Jump to content

Stroppen voor of na het scheren?

Frank

Recommended Posts

In een onderhoudshandleiding van de Fa. Böker las ik dat het stroppen voor het scheren dient plaats te vinden.  Volgens Böker beschikt het staal over een "geheugen" of "zelfhelende kwaliteiten". De snede zou zich na het scheren deels uit zichzelf weer richten. Als je dit doet dmv stroppen direct na het scheren betekent dat "stress" voor het materiaal en gaat dat ten kostte van de levensduur van de snede en uiteindelijk ook van die van het mes. Böker beveelt daarom ook aan om het mes 24 uur of beter nog 48 uur te laten rusten voordat het weer gebruikt wordt, zodat de snede voldoende tijd heeft om zichzelf al deels te herstellen. Dan pas stroppen op linnen en leer en dan weer scheren is hun advies.

Zelf doe ik het grootste deel van het stropwerk direct na het scheren, 50x linnen 50 x latigo 50 x paardenleer. Voor het scheren nog een 20 tal slagen over het paardenleer en dat geeft mij  in de meeste gevallen een zeer comfortabele scheerbeurt,

Mijn vraag is zijn er hier mensen die de Böker-methode volgen? Of verschil hebben gemerkt tussen de 2 manieren van stroppen?

Ik heb zelf nog nooit iets gemerkt van een verschil in deze. Zelf maak ik de snede schoon na het scheren met een droge doek en haal ik hem 10 keer langs het linnen om de snede nog beter schoon en droog te krijgen. Dit om oxidatie op de snede te voorkomen. 
Ik strop het mes met leer voor het scheren. 

• I like it 4

Niet om het een of ander, maar het maakt toch geen moer uit of je het nu direct vóór de scheerbeurt doet of daarna? Of je op de dag zelf stropt en scheert of dat je op de dag zelf scheert en stropt, dat is precies hetzelfde. In die tweede situatie scheer je jezelf de volgende dag immers opnieuw... 

21 minutes ago, MacMarty89 said:

Niet om het een of ander, maar het maakt toch geen moer uit of je het nu direct vóór de scheerbeurt doet of daarna? Of je op de dag zelf stropt en scheert of dat je op de dag zelf scheert en stropt, dat is precies hetzelfde. In die tweede situatie scheer je jezelf de volgende dag immers opnieuw... 

Op zich niet denk ik behalve zoals Tony al zei het is wel belangrijk dat de snede goed schoon/droog wordt dus na het scheren net als Tony misschien een keer of 10 op linnen om die reden (komt niet zo krek) en de volgende keer voor het scheren strop ik hem dan normaal.