Wolf Posted August 12, 2021 Posted August 12, 2021 Raar vraagje wellicht. Bijna al mijn open messen en kamisoris hebben een rechte punt en scheer hier al geruime tijd zonder ooit enig probleem mee en er nooit iets aan gedaan. Gisteren met een nieuwe kamisori geschoren en voor ik het in de gaten had 3 flinke japen op mijn wang terwijl ik niks anders doe. Zou dit puur zijn dat de punt zo scherp is dat hij bij de minste horizontale beweging ik mijn wang vertikaal open haal of is er wat anders aan de hand? Ik kan aan het mes verder geen oneffenheid vinden. Ik snap dat ik de punt langs een steen of een glas kan halen zodat de punt bot wordt maar dat is nog nooit eerder nodig geweest. Iemand hier een mening over?
Tony Posted August 13, 2021 Posted August 13, 2021 Een licht afgeronde punt op een scheermes is niet aan de buitenkant zichtbaar, wel met een loep. ik zou mijn andere messen eens onder de loep nemen om te zien in hoeverre ze afwijken van je nieuwe mes. zelf rond ik al mijn punten licht af. 1 1
Hans1980 Posted August 14, 2021 Posted August 14, 2021 Idem hier. Ik zou de punt voorzichtig afronden op een fijne slurrie steen of de zijkant van een fijne slijpsteen. Best om daarna het mes even op te frissen op een finisher. 1 1
Frank Posted August 16, 2021 Posted August 16, 2021 Ik heb dat probleem ook gehad met een Japans mes met een rechte punt. Toen heb ik de punt licht afgerond en daarna nooit meer dat probleem gehad met het scheren. 1
Wolf Posted August 16, 2021 Author Posted August 16, 2021 Bedankt. Heb hem inmiddels afgerond en verder geen problemen meer. Een keer over finisher halen zou idd misschien een goed idee zijn. Vond het alleen erg vreemd dat ik uit de rond 40 messen (allemaal met rechte punt want ronde vind ik niet mooi) dit nog niet eerder meegemaakt had. Bedankt voor het meedenken. 2
sashimi Posted December 14, 2021 Posted December 14, 2021 Afronden is inderdaad de beste optie als je je gewone scheertechniek niet wilt wijzigen. Ik heb dit ook gehad met een Dragon Slayer van Sandor Jenes. Die hebben zeer gemene spikes. Toch vind ik het prettiger om die niet te “muten” voor het detail-werk. Daar komt zo’n spike dan weer van pas. Kamisoris kunnen in dit opzicht inderdaad geruisloos toeslaan vanwege de slijpvorm. 1
Hans1980 Posted December 15, 2021 Posted December 15, 2021 Op 14-12-2021 om 08:00, sashimi zei: Afronden is inderdaad de beste optie als je je gewone scheertechniek niet wilt wijzigen. Ik heb dit ook gehad met een Dragon Slayer van Sandor Jenes. Die hebben zeer gemene spikes. Toch vind ik het prettiger om die niet te “muten” voor het detail-werk. Daar komt zo’n spike dan weer van pas. Kamisoris kunnen in dit opzicht inderdaad geruisloos toeslaan vanwege de slijpvorm. We spreken hier over bijna microscopisch afronden. Dat heeft geen invloed op detail-werk he. De Dragon Slayer vind ik een prachtig mes. Hoe is die in het echt?
sashimi Posted December 15, 2021 Posted December 15, 2021 Gelijk heb je Hans. Afronden kan op vele manieren. De Dragon Slayer? Ik vind ze prachtig en super scheren. Wel voorzichtig met de Spike. Mijn eerste was een van zijn eersten. Amboyna burl scales. Fijn staal ook. Een 15/16. Door geldnood moest ik die vier jaar geleden verkopen aan iemand in Rusland. Inmiddels heb ik er een 8/8 in Zladinox staal. Ook een prettig scherend mes, maar ik blijf koolstofstaal verkiezen boven stainless. Deze had ik nooit moeten verkopen... 2
Hans1980 Posted December 15, 2021 Posted December 15, 2021 Bedankt Sashimi. Zijn ze ook geometrisch in orde? Mooi recht. Geen wiebel op de steen en dergelijke?
sashimi Posted December 15, 2021 Posted December 15, 2021 Beide messen keurig recht. Sandor is wat dat betreft een vakman in mijn ogen. ik heb diverse “customs” gehad inmiddels ( Cedric Christ, Jenes, Cichy, Valentini Garage works) en tot nu toe geen teleurstellingen. Als je de Dragon Slayer ‘s wil proberen, laat het maar weten via pm. 2
Recommended Posts