat meer hoekjes en gaatjes zoals bijvoorbeeld de Fatboy gaat af en toe een oude tandenborstel langs na het scheren. 

Afspoelen, een flinke twist aan de greep geven zodat de druppels tegen de spiegel vliegen, voorzichtig beetje afdrogen, wegleggen. 
Als er een nieuw mesje ingaat soms beetje bijpoetsen met oude (zachte) tandenborstel. 
De spleten en hoekjes van de Schicks ga ik af en toe te lijf met een tandenraggertje en wat tandpasta.

En een paar keer per jaar leg ik de hele handel een tijdje te weken in heet water met afwasmiddel, afspoelen en afdrogen. 

20 uren geleden, jampot zei:

Ik laat alles in elkaar, spoel af en blaas een keer :)

Zo doe ik dat ook ongeveer, blazen en handdoek. 

Om de drie dagen vervang ik het mesje en dan maak ik alles goed schoon met een oude tandenborstel. 

Op 25-8-2021 om 13:02, jos schenau zei:

Voor mij dezelfde routine.  Na iedere scheerbeurt mesje en krabber afspoelen en hierna even droogmaken.

Eens in de zoveel tijd als het nodig is even een grote beurt met een oude tandenborstel. 

hier precies hetzelfde 

Wat een gedoe allemaal. Ik spoel mijn krabbers gewoon af in lauw water, draai ze in elkaar en maak het droog. De rest doet de lucht wel. Als het echt drama is, eens per jaar je zooi in de vaatwasser pleuren met alleen wat soda.

6 uren geleden, MacMarty89 zei:

Wat een gedoe allemaal. Ik spoel mijn krabbers gewoon af in lauw water, draai ze in elkaar en maak het droog. De rest doet de lucht wel. Als het echt drama is, eens per jaar je zooi in de vaatwasser pleuren met alleen wat soda.

Soda is 1 van de middelen die ik juist nooit meer gebruik. Veel te hardnekkig vooral bij geanodiseerd materiaal. Ik spreek uit ervaring. Een Black Beauty werd een Grey Beauty.

• Haha 3